Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2024, 19:55   #241
DIBO
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In de - Franstalige - school waar ik werk, worden géén lessen Arabisch gegeven.
Ik heb wel verschillende collega's met 'arabische roots' die ondermeer lessen Aardrijkskunde, Biologie, Engels, Frans, Fysica, Scheikunde, Technologie en Wiskunde geven.
wel dat is juist mijn punt, dat lijkt me een normale situatie die je beschrijft, geen lessen Arabisch, maar wel in de bestaande vakgebieden, leerkrachten met 'Arabische roots'. Waarom wordt hier door die directeur per se het nieuwe vak Arabisch gekoppeld aan de aanwerving van een "leerkracht-rolmodel met Arabische roots". Ik snap dat ook totaal niet dat er in zo'n grote school in al die andere vakgebieden, nog geen enkele "leerkracht-rolmodel" met Arabische roots is.

Citaat:
Een collega die Nederlands geeft, is uit Ivoorkust afkomstig. Is dat goed genoeg?
Ze zoeken specifiek een leerkracht-rolmodel "met Arabische roots". Dus nee, blijkbaar komt Ivoorkust hiervoor niet in aanmerking. Maar ik begrijp ook totaal niet waarom een "leerkracht-rolmodel" per se "met Arabische roots" moet zijn.... Kan dan een leerkracht uit bv. de Ivoorkust geen rolmodel zijn voor de jongeren??
Ik vind dat die directeur er speciale opvattingen op na houdt.

En ik hoop dat er dan een moslima wordt aangeworven voor het vak Arabisch, als er dan toch specifiek de focus ligt op de "leraar-rolmodel", lijkt me dit wel aangewezen voor de diversiteit, gelijkheid en inclusie!
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2024, 20:10   #242
DIBO
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De scholen die ik ken in Brussel en de Rand zijn er ook legio docenten met Arabische wortels. Die geven idd allerlei vakken. Oa Nederlands.
Voor sommigen uit de provincie is dat zeer moeilijk te bevatten vrees ik.
Nee, zelfs in de provincie gaat dat nog wel lukken. Misschien een moslim als leraar (katholieke) Godsdienst, dat daar nog wel raar van opgekeken wordt.
Maar een verplicht vak Arabisch toevoegen, dat is inderdaad in de provincie moeilijk te bevatten.

Citaat:
O ja, .. en m'n tandarts is een Libanees.
zelfs in de provincie wordt de "frietchinees" aanvaard en soms voldoen de frieten zelfs aan de Vlaamse smaaknormen
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2024, 20:31   #243
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de - Franstalige - school waar ik werk, worden géén lessen Arabisch gegeven.

Ik heb wel verschillende collega's met 'arabische roots' die ondermeer lessen Aardrijkskunde, Biologie, Engels, Frans, Fysica, Scheikunde, Technologie en Wiskunde geven.

Een collega die Nederlands geeft, is uit Ivoorkust afkomstig.

Is dat goed genoeg?

Dat zijn waarschijnlijk leraren met een lerarenopleiding.
Deze school zoekt een "Master Arabistiek en Islamkunde" als rolmodel voor hun studenten.
Daar moet je misschien al iets verder voor gaan zoeken.

Vanzelfsprekende keuze van diploma als het doel is : studenten laten kennis maken met een niet Indo-Europese taal.

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 september 2024 om 20:33.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 08:41   #244
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
wel dat is juist mijn punt, dat lijkt me een normale situatie die je beschrijft, geen lessen Arabisch, maar wel in de bestaande vakgebieden, leerkrachten met 'Arabische roots'. Waarom wordt hier door die directeur per se het nieuwe vak Arabisch gekoppeld aan de aanwerving van een "leerkracht-rolmodel met Arabische roots". Ik snap dat ook totaal niet dat er in zo'n grote school in al die andere vakgebieden, nog geen enkele "leerkracht-rolmodel" met Arabische roots is.
Wie zegt dat daar nog geen enkele leerkracht met Arabische roots werkt?

Bovendien: heeft iemand al eens bedacht dat het ook lang niet eens zeker is dat ze een leerkracht met Arabische roots binnenhalen? Er specifiek naar vragen in de vacature mag volgens mij niet. Dus wat als er een Belg op komt dagen die Arabische les kan geven?

Het gaat dus wel degelijk in de eerste plaats over de taalles.
Als bijkomend voordeel geeft de directie mee dat een leraar met Arabische roots (waarvan het niet eens zeker is dat ze die gaan vinden) een meerwaarde zou zijn.

Citaat:
Ze zoeken specifiek een leerkracht-rolmodel "met Arabische roots". Dus nee, blijkbaar komt Ivoorkust hiervoor niet in aanmerking. Maar ik begrijp ook totaal niet waarom een "leerkracht-rolmodel" per se "met Arabische roots" moet zijn.... Kan dan een leerkracht uit bv. de Ivoorkust geen rolmodel zijn voor de jongeren??
Ik vind dat die directeur er speciale opvattingen op na houdt.
Waar lees jij dat dat persé een leerkracht met Arabische roots moet zijn?
Als dat in de vacature staat gaan ze snel een klacht wegens rascisme aan hun been hebben want waarom zou een leraar Arabisch met Belgische roots niet mogen?
Lees even mee wat men zegt en stop met aannames te doen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HDC
Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen
Citaat:
En ik hoop dat er dan een moslima wordt aangeworven voor het vak Arabisch, als er dan toch specifiek de focus ligt op de "leraar-rolmodel", lijkt me dit wel aangewezen voor de diversiteit, gelijkheid en inclusie!
Wie weet...

Laatst gewijzigd door BigF : 5 september 2024 om 08:41.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 08:45   #245
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Voor de geinteresseeerden:

Hier staat de vacature bij VDAB.

En er wordt zoals verwacht met geen woord gerept over Arabische roots.
Oud 5 september 2024, 08:46   #246
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik vind die afbeelding nergens anders terug.
Is dit een echte aankondiging?
Of een hoax?

Als je een deel van de tekst op google ingeeft vindt die ook geen overeenkomsten...
Iemand nog nieuws over dit, blijkbaar door een VB-politica verspreid, nieuwsbericht?

Je gaat me toch niet vertellen dat VB politiekers valse informatie verspreiden?

Niemand?
Oud 5 september 2024, 10:44   #247
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als je het gewoon los van alle politieke overtuigingen bekijkt is het misschien logisch. Ik weet niet de hoeveelste taal Arabisch in Belgie is maar ik veronderstel dat je meer kans hebt iemand tegen te komen die Arabisch spreekt dan iemand die pakweg Spaans spreekt.

Maar vooral: Arabisch is in de school waarover het hier gaat de ZESDE taal die de studenten voor hun neus krijgen.
Stellen dat ze beter Engels (of Frans of ...) zouden krijgen is volgens mij dus niet echt van toepassing want ik veronderstel dat wanneer Arabisch de 6de taal is Frans en Engels en Nederlands alvast bij de eerste 5 zitten. Die gasten volgen 'Moderne Talen' eh, geen houtbewerking. Ik veronderstel dat die hun portie Frans en Engels ook wel krijgen.

Ik las al op meerdere plekken dat mensen blijken te denken dat Arabisch in die school plots de tweede taal is naast Nederlands maar dat klopt dus helemaal niet.

Maar ja, als je al vijf talen hebt kan je natuurlijk altijd discussiëren over wat dan de beste zesde gaat zijn. Maar in het huidige klimaat gaat Arabisch dat natuurlijk nooit halen. Want op eender welke manier 'voor' Arabisch zijn is natuurlijk helemaal not done.
Marokkanen spreken Berbers.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 11:19   #248
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Sommige, Mo die in mijn dienst zat spreekt berbers, Marokkaans en Frans.
Oud 5 september 2024, 11:25   #249
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tof.

Waar lees jij dat ik iets over Marokkanen zeg?
Oud 5 september 2024, 14:21   #250
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Sommigen, zelfs velen van de eerste generatie (die mannen die echt werkten dus) spraken Berbers, verMarokkaniseerd Arabisch en wat Frans.
Hier kregen ze een loon dat in hun belevingswereld ongelofelijk was, en dankzij alle inspanningen van de Zuid Europeanen in de 25 jaar daarvoor, was ook het sociale stigma ivm gastarbeiders gebroken.

En in Marokko waren ze blij van die primitieve bergnietsnutten af te zijn.
Oud 5 september 2024, 15:49   #251
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De scholen die ik ken in Brussel en de Rand zijn er ook legio docenten met Arabische wortels. Die geven idd allerlei vakken. Oa Nederlands.

Voor sommigen uit de provincie is dat zeer moeilijk te bevatten vrees ik.

O ja, .. en m'n tandarts is een Libanees.
Heeft hij je al verteld hoeveel hij verdient ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 18:18   #252
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Maar een verplicht vak Arabisch toevoegen, dat is inderdaad in de provincie moeilijk te bevatten.....
Ik ben mordicus tegen elke verplichting op school op vreemde talen. Laat de leerlingen dat zelf uitzoeken en kiezen. De school zou wel een wat uitgebreider pakket aan vreemde talen mogen aanbieden.
Prima dat sommige scholen Arabisch aanbieden. Andere scholen zouden dat met Chinees, Duits of Turks kunnen doen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 20:30   #253
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben mordicus tegen elke verplichting op school op vreemde talen. Laat de leerlingen dat zelf uitzoeken en kiezen. De school zou wel een wat uitgebreider pakket aan vreemde talen mogen aanbieden.
Prima dat sommige scholen Arabisch aanbieden. Andere scholen zouden dat met Chinees, Duits of Turks kunnen doen.
Waarom alleen met taalvakken ? Misschien kunnen we de leerlingen maar direct laten kiezen en uitzoeken welke vakken ze nog willen volgen.
Oud 5 september 2024, 20:35   #254
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom alleen met taalvakken ? Misschien kunnen we de leerlingen maar direct laten kiezen en uitzoeken welke vakken ze nog willen volgen.
Het valt niet veel voor, maar ik moet hem gelijk geven. Laat mensen zelf kiezen welke talen ze willen leren, motivatie en verplichting werken tegen elkaar.
Kijk naar de toestand met het verplichte Frans, zelfs de leraar kan geen opstel meer schrijven zonder fouten.
Oud 5 september 2024, 20:48   #255
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het valt niet veel voor, maar ik moet hem gelijk geven. Laat mensen zelf kiezen welke talen ze willen leren, motivatie en verplichting werken tegen elkaar.
Kijk naar de toestand met het verplichte Frans, zelfs de leraar kan geen opstel meer schrijven zonder fouten.
Uw voorstel lijkt nobel maar hoe ga je dat omzetten in de praktijk ??? Stel dat de Fons kiest voor Hongaars....Lily voor Japans en de Kevin voor Indonesisch......

Want geen discriminatie.....als Abdel Arabisch wil leren dan kan je moeilijk aan de Igor verbieden om Armeens te leren.

Ze vinden nu nog geen leraars Nederlands stel je voor voor een leraar te vinden voor Armeens.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 september 2024 om 20:52.
Oud 5 september 2024, 20:52   #256
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk moeten we dan nog alleen verplicht leren rekenen en schrijven. Met al de rest van de vakken doet 90 % niks meer mee in het latere leven.

Biologie ? Fysica ? Scheikunde ? Geschiedenis ? Vectoren ? Logaritmen ?

Hoeveel % van de mensen heeft dat nog voor iets nodig na het middelbaar ?

En uw voorstel lijkt nobel maar hoe ga je dat omzetten in de praktijk ??? Stel dat de Fons kiest voor Hongaars....Lily voor Japans en de Kevin voor Indonesisch......

Ze vinden nu nog geen leraars Nederlands stel je voor voor een leraar te vinden voor Armeens.
Ik zeg ook niet dat elke leerling eender welke taal van het heden en het verre verleden moet kunnen leren.
Oud 5 september 2024, 20:54   #257
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik zeg ook niet dat elke leerling eender welke taal van het heden en het verre verleden moet kunnen leren.
Als jij schrijft ; Laat mensen zelf kiezen welke talen ze willen leren

dan weet ik niet wat ik daar dan anders moet onder begrijpen ?

Het is het een of het ander

Trouwens die talen uit het verre verleden lijken nog heel relevant te zijn gezien er nog steeds Latijn wordt onderwezen.

En nochtans ligt de oplossing voor de hand. Over gans de wereld Engels als tweede taal. Geen duscussie of zever meer mogelijk. Maar zelfs daarvoor hebben we verre van leraars genoeg maar dat kan wel worden nagestreeft

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 september 2024 om 21:09.
Oud 5 september 2024, 21:19   #258
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw voorstel lijkt nobel maar hoe ga je dat omzetten in de praktijk ??? Stel dat de Fons kiest voor Hongaars....Lily voor Japans en de Kevin voor Indonesisch...... ...
Verschillende scholen bieden verschillende moderne talen aan. Hoe moeilijk kan het zijn?

In Brussel is er bv een Vlaamse school die Chinees aanbiedt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 21:51   #259
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verschillende scholen bieden verschillende moderne talen aan. Hoe moeilijk kan het zijn?

In Brussel is er bv een Vlaamse school die Chinees aanbiedt.
Ik kan daar allemaal niet te veel akkoord mee gaan.

Neem het voorbeeld van BON de inburgeringslessen

In welke taal kan ik mijn inburgeringscursus volgen?
Wij bieden de inburgeringscursus aan in het Arabisch, Bulgaars, Dari, Engels, Farsi, Frans, Hindi, Pashtu, Pools, Roemeens, Russisch, Spaans, Tamazight, Tibetaans, Turks en Urdu. Opgelet: sommige talen bieden we maar een paar keer per jaar aan.

https://www.bon.be/nl/in-welke-taal-...ks%20en%20Urdu.

Klinkt leuk maar wat met de nog vele andere talen ? Is dat geen discriminatie toe naar mensen die niet tot 1 van deze taalgroepen behoren ? Een Braziliaanse vriendin van mij kon niet kiezen voor haar taal.

Waarom bv Tamazight maar geen Portugees ?

Ze heeft de lessen dan maar in het Engels moeten volgen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 september 2024 om 21:52.
Oud 6 september 2024, 13:47   #260
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij schrijft ; Laat mensen zelf kiezen welke talen ze willen leren

dan weet ik niet wat ik daar dan anders moet onder begrijpen ?

Het is het een of het ander

Trouwens die talen uit het verre verleden lijken nog heel relevant te zijn gezien er nog steeds Latijn wordt onderwezen.

En nochtans ligt de oplossing voor de hand. Over gans de wereld Engels als tweede taal. Geen duscussie of zever meer mogelijk. Maar zelfs daarvoor hebben we verre van leraars genoeg maar dat kan wel worden nagestreeft
Ik begrijp het, ik zal in het vervolg elk woord wikken en wegen, en eerst een "kladpost" schrijven alvorens de finale versie te posten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be