Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2002, 07:54   #1
thomasje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Locatie: Wetteren
Berichten: 67
Standaard

Voor zijn Vlaamse gezindheid krijgt E.H. Verstraete
een sanctie van het bisdom. De pedofilie in eigen huis wordt echter met de mantel der liefde bedekt (in doofpot gestopt). Meer nog, sommigen mogen het koor en de zang leiden in de kerk tergelegenheid van een "koninklijke" kerkdienst.
thomasje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 09:49   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomasje
Voor zijn Vlaamse gezindheid krijgt E.H. Verstraete
een sanctie van het bisdom. De pedofilie in eigen huis wordt echter met de mantel der liefde bedekt (in doofpot gestopt). Meer nog, sommigen mogen het koor en de zang leiden in de kerk tergelegenheid van een "koninklijke" kerkdienst.
Niet dat ik mij geroepen voel die man te verdedigen, maar als ik me niet vergis werd die priester voor fraude en gesjoemel veroordeeld, niet voor pedofilie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 10:45   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomasje
Voor zijn Vlaamse gezindheid krijgt E.H. Verstraete
een sanctie van het bisdom. De pedofilie in eigen huis wordt echter met de mantel der liefde bedekt (in doofpot gestopt). Meer nog, sommigen mogen het koor en de zang leiden in de kerk tergelegenheid van een "koninklijke" kerkdienst.
Zopas heb ik een protestbrief gestuurd naar het aartsbisdom. Ik roep anderen op dit ook te doen!

[email protected]
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 12:43   #4
Tarzan
Partijlid
 
Tarzan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2002
Berichten: 227
Standaard

N-VA hekelt ontslag pastoor van Wezenbeek

De N-VA protesteert tegen het ontslag van Jos Verstraeten als pastoor van de Sint-Pietersparochie in Wezembeek-Oppem. "Net als in de 19de eeuw kiest het aartsbisdom de kant van de rijke Franstalige bourgeoisie en wordt repressief opgetreden tegen Vlaamsgezinde pastoors", stelt de partij. Het Vlaams Blok is "verbijsterd" en zegt dat de kerk in Vlaanderen nog altijd buigt voor belgicistische machthebbers.

uit HBVL van 30.12.02

Tarzan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 12:51   #5
Tarzan
Partijlid
 
Tarzan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2002
Berichten: 227
Standaard

Mijn Emailke aan de heer daneels :

Geachte,
Zou het niet beter zijn om U met het geloof bezig te houden, dan met taalkwesties.

Bedankt Mijnheer Daneels....toch nog altijd frans gezind.

Gelieve dan ook uw naamkaartje te veranderen, in :

Kardinaal Daneels (voor de franstaligen).
Pastoor Daneels (voor de Vlamingen).
(sorry voor de pastoors)

Want een Kardinaal zou toch slimmer moeten zijn. (ZOU)!!!

Dan zouden we dat nog kunnen begrijpen.

Brengt dat meer op dan bij de Vlamingen ?

Met Vlaamse Groeten,

Tarzan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 13:32   #6
Vomit
Vreemdeling
 
Vomit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2002
Berichten: 20
Standaard

Ook van mijnentwege is de volgende brief vertrokken:

Citaat:
Beste,

Met ontzetting nam ik via http://www.4fm.be/content.php?/nieuws/item.php?id=37611
kennis van de "kaakslag voor de gediscrimineerde Vlamingen" (dixit pastoor Vandelook) in Wezembeek.

Daens sprak zich uit voor de arbeidersklasse en ondervond tegenwerking vanuit onverwachte hoek: zijn hogere echelons. Blijkbaar is, na meer dan 100 jaar, in de top van de RK-Kerk nog steeds geen katharsis gebeurd: opnieuw kiest ze voor het recht van de sterkste/rijkste/luidste roeper.
Leegloop van de kerk? Hoe zou dat nu toch komen?
Gelukkig heeft de kardinaal zich verzoend met Borremans, misschien kan hij een andere kudde rond zich scharen...
Vomit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 19:26   #7
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Toch raar. Ik lees hier al maanden aan een stuk de postings van sommigen hier, die de moslims verwijten kerk en staat niet gescheiden te houden. En wat is dit dan?
Dat die pastoors en kardinaals anderen buiten smijten of aanstellen zoveel ze willen. Het is toch HUN organisatie. Politiek Vlaanderen hoeft zich daar niet mee te moeien, toch?
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 20:30   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Toch raar. Ik lees hier al maanden aan een stuk de postings van sommigen hier, die de moslims verwijten kerk en staat niet gescheiden te houden. En wat is dit dan?
Dat die pastoors en kardinaals anderen buiten smijten of aanstellen zoveel ze willen. Het is toch HUN organisatie. Politiek Vlaanderen hoeft zich daar niet mee te moeien, toch?
Wel als blijkt dat er een politiek geurtje aan dat buitensmijten hangt! Wanneer een kardinaal een priester omwille van zijn persoonlijke politieke overtuigingen sommeert en hem later omwille van diezelfde overtuigingen uit zijn ambt ontzet, dan heeft de kardinaal een politiek gebaar gesteld. En dat past niet. Daar wordt tegen geprotesteerd. De RKK van België is geen machtsinstrument in de hand van een groepje belgicisten of Franstaligen van de Rand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 20:50   #9
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Ik lees hier al maanden aan een stuk de postings van sommigen hier, die de moslims verwijten kerk en staat niet gescheiden te houden. En wat is dit dan?
Dat die pastoors en kardinaals anderen buiten smijten of aanstellen zoveel ze willen. Het is toch HUN organisatie.
Wezembeek-Oppem is een Vlaams gemeente, waar "faciliteiten" voorzien worden voor franstaligen.

Deze faciliteiten worden voorzien door de Staat (gemeentediensten)

De Kerk hoeft volgens mij geen faciliteiten te voorzien in een Vlaamse gemeente. De Kerk moet zich nl. aan de wettelijke bepalingen te houden, en die wettelijke bepalingen zeggen volgens mij dat Wezembeek-Oppem Vlaams grondgebied is!

Door de Pastoor te verplichten extra Franstalige erediensten in te lassen, op straffe van ontslag, overtreedt de Kardinaal hier het principe van scheiding tussen Kerk en Staat en niet andersom Mr. Democratsteve.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 21:19   #10
Tarzan
Partijlid
 
Tarzan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2002
Berichten: 227
Standaard

Volkomen gelijk mijne Circe !!!!!!!!!!!!

8) 8)
Tarzan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 21:27   #11
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Sommigen vonden ook dat hij die Vlaams blokkers moest buiten gooien. Da's toch ook geen scheiding tussen kerk en staat. 't Is niet omdat die mensen verkozen werden voor een bepaalde partij, dat ze daar niet meer naar de mis mogen!
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 21:36   #12
Tarzan
Partijlid
 
Tarzan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2002
Berichten: 227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tarzan
Volkomen gelijk mijne Circe !!!!!!!!!!!!

8) 8)
Ook gelijk Stefanie.........dat staat ook niet !!!!

Tarzan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 21:53   #13
Blake
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 december 2002
Locatie: Oostende
Berichten: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wel als blijkt dat er een politiek geurtje aan dat buitensmijten hangt! Wanneer een kardinaal een priester omwille van zijn persoonlijke politieke overtuigingen sommeert en hem later omwille van diezelfde overtuigingen uit zijn ambt ontzet, dan heeft de kardinaal een politiek gebaar gesteld. En dat past niet. Daar wordt tegen geprotesteerd. De RKK van België is geen machtsinstrument in de hand van een groepje belgicisten of Franstaligen van de Rand.
Je kan het ook anders zien.
Wat ik gehoord heb is dat de desbetreffende priester uit zijn ambt ontzet is omdat hij zijn politieke standpunten verkondigde.
Dat is een verschil dan politieke standpunten te koesteren.
De kardinaal wilde misschien niet dat die priester in zijn hoedanigheid van priester (en schakel in de Kerk) zijn politieke standpunten uitte (wat te verstaan is, want door die standpunten te uiten als priester vervaagt de lijn tussen Kerk en Staat).
__________________
Egidius, waer bestu bleven?
Mi lanct na di, gheselle mijn;
du coors die doot, du liets mi tleven.
Blake is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 22:04   #14
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blake
Je kan het ook anders zien.
Wat ik gehoord heb is dat de desbetreffende priester uit zijn ambt ontzet is omdat hij zijn politieke standpunten verkondigde.
Dat is een verschil dan politieke standpunten te koesteren.
De kardinaal wilde misschien niet dat die priester in zijn hoedanigheid van priester (en schakel in de Kerk) zijn politieke standpunten uitte (wat te verstaan is, want door die standpunten te uiten als priester vervaagt de lijn tussen Kerk en Staat).
Vergelijk dat dan eens met de tolerante houding ten opzichte van pastoor Nimmegeers!? Twee maten en twee gewichten?
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 22:15   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard


Dank u.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2002, 01:22   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blake
Je kan het ook anders zien.
Wat ik gehoord heb is dat de desbetreffende priester uit zijn ambt ontzet is omdat hij zijn politieke standpunten verkondigde.
Dat is een verschil dan politieke standpunten te koesteren.
Anders zien?

Hebt u dan de preek niet gehoord? Men heeft een fragment ervan nochtans op het radiojournaal uitgezonden. Daarin verzekerde de priester dat hij nooit politieke standpunten in of buiten de kerk heeft verkondigd.

Citaat:
De kardinaal wilde misschien niet dat die priester in zijn hoedanigheid van priester (en schakel in de Kerk) zijn politieke standpunten uitte (wat te verstaan is, want door die standpunten te uiten als priester vervaagt de lijn tussen Kerk en Staat).
De pastoor heeft dat niet gedaan, dus is uw verdere redenering van geen tel. Heel de zaak is dat de pastoor Verstraeten zich verzet heeft tegen de uitbreiding van Franstalige missen in zijn parochie. In Wezembeek-Oppem is er immers al een parochiekerk waar er Franstalige missen worden opgedragen. Er was dus geen probleem, maar er spelen andere motieven een rol. Een bepaalde Franstalige klasse heeft reeds van bij de aankomst van pastoor Verstraeten gezworen dat ze alles zouden doen om hun buiten te krijgen. En kardinaal Danneels, die slappe oliebol, heeft het machtsspelletje met de Franstalige meegespeeld. Politieker dan dus niet...

In Ronse is er tot op heden ook zo'n regeling: alle parochies zijn in het Nederlands, uitgezonderd eentje waar er volgens een beurtrol nu eens Franstalige dan weer Nederlandstalige missen worden opgedragen. En dat wordt gerespecteerd. In Wezembeek niet. En wie treft schuld? Toch niet de pastoor die zich aan de regels houdt? Maar wel aan een groep Franstaligen die nog steeds niet willen beseffen dat ze in Vlaanderen wonen en dus een minimum aan goede wil zouden moeten tonen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2002, 14:52   #17
Blake
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 december 2002
Locatie: Oostende
Berichten: 17
Standaard

Ja, kijk, ik heb slechts gehoord dat die priester zijn politieke standpunten verkondigde IN de kerk. Het kan zeer goed zijn dat het niet zo was. Als het niet zo was, dan is de kardinaal daar in de fout gegaan (voor zover ik kan oordelen).

Als hij wel politieke standpunten heeft verkocht in de kerk, dan is het juist dat hij afgezet is.

Over Staf Nimmegeers: hij verkondigt geen politieke standpunten in zijn hoedanigheid van priester, maar als de persoon Staf Nimmegeers.
__________________
Egidius, waer bestu bleven?
Mi lanct na di, gheselle mijn;
du coors die doot, du liets mi tleven.
Blake is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2002, 20:17   #18
Tarzan
Partijlid
 
Tarzan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2002
Berichten: 227
Standaard

Blake ske,

Niet akkoooord zulle,

Eens Pastoor is altijd pastoor en diene kan niet vandaag pastoor zijn en morgen een andere persoon.....

Dat kan Niet !!!

Dus komt Nimmegeers, als pastoor , op bij de verkiezingen !!!

8) 8)
Tarzan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be