Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2010, 16:00   #1
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard Kathedralen en kerken afbreken?

Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij. Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iederen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 17:00   #2
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij. Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iederen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?


Hahahaha!
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 17:48   #3
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Jij hebt daarmee
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 17:52   #4
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij. Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iederen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?
Hopelijk was u sarcastisch bezig...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:13   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Kerk en moskee, weg ermee!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:37   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij. Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iederen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?
Misschien kunnen ze gewoon een andere bestemming krijgen. In de tijd toen ik als jeugdconsulent werkte, werd de plaatselijke jeugd van onze gemeente (en trouwens ook die van tal van omliggende gemeenten) geconfronteerd met een nijpend gebrek aan fuifzalen. Me dunkt dat die kerken daar uitstekend voor kunnen dienen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:40   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Herbestemming geven. Museum, restaurant, hotel, bibliotheek.

Ik refereer geinteresseerden graag naar de voorbeelden in Maastricht !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:42   #8
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Jij hebt daarmee wel een punt, dejohan.

De kans is wel groot dat ze gaan zeggen dat dat niet mogelijk is omdat ze "cultural christians" zijn en dat het land historisch christelijk is, zoals een intellectueel wannabe inbrengt:
"I'm not one of those who wants to stop Christian traditions.

"This is historically a Christian country. I'm a cultural Christian in the same way many of my friends call themselves cultural Jews or cultural Muslims.

"So, yes, I like singing carols along with everybody else. I'm not one of those who wants to purge our society of our Christian history.


BBC of Youtube

De onzin daarin is ook zeer duidelijk maar om de waarde van dat soort rechtvaardiging te ontsluieren moet men begrijpen dat we in een groeiende evolutie zitten. De joodse-christelijke samenleving daar komen we vandaan, en dan averroeistische samenleving en dan post-averroeistische samenleving en dan modernistische samenleving en dan post-modernistische samenleving maar hoever gaat men terug? Je kan ook naar Germaanse en Keltische samenleving terug gaan of nog eerder, of zelfs ook naar Afrika met de broeders en grootouders samenleven.

Dus wat je daar uithaalt is eigenlijk de motivatie achter het verbieden/onderdrukken van de islamitisch en/of islamcultureel gekenmerkte objecten zoals de moskeeminaretten, de niqab/boerka, boerkini enzovoort enz. Sommige mensen zeggen dat impliciet of expliciet en anderen zijn gewoon eerlijk daarin zoals dhr. Etienne Vermeersch:

'Stel, als burger vang je bij de openbare diensten constant bot, tot iemand met een hoofddoek je wél helpt. Dan ben je geneigd een positieve associatie te maken tussen die persoon en de islam. Op die manier wordt godsdienst vanuit een publieke functie verspreid. Dus: hoe beter de moslima's met hoofddoek hun werk doen, hoe gevaarlijker. Waar deze discussie over gaat, is een gebrek aan inzicht over wat de civiele maatschappij werkelijk inhoudt',... etiennevermeersch.be

Los van de onzin dat hij daar uitkramt wat eigenlijk niet aan een "intellectueel" mag toegeschreven worden, is hij gewoon dood eerlijk.

Wat betreft de onzin van zijn betoog kunnen we gewoon de "stelling" draaien en zeggen 'Stel, als burger vang je bij de openbare diensten constant bot, tot iemand met een hoofddoek je dag zwart maakt. Dan ben je geneigd een positieve associatie te maken tussen die persoon en de islam', maar dit is weer geen probleem voor meneer Vermeersch zolang dat dat tegen de islam ingaat en niet voor. Of anders 'Stel, als burger vang je bij de openbare diensten constant bot, tot iemand met een halftblote en/of zichtbare borsten je wél helpt. Dan ben je geneigd een positieve associatie te maken tussen die persoon en de ongeloof/niet-religie, materialistische-liberale cultuur of laïcité' en dit is ook geen probleem voor Vermeerch want hij komt met een grote onzin dat die dame hiermee de ongeloof/niet-religie, materialistische-liberale cultuur of laïcité vanuit een publieke functie verspreidt!!
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:48   #9
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Wie is eigenlijk eigenaar van de gebouwen en de grond?
De staat/de gemeente toch?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 21:41   #10
Seppe Cools
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 november 2009
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij. Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iederen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?
Ik noem het Westers erfgoed: afblijven met uw pollekes.

Moskeën bijbouwen, das een totaal ander probleem, zelfs die architecten mogen ze opsluiten van mij. Maar dan gaat het niet meer om Westers erfgoed maar om ziekelijke sekte-gedoging.
__________________
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 18 mei 2010 om 21:43.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 22:30   #11
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Ik noem het Westers erfgoed: afblijven met uw pollekes.

Moskeën bijbouwen, das een totaal ander probleem, zelfs die architecten mogen ze opsluiten van mij. Maar dan gaat het niet meer om Westers erfgoed maar om ziekelijke sekte-gedoging.
Doe geen moeite. Cultuur kan de progressieve extremist gestolen worden. Alles voor het geluk, de "vrijheid" en de gelijkheid...
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 22:32   #12
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Doe geen moeite. Cultuur kan de progressieve extremist gestolen worden. Alles voor het geluk, de "vrijheid" en de gelijkheid...
Als ze over gelijkheid spreken is het gelijkheid voor gelijkgestemden, als de rest leven in de middeleeuwen en moeten heropgevoed worden.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 02:58   #13
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Ik noem het Westers erfgoed: afblijven met uw pollekes.

Moskeën bijbouwen, das een totaal ander probleem, zelfs die architecten mogen ze opsluiten van mij. Maar dan gaat het niet meer om Westers erfgoed maar om ziekelijke sekte-gedoging.
Luid en duidelijk..100% mee eens.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 06:34   #14
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Ik noem het Westers erfgoed: afblijven met uw pollekes.

Moskeën bijbouwen, das een totaal ander probleem, zelfs die architecten mogen ze opsluiten van mij. Maar dan gaat het niet meer om Westers erfgoed maar om ziekelijke sekte-gedoging.


Uw haat zit wel diep ... nu heb je ook al iets tegen architecten ..
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 09:15   #15
Abraxas
Lokaal Raadslid
 
Abraxas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2009
Locatie: Waasland
Berichten: 331
Standaard

Zouden we niet eerst Stonehenge afbreken of de piramiden? De cultuur die deze dingen heeft gebouwd is al lang verdwenen. De gebouwen zelf dienen tot niets meer.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 09:33   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Kathedralen en kerken afbreken?
Gewoon verhuren aan de meestbiedende (dat is er maar één) geïnteresseerde (dat zijn er tegenwoordig veel).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 09:34   #17
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Je kan toch zoveel doen met die gebouwen?
Ombouwen tot seminariezalen? Discoparadijzen? Appartementen?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 09:37   #18
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Munitiedepot.

Vuurwerkopslagplaats.

Overdekte stortplaats.

Prostitutiecentrum.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 09:48   #19
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Munitiedepot.

Vuurwerkopslagplaats.

Overdekte stortplaats.

Kijk eens aan.
Wie denkt nog aan afbreken?

Citaat:
Prostitutiecentrum.
Dat was het al
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 19 mei 2010 om 09:49.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 10:43   #20
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij.
Uw prachtige portret doet mij aan een kathedraal denken, maar dit terzijde.



Dat de maatschappij meer seculier wordt is voor mij geen reden om alle kerken af te breken. Een groot aantal kerken in een neo-stijl en moderne kerken mogen van mij tegen de vlakte. Maar veel van de oude architectuur zou ik, wegens de cultuurhistorische waarde, willen bewaren voor het nageslacht. Ik heb bewondering voor de kunde en smaak van veel van de bouwmeesters.

Citaat:
Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iedereen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?
Veel kerken zijn zulke imponerende symbolen dat mensen er spontaan gelovig van kunnen worden. Dat risico neem ik dan maar voor lief. We moeten vertrouwen stellen in het moderne onderwijs, de wetenschap en de rede.

Laatst gewijzigd door Piero : 19 mei 2010 om 10:45.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be