Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2018, 09:40   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat is toch ook een hardnekkig misverstand onder automobilisten: enkel voor lichamelijke schade bij de fietser zal de verzekering van de automobilist tussenkomen bij een aanrijding, ongeacht of die fietser in fout is of niet... maar dit verandert niet wie in fout is bij een aanrijding.

Met andere woorden: als er enkel materiële schade is en de fietser is in fout, dan mag hij opdraaien voor de kosten aan de tegenpartij. Heeft die een familiale verzekering, dan komt die tussen - zoniet, dan mag hij/zij zijn zuurverdiende spaarcenten ophoesten.
Dat klopt, maar het probleem dat ik heb met de huidige regeling is dat het de onverantwoordelijkheid bij fietsers stimuleert. Ze hebben voorrang, dus knallen ze maar zonder te kijken over een drukke hoofdweg. Sorry hoor, maar ik kan als automobilist niet reageren op een 'fietser' die aan 45 per uur uit het niets opduikt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 22:10   #22
PeterCC
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat klopt, maar het probleem dat ik heb met de huidige regeling is dat het de onverantwoordelijkheid bij fietsers stimuleert. Ze hebben voorrang, dus knallen ze maar zonder te kijken over een drukke hoofdweg. Sorry hoor, maar ik kan als automobilist niet reageren op een 'fietser' die aan 45 per uur uit het niets opduikt.
We hebben in dit land eerder dramatische vergissingen gemaakt.
Dat was toen met zebrapaden die overal in het land opdoken buiten de bebouwde kom. Die hebben ik weet niet hoeveel mensen het leven gekost. Ze zijn ondertussen van het wegennet verdwenen.

Inhoudelijk vind ik weinig terug over de oorspronkelijke maatregel.
Wat ik terugvind in het artikel in DS: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180810_03658579
Citaat:
(...)
Het AWV verdedigt de maatregel. ‘Wij passen die in heel Vlaanderen toe, niet alleen in Leuven. Het biedt het voordeel van de uniformiteit.’ Het verwijt dat de maatregel ingegeven is door de gedachte dat het autoverkeer vlot moet kunnen doorstromen, wijst Daniels van de hand. ’Veiligheid was doorslaggevend. Fietsers komen sneller op een oversteekplaats aan dan voetgangers. Autobestuurders hebben minder tijd om te reageren.’
(...)
De logica is duidelijk en voor mij uiterst herkenbaar.
Het is onmogelijk om op tijd voor een fietser te stoppen als je die pas een meter van tevoren ziet aankomen. Dit geheel in tegenstelling met een voetganger.

Natuurlijk, in datzelfde artikel:
Citaat:
(...)
Dat overtuigt de critici niet. Wies Callens vindt het ‘pijnlijk dat de Vlaamse overheid opnieuw voor het gemotoriseerde verkeer kiest, in plaats van de duurzame vervoermiddelen voorrang te geven’.
(...)
In feite moet ik vaststellen dat die "critici" (Wies Callens is van de fietsersbond) doof zijn voor argumenten van veiligheid. Het kan die "critici" blijkbaar niet schelen hoeveel doden er vallen, zolang de fietser maar overal en altijd voorrang krijgt.
Zouden die "critici" bereid zijn de verantwoordelijkheid voor die doden op zich te nemen? Wellicht niet. Dat zal wel de schuld van anderen zijn.

Weyts hecht dus meer belang aan de mening van de Fietsersbond dan aan de onderbouwde analyse van zijn eigen administratie.
Dat geeft toch te denken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 11:19   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ik lees vandaag in de krant dat het aantal ongevallen met elektrische fietsen verdubbeld is.

Trouwens Weyts doet een beetje dubbelzinnig:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180817_03671062

Eerst zegt hij dat men moet oppassen voor fietsers omwille van de grote snelheidsverschillen en dan zegt hij dat hij bakfietsen op de fietspaden wil.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:03   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Ben Zwets?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 20:19   #25
PeterCC
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik lees vandaag in de krant dat het aantal ongevallen met elektrische fietsen verdubbeld is.

Trouwens Weyts doet een beetje dubbelzinnig:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180817_03671062

Eerst zegt hij dat men moet oppassen voor fietsers omwille van de grote snelheidsverschillen en dan zegt hij dat hij bakfietsen op de fietspaden wil.
Nogal cru in jouw referentie is de reactie van diezelfde Wies Callens van de fietsersbond:
Citaat:
(...)
De Fietsersbond juicht elke campagne toe die de veiligheid van fietsers verhoogt.
(...)
Over hypocrisie gesproken.

Die fietsersbond is ook maar gewoon een lobby, zoals gewoonlijk niet begaan met het algemeen belang maar enkel met dat van een beperkte club.

Voor het bewaken en versterken van het algemeen belang, daar hebben we een regering voor. Redelijk vervelend als die regering het algemeen belang ondergeschikt vindt aan dat van een lobby.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be