Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2020, 14:40   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard Gesol met interimarbeid.

Dit is uiteraard van het systeem misbruik maken. Door Aveve dan nog wel:

https://www.demorgen.be/meningen/waa...elen~b016ca64/

Citaat:
Midden november vorig jaar begon ik te werken als orderpicker in het magazijn van Aveve. Elke zondagavond kreeg ik van het interimbureau een nieuw contract opgestuurd voor de komende week, alsof je elke week opnieuw aangenomen wordt. Dat was telkens weer een beetje spannend, want elke week waren er ook collega’s die niet meer terugkwamen, die geen nieuw contract kregen. Permanente onzekerheid, maar na zes maanden werken als interimmer is het bedrijf verplicht om je een vast contract te geven. We zijn vandaag vijf maanden en drie weken verder en wat in te sterren geschreven stond is gebeurd: ik ben ontslagen. Of juister: de samenwerking wordt niet verlengd, zoals dat dan mooi heet.
Citaat:
En inderdaad: gedurende de periode dat ik voor Aveve werkte, veroverden twee collega’s een vast contract. Ik ben blij voor hen. Maar in dezelfde periode zag ik zeker vijftig nieuwe collega’s binnenkomen en weer vertrekken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 14:45   #2
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Heb het artikel ook gelezen.

Het zinnetje in het artikel dat ik las, dat neerkomt op (ik herinner me juiste verwoording niet) 'we hebben alles volgens de wet gedaan', klinkt in de gegeven context m.i. als een erkenning van een toch niet al te propere manier van werken.

Ik vind het jammer voor de man in kwestie.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 16:30   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Dat is "de arbeidsmarkt" voor U.
Ben zelf ook zo moeten beginnen,en zelfs moeten her-beginnen....

Laatst gewijzigd door kelt : 11 mei 2020 om 16:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 17:54   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Zou bij wet verboden moeten worden, die vele kortlopende contracten achtereen. Ik heb een oud collega gehad die maandcontract na maandcontract kreeg, jaren achtereen. De werkgever maakte hem wijs dat hij dat kon doen omdat het steeds "werk op projectbasis" was.

Na enkele jaren werd zijn contract niet verlengd en stond hij daar. Is naar de rechtbank getrokken en heeft ontslagvergoeding overeenkomstig met onbepaalde duur & 6 maand schadevergoeding gekregen.

Laatst gewijzigd door Tavek : 11 mei 2020 om 17:55.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 09:30   #5
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Ik heb ooit, toen er genoeg werk was om om twee mensen vast aan te nemen, met een andere interimmer na zes maanden plaats moeten ruimen voor de twee neefjes van een voorman die nog nooit een stap in het bedrijf hadden gezet. Snotneus zijnde had ik toen niet door dat dit een flagrante schending van de wet en pure discriminatie was.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 11:50   #6
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zou bij wet verboden moeten worden, die vele kortlopende contracten achtereen. Ik heb een oud collega gehad die maandcontract na maandcontract kreeg, jaren achtereen. De werkgever maakte hem wijs dat hij dat kon doen omdat het steeds "werk op projectbasis" was.

Na enkele jaren werd zijn contract niet verlengd en stond hij daar. Is naar de rechtbank getrokken en heeft ontslagvergoeding overeenkomstig met onbepaalde duur & 6 maand schadevergoeding gekregen.
voor zover ik weet is het bij wet niet meer toegelaten om tot in het oneindige interimcontracten te geven.

Toen ik in loondienst was, was het max 2 keer 3 maand indien fulltime in dienst. Daarna vast of buiten. Kon natuurlijk ook sectoraal geregeld zijn toen ipv bij wet.

Ik heb het zelf nog meegemaakt als jobstudent dat het dagcontracten waren, voor een maand aan een stuk. Daar toen nog redelijk mijn broek aan gescheurd en ik had geen voet om op te staan.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:10   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor zover ik weet is het bij wet niet meer toegelaten om tot in het oneindige interimcontracten te geven.

Toen ik in loondienst was, was het max 2 keer 3 maand indien fulltime in dienst. Daarna vast of buiten. Kon natuurlijk ook sectoraal geregeld zijn toen ipv bij wet.

Ik heb het zelf nog meegemaakt als jobstudent dat het dagcontracten waren, voor een maand aan een stuk. Daar toen nog redelijk mijn broek aan gescheurd en ik had geen voet om op te staan.
De uitzondering is werk dat afhangt van projecten en subsidies. Iets dat in heel veel bedrijven die subsidies ontvangen & bij universiteiten wordt gebruikt om bijna constant tijdelijke contracten te geven.

Dat was dus bij die man ook het geval. Hij is naar de rechtbank getrokken (we spreken over iemand die jaren in dienst was) en hij heeft gewonnen.

Nu, de proefperiode mag terugkeren. Zodat mensen sneller een vast contract terug krijgen. De goei gaan daar alleen maar van profiteren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:11   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor zover ik weet is het bij wet niet meer toegelaten om tot in het oneindige interimcontracten te geven.

Toen ik in loondienst was, was het max 2 keer 3 maand indien fulltime in dienst. Daarna vast of buiten. Kon natuurlijk ook sectoraal geregeld zijn toen ipv bij wet.

Ik heb het zelf nog meegemaakt als jobstudent dat het dagcontracten waren, voor een maand aan een stuk. Daar toen nog redelijk mijn broek aan gescheurd en ik had geen voet om op te staan.
Bij Delhaize is het al enkele jaren de gewoonte om een werkzoekende voor 6 maand binnen te halen aan verlaagde SZ tarieven, hem het max aantal verlengingen te geven en dan af te danken. Ik ken iemand die van zijn chef informeel te horen kreeg dat hij de beste was van al diegenen die hij al had mee gewerkt maar dat de directie geen vast contract wou omdat ze anders die verlaagde SZ bijdragen kwijt waren. Toen hij verhaal wou halen bij de directie kreeg hij doodleuk te horen : "geen probleem hoor, wacht gewoon 3 maanden en dan ben ik bereid van je weer een contract van 6 maand te geven".

Puur misbruik van sociaal recht.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 14:56   #9
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bij Delhaize is het al enkele jaren de gewoonte om een werkzoekende voor 6 maand binnen te halen aan verlaagde SZ tarieven, hem het max aantal verlengingen te geven en dan af te danken. Ik ken iemand die van zijn chef informeel te horen kreeg dat hij de beste was van al diegenen die hij al had mee gewerkt maar dat de directie geen vast contract wou omdat ze anders die verlaagde SZ bijdragen kwijt waren. Toen hij verhaal wou halen bij de directie kreeg hij doodleuk te horen : "geen probleem hoor, wacht gewoon 3 maanden en dan ben ik bereid van je weer een contract van 6 maand te geven".

Puur misbruik van sociaal recht.
werkt in vele richtingen hé. Vanuit vakbonds/werknemerskant kan je ook dergelijke leutige verhaaltjes vinden hoor.

Sommige hervormingen moeten ze gewoon terugdraaien. Proefperiode is daar één van. Carentzdag terug invoeren zou ook geen kwaad kunnen. Verlagingen van de SZ bijdragen ook, ze moeten gewoon de loonlasten algemeen verlagen, dan is daar geen nood meer aan.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!



Laatst gewijzigd door Eduard Khil : 12 mei 2020 om 14:57.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 23:52   #10
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
werkt in vele richtingen hé. Vanuit vakbonds/werknemerskant kan je ook dergelijke leutige verhaaltjes vinden hoor.

Sommige hervormingen moeten ze gewoon terugdraaien. Proefperiode is daar één van. Carentzdag terug invoeren zou ook geen kwaad kunnen. Verlagingen van de SZ bijdragen ook, ze moeten gewoon de loonlasten algemeen verlagen, dan is daar geen nood meer aan.
Daarom ijveren wij voor een vermogensbelasting
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 02:19   #11
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Daarom ijveren wij voor een vermogensbelasting
Gij krijgt extra streken vandaag de dag, door 't gebruik van Pluralis Majestatis? Tss, tss...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:43   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor zover ik weet is het bij wet niet meer toegelaten om tot in het oneindige interimcontracten te geven.

Toen ik in loondienst was, was het max 2 keer 3 maand indien fulltime in dienst. Daarna vast of buiten. Kon natuurlijk ook sectoraal geregeld zijn toen ipv bij wet.

Ik heb het zelf nog meegemaakt als jobstudent dat het dagcontracten waren, voor een maand aan een stuk. Daar toen nog redelijk mijn broek aan gescheurd en ik had geen voet om op te staan.
In veel bedrijven de regel: 2 x 3 maanden interim en dan 2 x 6 maanden een contract van bepaalde duur.


Vroeger had je koppelbazerij, de koppelbazen werden, als ze gepakt werden, zwaar gestraft.

Nu is dit gelegaliseerd in de vorm van interimarbeid, als je het mij vraagt, nog veel slechter.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:50   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Ter vervanging van mij (1-11 op pensioen), hebben wij in februari nen interimmer aangenomen. Volgens het interimcontract moest ie 3 maanden op interimbasis werken.

Onze firma besloot, na drie weken, om geen drie maanden te wachten en hem een vast contract aan te bieden. Kostprijs bijna 6000 euro (afkoopprijs van interimbureau).

Vooral spijtig voor onze firma omdat wij bij een bepaald project 5 weken niet konden / mochten werken wegens Corona.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:52   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Daarom ijveren wij voor een vermogensbelasting
Geef dat kind toch de juiste naam.

Jullie pleiten gewoon voor een afgunstbelasting.

Allemaal even arm.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:53   #15
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit is uiteraard van het systeem misbruik maken.
? De wet wordt gevolgd. Hoe is dit misbruik?
__________________
"What terrifies me is if ISIS were to detonate a nuclear device and kill 50 million Americans. Imagine the backlash against peaceful Muslims?" - Norm McDonald
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:54   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
? De wet wordt gevolgd. Hoe is dit misbruik?
De wet is gewoon niet goed.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:55   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Interimarbeid zou eigenlijk moeten gebruikt worden waarvoor het in leven geroepen is.

Tijdelijk extra orders wegwerken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 05:57   #18
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ik vind het jammer voor de man in kwestie.
Politiekers: "We gaan de interimmers helpen. na zes maand op dezelfde job moet hen een contact aangeboden worden!"

Werkgever: stopt het contract na 5 maand en half

Politiekers: "Oh. dat is gemeen"
__________________
"What terrifies me is if ISIS were to detonate a nuclear device and kill 50 million Americans. Imagine the backlash against peaceful Muslims?" - Norm McDonald
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 06:00   #19
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De wet is gewoon niet goed.
Blijkbaar dachten sommige politiekers dat het beter was om na zes maand te stoppen dan continu te interimmen voor dezelfde werkgever.

Er is een reden dat werkgevers liever met interims werken: slechte ervaringen met mensen die onmiddellijk zwanger of ziek worden nadat ze vast zijn aangenomen.

Misschien was het beter om zwangerschappen en ziekte NIET door de werkgever te laten betalen?
__________________
"What terrifies me is if ISIS were to detonate a nuclear device and kill 50 million Americans. Imagine the backlash against peaceful Muslims?" - Norm McDonald
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 11:38   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Blijkbaar dachten sommige politiekers dat het beter was om na zes maand te stoppen dan continu te interimmen voor dezelfde werkgever.

Er is een reden dat werkgevers liever met interims werken: slechte ervaringen met mensen die onmiddellijk zwanger of ziek worden nadat ze vast zijn aangenomen.

Misschien was het beter om zwangerschappen en ziekte NIET door de werkgever te laten betalen?
Dat is maar een deel van de oplossing.


Interimmers werken van week tot week, soms zelfs met twee contracten per week.
Zo kan de baas het verlof en de ziektes van zijn werknemers, op kosten van de (interim) arbeiders en de staat oplossen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be