Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Elke Volvo vanaf nu begrensd op 180 km/u. Dat is een goede zaak.
Neen. De bestuurder dient zelf verantwoord om te gaan met zijn wagen. 9 50,00%
Ja. Het is veiliger om een max. snelheid in te bouwen. 9 50,00%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2020, 11:13   #121
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
180 maar?

Wie eens regelmatig in Duitsland rijdt, al is het maar 3 keer per jaar, zal zijn auto wel eens enkele minuten getest hebben op zijn max vermogen, meer hoeft dat niet te zijn, of maar 10 seconden is genoeg. Naargelang omstandigheden zal er zeker wel altijd enkele kms vrije autobahn te vinden zijn, zelfs voor veel hogere snelheden dan 180 kmh.

Eenmaal getest weet hij/zij dan of ze hem/haar niet bedrogen hebben.

En aangezien vandaag zelfs de kleine wagens meer dan echte 180 kmh halen zal dat zeker boven de 80% zijn, om er maar een getal op te plakken.

Voor de Duitsers zelf is dat een fait divers, er zijn zelfs **bepaalde snelwegstukken waar de V85 - tijdens korte periodes - van het vloeiend personenwagenverkeer boven 170 kmh kruissnelheid heeft in zeer goede free flow omstandigheden. *Meer dan 30% had op die snelwegstukken zelfs een algemeen gemiddelde kruissnelheid boven de 150 kmh. (de enige snelheidsremmende factor is dan altijd de wagen die voor je rijdt).

**Toen gemeten door de overheid, dus slechts 15% rijdt trager.
** bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Travel_speeds ref 94:
U heeft geen weet van enquêtes?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 11:31   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
U heeft geen weet van enquêtes?
Jij wel? Ik weet niet of "enquêtes" echt 100% geloofwaardig zijn.

Ik heb je zelfs officiële metingen gegeven van 2005 om je een idee te geven hoe toen op de Autobahn gereden werd, nu zal het wel veel minder zijn

https://gera.de/fm/sixcms/193/09-04-...icht.75277.pdf

page 51 , Abb. 54 Geschwindigkeitsniveau auf „freigegebenen“ Autobahnabschnitten (Beispiel A 9)

zie dikke stippelijn, in bepaalde maanden haalt die V85 bijna 180 kmh-pieken, gemeten het ganse jaar 2005. Maandag tot vrijdag (242 dagen) metingen in de tabel eronder, LV (lichte voertuigen) V85 van:

0-4 hr: 164 kmh (526 wagens)
7-9 hr: 172 kmh (1765 wagens)
10-14 hr: 170 kmh (3901 wagens)
16-18 hr: 173 kmh (2414 wagens)
0-24 hr: 172 kmh (16.964 wagens)

Je weet wat V85 is.

In België ligt die V85 overigens rond 130 kmh. Officiële bron VIAS.
Je zou verschieten hoeveel % "Belgen" regelmatig eens boven 160 kmh rijden, ondanks limiet. Raad eens op voorhand...

https://www.vias.be/publications/Zij...g_relevant.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2020 om 11:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 12:13   #123
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
180 maar?

Wie eens regelmatig in Duitsland rijdt, al is het maar 3 keer per jaar, zal zijn auto wel eens enkele minuten getest hebben op zijn max vermogen, meer hoeft dat niet te zijn, of maar 10 seconden is genoeg. Naargelang omstandigheden zal er zeker wel altijd enkele kms vrije autobahn te vinden zijn, zelfs voor veel hogere snelheden dan 180 kmh.

Eenmaal getest weet hij/zij dan of ze hem/haar niet bedrogen hebben.

En aangezien vandaag zelfs de kleine wagens meer dan echte 180 kmh halen zal dat zeker boven de 80% zijn, om er maar een getal op te plakken.

Voor de Duitsers zelf is dat een fait divers, er zijn zelfs **bepaalde snelwegstukken waar de V85 - tijdens korte periodes - van het vloeiend personenwagenverkeer boven 170 kmh kruissnelheid heeft in zeer goede free flow omstandigheden. *Meer dan 30% had op die snelwegstukken zelfs een algemeen gemiddelde kruissnelheid boven de 150 kmh. (de enige snelheidsremmende factor is dan altijd de wagen die voor je rijdt).

**Toen gemeten door de overheid, dus slechts 15% rijdt trager.
** bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Travel_speeds ref 94:
Wel ik rijd heel regelmatig in Duitsland. En ik moet je zeggen dat dat heel fel geminderd is.....als ik er nu 160 rijd steek ik misschien wel 8 of 9 op de 10 auto's voorbij.
In tegenstelling tot jou (denk ik) heb ik echt wel andere tijden gekend. Ik heb nog de tijd gekend dat de Autobahn omzeggens nergens begrensd was inzake snelheid. ( ook in België was dat ooit zo) dacht voor 1972.
Uiteraard was het ook een tijd dat er een pak minder verkeer was. Nu mag je zelfs in Duitsland al tevreden zijn dat het wat vooruitgaat.

Uw gegevens die ons hier te lezen toont dateren van jaren geleden dus totaal irrelevant.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 juni 2020 om 12:18.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 13:43   #124
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wel ik rijd heel regelmatig in Duitsland. En ik moet je zeggen dat dat heel fel geminderd is.....als ik er nu 160 rijd steek ik misschien wel 8 of 9 op de 10 auto's voorbij.
In tegenstelling tot jou (denk ik) heb ik echt wel andere tijden gekend. Ik heb nog de tijd gekend dat de Autobahn omzeggens nergens begrensd was inzake snelheid. ( ook in België was dat ooit zo) dacht voor 1972.
Uiteraard was het ook een tijd dat er een pak minder verkeer was. Nu mag je zelfs in Duitsland al tevreden zijn dat het wat vooruitgaat.

Uw gegevens die ons hier te lezen toont dateren van jaren geleden dus totaal irrelevant.
Denk je dus verkeerd.

Ik heb die tijden wslk meer dan jou gekend. En dus ook geen snelheidslimieten vanaf 2+2 in België.

Duitsland had overigens 4 maanden lang maar 100 kmh op hun Autobahn (1973 tijdens oliecrisis).
Heb je toen ook in D gereden? Ik ken zelfs de boete, want eenmaal 100 DM betaald.

Citaat:
Uw gegevens die ons hier te lezen toont dateren van jaren geleden dus totaal irrelevant.
Zegt diegene die het over pre-1972 heeft. lol.

Dit zijn blijkbaar de laatste snelheidsmetingen in België van 2011:

Citaat:
2.6 Het snelheidsgedrag op de autosnelwegen

2.6.1 Resultaten van de snelheidsmeting van het BIVV in 2011

De laatste studie die het BIVV publiceerde, maakte gebruik van de gegevens van radarcontroles op autosnelwegen in 2011 (Riguelle, 2011). Daarbij werd vastgesteld dat de gemiddelde snelheid op de autosnelwegen in omstandigheden waarin de bestuurder zijn snelheid vrij kan kiezen (‘vrije snelheid’) 117,9 km/u bedraagt, met een algemene spreiding van de snelheid tussen 70 en 200 km/u.

Het percentiel 85 (V85) bedraagt 131 km/u. Dat betekent dat 15% van de geregistreerde lichte voertuigen sneller reed dan dat. Op alle registraties voor lichte voertuigen bij vrije snelheid, was 40% in overtreding, verdeeld over
25% overtredingen met minder dan 10 km/u en 15% met meer dan 10 km/u.

De gemiddelde snelheid op de autosnelwegen is het resultaat van uiteenlopende situaties in tijd én ruimte.
In de eerste plaats verschilt de snelheid op autosnelwegen met twee rijstroken van die met drie rijstroken.
Hetzelfde geldt voor de geregistreerde gemiddelde snelheden per rijstrook (Figuur 7).
Uiteraard totaal irrelevant.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2020 om 13:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 17:38   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.232
Standaard

Er staat ergens een fout - moet 15% sneller (dan V85) zijn.

Citaat:
**Toen gemeten door de overheid, dus slechts 15% rijdt trager... => sneller.
Begrijpt sowieso geen kat. lol

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2020 om 17:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 10:58   #126
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht




Dit zijn blijkbaar de laatste snelheidsmetingen in België van 2011:



Uiteraard totaal irrelevant.
De wereld verandert nu dag na dag. Dus iets publiceren van 10 jaar geleden is inderdaad totaal irrelevant.
10 jaar geleden had niemand een smartphone om U maar iets te vertellen.
10 jaar geleden kreeg je nog een premie als je een diesel kocht en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 12:42   #127
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er staat ergens een fout - moet 15% sneller (dan V85) zijn.



Begrijpt sowieso geen kat. lol
Daarvoor zou iemand het eerst moeten lezen uiteraard....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 13:02   #128
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Strak plan.

Je koopt een zware Volvo en je bent onderweg op de Duitse Autobahn.
Tot je verbijstering wordt je ingehaald door een Fiat 500 Abarth, en je kan er geen zak tegen ondernemen.

In Duitsland zal dat zware gevolgen hebben voor Volvo.
Als je probeert niet ingehaald te worden ben je aan het racen. Dat mag niet op de openbare weg.



Waarmee ik natuurlijk niks zeg over met je Volvo naar een track day gaan ofzo. Of misschien kan je zelfs wel een noodsituatie verzinnen waarin het veiliger is om (na lang optrekken) met 200 weg te kunnen scheuren. Maar als het gevoelsmatige argument tegen begrenzing is dat je wilt kunnen straatracen tegen een Fiat dan mogen consumenten daar ook best een beetje bij nadenken of dat zou echt zo'n sterk argument is.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 13:15   #129
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Je koopt een zware Volvo en je bent onderweg op de Duitse Autobahn.
Tot je verbijstering wordt je ingehaald door een Fiat 500 Abarth, en je kan er geen zak tegen ondernemen.
Je hebt in Duitsland niet de weg voor U alleen. Wat wil je eigenlijk gaan doen als je 180 rijdt ( als dat al mogelijk is ) tegen iemand die je dan even langszij gaat aan 200 ? Close racing en aanzuig effect benutten
Hoelang gaat die Abarth die 200 kunnen aanhouden alvorens in de remmen te moeten gaan vanwege trager verkeer ? Ook in Duitsland rijden slakken caravans en vrachtwagens.
Op de Nordschleife zal dat een rol spelen maar op de openbare weg ? De openbare weg (ook niet de Duitse) is een racebaan.
Maar ik begrijp je argument dat dat in Duitsland wel een rol zal spelen voor het imago maar het blijft theorie....in praktijk heeft dat weinig belang.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 juni 2020 om 13:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 13:20   #130
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik suggereer helemaal niets, en ik geef ook geen sneer.

Mijn punt is dat de Duitser snel mag rijden, legaal.

Daar worden de auto's nog gebruikt waarvoor ze gemaakt worden.
Tegelijk is de hele Duitse markt een testveld voor de constructeurs. Die kunnen zich immers niet permitteren dat hun wagen het niet zouden volhouden of niet veilig zouden zijn bij hoge snelheden.

De dag dat er daar een snelheidsbeperking komt zal de kwaliteit van de grote Duitse merken achteruitboeren.

Dat was mijn punt.
Dat klopt. De dag dat exclusieve sportwagens worden begrensd tot pakweg 160 zal de verkoop naar mijn inziens sterk achterruitboeren. Niemand rijdt daar omzeggens nog harder mee ( behalve dan heel af en toe in D) maar het zit hem vooral in het koppeke.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 09:10   #131
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat klopt. De dag dat exclusieve sportwagens worden begrensd tot pakweg 160 zal de verkoop naar mijn inziens sterk achterruitboeren. Niemand rijdt daar omzeggens nog harder mee ( behalve dan heel af en toe in D) maar het zit hem vooral in het koppeke.
De verkoop van die exclusieve sportwagens zal dan inderdaad zienderogen achteruit gaan.

Je moet echt al wel van goeden huize zijn om u zo een wagen te kunnen aanscheffen. (geen leasing/tweedehands/bedrijfswagen bedoel ik)

Nog niet te spreken over de torenhoge verzekering die je in huis haalt mocht iemand overgaan tot de aankoop van zo een exclusieve wagen.

En dat soort van exclusieve wagens rij je gewoon kapot op onze wegen en die hun motoren kunnen niet eens tot hun recht komen.

Als je met sommige van die wagens even optrekt (1ste versnelling) heb je al een boete.

Even opletten aan Gent want daar zit men op vinkenslag met boetes uit te schrijven, brug der zuchten en omstreken.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 juni 2020 om 09:13.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 13:27   #132
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Je moet echt al wel van goeden huize zijn om u zo een wagen te kunnen aanscheffen. (geen leasing/tweedehands/bedrijfswagen bedoel ik)

Slechts een handjevol mensen koopt dat volledig particulier en 100 % betaalt uit eigen zak.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be