Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2015, 20:53   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Godsdienst en hypocrisie

Vanuit het dagelijkse leven kom ik tot de vaststelling dat de meest godsdienstige mensen juist de meest hypocriete mensen zijn.

Er zijn tal van voorbeelden, gaande van de diepgelovige Bush die vervolgens massa's mensen aan stukken bombardeert, over pedofiele priesters en atleten die doping gebruiken. In de laatste context als voorbeeld de bokslegende Evander Holyfield; betrapt op het gebruik van doping, 11 kinderen met 6 verschillende vrouwen, heeft zijn vrouwen afgeslagen ... en natuurlijk diepgelovig.

https://www.youtube.com/watch?v=xgNq5RCCvn8

Hoe is uw ervaring met godsdienstige mensen?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 22:02   #2
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Wat heeft hypocrisie en godsdienst met elkaar te maken ?

Het enigste wat ik hierover zou kunnen zeggen is het volgende;

Stel dat je als wetenschapper besluit om een experiment te wagen ?

Die wetenschapper wilt eens weten wat er gebeurd als je een groep mensen (van allerlei godsdiensten samen) in een grote kooi laat plaatsnemen en daarnaast nog een andere grote kooi met verschillende dieren in.

Die wetenschapper verlaat de ruimte van de kooien, gaat naar huis en doet zijn bekende routine zoals avondmaal, wat werken in huis en gaan slapen...

De volgende dag keert hij terug om het resultaat van zijn experiment te gaan waarnemen, komt de ruimte terug binnen en stelt al vast dat de kooi met de mensen in volledig dood is en de kooi met de dieren in leeft elk dier nog vreedzaam naast elkaar...ge moogt al raden waarom ?

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 13 januari 2015 om 22:03.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 22:19   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Wat heeft hypocrisie en godsdienst met elkaar te maken ?

Het enigste wat ik hierover zou kunnen zeggen is het volgende;

Stel dat je als wetenschapper besluit om een experiment te wagen ?

Die wetenschapper wilt eens weten wat er gebeurd als je een groep mensen (van allerlei godsdiensten samen) in een grote kooi laat plaatsnemen en daarnaast nog een andere grote kooi met verschillende dieren in.

Die wetenschapper verlaat de ruimte van de kooien, gaat naar huis en doet zijn bekende routine zoals avondmaal, wat werken in huis en gaan slapen...

De volgende dag keert hij terug om het resultaat van zijn experiment te gaan waarnemen, komt de ruimte terug binnen en stelt al vast dat de kooi met de mensen in volledig dood is en de kooi met de dieren in leeft elk dier nog vreedzaam naast elkaar...ge moogt al raden waarom ?
Godsdienst?

Citaat:
Wat heeft hypocrisie en godsdienst met elkaar te maken ?
Wel is stel vaak vast dat veel godsdienstige mensen ( en ze dus vredelievend, eerlijk enz zouden moeten zijn zoals de godsdienst voorschrijft ) krek het tegenovergestelde doen in de praktijk of naar eigen goeddunken. Zie aangehaalde voorbeelden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 22:56   #4
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vanuit het dagelijkse leven kom ik tot de vaststelling dat de meest godsdienstige mensen juist de meest hypocriete mensen zijn.

Er zijn tal van voorbeelden, gaande van de diepgelovige Bush die vervolgens massa's mensen aan stukken bombardeert, over pedofiele priesters en atleten die doping gebruiken. In de laatste context als voorbeeld de bokslegende Evander Holyfield; betrapt op het gebruik van doping, 11 kinderen met 6 verschillende vrouwen, heeft zijn vrouwen afgeslagen ... en natuurlijk diepgelovig.

https://www.youtube.com/watch?v=xgNq5RCCvn8

Hoe is uw ervaring met godsdienstige mensen?
Tja, wat is uw bedoeling? U zelf(als atheïst) voorstellen als 'niet-hypocriet'?

Als collega atheïst kan ik u deze vraag stellen: is hypocrisie een monopolie van religieuze mensen? Bent u immuun?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 13 januari 2015 om 23:22.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2015, 10:58   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Tja, wat is uw bedoeling? U zelf(als atheïst) voorstellen als 'niet-hypocriet'?

Als collega atheïst kan ik u deze vraag stellen: is hypocrisie een monopolie van religieuze mensen? Bent u immuun?
Een monopolie allicht niet, je hebt overal hypocriete mensen.

Het hypocriete bij religieuze mensen zit hem echter net aan de ene zijde claimen een goede, brave, eerlijke, diepgelovige ... mens te zijn zoals hun godsdienst dat voorschrijft, maar aan de andere net vaak het tegenovergestelde doen in de praktijk. Een atheïst kan men die hypocriete tegenstrijdigheid alvast niet aanwrijven.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2015, 23:49   #6
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Ik heb nog nooit een mens tegengekomen die leeft volgens de voorgedragen normen.
Ik geef toe dat dit wel heel moeilijk is.
Maar dat veinzen en komedie spelen kan wel uiteindelijk op de zenuwen gaan werken.
Na al die mooie woorden verwacht je misschien meer van een gelovige maar ik stel vast dat ze geen haar beter zijn dan ongelovigen. Maar van deze laatsten verwacht je dan wel op voorhand dat ze meer belang kunnen hechten aan de wereldse geneugten.
Je bent in bevestigend geval dan ook minder gedesillusioneerd.
Wat ik bijzonder storend vind aan gelovigen is hun bekommernis om mij als verloren schaap terug naar de kudde te slepen.
Heden ten dage misschien wat minder als vroeger. Maar er lopen er nog rond die denken in "le Congo-Belge" te vertoeven.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2015, 00:06   #7
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.280
Standaard

De filosofie van het Nieuwe Testament zit heel kort bij die van een goede respectvolle samenleving.
Ik ken mensen die vrij consequent leven volgens de geest van die filosofie, velen zonder zichzelf daarom christen te noemen.

Inderdaad, de meeste die er prat op gaan christen te zijn, of dit door hun functie zouden moeten, zijn dat vaak zo weinig consequent, dat je ze hypocriet kunt noemen. Destijds op internaat bij de paters leer je dat wel. De beste leerschool naar atheïsme toe.
Hier op het forum vaak het hetzelfde. Degene die het luidst hun godsdienstigheid uitschreeuwen zijn vaak, te vaak, degene die de belangrijkste filosofie daarvan enkel toepassen als het hun uit komt.

En niet alleen de christenen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2015, 00:10   #8
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een monopolie allicht niet, je hebt overal hypocriete mensen.

Het hypocriete bij religieuze mensen zit hem echter net aan de ene zijde claimen een goede, brave, eerlijke, diepgelovige ... mens te zijn zoals hun godsdienst dat voorschrijft, maar aan de andere net vaak het tegenovergestelde doen in de praktijk. Een atheïst kan men die hypocriete tegenstrijdigheid alvast niet aanwrijven.
Maar ik denk dat hypocrisie gewoon des mensen is, of die nu wel of niet in een opperwezen gelooft. Als iemand niet in een opperwezen gelooft, gelooft hij wel in iets anders. Nog nooit een linkse persoon tegengekomen die in het zwart werkt, of een liberaal die subsidies aanvraagt?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 13:22   #9
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar ik denk dat hypocrisie gewoon des mensen is, of die nu wel of niet in een opperwezen gelooft. Als iemand niet in een opperwezen gelooft, gelooft hij wel in iets anders. Nog nooit een linkse persoon tegengekomen die in het zwart werkt, of een liberaal die subsidies aanvraagt?
Ik denk wel dat je gelijk hebt. Ik ken ook atheïstische hyprocrieten.

Ik stel me zelfs soms bewust hypocriet op, ik kan dus niet anders dan ook schudig pleiten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 13:26   #10
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar ik denk dat hypocrisie gewoon des mensen is, of die nu wel of niet in een opperwezen gelooft. Als iemand niet in een opperwezen gelooft, gelooft hij wel in iets anders. Nog nooit een linkse persoon tegengekomen die in het zwart werkt, of een liberaal die subsidies aanvraagt?
Er bestaan rechtlijnige mensen. Maar inderdaad, binnen onze maatschappij is heiliger zijn dan de paus niet altijd gemakkelijk en vaak ondoenbaar.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 14:03   #11
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vanuit het dagelijkse leven kom ik tot de vaststelling dat de meest godsdienstige mensen juist de meest hypocriete mensen zijn.

Er zijn tal van voorbeelden, gaande van de diepgelovige Bush die vervolgens massa's mensen aan stukken bombardeert, over pedofiele priesters en atleten die doping gebruiken. In de laatste context als voorbeeld de bokslegende Evander Holyfield; betrapt op het gebruik van doping, 11 kinderen met 6 verschillende vrouwen, heeft zijn vrouwen afgeslagen ... en natuurlijk diepgelovig.

https://www.youtube.com/watch?v=xgNq5RCCvn8

Hoe is uw ervaring met godsdienstige mensen?
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 14:33   #12
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.
Dat kan je toch niet menen, dat is zuivere nazi-praat: Ich Ubermensch! Niet meer of niet minder. Als jood zou je beter moeten weten.

Ik verdenk je ervan gewoon een kwaadaardige trol te zijn.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 14:37   #13
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.


Gaat u mensen nu ook nog beoordelen volgens kwaliteitsnormen?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 14:49   #14
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht


Gaat u mensen nu ook nog beoordelen volgens kwaliteitsnormen?
hij bedoelt waarschijnlijk dat die religieuze joden ISO 9001 gecertificeerd zijn. Misschien tijd om voor een externe audit
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 09:04   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.
Een beter illustratie van religie en hypocrisie kan ik je niet vinden.

Bijkomend toont dit voor welke onoplosbare problemen religie zorgt; het land "is hen beloofd door God" en op geen enkele manier of met geen enkel argument kan men ze van die gedachte afkrijgen. Daar waar een atheïst dit rationeel kan beoordelen zonder dat hij geïndoctrineerd is door zaken uit lang vervlogen tijden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 09:21   #16
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 09:24   #17
Leica
Schepen
 
Geregistreerd: 24 augustus 2014
Berichten: 482
Standaard

Ik moet TS volledig bijtreden. Ik werk in een katholieke instelling en mijn bazin zou 'Onze Lieve Heer' van zijn kruis lezen.
Een schijnheiligere koe dan haar ken ik eerlijk gezegd niet. Bovendien is ze bijzonder achterbaks.
Ik moet niets hebben van dat soort mensen. Ik probeer hen zoveel mogelijk te mijden.
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 13:41   #18
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

De grootste anti-semiet hier op dit forum is wel Eliyahu en dit door zijn afstotelijk gedrag.
De weinige joden die ik gekend heb waren wel anders en gaven zelfs openbaar geen blijk van jood te zijn.
En als we nu allemaal eens begonnen met leer niet meer te propageren en in te zien dat eventuele banden met een God beter binnenskamers beleefd worden dan waren we al een stap verder. Want juist die voortdurende opdringerigheid van gelovigen van allerlei slag irriteert niet gelovigen soms mateloos. (mij toch!)
Bovendien kom ik uit een periode dat de kerk gebruikt werd om regimes in stand te houden en ze zelfs te ondersteunen.
Godsdienst is dus steeds gebruikt geweest om wereldse macht te verwerven en godsdienst heeft dat zich steeds laten welgevallen.
Op vele plaatsen in de wereld veroorzaakt godsdienst tweespalt in de maatschappij en heeft deze godenleer in al zijn vormen vele doden op zijn geweten.
Het menselijk aspect van een leer zou veel beter tot zijn recht komen indien men wat meer aandacht gaf aan de minderbedeelden i.p.v. zakkenvullers te ondersteunen.
En indien dit niet zo is dan mochten de godsdiensten dat weerleggen; niet in woord maar vooral in daad.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 16:12   #19
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.
Weet jij wel wat een 'moraal' is? Blijkbaar heb jij een godsdienst nodig om te weten wat een 'moraal' is. Nu atheïsten hebben geen godsdienst nodig om te weten wat 'moraal' en 'ethiek' is. Hoe kan jij nu weten of een atheïst moraalloos is als je er zelf geen bent!
De beste stuurlui staan aan wal!
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 23:02   #20
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Mijn ervaring is dat het veel betere kwaliteit mensen zijn dan moraalloze atheïsten.

De beste kwaliteit mensen zijn regieuze joden in Israel.
Hoe ontstaat moraal ??
Vanaf wanneer spreekt men van moraal (hebben) ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be