Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2024, 16:50   #981
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het zou al veel zijn als ze de daders van 7 oktober uitleveren en alle gijzelaars vrijlaten.
Het zou nog beter zijn dat Israël en Hamas eerst alle gijzelaars vrijlaten en dat men vervolgens de arrestatiebevelen van het ICC tegen Yahya Sinwar, Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri, Benjamin Netanyahu en Yoav Gallant opvolgt. Ismail Haniyeh muisde er zich vanonder, maar we moeten daarom de hele deal niet opblazen.
Oud 4 september 2024, 18:02   #982
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het tegenovergestelde gebeurd al tietallen jaren , het Israelische beleid is helemaal gericht op het verwijderen van Palestijnen op de westbank , door bv nooit bouwvergunningen te verstrekken aan Palestijnen , en de sloop van huizen / wegjagen van Palestijnen. Ze hebben nooit de keuze om opgenomen te worden in de nieuwe nederzettingen, in Israel dus.

Waarom erkend Israel geen Palestijnse staat ?
Je zegt dat heel algemeen, maar waar bedoel je specifiek ? Dat ze bv in area C geen bouwvergunningen geven aan arabieren lijkt me nogal wiedes...
Moesten ze die geven, bestendigen ze zelf het probleem, lijkt me gat-achterlijk te zijn.
En Oost jerusalem is ook voor de hand liggend. Beter het probleem zo op te lossen, dan via open strijd toch ? Nog een jaartje of twintig-dertig en het probleem in Oost jerusalem is via demografie en urbanisatie opgelost.

De uiteindelijke doelstelling lijkt me vrij duidelijk te zijn voor wie er een kaart bijneemt : Oost jerusalem en de nederzettingen in area C in één aaneengelegen gebied zo dicht mogelijk bij 100% israëlische burgers te krijgen. Arabieren hebben de rest van west bank.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2024, 18:07   #983
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe moet dat een snaar raken in verband met de Huidige toestand in Gaza dan???
De hel was ruim een eeuw geleden bij ons erger , dus wat er nu in Gaza gebeurd is niet zo erg ?
Nee, maar verwacht alleen geen andere uitkomst. Daar gaat het over.

Hamas & friends gaan verliezen, wat ze ook doen, wat ze ook zeggen.

Hoelang deze ellende nog voortduurt hangt af van twee zaken :
-de snelheid waarbij de Hamas gazoenen sneuvelen of zich overgeven
-of hun onafwendbare exterminatie indien ze blijven voortdoen
Oud 4 september 2024, 18:10   #984
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat versta je niet aan de bevestiging van Hamas dat ze de executies zelf hebben uitgevoerd?
cognitieve dissonantie ? dissociatie met zijn narratief ?
Oud 4 september 2024, 19:21   #985
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
cognitieve dissonantie ? dissociatie met zijn narratief ?
Doe je aan zelfreflectie of maak je gewoon een gratuite bewering? Ik heb enkel de verklaring van de Israëlische overheid in twijfel getrokken en een andere mogelijkheid beschreven. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat hun verhaal niet helemaal klopt. We wachten nog steeds op enig bewijs van de 40 onthoofde baby's tijdens het bloedbad in Kfar Aza.
Oud 4 september 2024, 21:20   #986
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Doe je aan zelfreflectie of maak je gewoon een gratuite bewering? Ik heb enkel de verklaring van de Israëlische overheid in twijfel getrokken en een andere mogelijkheid beschreven. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat hun verhaal niet helemaal klopt. We wachten nog steeds op enig bewijs van de 40 onthoofde baby's tijdens het bloedbad in Kfar Aza.
Zelfs de terroristen hun eigen woordvoerder ontkent niet dat ze zelf die gijzelaars executeerden omdat de Israëlische soldaten naderden.

https://www.timesofisrael.com/hamas-...ops-were-near/

Maar ik geef toe dat het niet 100% uitgesloten is dat de zes gijzelaars collectief zelfmoord pleegden door zichzelf meerdere keren door het hoofd te schieten. Op zichzelf al een krachttoer, maar het kan NOG sterker aangezien de autopsie uitwees dat ze door het achterhoofd zijn geschoten.
Oud 4 september 2024, 22:22   #987
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zelfs de terroristen hun eigen woordvoerder ontkent niet dat ze zelf die gijzelaars executeerden omdat de Israëlische soldaten naderden.

https://www.timesofisrael.com/hamas-...ops-were-near/

Maar ik geef toe dat het niet 100% uitgesloten is dat de zes gijzelaars collectief zelfmoord pleegden door zichzelf meerdere keren door het hoofd te schieten. Op zichzelf al een krachttoer, maar het kan NOG sterker aangezien de autopsie uitwees dat ze door het achterhoofd zijn geschoten.
E. Gidius refereerde aan de bevestiging van Hamas dat de gijzelaars waren geëxecuteerd. Aangezien ik nog geen enkele verklaring van Hamas had gelezen bij het schrijven van mijn tekstje, was het ook onmogelijk om deze al dan niet te begrijpen. Natuurlijk heb ik dan even opgezocht wat Hamas te vertellen had. Hamas insinueerde dat ze de gijzelaars had geëxecuteerd en ik denk dat het wel zo is. Het is wel een beetje kort door de bocht om die verklaring meteen een bevestiging te noemen. Verder had ik ook nog niet nagedacht over de mogelijkheid van een collectieve zelfmoord, maar ik sta open voor jouw ideeën.

Het besluit van mijn verhaal ging trouwens over het gebruik van militair geweld om de gijzelaars vrij te krijgen. Daarbij is het niet zo relevant wie de gijzelaars vermoorde. In beide gevallen zijn ze omgekomen omdat Israël voor een militaire oplossing koos.
Oud 4 september 2024, 23:53   #988
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Israëlische overheid heeft net gezegd dat er geen 40 onthoofde babies waren, tot nu toe zijn de Israeli het meest betrouwbaar in hun informatie. Love it or hate it.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2024, 23:58   #989
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
E. Gidius refereerde aan de bevestiging van Hamas dat de gijzelaars waren geëxecuteerd. Aangezien ik nog geen enkele verklaring van Hamas had gelezen bij het schrijven van mijn tekstje, was het ook onmogelijk om deze al dan niet te begrijpen. Natuurlijk heb ik dan even opgezocht wat Hamas te vertellen had. Hamas insinueerde dat ze de gijzelaars had geëxecuteerd en ik denk dat het wel zo is. Het is wel een beetje kort door de bocht om die verklaring meteen een bevestiging te noemen. Verder had ik ook nog niet nagedacht over de mogelijkheid van een collectieve zelfmoord, maar ik sta open voor jouw ideeën.

Het besluit van mijn verhaal ging trouwens over het gebruik van militair geweld om de gijzelaars vrij te krijgen. Daarbij is het niet zo relevant wie de gijzelaars vermoorde. In beide gevallen zijn ze omgekomen omdat Israël voor een militaire oplossing koos.
Welke andere oplossing is er tegen een terreurgroep als Hamas? Vroeger hebben ze nog geprobeerd te ruilen, zelfs 1000 tegen 1 gijzelaar maar het gijzelen is nooit gestopt. Integendeel, door in te gaan op de eisen zag Hamas dat het spelletje werkte en heeft dan nog meer mensen gegijzeld met een hoogtepunt op 7 oktober.

Dus, welke oplossing zou jij voorstellen zodat het gijzelen zou stoppen? Ik ben wel benieuwd.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 07:07   #990
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De Israëlische overheid heeft net gezegd dat er geen 40 onthoofde babies waren, tot nu toe zijn de Israeli het meest betrouwbaar in hun informatie. Love it or hate it.
Maar dat maakt nu niet veel meer uit. Israël had deze leugen reeds succesvol gebruikt om de publieke opinie te beïnvloeden. Verder doet de Israëlische pers het inderdaad nog niet zo slecht. Dat is voor mij dan ook een belangrijke bron van informatie. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit ook van toepassing is op informatie die door de Israëlische overheid wordt verstrekt.

Laatst gewijzigd door Loki : 5 september 2024 om 07:33.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 07:15   #991
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke andere oplossing is er tegen een terreurgroep als Hamas? Vroeger hebben ze nog geprobeerd te ruilen, zelfs 1000 tegen 1 gijzelaar maar het gijzelen is nooit gestopt. Integendeel, door in te gaan op de eisen zag Hamas dat het spelletje werkte en heeft dan nog meer mensen gegijzeld met een hoogtepunt op 7 oktober.

Dus, welke oplossing zou jij voorstellen zodat het gijzelen zou stoppen? Ik ben wel benieuwd.
Je moet de oorzaken aanpakken. Hamas is een gevolg van de Israëlische bezetting en het lijkt me dan ook logische dat men daar de oplossing gaat zoeken. Dit heb ik al herhaaldelijk aangegeven in mijn bijdragen.

Citaat:

Wanneer Israëli's sterven door toedoen van een bezette en mishandelde bevolking, worden ze 'vermoord'. Wanneer Palestijnen sterven door toedoen van de almachtige Israëlische bezettingstroepen, 'zijn hun levens verloren'.

Citaat:
Hamas kwelt de familie van de gijzelaars die ze geëxecuteerd hebben door een video te verspreiden van hun laatste interview net voordat ze de kogel kregen.

Hoe dan ook kun je die geen gevangenen noemen, het zijn gijzelaars en Hamas moordenaars.

https://www.hln.be/buitenland/ik-vre...ront~abc3d998/
Er is dan ook geen gebrek aan moordenaars in dit conflict en doden zijn altijd een tragedie.

...

Hoe het ook zij, het is duidelijk dat de gegijzelden nooit met uitsluitend militair geweld gered konden worden. Het IDF heeft Netanyahu ook herhaaldelijk gewaarschuwd dat Hamas de gijzelaars zou vermoorden wanneer ze door het leger ingesloten dreigden te worden.

De beste manier voor Israël om zichzelf te verdedigen is om anderen als gelijkwaardige mensen te behandelen en de Palestijnen een vrij en erkend leven te laten leiden. De methoden van Netanyahu en zijn handlangers maken Israël zwakker en creëren een schurkenstaat. Schurkenstaten overleven meestal niet erg lang.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them. " (Albert Einstein)
Oud 5 september 2024, 07:49   #992
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël heeft niet het recht om de gijzelaars met geweld te bevrijden?
Oud 5 september 2024, 08:01   #993
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duitsland bezette ons ook , en wij sloegen terug . Dus in die zin valt Israel juist met Duitsland te vergelijken.

Uw vergelijking raakt kant nog wal.
Gingen Vlaamse verzetsstrijders ook de grens met Duitsland oversteken met het doel daar zoveel mogelijk Duitse burgers te gaan verkrachten en vermoorden?

Want dat is wat de Palestijnen doen.

Onze verzetsstrijders waren helden. Die van hen moordlustig, verkrachtend ongedierte.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 08:32   #994
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Je moet de oorzaken aanpakken. Hamas is een gevolg van de Israëlische bezetting en het lijkt me dan ook logische dat men daar de oplossing gaat zoeken. Dit heb ik al herhaaldelijk aangegeven in mijn bijdragen.
Voor Hamas hadden we de PLO en splintergroepen.

Eigenaardig genoeg hadden we zulke groepen niet wanneer Egypte Gaza onder militair gouverneurschap bestuurde.
Oud 5 september 2024, 10:00   #995
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël heeft niet het recht om de gijzelaars met geweld te bevrijden?
Net zoals Hamas het recht heeft om zich te verzetten tegen de bezetter, heeft Israël ook het recht om geweld te gebruiken tegen de gijzelnemers. Beide partijen misbruiken dit recht en begaan oorlogsmisdaden door bewust burgers te viseren.

Gezien de situatie van de gijzelaars in Gaza zijn onderhandelingen gewoon de beste optie om ze levend terug te zien. Natuurlijk hangt het ervan af wat de prioriteiten zijn.
Oud 5 september 2024, 10:14   #996
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor Hamas hadden we de PLO en splintergroepen.

Eigenaardig genoeg hadden we zulke groepen niet wanneer Egypte Gaza onder militair gouverneurschap bestuurde.
De situatie was toen heel anders. Egypte had de PLO beloofd dat ze de controle over het gebied zouden krijgen en de Palestijnen kregen ook steun in hun verzet tegen de zogenaamde 'bezetters' van Palestina. Het panarabisme was ook nog populair en de positie van Palestijnen in Egypte/UAR was niet vergelijkbaar met die van de Palestijnen tijdens de Israëlische bezetting/kolonisatie.
Oud 5 september 2024, 13:12   #997
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Der is de aloude truuk van ne leugen in dezelfde kado doos te steken als een ostentatieve waarheid.
Ier menier onze faktchek van vandaag..
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 13:22   #998
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals Hamas het recht heeft om zich te verzetten tegen de bezetter, heeft Israël ook het recht om geweld te gebruiken tegen de gijzelnemers. Beide partijen misbruiken dit recht en begaan oorlogsmisdaden door bewust burgers te viseren.

Gezien de situatie van de gijzelaars in Gaza zijn onderhandelingen gewoon de beste optie om ze levend terug te zien. Natuurlijk hangt het ervan af wat de prioriteiten zijn.
Een detail is dat VOOR de gijzeling er Palestijnen in Israels cachotten zaten. Ik heb indertijd enige gelezen, en der waren er bij dat je je afvraagt vliegt ge daar voor in de bak, en dan nog zolang.
Het lijkt me duidelijk dat die gijzelneming op 7 oktober 2023 ne beduidend deel van de motieven ervoor was. Het waren er enkele honderden, die zijn eigenlijk ballast om mee terug weg te komen dus ze hebben er wat voor over gehad om die mee te krijgen.
Want het is niet dat het Israelisch regimeleger keek op een knal meer of minder, zie hun owngoals van enige ontsnapte of vrijgelatene gijzelaars. Die nochtans zwaaiden met een wit doek. Om dan nog te schieten zonder verder kijken moet ge triggerhappy zijn zeker?
Zie ook het kapotknallen van hulpvoertuigen met groot symbool hulporganisatie op de daken. Ze kijken niet veel dan he. Het aantal hulpverleners door de bombardementen gemold was ook niet min.
Ik dacht te hebben gelezen dat de organisatie in haar geschiedenis nog nooit zoveel doden telde als toen, zelfs een veelvoud.

En dat lijkt me zo ongeveer de kern van de hele discussie. Het Israelisch regime voert de tactiek van schrikbewind en tot de laatste vyand mollen koste wat het kost. We hebben dat nog gezien in de geschiedenis, en altijd leidde het tot escalatie.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 13:26   #999
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, tuurlijk, allemaal samen aan een vuurtje en Kumbaya zingen. Probleem opgelost.

Nee, enige juiste oplossing is alles platsmijten tot Hamas zich overgeeft en stopt met burgers als schild te gebruiken. Daarna kan er gepraat worden over een plek voor de Palestijnen.

Hoe meer de linkse media het heeft over die 'arme Palestijnen', hoe zekerder ik van mijn stuk ben.
Oud 5 september 2024, 13:28   #1000
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Een detail is dat VOOR de gijzeling er Palestijnen in Israels cachotten zaten. Ik heb indertijd enige gelezen, en der waren er bij dat je je afvraagt vliegt ge daar voor in de bak, en dan nog zolang.
Het lijkt me duidelijk dat die gijzelneming op 7 oktober 2023 ne beduidend deel van de motieven ervoor was. Het waren er enkele honderden, die zijn eigenlijk ballast om mee terug weg te komen dus ze hebben er wat voor over gehad om die mee te krijgen.
Want het is niet dat het Israelisch regimeleger keek op een knal meer of minder, zie hun owngoals van enige ontsnapte of vrijgelatene gijzelaars. Die nochtans zwaaiden met een wit doek. Om dan nog te schieten zonder verder kijken moet ge triggerhappy zijn zeker?
Zie ook het kapotknallen van hulpvoertuigen met groot symbool hulporganisatie op de daken. Ze kijken niet veel dan he. Het aantal hulpverleners door de bombardementen gemold was ook niet min.
Ik dacht te hebben gelezen dat de organisatie in haar geschiedenis nog nooit zoveel doden telde als toen, zelfs een veelvoud.

En dat lijkt me zo ongeveer de kern van de hele discussie. Het Israelisch regime voert de tactiek van schrikbewind en tot de laatste vyand mollen koste wat het kost. We hebben dat nog gezien in de geschiedenis, en altijd leidde het tot escalatie.
Dat is ook de Russische strategie tegen Oekraïne. En de Amerikaanse strategie in andere oorlogen. Ge moet niet wenen als ge oorlog krijgt nadat ge erom vroeg. En oorlog is nu eenmaal een vuil spelleke.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be