Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2009, 14:50   #21
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik denk dat de meeste hier het wel begrijpen, er is wel enige voorkennis nodig maar zelfs dan is het voorstel een goed begin en duidelijk genoeg om een en ander op te zoeken.
Het voorstel getuigt van gezond verstand en/of een beter begrip van het huidige systeem dat op zich naar de destructie leidt. Uiteindelijk lijkt het dan eerder dat we even het huidige systeem dienen te begrijpen, iets wat weinig mensen op dit moment doen maar wel meegezogen worden in het systeem zelf. Het gezonde verstand zou dan ook snel kunnen opveren als het maatschappelijk bespreekbaar wordt, op zich de eenvoud zelve.
Citaat:
Niet iedereen is het eens om het voorrecht van geldcreatie aan de Centrale Bank te geven maar het is, wat mij betreft, een zeer aanvaardbaar voorstel.
Op zichzelf is dat begrijpelijk maar het is een adept van het wantrouwen dat het huidige systeem heeft geconcipieerd. Men vertaalt oplossingen nogal snel door zich te baseren op de mislukkingen uit het verleden en net hierdoor kan er zich geen positieve wending manifesteren. Het is dan alsof men de oplossing in de kiem smoort door het te vermengen met gedachten waar men van wil onthechten, beetje cirkeltjes draaien wat terecht als doelloos ervaren wordt. Dat hierdoor de misnoegdheid steeds groter wordt, is dan ook begrijpelijk. Op zich is deze dynamiek verbazingwekkend maar toch lijken we dit niet door te hebben.
Citaat:
Het zou nog beter zijn als de democratie zou toelaten dat de burgers via bindend referendum zelf kunnen ingrijpen, als zij dat wensen, in de geldcreatie. In sommige omstandigheden geeft geldcreatie een geldontwaarding en is in die zin een soort belasting, en zou dus de burger daar zelf de hand moeten kunnen aan houden. Maar dat is een ander onderwerp.
Allemaal mooie en nobele voorstellen, waar zit onze politiek nu in dat verhaal? Welke reacties komen er dan vanuit die hoek op deze voorstellen?

Laatst gewijzigd door MIS : 14 februari 2009 om 14:51.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 15:16   #22
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Allemaal mooie en nobele voorstellen, waar zit onze politiek nu in dat verhaal? Welke reacties komen er dan vanuit die hoek op deze voorstellen?
Deze voorstellen worden bij mijn weten in Belgie enkel gesteund door de Vivant verkozenen in de Oostkantons (Duitstalig parlement), Joseph en Ernst Meyer.
Wat de ingreep van de Directe Democratie betreft op fiscaal vlak, zelfs het gemeentedecreet, dat een niet bindende volksraadpleging toelaat (zij het onder zeer zware voorwaarden), sluit elk volksinitiatief uit op financieel vlak.
In Engeland staat de actie iets verder omdat dat de thuisbasis is van James Robertson en enkele andere monetaire hervormers. Ook in Duitsland zijn er stemmen in die richting maar is de slagorde iets meer verdeeld omdat daar ook de volgelingen van Silvio Gesell hun voorstel naar voor schuiven. Waar dan prof Huber zijn bedenkingen over heeft.
Sommigen onder hen zijn ook voorstander van het Huber/Robertson voorstel als eerste stap. De tweede stap zou dan zijn om het rente systeem aan te pakken. Dit twee stappen systeem lijkt mij dan ook het meest aangewezen omdat de eerste stap al een hele omwenteling zou zijn.

Beste groeten

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 18:39   #23
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Deze voorstellen worden bij mijn weten in Belgie enkel gesteund door de Vivant verkozenen in de Oostkantons (Duitstalig parlement), Joseph en Ernst Meyer.
Ook door jullie sponsor of is hij sponsor af? Ik meen me vooral een weigering te herinneren. Maar goed, het voorstel zegt mi veel meer dan louter het basisinkomen zoals het eerder werd voorgesteld. Jouw mening?
Citaat:
Wat de ingreep van de Directe Democratie betreft op fiscaal vlak, zelfs het gemeentedecreet, dat een niet bindende volksraadpleging toelaat (zij het onder zeer zware voorwaarden), sluit elk volksinitiatief uit op financieel vlak.
Zou politiek niet het volk dienen, of is dat inmiddels een idee dat we best op zolder leggen?
Citaat:
In Engeland staat de actie iets verder omdat dat de thuisbasis is van James Robertson en enkele andere monetaire hervormers. Ook in Duitsland zijn er stemmen in die richting maar is de slagorde iets meer verdeeld omdat daar ook de volgelingen van Silvio Gesell hun voorstel naar voor schuiven. Waar dan prof Huber zijn bedenkingen over heeft.
Ik ga er vanuit dat het om het onderstaande gaat, waarom zou die prof Huber daar bedenkingen bij hebben?
Citaat:
Sommigen onder hen zijn ook voorstander van het Huber/Robertson voorstel als eerste stap. De tweede stap zou dan zijn om het rente systeem aan te pakken. Dit twee stappen systeem lijkt mij dan ook het meest aangewezen omdat de eerste stap al een hele omwenteling zou zijn.
Dat zou inderdaad een stap in de goede richting zijn, alsook een logische. Als ik je goed begrepen heb kan de Centrale Bank geld bijdrukken waar nodig dus waarom zou rente dan nog enige betekenis hebben? Het probleem ligt niet zozeer in de geldhoeveelheid dan wel het onbegrip over economie als dusdanig. Zoals je weet kan je ook alle waarden delen door eenzelfde factor, op die manier is de Centrale Bank zelfs niet nodig. Geld is er relatief rekenkundig in overvloed maar ook dat lijkt men moeilijk te begrijpen ondanks de eenvoud ervan. Het zit hem volgens mij nog steeds in bewustwording en/of onze manier van denken dat zich niet aanpast aan de tand des tijds. Dat er een omwenteling aan de orde is, is zelfs geen vraag meer, wel een noodzakelijkheid.

Laatst gewijzigd door MIS : 14 februari 2009 om 18:41.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 18:59   #24
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ook door jullie sponsor of is hij sponsor af? Ik meen me vooral een weigering te herinneren. Maar goed, het voorstel zegt mi veel meer dan louter het basisinkomen zoals het eerder werd voorgesteld. Jouw mening?Zou politiek niet het volk dienen, of is dat inmiddels een idee dat we best op zolder leggen?Ik ga er vanuit dat het om het onderstaande gaat, waarom zou die prof Huber daar bedenkingen bij hebben?Dat zou inderdaad een stap in de goede richting zijn, alsook een logische. Als ik je goed begrepen heb kan de Centrale Bank geld bijdrukken waar nodig dus waarom zou rente dan nog enige betekenis hebben? Het probleem ligt niet zozeer in de geldhoeveelheid dan wel het onbegrip over economie als dusdanig. Zoals je weet kan je ook alle waarden delen door eenzelfde factor, op die manier is de Centrale Bank zelfs niet nodig. Geld is er relatief rekenkundig in overvloed maar ook dat lijkt men moeilijk te begrijpen ondanks de eenvoud ervan. Het zit hem volgens mij nog steeds in bewustwording en/of onze manier van denken dat zich niet aanpast aan de tand des tijds. Dat er een omwenteling aan de orde is, is zelfs geen vraag meer, wel een noodzakelijkheid.
Het monetair standpunt heeft niets met sponsoring te maken, eerder met het feit dat Vivant Oost kantons de instelling van de vierde macht uit het programma wat verder heeft ingevuld dan denkelijk mogelijk is binnen de VLD. Een en ander hangt voor mij natuurlijk wél samen met het basisinkomen. Als de EU zou gefinancierd worden uit onder andere seigneuriage van geldcreatie dan zou een basisinkomen op europees vlak gemakkelijker te verwezenlijken zijn. Enkel al op gebied van economische migratie zou dat een enorme impact hebben denk ik. Zelfs als het een bedrag zou zijn dat hier bij ons als totaal onvoldoende beschouwd zou worden.
Volgens de auteurs zou bijkomende geldcreatie door de ECB zelfs niet nodig zijn daar er voldoende geld in omloop is, eens al het giraal geld ook wettelijk geld geworden is. Maar het kan natuurlijk wel als er een tekort aan financiele middelen zou optreden, of ook in het andere geval bij een teveel aan geld en dreigende ontwaarding (ik spreek bewust niet van inflatie want dat is wat anders) kan de ECB dan geld vernietigen. Dat is toch maar wat enen op nul zetten, het hoeft niet echt verbrand te worden zoals Vandenbroucke.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 19:20   #25
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Het monetair standpunt heeft niets met sponsoring te maken, eerder met het feit dat Vivant Oost kantons de instelling van de vierde macht uit het programma wat verder heeft ingevuld dan denkelijk mogelijk is binnen de VLD.
Dat moge duidelijk zijn, had men niet genoeg geduld om geld te verdienen? Nu blijft er niks van over, volledig opgepeuzeld door dat wat men wou aankaarten. Bijzonder domme zet, zoals velen zullen beamen en beaamd hebben.
Citaat:
Een en ander hangt voor mij natuurlijk wél samen met het basisinkomen. Als de EU zou gefinancierd worden uit onder andere seigneuriage van geldcreatie dan zou een basisinkomen op europees vlak gemakkelijker te verwezenlijken zijn. Enkel al op gebied van economische migratie zou dat een enorme impact hebben denk ik. Zelfs als het een bedrag zou zijn dat hier bij ons als totaal onvoldoende beschouwd zou worden.
Dat is zeker zo, het is dan ook veel ruimer dan wanneer het idee van het basisinkomen wordt vertaald binnen het huidige systeem, dat was een serieus mankement om het geloofwaardig te maken. Daarom dat ik dit voorstel wel kan bijtreden, veel eenvoudiger maar jammer genoeg zal het weer niet voldoende aandacht krijgen, vrees ik. Het goede nieuws is echter wel dat we wederom mogen vaststellen dat alternatieven beschikbaar zijn.
Citaat:
Volgens de auteurs zou bijkomende geldcreatie door de ECB zelfs niet nodig zijn daar er voldoende geld in omloop is, eens al het giraal geld ook wettelijk geld geworden is.
Er is inderdaad geen geldprobleem, slechts de gedachte dat het wel zo zou zijn vormt het probleem. Zelfs wanneer het rekenkundige bewijs hiervoor geleverd wordt, begrijpen 'slimme' mensen dat nog niet.
Citaat:
Maar het kan natuurlijk wel als er een tekort aan financiele middelen zou optreden, of ook in het andere geval bij een teveel aan geld en dreigende ontwaarding (ik spreek bewust niet van inflatie want dat is wat anders) kan de ECB dan geld vernietigen. Dat is toch maar wat enen op nul zetten, het hoeft niet echt verbrand te worden zoals Vandenbroucke.
Denken in termen van dreigende ontwaarding is in het voorgestelde systeem niet langer onderwerp van gesprek, dat zouden slechts de naweeën zijn bij de geboorte van een nieuw systeem zoals voorgesteld. Maar laat ons hopen dat men weldra iets van economie gaat begrijpen, de alternatieven zijn er, alvast enige troost. Toch blij nog eens te lezen wat al lang geweten is, waar zitten die politiekers nu in feite?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 11:22   #26
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Wereldvreemd is het correcte woord en ook begrijpelijk. Politiek is de arena waar alle meningen vanuit de bevolking samenkomen in een hok. De bedoeling ervan is integratie om te komen tot een geheel dat zich vervolgens terug reflecteert naar de bevolking toe, en dit met als doelsteling een maatschapij met hoger ethische en derhalve menswaardige normen. Nu, jammer genoeg is politiek inmiddels zo slim geworden dat ze de essentie van hun eigen verantwoordelijkheid niet meer ziet maar nog slechts een slachtpartij organiseert in het eigen belang. En dat reflecteert zich op dezelfde manier naar de bevolking toe waardoor men dus eigenhandig allerhande conflicten creëert. Vervolgens verbaast men zich dat de bevolking begint te mopperen en geen geloof meer hecht aan politiek. Politiek is verworden tot een soapserie, een soort van Big Brother waarin men zich sterk tracht te houden. Jaja, we hebben vertrouwen nodig, het lijkt stilaan op de ultieme angstschreeuw van een kalf dat verdrinkt.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 12:08   #27
okke
Gouverneur
 
okke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De bedoeling ervan (=van politiek) is integratie om te komen tot een geheel dat zich vervolgens terug reflecteert naar de bevolking toe, en dit met als doelsteling een maatschapij met hoger ethische en derhalve menswaardige normen.
Je noemt twee doelen/bedoelingen/doelstellingen van politiek:
- integratie van van alle meningen van en terugkoppeling aan de bevolking
- een maatschappij met hoger ethische en menswaardige normen

Dat eerste doel - de politiek die verantwoording aflegt aan zijn kiezers - herken ik en is voor mij duidelijk. Dat tweede doel kan volgens mij een persoonlijke doel van politici zijn of van politieke partijen. Kan je uitleggen waaruit blijkt dat de politiek dit doel heeft?
__________________
Handtekening tijdelijk buiten bedrijf. Onze excuses voor het ongemak.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 13:26   #28
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Dat eerste doel - de politiek die verantwoording aflegt aan zijn kiezers - herken ik en is voor mij duidelijk. Dat tweede doel kan volgens mij een persoonlijke doel van politici zijn of van politieke partijen. Kan je uitleggen waaruit blijkt dat de politiek dit doel heeft?
Heeft te maken met de dynamiek van het leven zelf, naarmate de evolutie vordert verhoogt de diepte en verkleint de breedte. Dit proces is in elk tijdsfragment werkzaam, de wereld wordt relatief kleiner waardoor de noodzaak tot integratie vanzelf wordt geïnduceerd. Deze integratie kan gepaard gaan met nogal wat turbulentie, zeker wanneer geen aandacht besteed wordt aan de dynamiek op zichzelf. Jammer genoeg ligt de afstoting of ontkenning besloten binnen hetzelfde proces waardoor verstarring en hechting aan achterhaalde denkbeelden de spanning op de spits drijven. Langs de andere kant zijn er mensen die alternatieven aanbieden maar deze worden in de kiem gesmoord door de onwetendheid die gelegen is in het achterhaalde denkbeeld zelf, hierdoor ontstaat de term psychische blindheid die letterlijk mag genomen worden. De oplossing ligt dan op de tafel, men beseft het niet eens dat ze er ligt. Paul geeft er een mooi voorbeeld wat betreft het alternatief om de monetaire dwaasheid te ontmantelen, de reactie is er doorgaans eentje met een regressief karakter als gevolg van de hechting aan de mislukkingen uit het verleden. Een maatschappij met hoger ethische normen ligt in het verlengde van de transformerende of katalyserende elementen wat resulteert in een mondiaal bestuur, getuigend van een veel ruimere visie dan louter het eigen gewin. Politiek is dus nog veraf, en dat ondanks de verantwoordelijkheid die ze hierin dragen. De monetaire crisis kan dus in principe slechts als positief gezien worden aangezien het richting geeft aan de overstijging van een inmiddels achterhaalde perceptie op economie en leven. Tijden veranderen, het menselijke denken heeft blijkbaar wat meer tijd nodig, zoals steeds.

Laatst gewijzigd door MIS : 15 februari 2009 om 13:54.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 15:23   #29
okke
Gouverneur
 
okke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Citaat:
Kan je uitleggen waaruit blijkt dat de politiek dit doel (een maatschappij met hoger ethische en menswaardige normen) heeft?
Heeft te maken met de dynamiek van het leven zelf(...).
Oh ja. Hoe dan?
__________________
Handtekening tijdelijk buiten bedrijf. Onze excuses voor het ongemak.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 15:46   #30
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oh ja. Hoe dan?
  • egocentrisch
  • etnocentrisch
  • wereldcentrisch
  • eenheid
  • electronen
  • atomen
  • moleculen
  • organismen
  • activering
  • accumulatie
  • verzadiging
  • breekpunt
En voor de rest een transformatie van het monetaire systeem. Wat vind je van het voorstel dat hier geopperd werd?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 20:30   #31
okke
Gouverneur
 
okke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Wat vind je van het voorstel dat hier geopperd werd?
Ik snap niet wat er met het voorstel bedoeld wordt. Iets over een scheiding tussen zichtrekeningen en overige rekeningen. Maar hoe of wat is mij niet duidelijk. Kan jij dat uitleggen?
__________________
Handtekening tijdelijk buiten bedrijf. Onze excuses voor het ongemak.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 22:31   #32
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik snap niet wat er met het voorstel bedoeld wordt. Iets over een scheiding tussen zichtrekeningen en overige rekeningen. Maar hoe of wat is mij niet duidelijk. Kan jij dat uitleggen?
Ik zou het enkel kunnen overschrijven, het afschaffen van de 'fractional reserve banking' en het drukken van geld door de centrale bank wanneer nodig leek me iets meer aan te spreken dan de zichtrekening met een getrouwheidspremie. Maar ik kan me vergissen natuurlijk, wat denk je?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 09:22   #33
okke
Gouverneur
 
okke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het afschaffen van de 'fractional reserve banking' en het drukken van geld door de centrale bank wanneer nodig leek me iets meer aan te spreken dan de zichtrekening met een getrouwheidspremie. Maar ik kan me vergissen natuurlijk, wat denk je?
Gaat het voorstel over het afschaffen van betaalrekeningen met bonusrente?
__________________
Handtekening tijdelijk buiten bedrijf. Onze excuses voor het ongemak.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 18:08   #34
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Gaat het voorstel over het afschaffen van betaalrekeningen met bonusrente?
Ik denk zelfs over veel eenvoudiger dingen, wel mooi bedacht en smaakt naar meer.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 18:40   #35
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Methode om “nieuw geld” in circulatie te brengen:

1. Centrale banken creëren de hoeveelheid nieuw niet-contant geld (evenals contant geld) dat vereist is om de geldvoorraad te verhogen, door het aan hun overheden als openbare inkomsten te crediteren. De overheden zouden het dan in omloop moeten brengen.

2. Het moet voor iedereen, met uitzondering van de Centrale bank, onwettig gemaakt worden om nieuw geld te creëren dat in een officiële munt wordt benoemd.
Dat is pas interessant, heel wat problemen zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen, een prijsje waard.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be