Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2020, 18:00   #21
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2020, 21:46   #22
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ja, maar het komt erop aan van dat fenomeen erkennen en daarop een beleidsvisie af te stemmen. En dat zie ik helaas niet gebeuren.
De anderstaligen zouden namelijk ONZE anderstaligen moeten worden en niet HUN anderstaligen, niet die van de Fancophonie.
Het beleid moet erop gericht zijn dat die kiezen voor NL ipv voor F.
En een dergelijk doelgericht beleid bestaat helaas niet....
Denk dat een goed beleid kan helpen. Maar een schrale troost bij het Engels is dat het een Germaanse taal is en niet Romaans taal zoals het Frans. Bovendien is het Frans internationaal tegenwoordig een lagere internationale status dan het Engels.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 maart 2020 om 21:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 10:07   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
En denken dat quercus dan nog een zeeer overtuigde Vlaams-nationalist is hee...

Rare jongens, die vendelzwaaiers...

Wel Panda, deze “rare jongen” wenst dat de invloed van het Frans in Vlaanderen afgebouwd wordt ten voordele van het Engels. Vlaanderen moet meer opschuiven naar de noordelijke helft van Europa, daar horen wij bij. Het franstalig separatisme van 1830 had moeten beperkt blijven tot Wallonië. Maar de Walen hebben toen het huidige Vlaanderen uit de Nederlanden gestolen. Met de bedoeling het volledig te verfransen en te koloniseren. Dat koloniaal plan heeft gefaald. Tot woede van Jules Destrée die in zijn beruchte brief van 1912 letterlijk schreef: “Ils nous ont volé la Flandre!”. Die “Ils” dat waren de Vlamingen aan wie Destrée dus eigenlijk het recht ontzegde om in Vlaanderen hun eigen aangelegenheden zelf in handen te nemen. Vlaanderen is niet op zijn plaats in dit “Belgique”, het is een stuk noordelijk Europa en het hoort bij de Nederlanden. En het is ondermeer daarom dat wij Vlamingen wat meer afstand moeten nemen van het Frans. Ten voordele van het Engels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 13:15   #24
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel Panda, deze “rare jongen” wenst dat de invloed van het Frans in Vlaanderen afgebouwd wordt ten voordele van het Engels. Vlaanderen moet meer opschuiven naar de noordelijke helft van Europa, daar horen wij bij. Het franstalig separatisme van 1830 had moeten beperkt blijven tot Wallonië. Maar de Walen hebben toen het huidige Vlaanderen uit de Nederlanden gestolen. Met de bedoeling het volledig te verfransen en te koloniseren. Dat koloniaal plan heeft gefaald. Tot woede van Jules Destrée die in zijn beruchte brief van 1912 letterlijk schreef: “Ils nous ont volé la Flandre!”. Die “Ils” dat waren de Vlamingen aan wie Destrée dus eigenlijk het recht ontzegde om in Vlaanderen hun eigen aangelegenheden zelf in handen te nemen. Vlaanderen is niet op zijn plaats in dit “Belgique”, het is een stuk noordelijk Europa en het hoort bij de Nederlanden. En het is ondermeer daarom dat wij Vlamingen wat meer afstand moeten nemen van het Frans. Ten voordele van het Engels.

Totaal off topic...

Ons systeem van hoger onderwijs uithollen door nederlandstalige studenten op een artificiële manier in het engels te laten les volgen is contra productief en onzinnig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 13:28   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Totaal off topic...

Ons systeem van hoger onderwijs uithollen door nederlandstalige studenten op een artificiële manier in het engels te laten les volgen is contra productief en onzinnig.
Ik heb een verklaring gegeven waarom ik voor een uitbreiding van het Engels in het Vlaams onderwijs ben. Jouw antwoord: "Totaal off topic"... Of het nu "on" dan wel "off" topic is daaromtrent is uw oordeel slechts één van de vele.

In ieder geval is een cursus doceren in het Engels volstrekt op zijn plaats vermits de overgrote massa van wetenschappelijke publicaties het Engels als voertaal hebben. Of wil jij soms dat de Vlamingen een gelijkaardige attitude aannnemen als bepaalde Franstalige proffen die weigeren kennis te nemen van een wetenschappelijke publicatie indien die niet in hun taal is geschreven?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 04:26   #26
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel Panda, deze “rare jongen” wenst dat de invloed van het Frans in Vlaanderen afgebouwd wordt ten voordele van het Engels. Vlaanderen moet meer opschuiven naar de noordelijke helft van Europa, daar horen wij bij. Het franstalig separatisme van 1830 had moeten beperkt blijven tot Wallonië. Maar de Walen hebben toen het huidige Vlaanderen uit de Nederlanden gestolen. Met de bedoeling het volledig te verfransen en te koloniseren. Dat koloniaal plan heeft gefaald. Tot woede van Jules Destrée die in zijn beruchte brief van 1912 letterlijk schreef: “Ils nous ont volé la Flandre!”. Die “Ils” dat waren de Vlamingen aan wie Destrée dus eigenlijk het recht ontzegde om in Vlaanderen hun eigen aangelegenheden zelf in handen te nemen. Vlaanderen is niet op zijn plaats in dit “Belgique”, het is een stuk noordelijk Europa en het hoort bij de Nederlanden. En het is ondermeer daarom dat wij Vlamingen wat meer afstand moeten nemen van het Frans. Ten voordele van het Engels.
Compleet naast de kwestie, maar voor andere reden dan die van Panda.

-> Topic = Engels only in Belgium.
Met je pamflet hierboven bewijs je enkel dat je dat Engels gebruikt als lapje om je haat tegen al wat Frans is te accentueren.
Engels verdient beter en bewijst het wereldwijd dagelijks.

Orania in Zuid-Afrika is nog zo'n plaats waar mensen dezelfde beperkte tunnelvisie hebben en zichzelf daardoor mentaal afzonderen;
Grappig wel: daar zouden ze eerder Frans gebruiken om zich af te wenden van de Engelse "Anglofonie" i.p.v. jouw gehate "Francofonie".

Beide taalgroepen verdienen echter veel meer respect dan wat ze krijgen van gefrustreerde Flamingantjes & Orania-isten met hun Wereldtaal, wat zeg ik: hun Universeel lingootje met uitstraling tot ver voorbij de buurnevels in het heelal.

Dat inferioriteitsgevoel dat aan de basis ligt is echt shit, he! Deelneming aan de patiënten.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 08:43   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Compleet naast de kwestie, maar voor andere reden dan die van Panda.

-> Topic = Engels only in Belgium.
Met je pamflet hierboven bewijs je enkel dat je dat Engels gebruikt als lapje om je haat tegen al wat Frans is te accentueren.
Engels verdient beter en bewijst het wereldwijd dagelijks.

Orania in Zuid-Afrika is nog zo'n plaats waar mensen dezelfde beperkte tunnelvisie hebben en zichzelf daardoor mentaal afzonderen;
Grappig wel: daar zouden ze eerder Frans gebruiken om zich af te wenden van de Engelse "Anglofonie" i.p.v. jouw gehate "Francofonie".

Beide taalgroepen verdienen echter veel meer respect dan wat ze krijgen van gefrustreerde Flamingantjes & Orania-isten met hun Wereldtaal, wat zeg ik: hun Universeel lingootje met uitstraling tot ver voorbij de buurnevels in het heelal.

Dat inferioriteitsgevoel dat aan de basis ligt is echt shit, he! Deelneming aan de patiënten.
Jammer genoeg voor jou ben je zelf al evenzeer naast de kwestie. Ik ken het Frans te goed om het zeker niet te “haten”. Waar ik wel een hekel aan heb is het Belgisch systeem waarin Vlaanderen nog steeds gekluisterd zit.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 16:27   #28
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Voor 1 keer ben ik het volmondig eens met een kritiek vanuit de vendeliersclub VVB.

Citaat:
Mogen onze universiteiten en hogescholen straks de helft van de vakken in de bacheloropleidingen in een andere taal dan het Nederlands aanbieden? Een voorontwerp van decreet waarin wordt voorgesteld om het maximale aantal 'anderstalige' uren ook voor de bachelors op te trekken van 18 naar 50 procent zou nog deze maand besproken worden door de Vlaamse regering.

Het voorstel krijgt de steun van rector Luc Sels van de KU Leuven, maar stuit ook op felle kritiek. Volgens tegenstanders zou het decreet de deur wagenwijd openzetten voor de verdere verengelsing van het hoger onderwijs. Een gevaarlijke tendens, zo wordt betoogd in een zopas verspreid pamflet uit Vlaams-nationalistische hoek. 'Een volk dat zijn taal verliest, verliest zijn identiteit en kwijnt langzaam weg.' Dat net onder 'een minister van Onderwijs van Vlaams-nationale signatuur' (Ben Weyts, nvdr) het Nederlands als onderwijstaal aan belang zou inboeten, wordt in de tekst 'onaanvaardbaar' genoemd.

Uiteindelijk zou het Nederlands enkel nog blijven leven in de vorm van toogpraat of in de folklore.

VVB-voorzitter Hugo Maes
Opmerkelijk: het pamflet werd, behalve door Matthias Storme, lid van het N-VA-partijbestuur, ook ondertekend door de Vlaamse Volksbeweging (VVB), de vereniging die eind vorige eeuw nog werd geleid door huidig N-VA-fractieleider Peter De Roover.

In een telefonisch gesprek zegt huidig VVB-voorzitter Hugo Maes dat hij niet uit is op een confrontatie met de onderwijsminister. 'Onze tekst is geen oorlogsverklaring', zegt Maes. 'Maar het zou uiteraard wel onbegrijpelijk zijn mocht uitgerekend een minister van een partij die taal en identiteit verdedigt voor een dergelijk decreet verantwoordelijk zijn.'

Maes twijfelt er niet aan. Minder uren Nederlands in het hoger onderwijs betekent in essentie verdere 'verengelsing'. 'Verdedigers van dit decreet, zoals rector Luc Sels, hebben het altijd weer over internationalisering. Daar zijn wij uiteraard niet tegen. Het punt is dat de term 'internationalisering' maskeert waar het eigenlijk over gaat. Het gaat niet over meer vakken in het Frans of het Duits. Het gaat alleen maar over Engels. En er moet vooral meer in het Engels worden gedoceerd omwille van de centen. De universiteiten en hogescholen proberen op die manier zo veel mogelijk studenten aan te trekken, en zo meer inkomsten te genereren.'

Een verregaande verengelsing van het hoger onderwijs zou volgens Maes het einde betekenen van het Nederlands als wetenschappelijke taal. 'Uiteindelijk zou het Nederlands enkel nog blijven leven in de vorm van toogpraat of in de folklore.'

Of het veelbesproken voorontwerp straks in die vorm in een decreet wordt gegoten, lijkt allerminst zeker. Minister Weyts laat bij monde van zijn woordvoerder weten dat hij een fervent voorvechter is van het Nederlands als taal in het hoger onderwijs. Het voorontwerp zou deze maand nog besproken worden door de Vlaamse regering. 'Wij zullen zien waar we dan eindigen. Ondertussen mag u wel noteren dat de minister liever op het eindresultaat dan op een nog te bespreken voorontwerp wil worden beoordeeld.'
edit : link vergeten https://www.knack.be/nieuws/belgie/m...l-1571693.html
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 5 maart 2020 om 16:29.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 16:48   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor 1 keer ben ik het volmondig eens met een kritiek vanuit de vendeliersclub VVB.



edit : link vergeten https://www.knack.be/nieuws/belgie/m...l-1571693.html
Sorry, ik niet. Het is niet omdat een fractie van de vakken in het Engels worden gegeven dat daarom het Nederlands "als wetenschappelijke taal" zou verdwijnen. Dat is klinkklare onzin. Als ze zo bevreesd zijn, dat ze dan aan de studenten er een schriftelijke Nederlandse versie gratis bijgeven. Ik zeg niet dat alle vakken in het Engels zouden moeten gedoceerd worden, dat zou evenzeer fout zijn. Het gaat uiteindelijk om Nederlandstalige universiteiten. Maar een fractie moet zeker kunnen.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 maart 2020 om 16:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 19:46   #30
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry, ik niet. Het is niet omdat een fractie van de vakken in het Engels worden gegeven dat daarom het Nederlands "als wetenschappelijke taal" zou verdwijnen. Dat is klinkklare onzin. Als ze zo bevreesd zijn, dat ze dan aan de studenten er een schriftelijke Nederlandse versie gratis bijgeven. Ik zeg niet dat alle vakken in het Engels zouden moeten gedoceerd worden, dat zou evenzeer fout zijn. Het gaat uiteindelijk om Nederlandstalige universiteiten. Maar een fractie moet zeker kunnen.
Welke 'fractie' bedoel je ? Het gaat hier in concreto over 50% hee...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 19:51   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Welke 'fractie' bedoel je ? Het gaat hier in concreto over 50% hee...
Voor de Bachelor jaren zou ik ergens voor 20/25 % opteren. De Masters zou ik gaan tot 50%.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 23:36   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor de Bachelor jaren zou ik ergens voor 20/25 % opteren. De Masters zou ik gaan tot 50%.
Ik zou niet hoger gaan dan 0 %. Zerotolerantie!
Tijdens de humaniora hadden wij toch ook niet godsdienst of scheikunde in het Engels.... Maar wél Engels als leervak.
Waarom moet aan de univ dan wel een hutsepotje gemaakt worden van een taalvak en een ander vak...?
En ALS (maar ik ben ronduit tegen) dan zou wel het recht moeten bestaan om de examens af te leggen in het Nederlands voor vakken gegeven in het Engels !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 maart 2020 om 23:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2020, 14:03   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Taalstrijd van in de middeleeuwen tot nu.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor de Bachelor jaren zou ik ergens voor 20/25 % opteren. De Masters zou ik gaan tot 50%.
De strijd voor het gebruik de moedertaal in het onderwijs is intussen alleszins meer dan een eeuw oud (en dan heb ik het nog niet over geschriften van in de Franse tijd, maar van in tijden zonder vreemde bezetting):
https://www.dbnl.org/tekst/_nee00319...01_01_0002.php

(Met dank aan Edwin om ons op dit artikel te wijzen in een andere draad.)

Dit is trouwens maar één anekdote in de taalstrijd die eeuwen oud is:
In 1386 richtte hertog Filips de Stoute te Rijsel de «Camere van den Rade in Vlaendren» (Chambre du Conseil ordonné en Flandres) op. Deze «Camere» bestond uit een gerechtelijke en een financiële sectie. De gerechtelijke sectie, de Raad van Vlaanderen, werd in 1405 overgebracht naar Oudenaarde, in 1407 naar Gent.

En waarom verhuisde de helft van die Kamer naar Oudenaarde ? Onder druk van Dietse taaleisen vernemen we bij Pirenne !
Zodat gerechtszaken met betrekking tot het Dietse Vlaanderen in de eigen taal zouden kunnen gebeuren. En zeggen dat op het gerechtelijke vlak BHV nog steeds niet is gesplitst.

Mijn beste Quercus, ge staat helaas aan de verkeerde kant van wat een schone traditie is...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2020 om 14:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 08:57   #34
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Citaat:
Een verregaande verengelsing van het hoger onderwijs zou volgens Maes het einde betekenen van het Nederlands als wetenschappelijke taal. 'Uiteindelijk zou het Nederlands enkel nog blijven leven in de vorm van toogpraat of in de folklore.'
edit : link vergeten https://www.knack.be/nieuws/belgie/m...l-1571693.html
Jaren geleden schreef ik al: Nederlands zal plaats ruimen voor Engels als standaardtaal. (Nieuwe) Streektalen gaan een revival kennen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 09:21   #35
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Een idee populair bij verstokte Belgicisten. Van het soort dat ervan houdt een tecnocratische zielloze consumentensamenleving te hebben.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 12:22   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een idee populair bij verstokte Belgicisten. Van het soort dat ervan houdt een tecnocratische zielloze consumentensamenleving te hebben.

Neen, van dat soort samenlevingen houdt technocraat Mark Rutte.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:47   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Het kan U verbazen, maar een kleine helft van de vakken aan de faculteit geneeskunde hier in Grenoble wordt in het Frengels gedoceerd. Er zijn een paar docenten die native Britten zijn, en dat zijn perfecte cursussen. Maar er zijn veel franse proffen die een ongelofelijk slecht engels praten, en toch hun cursussen daarin doceren. Het is niet aan te horen, eerlijk gezegd. Je denkt dat je naar Allo Allo kijkt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 21:44   #38
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het kan U verbazen, maar een kleine helft van de vakken aan de faculteit geneeskunde hier in Grenoble wordt in het Frengels gedoceerd.
Wel, dat verbaast me, toch, ja.
Want zo kennen we de chauvinistische Fransen natuurlijk niet.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2020 om 21:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 19:38   #39
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, van dat soort samenlevingen houdt technocraat Mark Rutte.
Misschien Rutte wel, maar ook hier loopt de discussie nog.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 02:38   #40
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Typisch nen Hollander
Zo Belgisch, je bedoelt zeker Nederlander?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be