Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2020, 12:52   #21
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.698
Standaard

ach, totdat ge een appendicit krijgt en ge dringend acute zorgen nodig hebt, maar niet kan krijgen omdat hospitalen overspoeld zijn door coronapatienten en alle bedden daarvoor opgeëist zijn, en een deel van het hospitaalpersoneel zelf ziek zijn.

strak plan
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 12:54   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat nu gebeurt is gewoon een poging om het probleem in te dammen, om tijd te winnen. Indien deze poging teveel in het nadeel zou spelen van andere zaken, zoals voedselvoorziening, militaire onevenwichten enz... dan worden die maatregelen onmiddellijk teruggeschroefd.
Nee, dat is mijn punt. Dat zal niet gebeuren. Dat is politiek niet haalbaar.

Wie neemt de beslissing om miljoenen mensen de dood in te jagen door een maatregel op te heffen die ze "zogezegd" tot dan toe beschermd heeft ? Dat doe je pas als er miljoenen doden van honger zijn. Want, net zoals met deze "crisis", ga je als politicus eerst in denial, zeg je dat alles in orde komt en zo. Wil je niet geloven dat mensen honger hebben.

En er is geen "snelle maatregel" om, eens mensen met bosjes van honger omkomen, het ding terug op te starten, want het economische weefsel zal verscheurd zijn. Mocht het zo simpel zijn om, daar waar er hongersnood is, met een paar snelle maatregelen "terug voedsel te hebben", dan zouden er nooit hongersnoden zijn he.

Wij zijn onszelf onbewust naar Ethiopische toestanden aan het werken met die maatregelen. Nu nog niet. Binnen een jaar, wel. En binnen een jaar zal men nog altijd niet geweten hebben hoe die lockdown weg te halen. Want iedereen weet dat de epidemie dan weer als een pijl omhoog schiet, 3 of 4 weken later. 1 zieke volstaat immers.

Maar in tegenstelling tot nu, waar alle voorraden vol zijn, de mensen het nog goed hebben en zo voort, zit je dan met een uitgemergelde bevolking die aan 't sterven is van honger, en waar alle onderdelen van de economie opgeblazen zijn.

Dan laat je de epidemie waaien over een uitgehongerde en verzwakte bevolking, waar zelfs de meest elementaire "welvaart" vakkundig naar de vaantjes werd geholpen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 12:55   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ach, totdat ge een appendicit krijgt en ge dringend acute zorgen nodig hebt, maar niet kan krijgen omdat hospitalen overspoeld zijn door coronapatienten en alle bedden daarvoor opgeëist zijn, en een deel van het hospitaalpersoneel zelf ziek zijn.

strak plan
Juist. Als ge de epidemie laat overwaaien, dan zijn de hospitalen gedurende 1 maand of zo overspoeld, is er in Frankrijk waarschijnlijk 1 miljoen doden, in Belgie waarschijnlijk 200 000 of zo, en is 't voorbij. Nadien zijn de mensen oftewel dood, oftewel genezen. Ge moet dan gewoon in die maand geen appendicite krijgen. Waar wij naartoe gaan, is 6 jaar of zo "overspoelde hospitalen".

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2020 om 12:56.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:07   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ach, totdat ge een appendicit krijgt en ge dringend acute zorgen nodig hebt, maar niet kan krijgen omdat hospitalen overspoeld zijn door coronapatienten en alle bedden daarvoor opgeëist zijn, en een deel van het hospitaalpersoneel zelf ziek zijn.

strak plan
Juist, degenen die nu stoer doen en alles aan hun laars lappen zijn ook degenen die direct naar de Spoed lopen als ze beginnen hoesten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:09   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jij hebt een ongelooflijke kristallen bol.
Nee, ik kan rekenen, met rekenkunde uit de lagere school.

60% van de bevolking moet geïmmuniseerd zijn om de maatregelen kunnen op te heffen - zoniet propageert het virus gewoon opnieuw. En zijn we opnieuw vertrokken.

Dat volgt uit het simpele S-I-R model. Ge kunt dat draaien en keren zoals ge wilt.

De enige andere oplossing is dat de laatste corona patient gestorven of genezen is, en dat er NERGENS OP DE WERELD nog een rondloopt. Dat gaat niet meer gebeuren, er zijn er al teveel. Ergens zal altijd iemand nog dat virusken aan iemand anders doorgeven, waarvan veel kans is trouwens dat hij het niet eens merkt: vele patienten hebben gewoon wat "griepachtige" symptomen zonder meer, of zelfs niks.

Ik denk bijvoorbeeld dat ik het gehad heb. Maar natuurlijk, gezien ik niet naar Italie geweest was, heeft men mij volgehouden van niet. 3 van mijn collega's en ik zijn tegelijktertijd ziek gevallen. Ik heb het doorgegeven aan mijn zoon, die het zelf doorgegeven heeft aan anderen. Het was zogezegd "griep". Maar ik ben tegen de griep gevaccineerd, net als mijn collega's. Dan heeft men mij gezegd dat het vaccin niet bij iedereen werkt. Bon, het was dus alles behalve corona. Hoge koorts, hoesten, helemaal suf, bloeddruk gedaald tot 9 - 6,... en enkele dagen later was 't voorbij, behalve de grote moeiheid. Die is nog een week gebleven, mijn bloeddruk is heel heel langzaam terug gaan stijgen. Maar nee hoor. Ik heb er een tweede bronchitis aan overgehouden. Ik was trouwens al onder anti-biotica voor een bronchitis. Maar in mijn stad, Grenoble, waren er geen officiele gevallen. (de week nadien waren er 23 gehospitaliseerden).
Misschien was het een ander virus. Maar het komt veel te goed overeen vind ik.

Soit: zoiets wordt zo gemakkelijk doorgegeven, en zo gemakkelijk verward met andere aandoeningen, dat het ONMOGELIJK is om nu nog te garanderen dat de laatste corona patient genezen of dood is. Je kan onmogelijk de wereld testen.

En zolang die virus dus ERGENS aanwezig is, gaat elke bevolking die niet voor 60% immuun is, er een vorm van epidemie ondergaan. Natuurlijk, hoe dichter men bij die 60% is, hoe MILDER die propagatie zal zijn. Dat is trouwens wat er met griep gebeurt. Wij hebben allemaal ondertussen een zekere resistentie tegen griep, die sterk verhoogd kan worden met een vaccin. Griep is vergelijkbaar besmettelijk met corona. Moest 70% zich laten vaccineren, dan zou de griep niet meer voortgezet worden.

En om 60% van de bevolking resistentie laten te hebben, of, zeg maar, 40%, moet dus, in Belgie, 4 miljoen mensen ziek worden (of besmet worden zonder symptomen). Daarvan gaat dus een zekere fractie (5% - 15%) zware gevolgen ontwikkelen, en de ziekenhuizen kunnen er maar 2000 van tegelijk behandelen.

De curve vlakken vraagt dan dus 200 000 gevallen te spreiden in shifts van 2000. Dat zijn er 100. 100 keer 2 weken. 200 weken, 4 jaar. Naargelang de schattingen is het meerdere jaren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:11   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Juist, degenen die nu stoer doen en alles aan hun laars lappen zijn ook degenen die direct naar de Spoed lopen als ze beginnen hoesten.
Het gaat niet om stoer doen. Het gaat erom, dat de maatregelen NIKS OPLOSSEN en de zaak gewoon VEEL ERGER maken.

Dat wil niet zeggen dat de epidemie niet "erg" is. Er gaan honderden duizenden doden vallen (in Belgie) - miljoenen in Frankrijk. Dat is inderdaad wat men "erg" kan noemen. Maar daar is niks aan te doen. Dat is in elk geval beter dan GANS DE BEVOLKING in blijvende armoede en ontbering storten.

Men gaat van een epidemie die (in Belgie) een paar honderdduizend doden zou veroorzaken, en die voorbij zou zijn binnen 2 maanden, naar een economische zelfmoord die Belgie en Europa gedurende jaren naar een Ethiopische toestand zullen brengen, waar de mensen niet van corona sterven, maar van ontbering.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2020 om 13:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:15   #27
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, ik kan rekenen, met rekenkunde uit de lagere school.

60% van de bevolking moet geïmmuniseerd zijn om de maatregelen kunnen op te heffen - zoniet propageert het virus gewoon opnieuw. En zijn we opnieuw vertrokken.

Dat volgt uit het simpele S-I-R model. Ge kunt dat draaien en keren zoals ge wilt.

De enige andere oplossing is dat de laatste corona patient gestorven of genezen is, en dat er NERGENS OP DE WERELD nog een rondloopt. Dat gaat niet meer gebeuren, er zijn er al teveel. Ergens zal altijd iemand nog dat virusken aan iemand anders doorgeven, waarvan veel kans is trouwens dat hij het niet eens merkt: vele patienten hebben gewoon wat "griepachtige" symptomen zonder meer, of zelfs niks.

Ik denk bijvoorbeeld dat ik het gehad heb. Maar natuurlijk, gezien ik niet naar Italie geweest was, heeft men mij volgehouden van niet. 3 van mijn collega's en ik zijn tegelijktertijd ziek gevallen. Ik heb het doorgegeven aan mijn zoon, die het zelf doorgegeven heeft aan anderen. Het was zogezegd "griep". Maar ik ben tegen de griep gevaccineerd, net als mijn collega's. Dan heeft men mij gezegd dat het vaccin niet bij iedereen werkt. Bon, het was dus alles behalve corona. Hoge koorts, hoesten, helemaal suf, bloeddruk gedaald tot 9 - 6,... en enkele dagen later was 't voorbij, behalve de grote moeiheid. Die is nog een week gebleven, mijn bloeddruk is heel heel langzaam terug gaan stijgen. Maar nee hoor. Ik heb er een tweede bronchitis aan overgehouden. Ik was trouwens al onder anti-biotica voor een bronchitis. Maar in mijn stad, Grenoble, waren er geen officiele gevallen. (de week nadien waren er 23 gehospitaliseerden).
Misschien was het een ander virus. Maar het komt veel te goed overeen vind ik.

Soit: zoiets wordt zo gemakkelijk doorgegeven, en zo gemakkelijk verward met andere aandoeningen, dat het ONMOGELIJK is om nu nog te garanderen dat de laatste corona patient genezen of dood is. Je kan onmogelijk de wereld testen.

En zolang die virus dus ERGENS aanwezig is, gaat elke bevolking die niet voor 60% immuun is, er een vorm van epidemie ondergaan. Natuurlijk, hoe dichter men bij die 60% is, hoe MILDER die propagatie zal zijn. Dat is trouwens wat er met griep gebeurt. Wij hebben allemaal ondertussen een zekere resistentie tegen griep, die sterk verhoogd kan worden met een vaccin. Griep is vergelijkbaar besmettelijk met corona. Moest 70% zich laten vaccineren, dan zou de griep niet meer voortgezet worden.

En om 60% van de bevolking resistentie laten te hebben, of, zeg maar, 40%, moet dus, in Belgie, 4 miljoen mensen ziek worden (of besmet worden zonder symptomen). Daarvan gaat dus een zekere fractie (5% - 15%) zware gevolgen ontwikkelen, en de ziekenhuizen kunnen er maar 2000 van tegelijk behandelen.

De curve vlakken vraagt dan dus 200 000 gevallen te spreiden in shifts van 2000. Dat zijn er 100. 100 keer 2 weken. 200 weken, 4 jaar. Naargelang de schattingen is het meerdere jaren.
Hewel Merkel had toch al gezegd dat minstens 60% van de bevolking moest besmet geraken om het virus te overwinnen...
En al wat jij hier vertelt lijkt mij logisch en in den beginne reageerde ik ook in die zin... Stel jezelf (wegens ouderdom en ziekte) veilig; mijn kinderen zijn nog jong en zelfs besmet overleven die normaal gezien wel...
Laat de boel woekeren en we zullen er inderdaad het vlugst vanaf zijn...
Een ander antwoord zag ik in het vinden van de juiste remedie zodat het gewoon een ziekte als een andere zou worden... en ik dacht dat heel dat gezeur over de corornavirus met zijn opsluiting van de mensen enkel op het schema van een remedie vinden speelde... Maar wetenschappers zeggen dat het wel eens twee jaar kan duren voor er een remedie gevonden wordt...

Maar kom mij niet wijsmaken dat jij alleen dat zo zou zien zoals je zegt...
Dus de vraag... Wat zijn de achterliggende gedachten van de mondiale elite om nu zo volkomen dwaas te reageren???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 17 maart 2020 om 13:17.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:17   #28
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Men gaat van een epidemie die (in Belgie) een paar honderdduizend doden zou veroorzaken, en die voorbij zou zijn binnen 2 maanden, naar een economische zelfmoord die Belgie en Europa gedurende jaren naar een Ethiopische toestand zullen brengen, waar de mensen niet van corona sterven, maar van ontbering.
Zodat we moeten emigreren naar ... Afrika. Gedobber in de omgekeerde richting.

Ik zie de headlines al ... duizenden Europeanen gestrand in Djerba. Tunesie vraagt de Afrikaanse Unie om meer steun bij de opvang. In Nigeria houdt Boko Haram protestmarsen tegen het toenemend aantal illegalen vanuit Europa. Europese vluchtelingen eisen haraam voedsel en houden zich niet aan hoofddoekengebod.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 17 maart 2020 om 13:21.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:19   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zodat we moeten emigreren naar ... Afrika.
Of naar Luxemburg (provincie).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:27   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Stel jezelf (wegens ouderdom en ziekte) veilig; mijn kinderen zijn nog jong en zelfs besmet overleven die normaal gezien wel...
Laat de boel woekeren en we zullen er inderdaad het vlugst vanaf zijn...
Inderdaad, is het veel gemakkelijker om speciale risico groepen gedurende en korte tijd te beschermen, terwijl de anderen ziek worden, en nadien een resistent cordon vormen (haha) dan wanneer men het spel aan klein vuur laat voortgaan gedurende maanden of jaren. Het verschil tussen al die groepen is dan veel kleiner, en de "lekkende besmettingen" die voortsmeulen, zullen overal min of meer uniform doorfilteren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:27   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zodat we moeten emigreren naar ... Afrika. Gedobber in de omgekeerde richting.

Ik zie de headlines al ... duizenden Europeanen gestrand in Djerba. Tunesie vraagt de Afrikaanse Unie om meer steun bij de opvang. In Nigeria houdt Boko Haram protestmarsen tegen het toenemend aantal illegalen vanuit Europa. Europese vluchtelingen eisen haraam voedsel en houden zich niet aan hoofddoekengebod.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:33   #32
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een tijdje weggeweest, het nam teveel tijd, maar tijd, dat is nu iets dat ik zat heb, dus kan ik evengoed terugkomen
Je DNR verzoek is goed ontvangen. Want dat vat jouw post samen, niet?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:35   #33
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het gaat niet om stoer doen. Het gaat erom, dat de maatregelen NIKS OPLOSSEN en de zaak gewoon VEEL ERGER maken.
Denk je dat de epidemiologen en virologen je SIR-model niet kennen?
We horen nu al jaren "luister naar de Wetenschap", nu doet de regering dat eens, en nu is het weer niet goed.

Er zijn gewoon nog vrij veel onzekerheden, het UK en NEderland kiezen eerder de route van de groepsimmuniteit, Belgie en de andere landen die van"flatten the Curve" in de hoop dat er tegen het najaar een Vaccin gevonden wordt.

In beide gevallen is het pokeren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03...t-coronavirus/

Citaat:
Allebei de virologen zijn ervan overtuigd dat de Belgische aanpak slimmer is. "Ik denk dat de strategie om het virus in te dijken en de piek zo laag mogelijk te houden slimmer is”, zegt Callens. “Een bijkomend effect van dat spreiden in de tijd, is dat het ons de tijd geeft om te wachten op een vaccin. Want vaccineren is sowieso een veel veiligere optie dan iedereen te laten infecteren.
https://www.hln.be/de-krant/epidemio...doen~ac6b970e/

Citaat:
Voorspellingen doen over hoelang corona onze samenleving in z’n greep zal houden, is moeilijk. Er is nog te veel over het virus dat we niét weten, zoals hoelang we precies besmettelijk blijven en hoe groot de rol van kinderen is. In een gelekt document van de Britse National Health Service wordt zelfs rekening gehouden met een scenario waarin corona tot de lente van 2021 een zware druk zal leggen op de gezondheidszorg.

“Volgens mij zitten we nog twee maanden - tot eind mei, begin juni - in volle crisis”, schat Anne-Mieke Vandamme. “En dat is alléén als we heel erg ons best doen en de maatregelen van vandaag aanhouden.” De piek van het aantal besmettingen verwacht ze binnen twee ?* drie weken, waarna opnieuw een cruciale periode aanbreekt. “Want dan moeten we onze inspanningen nóg een maand volhouden. De crisis is pas voorbij wanneer iedereen genezen is. Komen we binnen drie weken weer naar buiten, dan volgt een tweede piek.”

Laatst gewijzigd door parcifal : 17 maart 2020 om 13:37.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:42   #34
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is die oplossing "niks doen". Dan overleeft 97% het (en waarschijnlijk meer, alle cijfers die we hebben zijn fout want er zijn heel veel gevallen van besmetting niet waargenomen). Dat was de Spaanse griep. Erg, maar niet dramatisch. Het geeft zelfs wat nieuwe vacatures.

De huidige "lock down" methode is het uithongeren van 90% van de bevolking. Nu nog niet. Binnen 6 maanden of 1 jaar of zo. Wanneer alle supply chains ineengestort zijn.

Als je geen benzine meer hebt, volstaat het om benzine te importeren. Als je geen bezine en geen wisselstukken meer hebt, volstaat het om wisselstukken en benzine te importeren... tenminste als je nog een camion hebt die rijdt. Als je echter 100 dingen mankeert, wisselstukken, camions, electronische onderdelen, machines, ... , dan houdt alles alles tegen. Het "economische weefsel" is dan verscheurd.



Het duurt 6 - 9 jaar om de "curve te flatten", dat is gans het punt.

De integraal moet immers dezelfde blijven (60% van de bevolking resistent, en de enige manier is om ziek te worden voorlopig).



Wel, dat is het "goeie" nieuws: de "ecologische transitie" komt vanzelf.



Het probleem is dat niemand "even heeft uitgerekend" HOE LANG. Je kan enkel maar hopen dat de confinement maatregelen niet werken. Want we moeten naar 60% infectie van de bevolking OF een vaccin alvorens je die maatregelen kan opheffen. Laat je de epidemie doen, dan is dat op 2 maanden geklaard. Hou je ze tegen, dan duurt het jaren. En dat overleeft het economische weefsel niet. En eens dat weefsel eraan is, dan komen er VEEL MEER problemen kijken, want onze huidige bevolking kan niet overleven zonder dat economische weefsel.
Je leeft in een land waar het gauchisme tiert. De crisis zal niet voorbijgaan alvorens alle strategische bedrijven genationaliseerd zijn. In Duitsland gaat men ook de nationalisatietoer op. De grenzen sluiten en er zullen opnieuw ijzeren gordijnen komen.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 13:50   #35
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Je leeft in een land waar het gauchisme tiert. De crisis zal niet voorbijgaan alvorens alle strategische bedrijven genationaliseerd zijn. In Duitsland gaat men ook de nationalisatietoer op. De grenzen sluiten en er zullen opnieuw ijzeren gordijnen komen.
We kunnen toch nog wafels bakken? Graan, suikerbieten, eieren? En een beetje windenergie voor de stroom?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:00   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, ik kan rekenen, met rekenkunde uit de lagere school.

60% van de bevolking moet geïmmuniseerd zijn om de maatregelen kunnen op te heffen - zoniet propageert het virus gewoon opnieuw. En zijn we opnieuw vertrokken.

Dat volgt uit het simpele S-I-R model. Ge kunt dat draaien en keren zoals ge wilt.

De enige andere oplossing is dat de laatste corona patient gestorven of genezen is, en dat er NERGENS OP DE WERELD nog een rondloopt. Dat gaat niet meer gebeuren, er zijn er al teveel. Ergens zal altijd iemand nog dat virusken aan iemand anders doorgeven, waarvan veel kans is trouwens dat hij het niet eens merkt: vele patienten hebben gewoon wat "griepachtige" symptomen zonder meer, of zelfs niks.

Ik denk bijvoorbeeld dat ik het gehad heb. Maar natuurlijk, gezien ik niet naar Italie geweest was, heeft men mij volgehouden van niet. 3 van mijn collega's en ik zijn tegelijktertijd ziek gevallen. Ik heb het doorgegeven aan mijn zoon, die het zelf doorgegeven heeft aan anderen. Het was zogezegd "griep". Maar ik ben tegen de griep gevaccineerd, net als mijn collega's. Dan heeft men mij gezegd dat het vaccin niet bij iedereen werkt. Bon, het was dus alles behalve corona. Hoge koorts, hoesten, helemaal suf, bloeddruk gedaald tot 9 - 6,... en enkele dagen later was 't voorbij, behalve de grote moeiheid. Die is nog een week gebleven, mijn bloeddruk is heel heel langzaam terug gaan stijgen. Maar nee hoor. Ik heb er een tweede bronchitis aan overgehouden. Ik was trouwens al onder anti-biotica voor een bronchitis. Maar in mijn stad, Grenoble, waren er geen officiele gevallen. (de week nadien waren er 23 gehospitaliseerden).
Misschien was het een ander virus. Maar het komt veel te goed overeen vind ik.

Soit: zoiets wordt zo gemakkelijk doorgegeven, en zo gemakkelijk verward met andere aandoeningen, dat het ONMOGELIJK is om nu nog te garanderen dat de laatste corona patient genezen of dood is. Je kan onmogelijk de wereld testen.

En zolang die virus dus ERGENS aanwezig is, gaat elke bevolking die niet voor 60% immuun is, er een vorm van epidemie ondergaan. Natuurlijk, hoe dichter men bij die 60% is, hoe MILDER die propagatie zal zijn. Dat is trouwens wat er met griep gebeurt. Wij hebben allemaal ondertussen een zekere resistentie tegen griep, die sterk verhoogd kan worden met een vaccin. Griep is vergelijkbaar besmettelijk met corona. Moest 70% zich laten vaccineren, dan zou de griep niet meer voortgezet worden.

En om 60% van de bevolking resistentie laten te hebben, of, zeg maar, 40%, moet dus, in Belgie, 4 miljoen mensen ziek worden (of besmet worden zonder symptomen). Daarvan gaat dus een zekere fractie (5% - 15%) zware gevolgen ontwikkelen, en de ziekenhuizen kunnen er maar 2000 van tegelijk behandelen.

De curve vlakken vraagt dan dus 200 000 gevallen te spreiden in shifts van 2000. Dat zijn er 100. 100 keer 2 weken. 200 weken, 4 jaar. Naargelang de schattingen is het meerdere jaren.
Is dat een (medische) vorm van kansberekening ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:16   #37
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Concreet: welke precedenten bedoel je ?
De spaanse griep:

https://arstechnica.com/science/2020...e-coronavirus/

Zie onderaan pagina 2, de vergelijking tussen Philadelphia en St Louis.

Of lees

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/drafts/...n-bij-een-epi/
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:19   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Of naar Luxemburg (provincie).
Ons marie vervoegen !

Francofoon worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:23   #39
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is mijn punt. Dat zal niet gebeuren. Dat is politiek niet haalbaar.

Wie neemt de beslissing om miljoenen mensen de dood in te jagen door een maatregel op te heffen die ze "zogezegd" tot dan toe beschermd heeft ? Dat doe je pas als er miljoenen doden van honger zijn. Want, net zoals met deze "crisis", ga je als politicus eerst in denial, zeg je dat alles in orde komt en zo. Wil je niet geloven dat mensen honger hebben.

En er is geen "snelle maatregel" om, eens mensen met bosjes van honger omkomen, het ding terug op te starten, want het economische weefsel zal verscheurd zijn. Mocht het zo simpel zijn om, daar waar er hongersnood is, met een paar snelle maatregelen "terug voedsel te hebben", dan zouden er nooit hongersnoden zijn he.

Wij zijn onszelf onbewust naar Ethiopische toestanden aan het werken met die maatregelen. Nu nog niet. Binnen een jaar, wel. En binnen een jaar zal men nog altijd niet geweten hebben hoe die lockdown weg te halen. Want iedereen weet dat de epidemie dan weer als een pijl omhoog schiet, 3 of 4 weken later. 1 zieke volstaat immers.

Maar in tegenstelling tot nu, waar alle voorraden vol zijn, de mensen het nog goed hebben en zo voort, zit je dan met een uitgemergelde bevolking die aan 't sterven is van honger, en waar alle onderdelen van de economie opgeblazen zijn.

Dan laat je de epidemie waaien over een uitgehongerde en verzwakte bevolking, waar zelfs de meest elementaire "welvaart" vakkundig naar de vaantjes werd geholpen.
Ik zie niet in waarom er hongersnood zou zijn. De landbouwers kunnen gewoon blijven produceren. Alle vitale onderdelen van de economie kunnen blijven draaien.

Het is nu vooral een beetje de overhead economie die stil gelegd wordt, toerisme, sport en spel enz...
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:26   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Denk je dat de epidemiologen en virologen je SIR-model niet kennen?
We horen nu al jaren "luister naar de Wetenschap", nu doet de regering dat eens, en nu is het weer niet goed.

Er zijn gewoon nog vrij veel onzekerheden, het UK en NEderland kiezen eerder de route van de groepsimmuniteit, Belgie en de andere landen die van"flatten the Curve" in de hoop dat er tegen het najaar een Vaccin gevonden wordt.
Juist, dat wil dus zeggen: minstens 6 maanden confinement als we tegen dan een vaccin hebben wat verre van zeker is. Denk je echt dat de supply chains, en de economie, dat overleven ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be