Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2018, 11:09   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard Afscheid van Turkije door Zuhal Demir

Zuhal Demir
4 augustus 2017
Afscheid
Turkije zal voor altijd het land van vakanties blijven. Het verre land dat me als ongeduldig kind in de auto, eindeloos ver weg leek. Maar ook het land dat na al dat eindeloos, veel beloftes invulde. Een land van ongeziene schoonheid. Een land waar mijn ouders – en met hen ‘wij’, de kinderen- thuis leken te komen. Waar de mijnwerker even koning kon zijn en iedereen hem begreep en toelachte. Het land waarvan de taal, mijn eerste taal was. Hoe vreemd ze ook leek in de wereld buiten mijn kinderbubbel, het was de mijne. Het land dat dat nooit het huis uit ging en via televisie alomtegenwoordig bleef. Het wachtte me iedere dag weer op na school. Alsof de voordeur een grenspost was. Het land van de vergeelde, niet zo goed bijgekleurde zwart-wit foto’s van overleden familieleden op de kast. Mijn land ook. Toch als je het paspoort in diezelfde kast mocht geloven. Ik was er niet geboren, maar mijn ouders gaven mijn geboorte aan bij de ambassade en ik kreeg het Turks burgerschap cadeau. Turkije en ik. Zo logisch was dat. Het land dat deel uitmaakt van wie ‘ik’ ben. Dat land.
Maar Turkije was ook het land dat mijn ouders duizenden kilometers verderop in zijn greep hield. Het land dat hen er toe aanzette om in Vlaanderen hun kinderen in het Turks op te voeden, terwijl ze zelf Koerdisch met elkaar praatten en praten. Het land dat hen tot in Genk belemmerde om vrij Koerdisch te zijn. Alsof het een ziekte was die er moest uitgroeien in een volgende generatie. En anders die daarop. Een land dat geen liefde had voor die andere identiteit die ik bij de geboorte meekreeg, maar waarvoor geen paspoort bestaat. Een identiteit die ik stiekem moest samen sprokkelen, ondanks Turkije en ook wel ondanks mijn geïntimideerde ouders.
We zijn uit elkaar gegroeid, Turkije en ik. En we zijn dat blijven doen. Ik ben een Vlaamse vrouw geworden met trotse, Koerdische roots. Alles wat Turkije niet wou. Ik heb hier gestudeerd, geleefd, de liefde gevonden bij een Vlaamse man. Ik heb de kans gekregen om hier te groeien en aan politiek te doen. Dit is thuis genoeg. Vlaanderen heeft mij geadopteerd en ik Vlaanderen. Het klikt.
Het Turkse paspoort, als het nog ergens ligt, heeft zijn houdbaarheidsdatum ruimschoots overschreden.
Turkije zal voor altijd deel uitmaken van mijn identiteit, maar het burgerschap krijgt het nu terug. Ik wil het niet meer. Zelfs niet als souvenir . Het is onverenigbaar geworden met de vrouw die ik geworden ben. En met de job die ik mag uitvoeren. Een regeringslid kan geen twee heren dienen. Ik heb het paspoort niet gevraagd, maar vraag nu wel om het terug te kunnen geven. Hier scheiden onze wegen.
Een mooi afscheid is het niet geworden. Iets meer dan 37 jaar na mijn geboorte is mijn Koerdische identiteit, Turkije nog steeds een doorn in het oog. Maar anders dan mijn ouders, ben ik vrij van de tentakels van Ankara.
Eén nationaliteit, vele lagen identiteit. Bevalt me prima. Het ga je goed Turkije. Ik hoop weldra beter dan nu.
Zuhal
(Ik maakte deze opinie vlak na het Turkse referendum waarna ik de procedure om afstand te doen van mijn Turkse nationaliteit heb opgestart. Ik heb tot dan gewacht om niet meer olie op het vuur te gooien. Het is blijven liggen om tal van redenen. Vandaag wil ik dat alsnog kwijt na het interview in De Morgen van vandaag.



Ik denk dat hier niet veel commentaar bij nodig is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2018, 11:23   #2
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zuhal Demir
4 augustus 2017
Afscheid
Turkije zal voor altijd het land van vakanties blijven. Het verre land dat me als ongeduldig kind in de auto, eindeloos ver weg leek. Maar ook het land dat na al dat eindeloos, veel beloftes invulde. Een land van ongeziene schoonheid. Een land waar mijn ouders – en met hen ‘wij’, de kinderen- thuis leken te komen. Waar de mijnwerker even koning kon zijn en iedereen hem begreep en toelachte. Het land waarvan de taal, mijn eerste taal was. Hoe vreemd ze ook leek in de wereld buiten mijn kinderbubbel, het was de mijne. Het land dat dat nooit het huis uit ging en via televisie alomtegenwoordig bleef. Het wachtte me iedere dag weer op na school. Alsof de voordeur een grenspost was. Het land van de vergeelde, niet zo goed bijgekleurde zwart-wit foto’s van overleden familieleden op de kast. Mijn land ook. Toch als je het paspoort in diezelfde kast mocht geloven. Ik was er niet geboren, maar mijn ouders gaven mijn geboorte aan bij de ambassade en ik kreeg het Turks burgerschap cadeau. Turkije en ik. Zo logisch was dat. Het land dat deel uitmaakt van wie ‘ik’ ben. Dat land.
Maar Turkije was ook het land dat mijn ouders duizenden kilometers verderop in zijn greep hield. Het land dat hen er toe aanzette om in Vlaanderen hun kinderen in het Turks op te voeden, terwijl ze zelf Koerdisch met elkaar praatten en praten. Het land dat hen tot in Genk belemmerde om vrij Koerdisch te zijn. Alsof het een ziekte was die er moest uitgroeien in een volgende generatie. En anders die daarop. Een land dat geen liefde had voor die andere identiteit die ik bij de geboorte meekreeg, maar waarvoor geen paspoort bestaat. Een identiteit die ik stiekem moest samen sprokkelen, ondanks Turkije en ook wel ondanks mijn geïntimideerde ouders.
We zijn uit elkaar gegroeid, Turkije en ik. En we zijn dat blijven doen. Ik ben een Vlaamse vrouw geworden met trotse, Koerdische roots. Alles wat Turkije niet wou. Ik heb hier gestudeerd, geleefd, de liefde gevonden bij een Vlaamse man. Ik heb de kans gekregen om hier te groeien en aan politiek te doen. Dit is thuis genoeg. Vlaanderen heeft mij geadopteerd en ik Vlaanderen. Het klikt.
Het Turkse paspoort, als het nog ergens ligt, heeft zijn houdbaarheidsdatum ruimschoots overschreden.
Turkije zal voor altijd deel uitmaken van mijn identiteit, maar het burgerschap krijgt het nu terug. Ik wil het niet meer. Zelfs niet als souvenir . Het is onverenigbaar geworden met de vrouw die ik geworden ben. En met de job die ik mag uitvoeren. Een regeringslid kan geen twee heren dienen. Ik heb het paspoort niet gevraagd, maar vraag nu wel om het terug te kunnen geven. Hier scheiden onze wegen.
Een mooi afscheid is het niet geworden. Iets meer dan 37 jaar na mijn geboorte is mijn Koerdische identiteit, Turkije nog steeds een doorn in het oog. Maar anders dan mijn ouders, ben ik vrij van de tentakels van Ankara.
Eén nationaliteit, vele lagen identiteit. Bevalt me prima. Het ga je goed Turkije. Ik hoop weldra beter dan nu.
Zuhal
(Ik maakte deze opinie vlak na het Turkse referendum waarna ik de procedure om afstand te doen van mijn Turkse nationaliteit heb opgestart. Ik heb tot dan gewacht om niet meer olie op het vuur te gooien. Het is blijven liggen om tal van redenen. Vandaag wil ik dat alsnog kwijt na het interview in De Morgen van vandaag.



Ik denk dat hier niet veel commentaar bij nodig is.

Voor de mensen die Erdogan een tijdje gevolgd hebben in de media moet het toch al lang duidelijk zijn: Recep Erdogan is bezig zijn land totaal in de vernieling te rijden.

Ik geef Erdogan geen 4 jaar meer en dan is hij al dan niet gewelddadig aan de kant geschoven. En terecht!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2018 om 11:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 15:31   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.902
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voor de mensen die Erdogan een tijdje gevolgd hebben in de media moet het toch al lang duidelijk zijn: Recep Erdogan is bezig zijn land totaal in de vernieling te rijden.

Ik geef Erdogan geen 4 jaar meer en dan is hij al dan niet gewelddadig aan de kant geschoven. En terecht!
Ik vrees van niet. De militaire coup was de laatste mogelijkheid en de Turken zijn wreed nationalistisch. De recente economische krisis wordt door de Turkse pers in de schoenen van de US geschoven en dat gaat de steun voor Erdogan enkel maar doen toenemen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 16:23   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vrees van niet. De militaire coup was de laatste mogelijkheid en de Turken zijn wreed nationalistisch. De recente economische krisis wordt door de Turkse pers in de schoenen van de US geschoven en dat gaat de steun voor Erdogan enkel maar doen toenemen.
hij heeft ook vakkundig het leger opzij gezet.

Maar toch, hoe lang gaan de Turken aanvaarden dat ze massaal veel welvaart verliezen?
Ofwel trekken de begoede Turken (terug) naar Europa en verarmt Turkije verder.
Ofwel komen die Turken uit de steden massaal op straat en verandert er op een gegeven moment toch iets.

ik gok op het eerste maar je kan niets uitsluiten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 17:49   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Erdogan heeft een alliantie gesloten met de extreem rechtse nationalisten van de MHP, en dus ook met de Grijze Wolven.

Daarmee zijn de Turken vertrokken voor jarenlange miserie.


Ik verwacht een burgeroorlog - al dan niet na een nederlaag in een oorlog tegen één of ander buitenland - met minstens twee ('links', seculieren, democraten, gematigd 'rechtsen' enerzijds, uiterst-rechtsen, 'ultra-nationalisten' en 'islamisten' anderzijds) of misschien zelfs drie ('de Koerden') elkaar bevechtende partijen.

Een genocide op deze laatsten - een ideale bliksemafleider voor 'intern-Turkse' frustraties - acht ik niet uitgesloten.



Ik hoop dat ik mij vergis, en dat Erdogan héél binnenkort aan een hartinfarct of iets gelijkaardig crepeert. Al zal dat niet veel meer helpen nu de Grijze Wolven hun vingers in de pap hebben.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 10 augustus 2018 om 17:50.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2018, 19:35   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Turkije valt gewoon in handen van de Chinezen. Erdogan blijft.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 06:20   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Het grote voordeel van Erdogan's dictatuur is dat het nu wel gedaan is met Turkije als 5de colonne in Europa op te nemen, wat 10 jaar geleden nog serieus overwogen werd en waarvan het risico heel reel was.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 21:03   #8
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Erdogan heeft al zijn tegenstanders al in de bak gestoken. Hij kan moeilijk alle Turken in de bak steken. Als de economie keldert en de mensen vallen in armoede kan het rap gaan. Enfin we leven in een periode dat nog nooit zoveel zotten aan de macht geweest zijn. Trump, Putin, Erdogan, een nieuwe dictator in China, Kim, een buschauffeur in Venezuela en ik vergeet er.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 13 augustus 2018 om 21:06.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 17:51   #9
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Kan ze er als politica van Vlaanderens grootste partij niet voor zorgen dat Turkije haar los laat en haar toelaat haar Turkse nationaliteit te verwerpen ? 't Is de moment, het water staat hen aan de keel. Met een invoerverbod op Turkse jeansbroeken en een toeristische boycot alla Michel dreigen, om een bilateraal akkoord te verkrijgen, dat Belgen met een dubbele nationaliteit toestaat zich van de Turkse nationaliteit te ontdoen, zodat we al wie die de Turkse nationaliteit wil behouden, kunnen op een vliegtuig zetten.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2018, 02:22   #10
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Erdogan heeft al zijn tegenstanders al in de bak gestoken. Hij kan moeilijk alle Turken in de bak steken. Als de economie keldert en de mensen vallen in armoede kan het rap gaan. Enfin we leven in een periode dat nog nooit zoveel zotten aan de macht geweest zijn. Trump, Putin, Erdogan, een nieuwe dictator in China, Kim, een buschauffeur in Venezuela en ik vergeet er.
Boer Swa, weliswaar op Vloms dorpsniveau.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2018, 20:53   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Erdogan heeft al zijn tegenstanders al in de bak gestoken. Hij kan moeilijk alle Turken in de bak steken. Als de economie keldert en de mensen vallen in armoede kan het rap gaan. Enfin we leven in een periode dat nog nooit zoveel zotten aan de macht geweest zijn. Trump, Putin, Erdogan, een nieuwe dictator in China, Kim, een buschauffeur in Venezuela en ik vergeet er.
Trump lijkt me geen zot te zijn. Is het niet een van de weinige Amerikaanse presidenten sedert WO II die niet betrokken waren in een of andere oorlog?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be