Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2013, 15:11   #41
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

En was Haïti zo'n succes? Het wemelde er van de hulpploegen, maar er was amper coördinatie, waardoor veel energie verloren ging. En het was al even duidelijk dat Haiyan zou passeren, maar de omvang van de schade is pas nadien in te schatten. Het is nu niet alsof dit de eerste taifoen is die in het gebied passeert, maar meestal is de schade veel minder omvangrijk.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:12   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Ze wisten het al een week voor de ramp dat zoiets ging gebeuren.
Ze zijn te laat aan hun voorbereidingen begonnen en te laat vertrokken.

B-FAST was sneller ter plaatse in Haiti en dit zonder waarschuwing van de ramp
Honderdduizend doden... Een land dat niet onderontwikkeld maar niet-ontwikkeld is.

In Haïti was het eventjes harder nodig. Het land had zelfs geen degelijke ordemacht om plunderingen, verkrachtingen en wild vandalisme tegen te gaan.

Na tientallen jaren militaire dictatuur is dat in de Filipijnen even anders.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:14   #43
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
En was Haïti zo'n succes? Het wemelde er van de hulpploegen, maar er was amper coördinatie, waardoor veel energie verloren ging. En het was al even duidelijk dat Haiyan zou passeren, maar de omvang van de schade is pas nadien in te schatten. Het is nu niet alsof dit de eerste taifoen is die in het gebied passeert, maar meestal is de schade veel minder omvangrijk.
Het gaat om de snelheid dat de teams ter plaatse waren en dat was in Haiti veel sneller.

Er passeren inderdaad verschillende typhoons in dat gebied en het was inderdaad al een week geleden duidelijk dat er gigantische schade en hulp ging nodig zijn, gezien de gekende omvang van Haiyan.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:21   #44
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Belgen blijven Belgen. Maar wat wil je uitrichten? Ik heb aardig wat foto's gezien maar dit is wel zo'n beetje een Japanse Tsunami. De schepen, en geen kleintjes liggen puur een stuk land inwaarts.

Voer uiteraard voor de graaigrage NGO's zoals Oxfam-Novib. Meteen staan de gironummers al in de startblokken, klaar om te zuigen.

(Na de Tsunami 1 ben ik voorgoed genezen van NGO's. Onze ploeg bootmensen zal ik maar zeggen had overal contacten en zodoende werden we nauwkeurig op de hoogte gehouden van de inspanningen van de hulporganisaties. Nou, niente dus. Bepaalde projecten, o.a. op Sri Lanka die al enige tijd liepen kregen wat extra geld. De vissers echter die alles kwijt waren kregen naks, niets. Via onze relaties hebben we destijds zelf mallen, hars en glasmat naar de Malediven gestuurd, teneinde nieuwe casco's te kunnen maken.)
Daar ben ik volledig mee eens de core business van de NGO's is zichzelf in stand houden . hoge lonen aan het bestuur uitkeren en een aalmoes naar de slachtoffers.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:22   #45
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kan er weinig aan toevoegen.
Maar als het zou kunnen, dan help ik nog liever 1 getroffen familie met een paar €100 aan materiaal, of met een tijdelijke opvang van een paar familieleden hier, dan 1 eurocent te geven aan een NGO.
Volledig mee eens .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:26   #46
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Laat ons vooral naar de plicht van de Amerikaanse overheid wijzen, die het land in de huidige toestand bracht: slechte infrastructuur, overbevolkt, instabiel politiek klimaat, halve dictatuur, corrupt tot op het bot, slecht opgeleide hulpdiensten, ...
De onwetenheid kraamt onzin uit.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:41   #47
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Vanuit Cebu ben noch lang niet in het zwaar getroffen gebied en zonder heliecopter of zonder degelijke boot kan je amper raken. Dus met een generator of pomp van een ton zal B fast niet in een houten bootje ( banka genoemd ter plaatse ) ver geraken om ter plaatse te helpen hopelijk kunnen ze ter plaatse transportmiddelen vinden die wel doeltreffend zijn.

Per boot vanuit Cebu is men eveneens een dag zoet om in Leyte te geraken . Maar dan zit men aan de andere kant van het eiland en niet bij Tacloban .

Maar het getroffen gebied is veel meer dan Tacloban . ook Samar , Biliran en Masbate is getroffen.

Wanneer ik via Batangas met de boot naar Romblon of Sibuyan ga ben ik ruim 20 uur onderweg vanuit Manila .

Men zou beter op Legazpi gevlogen zijn omdat je vandaar met de vrachtwagen richting Samar kan .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 15:57   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
De onwetenheid kraamt onzin uit.
De zaken die ik opsomde, zijn niet van toepassing op de Filipijnen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 16:02   #49
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De zaken die ik opsomde, zijn niet van toepassing op de Filipijnen?
Dus out of topic .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 18:15   #50
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Honderdduizend doden... Een land dat niet onderontwikkeld maar niet-ontwikkeld is.

In Haïti was het eventjes harder nodig. Het land had zelfs geen degelijke ordemacht om plunderingen, verkrachtingen en wild vandalisme tegen te gaan.

Na tientallen jaren militaire dictatuur is dat in de Filipijnen even anders.
Over Haïti: wat ben je als mens waard als je tot dat soort zaken overgaat.

Vuilnis.

Wat er van dat eiland-deel afkomt is bittere ellende en criminaliteit.

Dan verder: het doel van de NGO's om in Haïti te zijn was uitsluitend hun aanwezigheid ter accentuering van de geldophalerij voor 'het goede doel'.

Denkelijk gaat het met de Filippijnen niet anders. Het enige dat de Paus deed was voor ze gaan 'bidden' - dat zal zeker helpen de schade te herstellen.
Morgen komt God naar beneden en die zal direct nieuwe huizen laten verschijnen.

Doodzielig dit hele verhaal. Hetende: 'Het toneelspel van de wereld'.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 20:34   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Dus out of topic .
Ik vind het juist logisch dat bij grote rampen in onderontwikkelde gebieden eerst naar de voormalige bezetter van die gebieden gekeken wordt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 21:51   #52
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tja, ga er dan niet wonen.
Ze worden er geboren!

Er wonen in heel veel landen mensen in gebieden met een verhoogd risico op natuurrampen.
Bovendien was dit wel een erg uitzonderlijk krachtige orkaan.


Citaat:
Op de Filipijnen wonen meer dan honderd miljoen mensen (enkel ruwe schatting, bepaalde gebieden zijn moeilijk toegankelijk). Tja...
Ik leef ook in een dichtbevolkt gebied dat bij een langdurige N-N-Wester kracht 11, ernstig bedreigd word.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 22:15   #53
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Dan kijk je eerst naar Spanje en dan naar de VS.

Kijk die luitjes daar mogen best geholpen worden. Ik geloof dat het specifiek Leyte is dat erg getroffen is.

Terug te komen op de voormalige bezetters: Zou Spanje wat doen voor ze? Of de VS - die hebben nu niet zo'n geweldige hulpreputatie, ofschoon er wel clubs zijn die mensen naar ontwikkelingsgebieden sturen. Maar zonder geld.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 22:28   #54
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Over Haïti: wat ben je als mens waard als je tot dat soort zaken overgaat.

Vuilnis.

Wat er van dat eiland-deel afkomt is bittere ellende en criminaliteit.

Dan verder: het doel van de NGO's om in Haïti te zijn was uitsluitend hun aanwezigheid ter accentuering van de geldophalerij voor 'het goede doel'.

Denkelijk gaat het met de Filippijnen niet anders. Het enige dat de Paus deed was voor ze gaan 'bidden' - dat zal zeker helpen de schade te herstellen.
Morgen komt God naar beneden en die zal direct nieuwe huizen laten verschijnen.

Doodzielig dit hele verhaal. Hetende: 'Het toneelspel van de wereld'.

Het wordt inderdaad hoog tijd dat ze dat clubje NGO's eens deftig uitmesten .

Ik heb een goede vriend werkend in die sector , hij is ook de enige waar ik me nooit uitspreek over wat ik van hen denk . Zo bewonder ik hem , en hij is zo naif dat hij me geloofd en daarom vertrouwt hij me wel eens zaken toe .

Zo weet ik dat er van de opgehaalde sommen amper 17 % effectief naar het doel gaan en de rest is interne werking kost. Die 17 % wordt dan meestal nog gespendeerd bij bevriende zakenpartners waar ze goederen kopen. Er een tekeningetje bij maken is niet nodig denk ik .

Ik ben eens benieuwd of we zullen weten waar de hulpverleners slapen die zijn aangekomen in Cebu / Lapu Lapu

Mogelijk in Waterfront of in Plantation bay op lapu lapu , het eiland waar de luchthaven op ligt. ( op Cebu is geen luchthaven )
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 11:23   #55
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Hoe moet het voelen.

Je huis is weg.
De schaarse meubels liggen in puin.
Alle voedsel is vernield.
Geen enkele zak droge rijst meer en geen proper water om te drinken.
Alle voedsel of groente in de tuin en omgeving is nog bruikbaar.
Elke kip die nog een ei zou kunnen leggen is dood.
En je bent wanhopig op zoek naar naaste familie , vrienden en buren.

Ik ken de regio en leef met die mensen mee .
Moet erg zijn maar ik heb het niet voor dus pech voor hun

Ik leef in ieder geval NIET met die mensen mee. Waarom zou ik daar ook maar 1 seconde voor wakker moeten liggen. Wat ik nu wel haat zijn de allerlei goede doelen organisaties die u weeral de volgende dag gaan bestoken voor giften. En telkens ga ik die weer eens moeten uitkafferen omdat ze weeral zo opdringerig doen en zelf met het geld in hun zakken er vandoor gaan.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 13:14   #56
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Nou ja, de VS doet in iedergeval wat. De George Washington is onderweg met een smak hulpgoederen aan boord en ik denk aardig wat manschappen om her en der een helpende hand te verlenen.

Een goede baksteenindustrie zou daar best een niche kunnen vullen.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 23:41   #57
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Omdat ik de regio per gemeente zelfs een beetje ken, ontdek ik vandaag al leugens in de uitleg van de journalisten en hulpverleners. schokkend is dat .

Vanuit hun uitvalsbasis bij de luchthaven van Cebu zijn ze zogezegd gaan helpen in Noord Cebu naar bogo en Maya gaat vlak bij Daanbantayan , en je vertrekt s'morgens , dan kom je daar aan rond de middag en als je daar rond de middag vertrekt dan keer je in den donker terug . Nu dat is wat ze gedaan hebben dus zijn ze niet gaan helpen , ze zijn hun gat daar eens gaan draaien om s'avonds in hun luxe hotel op Lapu lapu terug te zijn.

Als je gaat helpen , slaap je vb in je auto of ook onder een stuk warkhout en blijf je daar om te helpen . Zo kan het budget gaan naar hulp en niet naar hotelkosten.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 10:45   #58
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Als je kunt kiezen tussen slapen in een auto of onder een stuk wrakhout of in een luxehotel dan zou ik ook voor dat hotel kiezen

Nu mensen die al vrijwillig naar ginder gaan hebben ze volgens mij niet allemaal meer op een rij. En de militairen krijgen er een dikke bonus boven op hun wedde. Die doen niets liever dan naar zo'n landen te gaan (verdriedubbeling van de lonen).

Ze spraken op het nieuws over 10 miljoen mensen die hulp nodig hebben. Of evenveel volk dan in België. Zouden ze dan niet eerst naar de 10 miljoen mensen hier kijken alvorens weer met ons geld te gaan smijten?

Nog even en er is weer een minister die zegt dat "hij" zoveel miljoen euro gaat schenken. En enkele weken er na mag Elio'ke weer zeggen dat er een begrotingstekort is en ze nog wat meer geld uit de vooral Vlamingen hun zakken zullen komen halen.

Dat ze eens stoppen met onnozel te doen en dat eerst eens elk land binnen hun eigen grenzen hun ellende oplost!
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 11:43   #59
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

De laatste berichten zijn dan ook niet hoopgevend. Wat er arriveert zijn zgn 'Beveiligers' en voor de rest naks, nada.
Ziet er niet naar uit dat er veel schot in de zaak zit en met een week of twee is die al weer vergeten.

Ja, de NGO's sprongen weer als een bok op de haverkist. En Coraid maar roepen, geven, geven.
Alleen heeft men het lesje wel geleerd ondertussen. En dat blijkt ook wel. Er is nog niemand te zien op een van de getroffen eilanden. Daar is toch wel een andere aanpak voor nodig. Die stommelingen van Greenpeace hadden daar met hun ex-supplier goed werk kunnen verrichten.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 14:42   #60
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.330
Standaard

Sommigen hier lijken haast kwaad te zijn op de slachtoffers van deze ramp omdat het hun geld kost. Het is natuurlijk een feit dat hulpverlening kostbaar is
en dat nooit al het hulpgeld bij de slachtoffers terecht komt. Ik vind het nog geen reden om niets te geven. Voor de mensen die wel willen geven zijn de hoge salarissen van de besturen van hulpverlenende organisaties vooral een probleem.
De arbeidsomstandigheden van de hulpverleners ter plaatse mogen van mij best voldoen aan de Westerse normen, zij hoeven zelf niet onder een tak te slapen.


Ik denk wel eens, als de Amerikanen nu eens 2 procent van totale kosten van hun militaire apparaat voor hulpverlening bij rampen zouden aanwenden.
Dan zouden wij helemaal niets meer hoeven geven omdat alle kosten voor de hulp die nodig is na deze ramp dan ruimschoots gedekt zijn.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be