Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2020, 12:13   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07...ns-zijn-ook-w/

Ik heb hier eerlijkgezegd mijn vragen bij. Onze samenleving bestaat nu eenmaal uit mannen en vrouwen die met en bij elkaar leven. Ondergetekende zat in de jaren '90 nog op een middelbare school waar alleen jongens toegelaten waren, en wat daar de meerwaarde van was/is heb ik nooit begrepen. Intussen zijn alle scholen verplicht gemengd.

Is dit nu een stap terug?
Ik kan er begrip voor opbrengen.
Mijn perceptie, de laatste jaren, is dat je meer "vriendinnen" in het straatbeeld ziet, op restaurant of café ook bv, zonder dat daar een ventje bij te pas komt.
Ook getrouwde vrouwen die gewoon graag eens met enkele goeie vriendinnen alleen op stap willen. Daar heb ik absoluut geen probleem mee.
Het statement "jongens ja, maar niet macho" is er volgens mij bijgesleurd om toch niet te seksistisch over te komen.

De scholen. Ik herinner mij, toch al enige jaren geleden, een discussie waar blijkbaar bij meisjes een behoefte is om in een niet gemengde omgeving les te krijgen. Ook werd er gesteld dat het voor de jongens niet zo goed is om steeds een schooljuf voor de klas te hebben. Er valt iets over te zeggen.
Ondertussen is de discussie in de vergeethoek geraakt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 12:22   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dit lijkt me eerder een kwezelvereniging, op de foute weg.
Ooit al eens van de Lions Club gehoord ? Het zou best kunnen dat er ondertussen vrouwen lid zijn, maar destijds in geen geval.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 12:34   #23
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik heb hier eerlijkgezegd mijn vragen bij. Onze samenleving bestaat nu eenmaal uit mannen en vrouwen die met en bij elkaar leven. Ondergetekende zat in de jaren '90 nog op een middelbare school waar alleen jongens toegelaten waren, en wat daar de meerwaarde van was/is heb ik nooit begrepen. Intussen zijn alle scholen verplicht gemengd.

Is dit nu een stap terug?
Waarom zou het? Mensen neigen nu eenmaal sterk naar gelijkgezinden en gelijksoortigen. Moet dan elke organisatie, elk evenement, tot zelfs een jeugdhuis toe, een representatief staal van de bevolking aantrekken?

In het onderwijs hetzelfde liedje. Wat mij betreft mogen scholen vrijgelaten worden in hun keuze om wel of geen gemengd onderwijs aan te bieden. Als ik kinderen had, zou ik ze wel naar een gemengde school sturen, op voorwaarde dat die er niet blindelings van uitgaat dat iedereen als 'genderneutraal' moet worden behandeld.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 12:35   #24
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb ook een tijd op een jongensschool gezeten na ik van gemengd onderwijs kwam.

Dat is niet goed in de puberteit.
Waarom niet?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 19:45   #25
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Bwa, dat blondje rechts, een beetje opgetut....
Die zou inderdaad ook wel een date kunnen krijgen met mij
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 19:47   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Bwa, dat blondje rechts, een beetje opgetut....
Ja, jij mag niet binnen, macho.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 19:58   #27
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, jij mag niet binnen, macho.
Macho's niet toegelaten.

__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 20:29   #28
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, jij mag niet binnen, macho.
Ikke? macho?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Die zou inderdaad ook wel een date kunnen krijgen met mij

't was te denken dat er hier meteen ene onder mijn duiven ging schieten...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 22 juli 2020 om 20:31.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 21:20   #29
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.866
Standaard

Zoiets gelijk de loge, maar dan jonger en voor vrouwen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 21:50   #30
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ikke? macho?




't was te denken dat er hier meteen ene onder mijn duiven ging schieten...
Ik ben Gentenaar, dus heb een streepje voor

...maar heb wel al gemerkt dat veel van die linkse chicks hier, maar wat hun afkeer laten blijken als ze merken dat je als gast rechtsgezind bent
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 21:57   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ondertussen wat wetgeving opgezocht.

Belgische grondwet:
Artikel 27. De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.

Universele verklaring van de rechten van de mens:
Artikel 20
Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vereniging en vergadering.
Niemand mag worden gedwongen om tot een vereniging te behoren.

Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens:
Artikel 11
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, met inbegrip van het recht met anderen vakverenigingen op te richten en zich bij vakverenigingen aan te sluiten voor de bescherming van zijn belangen.
2. De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Dit artikel verbiedt niet dat rechtmatige beperkingen worden gesteld aan de uitoefening van deze rechten door leden van de krijgsmacht, van de politie of van het ambtelijk apparaat van de Staat.


Ik lees niets onwettelijks als feministen zich verenigen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 22:10   #32
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ondertussen wat wetgeving opgezocht.

Belgische grondwet:
Artikel 27. De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.

Universele verklaring van de rechten van de mens:
Artikel 20
Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vereniging en vergadering.
Niemand mag worden gedwongen om tot een vereniging te behoren.

Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens:
Artikel 11
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, met inbegrip van het recht met anderen vakverenigingen op te richten en zich bij vakverenigingen aan te sluiten voor de bescherming van zijn belangen.
2. De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Dit artikel verbiedt niet dat rechtmatige beperkingen worden gesteld aan de uitoefening van deze rechten door leden van de krijgsmacht, van de politie of van het ambtelijk apparaat van de Staat.


Ik lees niets onwettelijks als feministen zich verenigen.
En wij hebben het recht er het onze van te vinden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 22:19   #33
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ik begrijp die meisjes wel. Laatst nog een artikel gelezen over haantjes die overal de meiden gingen lastig vallen op het strand. Kan me voorstellen dat je dat na een tijdje hartsgrondig beu bent.

Dit gezegd staat het wel haaks op het moderne LGBQT enz... meme waar gender niet meer bestaat. Iedereen neemt gewoon de seks die hij wil. Of geen of alletwee, of drie zelfs, want ook onbestaande genders moeten kunnen indien dat iemand gelukkig maakt.
Het is dus eigenlijk een heel "offensive" intitiatief. Duidelijk een alt-right club van mysogine wijven.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 22:47   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Duidelijk een alt-right club van mysogine wijven.
Vrouwenhatende vrouwen ?
Of is het misandrie ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 06:11   #35
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik begrijp die meisjes wel. Laatst nog een artikel gelezen over haantjes die overal de meiden gingen lastig vallen op het strand. Kan me voorstellen dat je dat na een tijdje hartsgrondig beu bent.

Dit gezegd staat het wel haaks op het moderne LGBQT enz... meme waar gender niet meer bestaat. Iedereen neemt gewoon de seks die hij wil. Of geen of alletwee, of drie zelfs, want ook onbestaande genders moeten kunnen indien dat iemand gelukkig maakt.
Het is dus eigenlijk een heel "offensive" intitiatief. Duidelijk een alt-right club van mysogine wijven.
dat waren van die bruine haantjes, die mogen dat.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 06:14   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De scholen. Ik herinner mij, toch al enige jaren geleden, een discussie waar blijkbaar bij meisjes een behoefte is om in een niet gemengde omgeving les te krijgen. Ook werd er gesteld dat het voor de jongens niet zo goed is om steeds een schooljuf voor de klas te hebben. Er valt iets over te zeggen.
Ondertussen is de discussie in de vergeethoek geraakt.
Ja, da's waar. Het probleem is inderdaad dat jongens en meisjes een verschillend ontwikkelingstraject hebben, en meisjes zijn vaak wat vroeger "verstandig en rijp" dan jongens. Hierdoor krijg je dat meisjes vaak de "betere leerlingen" zijn in het eerste deel van de humaniora, waar jongens nog niet erg "serieus" zijn. Dat maakt dat meisjes gestoord worden door het kinderlijke gedrag van jongens in de klas, en dat jongens complexen oplopen vanwege het "superieur geachte" gedrag van meisjes.
Tegen het einde van de humaniora benen jongens de meisjes bij, en steken die soms voorbij, wat dan weer leidt tot frustratie bij de meisjes, die gans de tijd "goeie leerling" zijn geweest. Maar bovendien is het middelbaar onderwijs nogal sterk georienteerd op meisjesgedrag, waardoor jongens, als ze er klaar voor zijn, niet eens aan hun trekken komen tegen het einde.

Er is dus inderdaad wat voor te zeggen om die twee trajecten apart laten te evolueren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 08:49   #37
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
dat waren van die bruine haantjes, die mogen dat.
Een FOEI-gesprek en het is opgelost
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 23 juli 2020 om 08:50.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 10:41   #38
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik kan er begrip voor opbrengen.
Mijn perceptie, de laatste jaren, is dat je meer "vriendinnen" in het straatbeeld ziet, op restaurant of café ook bv, zonder dat daar een ventje bij te pas komt.
Ook getrouwde vrouwen die gewoon graag eens met enkele goeie vriendinnen alleen op stap willen. Daar heb ik absoluut geen probleem mee.
Het statement "jongens ja, maar niet macho" is er volgens mij bijgesleurd om toch niet te seksistisch over te komen.

De scholen. Ik herinner mij, toch al enige jaren geleden, een discussie waar blijkbaar bij meisjes een behoefte is om in een niet gemengde omgeving les te krijgen. Ook werd er gesteld dat het voor de jongens niet zo goed is om steeds een schooljuf voor de klas te hebben. Er valt iets over te zeggen.
Ondertussen is de discussie in de vergeethoek geraakt.
Ik dus echt niet...ook al ga ik ook graag met mijn vriendinnen opstap!

"Jongens, maar niet macho" is eigenlijk juist seksistisch, omdat je vertrekt vanuit de veronderstelling dat dit typisch mannelijk gedrag vormt.
Dat is zeker zo bij bepaalde doelgroepen, maar dat is wel aangeleerd gedrag. Je kunt ook gewoon een huishoudelijk reglement opstellen en zowel jongens als meisjes toelaten zolang je het huishoudelijk reglement respecteert.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 10:44   #39
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik begrijp die meisjes wel. Laatst nog een artikel gelezen over haantjes die overal de meiden gingen lastig vallen op het strand. Kan me voorstellen dat je dat na een tijdje hartsgrondig beu bent.

Dit gezegd staat het wel haaks op het moderne LGBQT enz... meme waar gender niet meer bestaat. Iedereen neemt gewoon de seks die hij wil. Of geen of alletwee, of drie zelfs, want ook onbestaande genders moeten kunnen indien dat iemand gelukkig maakt.
Het is dus eigenlijk een heel "offensive" intitiatief. Duidelijk een alt-right club van mysogine wijven.
Dan moeten we die problemen met die jongeren in bepaalde doelgroepen eens aanpakken, de oplossing is NIET dat meisjes zichzelf dan maar afzonderen. Met feminisme heeft dat hele initiatief echt niets te maken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:19   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dan moeten we die problemen met die jongeren in bepaalde doelgroepen eens aanpakken, de oplossing is NIET dat meisjes zichzelf dan maar afzonderen. Met feminisme heeft dat hele initiatief echt niets te maken.
Het is een verloren generatie Alice, we kunnen ons de moeite besparen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be