Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2020, 11:51   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard De auto is meer dan ooit een melkkoe.

Je koopt een wagen = BTW
Je schrijft je wagen in = BIV
Je krijgt je plaat = Tax
Je gaat tanken = Accijnzen en BTW
Je parkeert = Parkeertiket
Je ...

Heb je een oudere wagen = LEZ

Hoe lang gaan we dit nog tolereren?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 11:53   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Is normaal, de sociale en ecologische kost van autorijden is dan ook enorm.

Infrastructuur ? Wegen ? Files ? Uitstoot ? Gezondheidsimpact ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 11:56   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is normaal, de sociale en ecologische kost van autorijden is dan ook enorm.

Infrastructuur ? Wegen ? Files ? Uitstoot ? Gezondheidsimpact ?
Investeringspanden...Brugge..
Miljoentjes opzij voor de oude dag.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 februari 2020 om 11:57.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 11:57   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Ik verkies uitgemolken te worden op een product als een auto, dan op een product als arbeids- of pensioeninkomen. Vooropgesteld dat we er niet in lukken om een centrum-rechts beleid in te voeren, waardoor er alleen maar gemolken moet worden, in plaats van uit te melken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 12:11   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Steeds meer mensen doen het zonder rijbewijs.

De daling is al ingezet sinds de eeuwwisseling.

Bij de jongeren is de daling aanzienlijk (grafiek in link tem 2018)

Ze proberen het altijd eerst zonder wagenbezit.

In streken en stedelijke gebieden met vlot OV zeker te doen, en financieel lonend.

Enkel als de job het verplicht maakt gaan ze er toch voor, dat kan ook 10 jaar later zijn. Een uitsteller *Jonas doet zijn verhaal

Citaat:
https://www.demorgen.be/nieuws/een-r....google.com%2F
Rijbewijs

"Een rijbewijs? Niet nodig": jongeren verkiezen alternatieven

Guliz Koktas is 20, woont in Molenbeek, en is een van de vele jongeren die niet zien waarom ze een rijbewijs zouden moeten halen. Beeld Thomas Sweertvaegher


De tijd dat achttien jaar worden synoniem stond voor ‘eindelijk met de auto mogen rijden’, lijkt voorbij. Het aantal rijbewijzen dat jaarlijks wordt uitgereikt daalt en vooral bij de jongste potentiële bestuurders is de interesse sterk afgenomen.

Exclusief voor abonnees door ANN VAN DEN BROEK 15 maart 2019, 10:00

“Op mijn zeventiende konden we op school ons theoretisch rijexamen afleggen. Ik heb dat niet gedaan. Ik wist toen al zeker dat ik er toch niets mee ging doen: ik reed toen al nauwelijks nog mee als passagier, waarom zou ik dan zelf willen rijden? Ik ben nog steeds niet van idee veranderd.” Tine Van Den Poel is 25 jaar en overtuigd rijbewijsloos. Net zoals haar vriend, overigens. Ze wonen in het centrum van Antwerpen en daar werken ze ook. “Dat is een grote luxe, dat weet ik wel. Wij hebben gewoon echt geen auto nodig.”

Tine en haar vriend zijn niet de enigen die geen zin meer hebben in een rijbewijs. In 1995 werden er nog 143.003 rijbewijzen uitgereikt, 22 procent meer dan de 111.991 van in 2018, blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Sindsdien werden er stelselmatig minder roze papiertjes uitgedeeld. De grootste daling is ingezet na 2010: het aantal behaalde rijbewijzen daalde sindsdien met 18 procent. Vooral bij jongeren is de afname aanzienlijk. (grafiek)

Een evolutie die experts hadden zien aankomen, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. “Sinds de eeuwwisseling zag je internationaal een trend ontstaan”, zegt hij. “De Scandinavische landen liepen daarin voorop, de rest van de geïndustrialiseerde landen is gevolgd.”

WERK

De redenen daarvoor zijn divers, blijkt uit het onderzoek. Jongeren vestigen zich meer in steden met vlotte toegang tot openbaar vervoer. Ze studeren langer en stichten pas op latere leeftijd een gezin, waardoor auto’s veel minder een prioriteit zijn. Daarnaast nemen jongeren ook andere aspecten in overweging. Wagens worden niet meer per definitie gelijkgesteld aan vrijheid, gezien de steeds toenemende files en parkeerproblemen.

Bovendien is een auto een serieuze hap uit een budget. “Een auto is niet meer het statussymbool dat het vroeger was. Je hebt de aankoopprijs, maar ook het onderhoud, de verzekering, de brandstof. Dat zet jongeren aan het tellen. Willen ze hun geld daar wel aan geven, wanneer ze het ook kunnen spenderen aan verre reizen of een smartphone?”

Een bijkomend argument is het klimaat. Ook voor Guliz Koktas het doorslaggevende element, zegt de 20-jarige Brusselse studente journalistiek. “Er zijn zoveel ecologischere opties om je te verplaatsen dan met de auto, waarom zou ik dat dan niet doen? Mijn ouders begrijpen dat niet. ‘Wat als je later kinderen hebt?’, zeggen ze. ‘Dan heb je toch een auto nodig?’ Maar ik ga toch geen rijbewijs halen omwille van kinderen die ik vandaag helemaal niet heb?”

Het enige argument dat Guliz op termijn van gedachten zou kunnen doen veranderen, is werk. “Stel dat ik voor een job echt een rijbewijs nodig zou hebben, zal ik daar wel over nadenken. Maar voorlopig kan ik me niet voorstellen dat het ook niet zonder kan.”

Hoe noodzakelijk een rijbewijs nog is op de arbeidsmarkt, is moeilijk in te schatten. Arbeidsbemiddelaar VDAB zag zijn vacatures met expliciete vraag naar een rijbewijs B van 2014 tot 2018 wel met 4,8 procent stijgen. Alleen: het totaal aantal vacatures steeg met liefst 80 procent. “Maar dat wil niet zeggen dat er voor al die andere jobs zeker geen rijbewijs nodig is”, nuanceert VDAB-woordvoerder Joke Van Bommel. Hoe bereikbaar al die jobs zijn met alternatieve vervoersmiddelen, wordt evenmin in rekening gebracht.

AFSTEL

Een nieuw fenomeen is dat van uitstel tegenwoordig veel vaker afstel komt, zegt De Dobbeleer. “Enkele jaren geleden zag je nog een verschuiving: jongeren haalden gewoon later hun rijbewijs.” Die inhaalbeweging is weggevallen, weet de verkeersexpert. “Wie op zijn 25ste vond dat hij best zonder rijbewijs kon, heeft zijn leven vaak zo weten in te richten, dat de behoefte er tien jaar later niet meer is. Die mensen hebben zich weten te richten naar de alternatieven. En die alternatieven zijn uiteraard ook veel talrijker geworden de afgelopen jaren. Denk aan de deelfietsen, de deelsteps, Uber. Dat gaat alleen toenemen, er zijn nu volop routeplanners in ontwikkeling die behalve openbaar vervoer ook deze alternatieven voorstellen.”

Jonas* uit Ekeren is zo’n uitsteller. Hij deed het quasi tien jaar zonder auto. De motivatie om werk te maken van een rijbewijs was er nooit, zegt hij. “Dat had niets met principes te maken. Ik heb het wat laten hangen, wellicht”, lacht de 29-jarige programmeur. “Maar er waren weinig redenen om er verandering in te brengen. Ik heb altijd een job gehad die makkelijk bereikbaar was met het openbaar vervoer. Het was ook een criterium om werk aan te nemen.”

En toch legt hij straks in april zijn praktijkexamen af. “Noem het voortschrijdend inzicht. Soms moet ik voor het werk weleens naar afgelegen industrieterreinen, daar geraak ik nu enkel als een collega meerijdt. En het is ook niet de bedoeling dat ik altijd afhankelijk ben van mijn vriendin, die wel een rijbewijs en een auto heeft.” Maar dat wil niet zeggen dat er straks een gezinsauto bijkomt, verzekert Jonas, ook al zou een bedrijfswagen in principe tot zijn loonpakket kunnen behoren. “Een rijbewijs zal praktisch zijn om te hebben, wanneer het eens nodig is. Het is zeker niet de bedoeling dat ik nu al mijn verplaatsingen per auto ga doen.”
*Jonas is een schuilnaam
Hoe zouden de dagelijkse files (op alle wegen) nu zijn moesten die jaarlijkse dalingen er niet geweest zijn?
Hopelijk denken de huidige wagenbezitters daar ook eens aan.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2020 om 12:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 12:30   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Steeds meer mensen doen het zonder rijbewijs.

De daling is al ingezet sinds de eeuwwisseling.

Bij de jongeren is de daling aanzienlijk (grafiek in link tem 2018)

Ze proberen het altijd eerst zonder wagenbezit.

In streken en stedelijke gebieden met vlot OV zeker te doen, en financieel lonend.

Enkel als de job het verplicht maakt gaan ze er toch voor, dat kan ook 10 jaar later zijn. Een uitsteller *Jonas doet zijn verhaal





Hoe zouden de dagelijkse files (op alle wegen) nu zijn moesten die jaarlijkse dalingen er niet geweest zijn?
Hopelijk denken de huidige wagenbezitters daar ook eens aan.











































































































































Hoe moest het er uitzien hadden de beleidsmakers goede wegen aangelegd?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 4 februari 2020 om 12:30.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 16:35   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoe moest het er uitzien hadden de beleidsmakers goede wegen aangelegd?
Zoals in Nederland bedoelt u?

https://www.ad.nl/binnenland/nederla...ytitFvSRzBwBPf
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 18:06   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nederland had vroeger een pak meer files.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 18:12   #9
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je koopt een wagen = BTW
Je schrijft je wagen in = BIV
Je krijgt je plaat = Tax
Je gaat tanken = Accijnzen en BTW
Je parkeert = Parkeertiket
Je ...

Heb je een oudere wagen = LEZ

Hoe lang gaan we dit nog tolereren?
Vandaag nog gaan tanken aan 1,16€ en hard gelachen met de Belgen die zich laten plukken, en aankomst tot vertrek, na betaling natuurling was net geen 7 Minuten.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 18:16   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Vandaag nog gaan tanken aan 1,16€ en hard gelachen met de Belgen die zich laten plukken, en aankomst tot vertrek, na betaling natuurling was net geen 7 Minuten.
Schrijf dit nu eens in begrijpelijk Nederlands a.u.b.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:42   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Vandaag nog gaan tanken aan 1,16€ en hard gelachen met de Belgen die zich laten plukken, en aankomst tot vertrek, na betaling natuurling was net geen 7 Minuten.
Ik heb Spaanse diesel getankt aan 1.13 € de liter.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 21:51   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb stroom getankt aan 0,0 euro.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 22:15   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je koopt een wagen = BTW
Je schrijft je wagen in = BIV
Je krijgt je plaat = Tax
Je gaat tanken = Accijnzen en BTW
Je parkeert = Parkeertiket
Je ...

Heb je een oudere wagen = LEZ

Hoe lang gaan we dit nog tolereren?
Mij maakt het niet uit. Auto’s zijn milieubelastend en meestal voor anderen hinderlijk. Dus ik betaal zonder zagen en klagen.
Wat wel eens zou mogen herzien worden zijn de ongefundeerde verschillen betreffende taxatie.

En de LEZ zones zijn gewoon een grap.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 februari 2020 om 22:16.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 22:43   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat wel eens zou mogen herzien worden zijn de ongefundeerde verschillen betreffende taxatie.
Brandstofprijs per soortelijke massa.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soorte...n_vloeistoffen

Dichtheid van verschillende vloeistoffen bij 1 atm en 20°C.

Naam vloeistof Dichtheid (kg/dm3)

benzine 0,72
diesel 0,84

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2020 om 22:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:00   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Brandstofprijs per soortelijke massa.
Ja ok Micele. Ik heb geen probleem om dat te betalen.

Ik heb het over het objectieve onderscheid. Ik ben geen geel hesje, maar ik begrijp ze wel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:14   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja ok Micele. Ik heb geen probleem om dat te betalen.

Ik heb het over het objectieve onderscheid.
Dat is objectief want het gewicht is evenredig met de CO2-uitstoot.

Ook de gele hesjes begrijpen ondertussen wat CO2 is.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:17   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je koopt een wagen = BTW
Je schrijft je wagen in = BIV
Je krijgt je plaat = Tax
Je gaat tanken = Accijnzen en BTW
Je parkeert = Parkeertiket
Je ...

Heb je een oudere wagen = LEZ

Hoe lang gaan we dit nog tolereren?
Misschien eens de fiets proberen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:17   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
. Ik ben geen geel hesje, maar ik begrijp ze wel.
Ik begrijp ze ook, want puur eigenbelang.

Citaat:
En de LEZ zones zijn gewoon een grap.
Behalve als je er zelf woont en langzaam vergast wordt.

De LEZ in Belgie zijn idd 10 jaar te laat en niet streng genoeg daar heb je gelijk.

In Leipzig hadden ze tot 75% minder fijnstof na amper 6 jaar.


Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2020 om 23:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:21   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik begrijp ze ook, want puur eigenbelang.
De situatie is toch wel een beetje anders in Frankrijk dan bij ons. Daar moeten mensen vaak dagelijks heel grote afstanden overbruggen. Het Franse platteland verkeert immers in een rampzalige staat en werk is er vaak enkel in de stedelijke centra. Met alle gevolgen van dien voor het dagelijks pendelverkeer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:27   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De situatie is toch wel een beetje anders in Frankrijk dan bij ons. Daar moeten mensen vaak dagelijks heel grote afstanden overbruggen. Het Franse platteland verkeert immers in een rampzalige staat en werk is er vaak enkel in de stedelijke centra. Met alle gevolgen van dien voor het dagelijks pendelverkeer.
Nochtans rijden de Fransen 3% minder kms per jaar dan de Belg:

Citaat:
https://www.hln.be/auto/belg-blijft-...r-af~a43075f9/

In 2017 hebben we allemaal samen 84,1 miljard kilometers met de wagen afgelegd, een lichte daling van 0,2 % ten opzichte van 2016. Dat blijkt uit een studie naar de afgelegde kilometers door Belgische voertuigen, die de FOD Mobiliteit en Vervoer jaarlijks publiceert. Na twee recordjaren is het de eerste keer sinds 2014 dat er een daling is. Daarmee rijden we gemiddeld 3 % meer kilometers per jaar dan onze buren uit Nederland en Frankrijk, maar wel 4 % minder dan in Duitsland.
Via wikipedia:

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Protes...de_gele_hesjes

Protestbeweging van de gele hesjes

De gele hesjes (les gilets jaunes, genoemd naar het gedragen gele zichtbaarheidshesje) zijn een protestbeweging die online startte in mei 2018 en leidde tot demonstraties die op 17 november 2018 in Frankrijk begonnen en zich relatief snel verspreidden naar onder andere België[1] en Nederland.[2] De organisatie van de protesten verloopt vooral via sociale media.[3] In Frankrijk kwam de beweging op gang naar aanleiding van de verhoging van de brandstofaccijns en de stijgende kosten van het levensonderhoud.[4]

Ontstaan

Uit onderzoek van Le Monde[5] bleek de beweging op gang te zijn gekomen in januari en februari 2018, met de oprichting van Facebookgroepen onder het thema Colère (woede), gegroepeerd per departement.[6] Deze woede richtte zich aanvankelijk vooral tegen de verlaging van de snelheidslimiet tot 80 km/u op secundaire wegen, maar kreeg ook steun uit identitaire hoek, met rechtse tot extreemrechtse groepen zoals Debout la France, Rassemblement national HBM, en la nébuleuse des anti-Macron. Uit linkse en syndicale zijde kwam aanvankelijk geen reactie.

Tot de boegbeelden van de beweging worden onder meer gerekend: Éric Drouet (oproep tot eerste actie op 17 november 2018, en wellcht bedenker van de naam “Gilets jaunes”), Priscillia Ludosky (online petitie tegen verhoging brandstofprijzen), Maxime Nicolle (video-oproepen), Fabrice Schlegel, Leandro Nogueira,[7] Jacline Mouraud (tirade tegen Macron), Benjamin Cauchy, Christophe Chalençon, François Boulo, Ingrid Levavasseur en Jérôme Rodrigues. Hoewel sommigen onder hen optraden als woordvoerders, kende de beweging nooit een formele leiding. Volgens de Franse historicus Gérard Noiriel was de beweging, inclusief kopstukken, ontstaan uit de (verarmde) kleinburgerij, en veel minder uit werknemers.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2020 om 23:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be