Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2020, 14:31   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard Eindgebruikerlicentie (alg. vwd) vraagjes: Twitter.

Twitter wordt door het kleinste onbenul en menig megalomaan politicus gebruikt. Ook in België. Blijkt echter dat Twitter geen maatschappelijke zetel heeft in Europa. Hoe ze zonder Europese zetel aan alle Europese verordeningen kunnen voldoen lijkt naar mijn bescheiden mening een onmogelijkheid.

Enkele blokkades die elk gezond Europees bedrijf weghoudt van Twitter:
- Zijn de algemene voorwaarden, het avg beleid en eventuele bijzondere voorwaarden ergens in het Nederlands te vinden ?
- Hoe kan je een account registeren op naam van een rechtspersoon ?
- Bij registratie wordt een vast telefoonnummer niet aanvaardt. Wat als het bedrijf niet beschikt over mobiele nummers ?
- Hoe kun je twitter accounts, actieve en niet-actieve, opeisen die gebruik maken van een in het KBO geregistreerde bedrijfsnaam ?
- Kan je iemand contacteren voor support ?
- Kan je iemand contacteren bij correctioneel strafbare feiten op het Twitter platform ?
- Hoe zit de samenwerking met Twitter en de autoriteiten bij cyberaanvallen, belaging, bedreigingen, afpersing, laster, eerroof en schaden van bedrijfsbelangen of personen ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 14:36   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Twitter wordt door het kleinste onbenul en menig megalomaan politicus gebruikt. Ook in België. Blijkt echter dat Twitter geen maatschappelijke zetel heeft in Europa. Hoe ze zonder Europese zetel aan alle Europese verordeningen kunnen voldoen lijkt naar mijn bescheiden mening een onmogelijkheid.
Maar "gebruikers" van Twitter zijn geen klanten he. Dat zijn mensen die de website van Twitter bezoeken.

Jij mag toch ook een e-mail sturen naar een e-mail account die geherbergd wordt door een bedrijf dat in Europa geen zetel heeft ? Jij mag toch ook een website bezoeken in een land waar de eigenaar van die site geen zetel in Europa heeft ?

Het zou een eigenaardig internet zijn waar enkel mensen van een land, connecties mogen maken met servers in dat land he, of met servers van bedrijven die een zetel hebben in dat land. Dat zou een nationaal netwerk zijn.

Stel dat ik mijn eigen bedrijfje opricht, en in mijn bedrijfje een website opstel. Mensen kunnen een account maken op de website als ze willen. Ik heb natuurlijk geen zetels ergens anders in de wereld. Maar wil dat zeggen dat enkel Europeanen mijn website mogen bezoeken, of enkel maar Europeanen een account mogen aanmaken ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juni 2020 om 14:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:30   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Twitter wordt door het kleinste onbenul en menig megalomaan politicus gebruikt. Ook in België. Blijkt echter dat Twitter geen maatschappelijke zetel heeft in Europa. Hoe ze zonder Europese zetel aan alle Europese verordeningen kunnen voldoen lijkt naar mijn bescheiden mening een onmogelijkheid.

Enkele blokkades die elk gezond Europees bedrijf weghoudt van Twitter:
- Zijn de algemene voorwaarden, het avg beleid en eventuele bijzondere voorwaarden ergens in het Nederlands te vinden ?
- Hoe kan je een account registeren op naam van een rechtspersoon ?
- Bij registratie wordt een vast telefoonnummer niet aanvaardt. Wat als het bedrijf niet beschikt over mobiele nummers ?
- Hoe kun je twitter accounts, actieve en niet-actieve, opeisen die gebruik maken van een in het KBO geregistreerde bedrijfsnaam ?
- Kan je iemand contacteren voor support ?
- Kan je iemand contacteren bij correctioneel strafbare feiten op het Twitter platform ?
- Hoe zit de samenwerking met Twitter en de autoriteiten bij cyberaanvallen, belaging, bedreigingen, afpersing, laster, eerroof en schaden van bedrijfsbelangen of personen ?
De truc van veel van die firma’s is dat ze niks verkopen. Ze laten u enkel gebruik maken van hun diensten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:34   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

@patrickve

Kijk naar: https://www.morningstar.be.

Je kan het publiek karakter van je website beperken tot een geografische ip-range. Dit is te omzeilen door VPN en proxy-toestanden, maar je kan wel de gebruiker eisen dat hij verklaard dat hij in Belgische verblijver is.

Je kan uitgaand en inkomend email-verkeer beperken met een witte lijst met aanvaarde domeinen en adressen en een zwarte lijst van niet toegestane.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 21:22   #5
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De truc van veel van die firma’s is dat ze niks verkopen. Ze laten u enkel gebruik maken van hun diensten.
fout
gij zijt het product dat ze aan adverteerders verkopen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 11:12   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
@patrickve

Kijk naar: https://www.morningstar.be.

Je kan het publiek karakter van je website beperken tot een geografische ip-range. Dit is te omzeilen door VPN en proxy-toestanden, maar je kan wel de gebruiker eisen dat hij verklaard dat hij in Belgische verblijver is.

Je kan uitgaand en inkomend email-verkeer beperken met een witte lijst met aanvaarde domeinen en adressen en een zwarte lijst van niet toegestane.
Mijn punt is niet "hoe ga je technisch gezien maken dat het "internet" enkel maar bestaat uit nationale netwerken". Mijn punt is dat het totaal idioot is om te stellen dat, als je je website wil openstellen voor mensen die niet in het land wonen waar je "een zetel" hebt, je illegaal zou bezig zijn. Als dat zo zou zijn, dan heeft internationaal data verkeer geen zin meer, en zou er zelfs geen internationale post of telefoon mogen zijn.

Immers, als er enkel maar informatie uitwisseling mag zijn tussen burgers en entiteiten die een zetel hebben in een zeker land, dan kan je evengoed alle data verkeer dat over de grens gaat, plat leggen, behalve interne netwerken van multinationale bedrijven.

Iemand die op een sociaal netwerk site zit te zeveren, is geen "gebruiker" en zeker geen "klant" van dat bedrijf, maar is iemand die gewoon maar data ter beschikking stelt van dat bedrijf, die data opstuurt, en ook data die dat bedrijf naar die persoon wil sturen, kan ontvangen. Dat dat bedrijf zegt volgens zekere regeltjes te handelen betreffende die data uitwisseling is niet hetzelfde als een verkoopcontract, want er werd nergens iets verkocht.

Stel dat ik een website heb bij mij thuis waar ik mijn blog server op zet. Mogen Australiers nu geen commentaren posten op mijn blog omdat ik geen filiaal heb in Australie ? Mogen zij mij geen mail sturen waar ik de inhoud van op mijn blog zet ? Mogen zij mij geen papieren brief sturen waar ik de inhoud van op mijn blog zet ?

Welk is het verschil met Twitter, op de schaal na ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2020 om 11:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 12:52   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn punt is niet "hoe ga je technisch gezien maken dat het "internet" enkel maar bestaat uit nationale netwerken". Mijn punt is dat het totaal idioot is om te stellen dat, als je je website wil openstellen voor mensen die niet in het land wonen waar je "een zetel" hebt, je illegaal zou bezig zijn. Als dat zo zou zijn, dan heeft internationaal data verkeer geen zin meer, en zou er zelfs geen internationale post of telefoon mogen zijn.
Wat telefoon betreft kan je buitenlandse oproepen blokkeren, zowel uitgaand als inkomend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Immers, als er enkel maar informatie uitwisseling mag zijn tussen burgers en entiteiten die een zetel hebben in een zeker land, dan kan je evengoed alle data verkeer dat over de grens gaat, plat leggen, behalve interne netwerken van multinationale bedrijven.
Ik ben groot voorstander om het Europees internet via een firewall af te schermen. Geen inkomend of uitgaand verkeer zonder identificatie en authenticatie. Geen data, noch bedrijfsdata noch particuliere data, op servers buiten de EU.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Iemand die op een sociaal netwerk site zit te zeveren, is geen "gebruiker" en zeker geen "klant" van dat bedrijf, maar is iemand die gewoon maar data ter beschikking stelt van dat bedrijf, die data opstuurt, en ook data die dat bedrijf naar die persoon wil sturen, kan ontvangen. Dat dat bedrijf zegt volgens zekere regeltjes te handelen betreffende die data uitwisseling is niet hetzelfde als een verkoopcontract, want er werd nergens iets verkocht.
Ook zonder daden van koophandel zijn er algemene voorwaarden, bijzonder voorwaarden en een privacybeleid aangewezen. Bij afwezigheid hiervan ligt alle aansprakelijkheid bij de verwerker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Stel dat ik een website heb bij mij thuis waar ik mijn blog server op zet. Mogen Australiers nu geen commentaren posten op mijn blog omdat ik geen filiaal heb in Australie ? Mogen zij mij geen mail sturen waar ik de inhoud van op mijn blog zet ? Mogen zij mij geen papieren brief sturen waar ik de inhoud van op mijn blog zet ?

Welk is het verschil met Twitter, op de schaal na ?
Thuis servers opzetten wordt alsmaar moeilijker. Eén reden onder meer dat internetproviders dit niet toelaten omdat ze geen betrokken partij willen zijn.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 25 juni 2020 om 12:53.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:19   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat telefoon betreft kan je buitenlandse oproepen blokkeren, zowel uitgaand als inkomend.
Maar ben je illegaal bezig als je dat niet doet ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:19   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Thuis servers opzetten wordt alsmaar moeilijker. Eén reden onder meer dat internetproviders dit niet toelaten omdat ze geen betrokken partij willen zijn.
Qué ?

Het wordt alsmaar moeilijker omdat minder en minder volk weet hoe een computer werkt, waarschijnlijk...

Komaan. Thuis een web server opzetten is helemaal niet moeilijk. Dat zouden trouwens alle mensen moeten doen die zich nu laten paaien door die sociale netwerk bedrijven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2020 om 14:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:22   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik ben groot voorstander om het Europees internet via een firewall af te schermen. Geen inkomend of uitgaand verkeer zonder identificatie en authenticatie. Geen data, noch bedrijfsdata noch particuliere data, op servers buiten de EU.
De DDR in 't groot dan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:36   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ben je illegaal bezig als je dat niet doet ?
Alles wordt in GPDR als verwerking aanzien. Ook bijvoorbeeld een telefoonnummer en duur en tijdstip van telefoongesprekken. Dit verschijnt in bijlage bij een telecomfactuur of is online opvraagbaar voor CAT toepassing ( Computer Aided Telephony).

Als telefoonverkeer vanuit buiten de EU toelaat ben je gebonden aan de privacy-wetgeving en strafwet van betrokken landen.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:39   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De DDR in 't groot dan ?
DDR had geen internet. China gaat niet zo laks om met wereldwijde koppeling van het internet als het Westen. Hier zitten ze maar wat te toeteren dat er Cyberaanvallen zijn. Wat wil, als je elke persoon, elk bedrijf en elke minderjarige toelaat heel de wereld te bereiken en voor heel de wereld bereikbaar te zijn.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:41   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Alles wordt in GPDR als verwerking aanzien.
GPDR is enkel van toepassing op bedrijven die en de EU *zaken doen*.

Als ik een brief schrijf naar een Australier, en die bewaart die brief en mijn gegevens op een manier die niet GPDR compliant is, dan is daar niks fout mee.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2020 om 14:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:42   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
DDR had geen internet.
Het gaat niet over internet alleen, ook telefoon en briefwisseling he. Daar is geen principieel verschil tussen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:42   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Qué ?

Het wordt alsmaar moeilijker omdat minder en minder volk weet hoe een computer werkt, waarschijnlijk...

Komaan. Thuis een web server opzetten is helemaal niet moeilijk. Dat zouden trouwens alle mensen moeten doen die zich nu laten paaien door die sociale netwerk bedrijven.
Probeer eens thuis een webserver op te zetten met ssl als je enkel over een internet abbo voor particulieren beschikt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 14:49   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
GPDR is enkel van toepassing op bedrijven die en de EU *zaken doen*.

Als ik een brief schrijf naar een Australiër, en die bewaart die brief en mijn gegevens op een manier die niet GPDR compliant is, dan is daar niks fout mee.
GPDR is ook van toepassing buiten EU grondgebied indien het persoonlijke gegevens van EU verblijvers betreft.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 15:01   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Probeer eens thuis een webserver op te zetten met ssl als je enkel over een internet abbo voor particulieren beschikt.
Uiteraard werkt dat. En mocht die provider poort 443 blokkeren, dan kan je altijd een andere poort configureren als uw ssl poort he. Ik doe geregeld zulke zaken met mijn persoonlijk abonnement.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 15:05   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
GPDR is ook van toepassing buiten EU grondgebied indien het persoonlijke gegevens van EU verblijvers betreft.
Mja:

Citaat:
This Regulation applies to the processing of personal data of data subjects who are in the Union by a controller or processor not established in the Union, where the processing activities are related to: (a) the offering of goods or services, irrespective of whether a payment of the data subject is required, to such data subjects in the Union; or (b) the monitoring of their behaviour as far as their behaviour takes place within the Union.
Aangezien sociale netwerken geen diensten aanbieden, maar U enkel maar toelaten om hen zever op te sturen die ze dan beslissen van op hun website te zetten als ze dat goed vinden, zie ik het probleem niet.

Een sociaal netwerk is niks anders dan een gigantische blog, he, waar rare mensen het leuk vinden om dinges naar willen op te sturen als bijdrage.

Maar ik vraag mij af hoe de EU dingen kan afdwingen aan bedrijven die geen zaken doen op hun grondgebied en daar niet aanwezig zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2020 om 15:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 07:45   #19
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Niet dat ik dat soort van diensten, Twitter, FB, Instagram andere gebruik maar die hebben toch ook allemaal wel hun 'kleine lettertjes/servicevoorwaarden' dacht ik.

De Twitter-regels

FB

Gebruiksvoorwaarden

Pijnlijk detail is meestal: wie gaat die ellenlange teksten nalezen?

Meestal klikken de meeste mensen gewoon door ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 08:26   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Niet dat ik dat soort van diensten, Twitter, FB, Instagram andere gebruik maar die hebben toch ook allemaal wel hun 'kleine lettertjes/servicevoorwaarden' dacht ik.
Kijk, ze zijn heel lief om te doen alsof dat een contract is, maar aangezien zij die eenzijdig kunnen wijzigen, is dat dus geen contract. Een contract kan niet eenzijdig gewijzigd worden.

Wat zij daar doen is gewoon U een idee geven van hoe ze hun willekeur waarschijnlijk zullen toepassen. Ik denk niet dat dat een wettelijk bindende tekst is waarmee je hen iets kan afdwingen, aangezien je niet echt een klant bent, maar gewoon maar een communicant die hen informatie overdraagt waar zij - dat is de essentie van die teksten he - eigenlijk mee doen wat zij willen.

Grosso modo komen die teksten allemaal neer op: "hoogstwaarschijnlijk gaan wij U toelaten om ons data op te sturen waar wij dan nadien onze goesting mee doen, en ge hebt gene poot om op te staan als gij denkt dat wij U iets verplicht zijn. Gaat ge daar niet mee akkoord, dan gaan wij verder nog weigeren om uw data te ontvangen en kunt ge ze kussen".

Maw, exact zoals ik met mijn blog zou kunnen doen ten aanzien van mensen die commentaren willen schrijven of zo: zij mogen altijd commentaren schrijven en die opsturen naar mijn site, ik ga daarmee doen wat ik wil en voor de rest kunnen die commentatoren ze kussen, ik moet hen niks.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be