Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2020, 19:46   #241
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat ik grappig vindt, is dat er mensen zijn die schrik hebben van naast een kerncentrale te wonen als je dat allemaal leest (tot ik mij hier in verdiepte wist ik niet dat men dat allemaal deed...).
En de vis die men kweekt in de koelwaters van de atoomcentrales zou daar iets mis met zijn?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2020, 19:51   #242
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
En de vis die men kweekt in de koelwaters van de atoomcentrales zou daar iets mis met zijn?
teveel naar de Simpsons gekeken ?

ik ben niet echt fan van nucleaire energie, maar de hippies die in de jaren 80-90 met een stralend 'zonnetje' op hun wagen rondreden hadden geen flauw idee dat dit net de grootste nucleaire centrale is in dit universum...
De zon is in wezen een God van het leven maar ook van de dood..
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2020, 19:56   #243
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
het wordt zelfs nog iets vreemder. RaTG13 blijkt een gensequentie van 370 bp te bevatten die 100% overeenkomt met een gensequentie dat in 2016 neergelegd/gepubliceerd werd. KP876546 codeert voor het RNA-dependent RNA polymerase (RdRp) gen, is absoluut kritisch voor de voortplanting van het virus, en is dus heel conservatief.
Het is hetzelfde lab dat de gensequentie voor KP876546 heeft neergelegd, en ik denk dat RaTG13 gewoon de hele genoomsequentie is van KP876546
Wat nog vreemder is, is dat wanneer je een BLAST query doet van KP876546, je natuurlijk 100% overeenkomst met RaTG13 vindt, 98.65% overeenkomst vindt met SARS II (waarvan er duizenden versies zijn) maar als je sars II uitsluit van de resultaten, de "volgende" in de rij met maar 91.89% overeenkomst een Pangolin virus is https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nucleotide/MT084071.1?report=genbank&log$=nucltop&blast_rank= 5&RID=BB9Z7BP301R en nadien het rond de 89% zit voor vleermuis virussen.

Maw, "heel toevallig" is dat RaTG13 dinges VEEL closer met SARS II op dat stukje dan gelijk wat anders, Pangolins of andere vleermuis virussen.

Je moet het maar doen, toevallig iets in uw schuif liggen hebben dat voor 98.65% overeenkomt met een stuk van SARS II, en voor de rest nergens bij iets anders dichter dan 91% of zo zit en op 89% van gelijk welk ANDER gekend vleermuizen virus.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 19:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2020, 19:59   #244
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
En de vis die men kweekt in de koelwaters van de atoomcentrales zou daar iets mis met zijn?
Ik bedoel maar, in de klasse "gevaarlijke zotten" zijn nucleaire gasten maar klein grut in vergelijking met die virus kwiebussen ! Ik zit in het verkeerde vakgebied !

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 20:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 08:08   #245
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
teveel naar de Simpsons gekeken ?

ik ben niet echt fan van nucleaire energie, maar de hippies die in de jaren 80-90 met een stralend 'zonnetje' op hun wagen rondreden hadden geen flauw idee dat dit net de grootste nucleaire centrale is in dit universum...
De zon is in wezen een God van het leven maar ook van de dood..
Ik keek al wel eens graag naar de Simpsons.

Toch is er eens een uitzending geweest op tv waar men er over handelde, de viskweek in de koelwaters van één of andere atoomcentrale, Doel/Tihange?

Volgende site met zware paywall daar zou misschien meer op te lezen kunnen vallen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 08:30   #246
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
jammer genoeg begint dit de waarheid te worden, Bleekwater injecteren misschien ? de persconferentie gemist waar Trump iets beweerde wat een uur eerder al door zijn inlichtingendiensten was ontkend ?
Nee, ik heb dat stuk van de persconferentie gezien. Die boutade van Trump was heel duidelijk. Hij deed zich niet voor als een kenner, maar als een leek en buitenstaander, die de wetenschapper-viroloog aansprak in de zin van "Wellicht vinden jullie iets uit dat het virus op een of andere manier uitschakelt, zoals injecties of pillen of UV-licht." Wat de media hiervan maakten en wat u hiervan gelooft, laat ik voor hun en uw rekening.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 08:48   #247
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Nee, ik heb dat stuk van de persconferentie gezien. Die boutade van Trump was heel duidelijk. Hij deed zich niet voor als een kenner, maar als een leek en buitenstaander, die de wetenschapper-viroloog aansprak in de zin van "Wellicht vinden jullie iets uit dat het virus op een of andere manier uitschakelt, zoals injecties of pillen of UV-licht." Wat de media hiervan maakten en wat u hiervan gelooft, laat ik voor hun en uw rekening.
Een persconferentie is niet de plaats om dergelijke ballonnetjes op te laten
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 09:07   #248
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Die viroloog heeft toch een speciale manier van redeneren. Volgens hem is RaTG13 een natuurlijke virus die het nauwst verwant is met Covid 19, maar om het op een natuurlijke wijze te muteren tot het huidige Covid 19 heeft het minstens 20 a 50 jaar nodig! Is dit niet de beste argumentatie dat het niet door een natuurlijke proces is ontstaan! Hij ondergraaft zijn eigen stelling.
Ja daar zit wel iets in.

Maar ik denk dat de bewering eerder is: "RaTG13 is een neefje van SARS II". Ik ben een paar artikelen van Shi aan het lezen, en wat ik raar vind is dat die haar stelling is dat er precies een grot is ergens in Yunnan waar de "universele fabriek van SARS achtige virussen" aanwezig zou zijn bij hoefijzer vleermuizen.

(PLOS Pathogens, 13(11), Hu et al, Discovery of a rich gene pool of bat SARS-related coronaviruses provides new insights into the origin of SARS coronavirus.

De mensen van Shi hebben daar gedurende 5 jaar (van 2011 tot 2015) in die grot de anussen van vleermuizen uitgepeuterd om daar virussen in te vinden in die grot in Yunnan (Kumming city) en andere plekken in Yunnan. En uiteindelijk succesvol 64 SARS achtige virussen gevonden in haar publicatie in 2017.

Daarvan hebben ze er 11 volledig gesequenced, maar onze fameuze RaTG13 (= ? BtCov/4991) zat daar niet in (zou van een andere locatie afkomstig zijn, verderop in Yunnan, namelijk bij Pu'er).

Het rare is dat SARS zelf in een totaal andere provincie in 2002 voortkwam, helemaal aan de Oostkant van China, terwijl zij hier in het Zuid-westen zit te zoeken... SARS (I) is uitgebroken in Guangdong, in het Zuidoosten.

Het fameuze stukje Bt-Cov/4991
Citaat:
FEATURES Location/Qualifiers
source 1..370
/organism="Rhinolophus bat coronavirus BtCoV/4991"
/mol_type="genomic RNA"
/isolate="BtCoV/4991"
/isolation_source="Feces/Swabs"
/host="Rhinolophus affinis"
/db_xref="taxon:1788497"
/country="China"
/collection_date="Jul-2013"
gene <1..>370
/gene="RdRp"
CDS <1..>370
/gene="RdRp"
/codon_start=1
/product="RNA-dependent RNA polymerase"
/protein_id="AMB42835.1"
/translation="ASLVLARKHTTCCSLSHRFYRLANECAQVLSEMVMCG GSLYVKP
GGTSSGDATTAYANSVFNICQAVTANVNALLSTDGNKIADKHVRNLQHRL YECLYRNR
DVDTDFVNEFYAYLRKHFSMM"
is toen opgegeven als zijnde verbonden aan het artikel dat hier geciteerd wordt, maar komt niet voor in dat artikel:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26920708

Het is toch wel straffen toebak om toevallig op het neefje van SARS II te stuiten op 900 km van de uitbraak en het ENIGE neefje in de wereld te pakken te hebben.

Maar het is nog grappiger als je kijkt naar de aminozuur overeenkomst.

Daar is de sequentie van BtCov/4991 voor 99.19% identiek met dat van SARS II. Terwijl je nadien terugvalt op 95.12% voor virussen die NIET van die grot komen of minder, en door andere groepen werden gepubliceerd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 09:11.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 09:12   #249
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Nee, ik heb dat stuk van de persconferentie gezien. Die boutade van Trump was heel duidelijk. Hij deed zich niet voor als een kenner, maar als een leek en buitenstaander, die de wetenschapper-viroloog aansprak in de zin van "Wellicht vinden jullie iets uit dat het virus op een of andere manier uitschakelt, zoals injecties of pillen of UV-licht." Wat de media hiervan maakten en wat u hiervan gelooft, laat ik voor hun en uw rekening.
Ja, goed, hij was toch totaal belachelijk daar, daar kan je niet omheen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 09:14   #250
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Een persconferentie is niet de plaats om dergelijke ballonnetjes op te laten
Als men het onderscheid tussen een boutade en een ernstige wetenschappelijke verklaring niet weet te maken, zoals uit de media-commentaar was op te maken, scheelt er iets aan het verstand.
Verder kan de president ook gebruik maken van de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting en dat kan zowel in zijn voor- of nadeel spelen.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 09:23   #251
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, goed, hij was toch totaal belachelijk daar, daar kan je niet omheen.
Tja, dat vond ik ook. Als men van iets de botten afweet, dan zijn ook boutades in die richting uit den boze, omdat men de portee van wat men zegt niet kent.

Ik vermoed dat tal van onze bewindslui (80 % juristen/pol soc) op hetzelfde wetenschappelijke niveau vertoeven als Trump. Op het economische gezond verstand-niveau overtroeft Trump hen wel.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 12:50   #252
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Er is blijkbaar een ander neefje gevonden:

https://www.biorxiv.org/content/10.1...03.02.974139v3

Dat laat de zaak wel meer overhellen naar "natuurlijke origine".

Het heet RmYN02

Wel raar dat ik de sequentie daarvan niet vind op NCBI.

PS: ah, ik heb ze op Gisaid, maar mag die niet vrij geven blijkbaar, je moet lid zijn.

Dichtste copain buiten SARS II: RaTG13

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 13:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 19:35   #253
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is blijkbaar een ander neefje gevonden:

https://www.biorxiv.org/content/10.1...03.02.974139v3

Dat laat de zaak wel meer overhellen naar "natuurlijke origine".

Het heet RmYN02

Wel raar dat ik de sequentie daarvan niet vind op NCBI.

PS: ah, ik heb ze op Gisaid, maar mag die niet vrij geven blijkbaar, je moet lid zijn.

Dichtste copain buiten SARS II: RaTG13
RmYN02, identified from a metagenomics analysis of samples from 227 bats collected from Yunnan Province in China between May and October, 2019

Dus zowel RaTG13 als RmYN02 zijn afkomstig uit Yunnan provincie zo'n 1000 km van Wuhan. Hoe is dat in Wuhan geraakt? Een piste weten we, dat is getransporteerd naar de labo's van Wuhan voor analyse. Dat verhaal van die wet markets is totaal duister want er werden geen vleermuizen verhandelt. En dan nog, vleermuizen zijn ook in eigen streek te verkrijgen. Een absurd verhaal maar ik begrijp dat wel want dit ligt politiek heel gevoelig een kwestie van wie hiervoor verantwoordelijk is.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 20:34   #254
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
RmYN02, identified from a metagenomics analysis of samples from 227 bats collected from Yunnan Province in China between May and October, 2019

Dus zowel RaTG13 als RmYN02 zijn afkomstig uit Yunnan provincie zo'n 1000 km van Wuhan. Hoe is dat in Wuhan geraakt? Een piste weten we, dat is getransporteerd naar de labo's van Wuhan voor analyse.
Het is wel zo dat zowel RaTG13 als RmYN02 niet gelijk zijn aan SARS II. Waarschijnlijk zijn dat zelfs virussen die niet eens mensen kunnen infecteren. Er moeten aan die dingen nog twee zaken veranderen:
1) een andere RBM (die dus dichter zit bij die van Pangolin virussen)
2) die fameuze furine cleavage site

daarnaast moeten er nog wat random mutaties gebeuren een beetje overal. Niemand beweert dat RaTG13 of RmYN02 directe ancestors zijn van SARS II.

Dat kan in de natuur gebeuren, die transformatie, vanuit een ongekende gemene ancestor, en met crossovers met andere virussen in beesten die de twee infecties samen hebben. Dat is de officiële stelling. En die is niet onmogelijk.

Wat mij de piste WIV heel aannemelijk laat vinden, is dat wat ze ginder doen, exact dat soort transformaties is: RBM van elders in corona virussen ploffen, en die furine cleavage site toevoegen (enfin, een rivaal van Shi deed exact dat in 2019).

Wat er nu wel van aan is, is dat RmYN02, dat in zijn geheel een beetje minder goed overeenkomt met SARS II dan RaTG13 trouwens, wel al 2 van de 4 mutaties heeft om die furine site te hebben. Heeft geen furine site maar wel twee aminozuren van de 4 die nodig zijn, terwijl RaTG13 die niet heeft.

Dat is dan weer een stukje bewijs dat die furine site wel eens helemaal aanwezig zou kunnen zijn in een natuurlijk neefje van RmYN02 en RaTG13. Blijft nog de RBM en de afstand.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 20:41   #255
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
I
Toch is er eens een uitzending geweest op tv waar men er over handelde, de viskweek in de koelwaters van één of andere atoomcentrale, Doel/Tihange?
Ter informatie, dat is niet in het reactor vat dat ze die vissen kweken he...

Dat is in het KOELWATER, koelwater dat nooit in het reactor gebouw komt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 21:27   #256
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
1) een andere RBM (die dus dichter zit bij die van Pangolin virussen)
Die pangolin virussen zouden enkel van Maleisische pangolins kunnen komen. Hoe zouden die in Wuhan beland zijn ? Via de wet markets waar ze voornamelijk dood vlees verkopen ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 mei 2020 om 21:28.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 22:40   #257
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is wel zo dat zowel RaTG13 als RmYN02 niet gelijk zijn aan SARS II. Waarschijnlijk zijn dat zelfs virussen die niet eens mensen kunnen infecteren. Er moeten aan die dingen nog twee zaken veranderen:
Of Covid19 een product is van natuurlijke mutatie of man made, daar kan ik niet over oordelen. Maar het feit dat de suggestie dat die virus wel eens afkomstig zou kunnen zijn van dat instituut voor virologie in Wuhan onmiddellijk wordt afgedaan als een samenzweringstheorie is wel bizar. Omdat het enige wat we zeker weten is dat in die labo's wordt gewerkt met dat soort virussen. Van die wet market is er absoluut geen enkele aanwijzing. Dit is zeer opmerkelijk, daar waar er aanwijzingen voor zijn moet men officieel beschouwen als een samenzwering en het puur hypothetische als aannemelijk. Ik ben nu niet iemand die heel vatbaar is voor samenzweringstheorien maar in dit geval "met alle chinezen maar niet met de deze".
Wuhan Virus Lab Quietly Deletes Photos to Avoid Responsibility
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 06:15   #258
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Of Covid19 een product is van natuurlijke mutatie of man made, daar kan ik niet over oordelen. Maar het feit dat de suggestie dat die virus wel eens afkomstig zou kunnen zijn van dat instituut voor virologie in Wuhan onmiddellijk wordt afgedaan als een samenzweringstheorie is wel bizar.
Ja dat is ook mijn idee. Door de natuur zelf van dat lab is het toch een hoofdverdachte. Dat men dat inderdaad onmiddellijk heeft afgedaan als "Trumpiaanse zever" en nu als "samenzweringstheorie" wordt gepresenteerd is toch erover.

Ik had in het begin geloofd dat het een duidelijk natuurlijk virus was (wat niet eens zegt dat het niet van dat labo komt), maar als je dat Nature paper leest dat daar de hoeksteen van is, dan is dat ook eigenaardig. Ik dacht dat Nature veel hogere standaarden aannam. Moest men direct op 5 mutaties na, in de natuur de directe voorouder gevonden hebben, ja dan was het uiteraard natuurlijk. Mocht men het perfecte pad gekend hebben hoe een hybriede is ontstaan, dan was dat ook duidelijk. Maar dat paper stond eigenlijk vol "wij denken dat" en "het is niet onmogelijk dat". Ja, zoveel is zeker, dat kan best natuurlijk ontstaan zijn. We kunnen de piste "het is natuurlijk ontstaan" niet schrappen. Maar we hebben zo goed als geen aanwijzingen langs welk pad het natuurlijk is ontstaan ! Dat pad is dus gewoon maar een mogelijkheid, en is niet bewezen.
Dan is het pad van dat instituut ook wel een mogelijkheid, en niet bewezen maar dus zeker en vast niet "bewezen van onmogelijk te zijn". Verre van.

Voeg daaraan toe dat rare verbod van de Chinezen aan hun universiteiten om onderzoek over de origine van dat virus te publiceren zonder hun goedkeuren, en men vermoedt toch dat er kak aan de knikker is.

Ik vind inderdaad ook de dwangmatigheid waarmee een heel hypothetisch en onaangetoond pad zomaar als "absolute waarheid" wordt opgedrongen, en alle redelijke alternatieven als "samenzweringstheorie" bijzonder verdacht.

Om de simpele reden: waar is er een evidente bron van sars achtige virussen in Wuhan ? In het labo dat daar wereldfaam voor heeft tiens !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 09:15   #259
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ter informatie, dat is niet in het reactor vat dat ze die vissen kweken he...

Dat is in het KOELWATER, koelwater dat nooit in het reactor gebouw komt.
Dat het niet in het reactorvat zelf is dat is denk ik wel al voor iedereen duidelijk.

Naast de centrale staan er bassins waar men de vis in kweekt wel met het 'koelwater' van de centrale.

p.s.

Ik kan de link naar niet vinden anders had ik die er bij gezet.

Naast de viskweek ga ik even on topic:

Ongeluk laboratorium mogelijks oorzaak covid19 pandemie ...

Persoonlijk had ik er een vraagteken achter gezet want is er al genoeg bewijslevering dat het virus daadwerkelijk uit een Chinees laboratorium zou komen of is het een product van natuurlijke evolutie?

Komt coronavirus uit Chinees lab? Zo sloop internettheorie internationale media en persbriefing van Trump binnen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 mei 2020 om 09:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 09:20   #260
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat het niet in het reactorvat zelf is dat is denk ik wel al voor iedereen duidelijk.

Naast de centrale staan er bassins waar men de vis in kweekt wel met het 'koelwater' van de centrale.
Juist, maar dat water van die vissen gaat niet in het reactor gebouw hoor. Wat daar gedaan wordt is klassiek, dus geloof ik U best. Niet vergeten dat het uiteindelijke koelwater van Doel, de Schelde is he. Maar men laat de Schelde ook niet door de reactor lopen.

Het geheim is: warmtewisselaars.

Hier gaat het over het tertiaire circuit, he.

Het primaire circuit is het water van de reactor zelf, ttz in het reactor vat.

Dat water gaat in een warmtewisselaar, in het reactor gebouw, maar uiteraard buiten de reactor zelf, om de warmte door te geven aan het secundaire circuit.

Dat secundaire circuit doet de turbines draaien, en wordt zelf afgekoeld in het tertiaire circuit, ttz, koelwater dat van buiten komt, zoals rivier water. Het lauwwarme rivierwater kan men direct terug in de rivier lozen, of eerst visbakken mee vullen he.

In Pierrelatte verwarmt men daar een krokodillen kwekerij mee. Ben daar al geweest, ze hebben daar honderden krokodillen in een tropische atmosfeer.

Het water van het primaire circuit is bestraald, maar a priori niet erg radioactief, behalve bij een probleem in de reactor.

Het water van het secundaire circuit is niet (erg) bestraald, en normaal niet radioactief, behalve als er een lek is in de warmtewisselaar (wat een serieus incident is, en de centrale wordt stopgezet, als het secundaire water radioactief wordt).

Het tertiaire circuit is het "buitenwater" dat normaal gezien, behalve bij heel zwaar accident, nooit enige radioactiviteit ziet. Het wordt normaal gepompt uit een rivier, en terug geloosd in die rivier.

Daarin zitten die vissen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2020 om 09:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be