Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2018, 16:15   #421
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neem uw godsbeeld uit Griekenland, dient dit om de beeldhouwkunst te bewonderen of om (welke afgebeelde god dan ook) god te aanbidden?
U danst rond de vraag: waarom meent u dat een gebruiksvoorwerp niet als kunst beschouwd kan worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:18   #422
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U danst rond de vraag: waarom meent u dat een gebruiksvoorwerp niet als kunst beschouwd kan worden?
Ik kan het alleen maar herhalen, eender in welke vorm je de vraag stelt.

Kunst staat op zichzelf, zonder functie.

Een gebruiksvoorwerp, hoe mooi het gemaakt is of van welk eventueel duur of zeldzaam materiaal het dan ook gemaakt is, het heeft een functie.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:21   #423
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik kan het alleen maar herhalen, eender in welke vorm je de vraag stelt.

Kunst staat op zichzelf, zonder functie.

Een gebruiksvoorwerp, hoe mooi het gemaakt is of van welk eventueel duur of zeldzaam materiaal het dan ook gemaakt is, het heeft een functie.
U herhaalt, maar geeft geen reden: waarom staat kunst op zichzelf, zonder functie? Waar haalt u die omschrijving vandaan trouwens?

Dan is geen enkel koraal van Bach kunst bijvoorbeeld. Het werd in functie van een liturgische viering geschreven.

Dan is geen enkel miniatuur uit de middeleeuwen kunst, want behorend tot een boek met een bepaalde functie (gebedenboek, zangboek...).

Dan is geen enkele Egyptische tempel kunst, want de functie is wel duidelijk van dat gebouw.

Dan bestaat er trouwens geen bouwkunst: het woord is dan immers een tegenstelling.

Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:25   #424
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten

Ik heb het hier over de schilderkunst. Het is zeer moeilijk criteria aan te leggen. Wat is pulp? Ik beschouw heel wat werken van Picasso als loutere 'pulp'
Picasso:


Pulp? Mooi? Kunst? Kitch?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 mei 2018 om 16:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:29   #425
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb het hier over de schilderkunst. Het is zeer moeilijk criteria aan te leggen. Wat is pulp? Ik beschouw heel wat werken van Picasso als loutere 'pulp'.
U moet toch enige criteria hanteren. Hoe kunt u anders besluiten om "heel wat werken van Picasso" als "loutere pulp" te omschrijven?

Hetzelfde geldt trouwens voor literatuur. Heeft een stationsromannetje dezelfde literaire waarde als een boek van Gabriel Garc?*a Marquez?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:37   #426
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet toch enige criteria hanteren. Hoe kunt u anders besluiten om "heel wat werken van Picasso" als "loutere pulp" te omschrijven?

Hetzelfde geldt trouwens voor literatuur. Heeft een stationsromannetje dezelfde literaire waarde als een boek van Gabriel Garc?*a Marquez?
Intuïtieve criteria. Wat ik aanvoel als zijnde mooi of esthetisch. Andere zijn er niet. Het schilderij van Picasso hierboven vind ik afschuwelijk. Pulp dus in mijn ogen.

Het schilderij hieronder. Wat zal het zijn?


Pulp? Mooi? Kunst? Kitsch?


William Turner:

Pulp? Mooi? Kunst? Kitsch?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 mei 2018 om 17:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:40   #427
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U herhaalt, maar geeft geen reden: waarom staat kunst op zichzelf, zonder functie? Waar haalt u die omschrijving vandaan trouwens?

Dan is geen enkel koraal van Bach kunst bijvoorbeeld. Het werd in functie van een liturgische viering geschreven.

Dan is geen enkel miniatuur uit de middeleeuwen kunst, want behorend tot een boek met een bepaalde functie (gebedenboek, zangboek...).

Dan is geen enkele Egyptische tempel kunst, want de functie is wel duidelijk van dat gebouw.

Dan bestaat er trouwens geen bouwkunst: het woord is dan immers een tegenstelling.

Enzovoort.
Luister, de negende symfonie van Beethoven, is dat kunst? Zo ja, waarom?

De tekst is trouwens al voor 95% van Schiller, wie is dan de kunstenaar?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 18:07   #428
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tip: meld u aan bij allerlei musea, universiteiten, en andere instellingen om daar uw expertise over kunst te slijten.
Huiswerk huiswerk huiswerk! Ik doe dat niet meer, want ik zit niet meer op school.

Ik beweer trouwens nergens een expert te zijn, in tegenstelling tot u.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 18:11   #429
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist niet:
toch wel!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
let op wat ik schrijf,
Ja, en u schrijft dit: faculteiten Nederlandse letterkunde van de Vlaamse en Nederlandse universiteiten

The argument from authority.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 18:59   #430
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wil wel eens de criteria weten volgens welke men aftoetst of iets kunst is. Die criteria die ertoe leiden dat men tot de conclusie moet komen dat Rubens' werken geen kunst zijn, maar opgeklopt gedoe.
Op deze vraag kan je geen pasklaar antwoord geven. Voor mij is de zaak vrij eenvoudig. Ik hou het bij schilderkunst alhoewel er allerlei andere kunstvormen bestaan. Schilderkunst moet je bij de keel grijpen en ontroeren. Ik heb in binnen- en buitenland talloze musea en kerken bezocht en overal was dit een constante.

Neem nu de abstrakte schilderkunst, waarin de amerikaanse schilders Jackson Pollock en Rotko het voortouw namen. Voor mij is dit geen kunst, het is gewoon een techniek die moest verdoezelen dat deze mensen niet figuratief konden schilderen. Wat potten verf uitgieten op een plastieken doek en er vervolgens staan op springen kan iedereen, daarvoor moet je geen enkele opleiding volgen. Rotko gebruikte slechts twee kleuren, maar het resultaat is hetzelfde, nl. niets.

Wat ons bij de belgische kunstenaars brengt. Nemen we als voorbeeld Broothaers, de maker van van o.a. de "mosselpot". Ook een opgehangen toilet heeft hij gebruikt. Volgens zijn eigen woorden is dat kunst omdat hijzelf zegde dat het kunst was. Zo simpel was het. Maar ook Vlamingen gaan niet vrijuit. Gustaaf De Smet schilderde als een kind van vijf jaar en hij was heus niet alleen.

Wie is dan wel de moeite? Mijn favorieten zijn de voorlopers van het impressionisme zoals William Turner en bepaalde Fransen maar vooral Claude Monet. Het zijn natuurlijk niet allemaal meesterwerken die hij gemaakt heeft maar wie niet geraakt wordt de "Impression soleil levant" om slechts dit te noemen, beseft niet wat schilderkunst eigenlijk is. Meesterlijk door zijn eenvoud, meer moet dat niet zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 19:17   #431
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Luister, de negende symfonie van Beethoven, is dat kunst? Zo ja, waarom?
Natuurlijk is de negende van Beethoven grote kunst. Niet voor niets is het het officiële Europese volkslied, gebruikt bij alle Eurovisie uitzendingen. Of denk je misschien dat "Vivan bomma, patatten met saucissen" beter is? Het zou me niet verwonderen.
Citaat:
De tekst is trouwens al voor 95% van Schiller, wie is dan de kunstenaar?
Een goede melodie is bijna altijd een samenspel van woord en muziek, ook al zijn er uitzonderingen. Afwegen wie de kunstenaar is is totaal van de pot gerukt. Begrijp jij in dit verband dan werkelijk niets?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 19:32   #432
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Op deze vraag kan je geen pasklaar antwoord geven. Voor mij is de zaak vrij eenvoudig. Ik hou het bij schilderkunst alhoewel er allerlei andere kunstvormen bestaan. Schilderkunst moet je bij de keel grijpen en ontroeren. Ik heb in binnen- en buitenland talloze musea en kerken bezocht en overal was dit een constante.

Neem nu de abstrakte schilderkunst, waarin de amerikaanse schilders Jackson Pollock en Rotko het voortouw namen. Voor mij is dit geen kunst, het is gewoon een techniek die moest verdoezelen dat deze mensen niet figuratief konden schilderen. Wat potten verf uitgieten op een plastieken doek en er vervolgens staan op springen kan iedereen, daarvoor moet je geen enkele opleiding volgen. Rotko gebruikte slechts twee kleuren, maar het resultaat is hetzelfde, nl. niets.

Wat ons bij de belgische kunstenaars brengt. Nemen we als voorbeeld Broothaers, de maker van van o.a. de "mosselpot". Ook een opgehangen toilet heeft hij gebruikt. Volgens zijn eigen woorden is dat kunst omdat hijzelf zegde dat het kunst was. Zo simpel was het. Maar ook Vlamingen gaan niet vrijuit. Gustaaf De Smet schilderde als een kind van vijf jaar en hij was heus niet alleen.

Wie is dan wel de moeite? Mijn favorieten zijn de voorlopers van het impressionisme zoals William Turner en bepaalde Fransen maar vooral Claude Monet. Het zijn natuurlijk niet allemaal meesterwerken die hij gemaakt heeft maar wie niet geraakt wordt de "Impression soleil levant" om slechts dit te noemen, beseft niet wat schilderkunst eigenlijk is. Meesterlijk door zijn eenvoud, meer moet dat niet zijn.
Dat is zeker niet altijd waar en meer dan eens een fabel gebleken of een misvatting, een vooroordeel. Heel wat 'abstracte' schilders konden zelfs goed figuratief tekenen en schilderen. Maar ze vonden dit niet bevredigend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 mei 2018 om 19:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 19:51   #433
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Natuurlijk is de negende van Beethoven grote kunst. Niet voor niets is het het officiële Europese volkslied, gebruikt bij alle Eurovisie uitzendingen. Of denk je misschien dat "Vivan bomma, patatten met saucissen" beter is? Het zou me niet verwonderen.
Een goede melodie is bijna altijd een samenspel van woord en muziek, ook al zijn er uitzonderingen. Afwegen wie de kunstenaar is is totaal van de pot gerukt. Begrijp jij in dit verband dan werkelijk niets?
De vraag was, zo ja, waarom?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 20:04   #434
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.542
Standaard

De tijd van baronnen die geen belasting betalen en af en toe een kruimel toegooien keert stilaan terug. Met inbegrip van de onnozele halzen die nog dankbaar zijn ook.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 21:31   #435
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Op deze vraag kan je geen pasklaar antwoord geven. Voor mij is de zaak vrij eenvoudig. Ik hou het bij schilderkunst alhoewel er allerlei andere kunstvormen bestaan. Schilderkunst moet je bij de keel grijpen en ontroeren. Ik heb in binnen- en buitenland talloze musea en kerken bezocht en overal was dit een constante.

Neem nu de abstrakte schilderkunst, waarin de amerikaanse schilders Jackson Pollock en Rotko het voortouw namen. Voor mij is dit geen kunst, het is gewoon een techniek die moest verdoezelen dat deze mensen niet figuratief konden schilderen. Wat potten verf uitgieten op een plastieken doek en er vervolgens staan op springen kan iedereen, daarvoor moet je geen enkele opleiding volgen. Rotko gebruikte slechts twee kleuren, maar het resultaat is hetzelfde, nl. niets.

Wat ons bij de belgische kunstenaars brengt. Nemen we als voorbeeld Broothaers, de maker van van o.a. de "mosselpot". Ook een opgehangen toilet heeft hij gebruikt. Volgens zijn eigen woorden is dat kunst omdat hijzelf zegde dat het kunst was. Zo simpel was het. Maar ook Vlamingen gaan niet vrijuit. Gustaaf De Smet schilderde als een kind van vijf jaar en hij was heus niet alleen.

Wie is dan wel de moeite? Mijn favorieten zijn de voorlopers van het impressionisme zoals William Turner en bepaalde Fransen maar vooral Claude Monet. Het zijn natuurlijk niet allemaal meesterwerken die hij gemaakt heeft maar wie niet geraakt wordt de "Impression soleil levant" om slechts dit te noemen, beseft niet wat schilderkunst eigenlijk is. Meesterlijk door zijn eenvoud, meer moet dat niet zijn.
Broodthaers was dan ook geen kunstschilder maar in de eerste plaats een dichter en een cineast. Zijn werken moet je in die context zien.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:38   #436
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Luister, de negende symfonie van Beethoven, is dat kunst? Zo ja, waarom?

De tekst is trouwens al voor 95% van Schiller, wie is dan de kunstenaar?
U vlucht weer weg van de vraag. U pakte uit met de bewering "kunst moet op zichzelf staan".

Dan stel ik de vraag: waarom? Alsook: "Waar haalt u die stelling vandaan?"

Er komt geen antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:56   #437
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vlucht weer weg van de vraag. U pakte uit met de bewering "kunst moet op zichzelf staan".

Dan stel ik de vraag: waarom? Alsook: "Waar haalt u die stelling vandaan?"

Er komt geen antwoord.
Als kunst niet op zichzelf staat, dan is alles kunst.

Dat spreekt toch vanzelf.

Verder, ook voor u staat er nog een vraag open:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Luister, de negende symfonie van Beethoven, is dat kunst? Zo ja, waarom?

De tekst is trouwens al voor 95% van Schiller, wie is dan de kunstenaar?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 26 mei 2018 om 22:58.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:57   #438
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als kunst niet op zichzelf staat, dan is alles kunst.

Dat spreekt toch vanzelf.
En eens te meer ontbreekt het antwoord op de vraag: "Waarom?"

U zit echt wel verlegen om de argumenten, niet?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:59   #439
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En eens te meer ontbreekt het antwoord op de vraag: "Waarom?"

U zit echt wel verlegen om de argumenten, niet?!
Omdat als kunst niet op zichzelf staat alles kunst is.

Het is niet omdat je dit antwoord niet goed vindt dat het geen antwoord is.

Verder:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Luister, de negende symfonie van Beethoven, is dat kunst? Zo ja, waarom?

De tekst is trouwens al voor 95% van Schiller, wie is dan de kunstenaar?
U wil niet antwoorden?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 26 mei 2018 om 23:00.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 23:04   #440
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat als kunst niet op zichzelf staat alles kunst is.

Het is niet omdat je dit antwoord niet goed vindt dat het geen antwoord is.
U wil dus geen inhoudelijk antwoord geven, want u draait rondjes.

A: het is kunst als het op zichzelf staat
Waarom?
B: als het niet op zichzelf staat, is het geen kunst
Waarom?
C: als kunst niet op zichzelf, is alles kunst
Waarom?
D: dat is mijn antwoord.

Pure cirkelredenering.

Geen enkel argument.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be