Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2020, 08:44   #381
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niks te tegenspraak. Zelfs het hedendaags begrip van 'Brussel is een Vlaamse stad', klopt in de praktijk niet. Vermits het aantal Brusselse Vlamingen misschien nog maar 10% van de hele Brusselse bevolking uitmaakt.

Iets anders is het natuurlijk om -zoals Monsieur Quercus zeer nonchalant en
hoogst onverantwoord suggereert- Brussel op te geven. Het is de hoofdstad van België, juridisch tweetalig, en daarom moeten wij Brussel als Nederlandsprekenden nooit opgeven. Integendeel!
Integendeel en inderdaad de beste verzekering voor de francofonie dat la Belgique zal blijven bestaan en dat ze Vlaanderen ongestoord verder kunnen verfransen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 08:49   #382
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Integendeel en inderdaad de beste verzekering voor de francofonie dat la Belgique zal blijven bestaan en dat ze Vlaanderen ongestoord verder kunnen verfransen...
U gooit de Brusselse Vlamingen als het ware op de mesthoop. Weg ermee! Mooi is dat. We moeten deze mensen integendeel een hart onder de riem steken. En dat kan want de Nederlandstalige Brusselse scholen floreren als nooit te voren. Alleen is het kwestie zijn van tijd. Bovendien, Vlamingen die Brussel bezoeken moeten op hun strepen staan en er Nederlands spreken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 mei 2020 om 08:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 08:53   #383
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U gooit de Brusselse Vlamingen als het ware op de mesthoop. Weg ermee! Mooi is dat. We moeten deze mensen integendeel een hart onder de riem steken. En dat kan want de Nederlandstalige Brusselse scholen floreren als nooit te voren. Alleen is het kwestie zijn van tijd.
Ik gooi niemand op de mesthoop maar la Belgique met zijn Vlaamse overlopers doet dat al sinds jaar en dag en op dat la Belgique met zijn Vlaamse overlopers tel ik geen minuut langer dat ze dat débacle nu zouden afzweren of terug in orde zouden brengen... In tegendeel weet ik dat ze met versnelde krachten zullen verder gaan met alles dat maar naar Vlaams ruikt op die mesthoop te gooien...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 08:56   #384
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niks te tegenspraak. Zelfs het hedendaags begrip van 'Brussel is een Vlaamse stad', klopt in de praktijk niet. Vermits het aantal Brusselse Vlamingen misschien nog maar 10% van de hele Brusselse bevolking uitmaakt.
HO, u spreekt zichzelf weer tegen. Eerst is Brussel geen Vlaamse, maar een Brabantse stad. Nu u het hebt over de Nederlandstalige inwoners van deze tijd, hebt u het plotseling over Vlamingen. Wat is het nu eigenlijk? Moet u in het verlengde van uw eigen redenering (als die consequent wil zijn tenminste) dan niet spreken over Brabanders?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:13   #385
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO, u spreekt zichzelf weer tegen. Eerst is Brussel geen Vlaamse, maar een Brabantse stad. Nu u het hebt over de Nederlandstalige inwoners van deze tijd, hebt u het plotseling over Vlamingen. Wat is het nu eigenlijk? Moet u in het verlengde van uw eigen redenering (als die consequent wil zijn tenminste) dan niet spreken over Brabanders?
U moet wel weten wat u wilt. Eerst verwijt u mij dat ik refereer naar een Brussel van 'toen'. En wanneer dat ik dit niet meer doe en het heb over het Brussel van 'nu', is het ook niet goed.

Helaas voor u, het Brussel van 'nu' kan men moeilijk in de feiten een Vlaamse stad noemen indien zou blijken dat er slechts 10% Vlamingen leven en wonen. Maar die er wél nog wonen, moeten we steunen. Brusselse Vlamingen zijn geen wegwerpmateriaal!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 mei 2020 om 09:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:17   #386
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet wel weten wat u wilt. Eerst verwijt u mij dat ik refereer naar een Brussel van 'toen'. En wanneer dat ik dit niet meer doe en het heb over het Brussel van 'nu', is het ook niet goed.

Helaas voor u, het Brussel van 'nu' kan men moeilijk in de feiten een Vlaamse stad noemen indien zou blijken dat er slechts 10% Vlamingen leven en wonen. Maar die er wél nog wonen, moeten we steunen. Brusselse Vlamingen zijn geen wegwerpmateriaal!
HO, u springt van de hak op de tak. Eerst komt u af dat Brussel geen Vlaamse maar Brabantse stad. Een dag later stelt u dan weer dat de Nederlandstalige inwoners van Brussel... Vlamingen zijn. De inwoners zijn Vlamingen, maar het is blijkbaar wel geen Vlaamse stad. Om welke reden mag het geen Vlaamse stad zijn? U gebruikt voortdurend andere criteria in uw redenering: eens historisch, eens taalkundig, eens vanuit het heden, eens vanuit het verleden... Een hele potpourri.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:20   #387
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helaas voor u, het Brussel van 'nu' kan men moeilijk in de feiten een Vlaamse stad noemen indien zou blijken dat er slechts 10% Vlamingen leven en wonen. Maar die er wél nog wonen, moeten we steunen. Brusselse Vlamingen zijn geen wegwerpmateriaal!
Altijd opvallend hoe u het maar niet kunt laten altijd persoonlijk uit te halen. Regelmatig lees ik bij u "spijtig voor u", "helaas voor u" en meer van die zaken. Waarom eigenlijk?

Vind u de diepgaande sociologische verandering van Brussel dan een goede zaak? De steeds verder gaande sociale fragmentering van Brussel lijkt me al een flinke tijd problemen op te leveren. Daarnaast zie ik geen reden om een negatieve persoonlijke op te dringen, daar wel iedereen het hier eens is over de noodzaak verder te investeren in de Vlaamse aanwezigheid in Brussel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:32   #388
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Altijd opvallend hoe u het maar niet kunt laten altijd persoonlijk uit te halen. Regelmatig lees ik bij u "spijtig voor u", "helaas voor u" en meer van die zaken. Waarom eigenlijk?

Vind u de diepgaande sociologische verandering van Brussel dan een goede zaak? De steeds verder gaande sociale fragmentering van Brussel lijkt me al een flinke tijd problemen op te leveren. Daarnaast zie ik geen reden om een negatieve persoonlijke op te dringen, daar wel iedereen het hier eens is over de noodzaak verder te investeren in de Vlaamse aanwezigheid in Brussel.
Dat zijn helemaal geen persoonlijke uithalen naar uw persoon. Een 'uithaal' is al heel wat anders. Dat zijn vaststellingen. Vaststellingen die spruiten uit het feit dat u ofwel zich tegenspreekt, ofwel onjuiste informatie verstrekt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:47   #389
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

De xenofobie maakt dit extra grappig met die norse Vlamingensmoel erop:
https://www.youtube.com/watch?v=ir1W-CwdMT8

"Al die vremden, wa is me da?"

Immigratie is wel ietwat te snel gegaan, toegegeven. Luchtig liedje over een snelle verandering van een evenwicht.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 mei 2020 om 09:49.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:50   #390
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO, u springt van de hak op de tak. Eerst komt u af dat Brussel geen Vlaamse maar Brabantse stad. Een dag later stelt u dan weer dat de Nederlandstalige inwoners van Brussel... Vlamingen zijn. De inwoners zijn Vlamingen, maar het is blijkbaar wel geen Vlaamse stad. Om welke reden mag het geen Vlaamse stad zijn? U gebruikt voortdurend andere criteria in uw redenering: eens historisch, eens taalkundig, eens vanuit het heden, eens vanuit het verleden... Een hele potpourri.
U bent alweer aan het verdraaien. Wat in het blauw staat zeg ik niet. Ik zeg: als het zou blijken dat slechts 10% van de Brusselaars Nederlandssprekende Vlamingen zijn, kan men nog maar moeilijk van een 'vlaamse' stad spreken.

Dat zeg ik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:58   #391
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zijn helemaal geen persoonlijke uithalen naar uw persoon. Een 'uithaal' is al heel wat anders. Dat zijn vaststellingen. Vaststellingen die spruiten uit het feit dat u ofwel zich tegenspreekt, ofwel onjuiste informatie verstrekt.
Natuurlijk is het dat wel "helaas voor u"? Wat "helaas voor u"? Wat veronderstelt u dan wel dat u in mijn richting meent te moeten schuiven? En waar zit de onjuiste vaststelling als ik moet zien dat u eens Brussel als een Brabantse stad ziet maar een dag later de Nederlandstalige inwoners van Brussel als Vlamingen neerzet? Zijn dat dan geen Brabanders?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 09:59   #392
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U bent alweer aan het verdraaien. Wat in het blauw staat zeg ik niet. Ik zeg: als het zou blijken dat slechts 10% van de Brusselaars Nederlandssprekende Vlamingen zijn, kan men nog maar moeilijk van een 'vlaamse' stad spreken.

Dat zeg ik.
Hoe kunnen dat Vlamingen zijn? Dat moeten volgens uw redenering toch Brabanders zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 10:11   #393
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe kunnen dat Vlamingen zijn? Dat moeten volgens uw redenering toch Brabanders zijn?
U wilde per se het hebben over het Brussel van 'nu'. Dus over Brussel in de huidige tijd en in het huidig politiek bestel. Uit heel uw betoog meen ik te moeten afleiden dat we nu dus moeten spreken over Brussel als Vlaamse stad. Mij goed. Eilaas, het Brussel van 'nu' is in meerderheid een Franstalige stad geworden. Kan men dan nog over een Vlaamse stad spreken wanneer de meerderheid Frans praat? Dat is de vraag.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 10:27   #394
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U wilde per se het hebben over het Brussel van 'nu'. Dus over Brussel in de huidige tijd en in het huidig politiek bestel. Uit heel uw betoog meen ik te moeten afleiden dat we nu dus moeten spreken over Brussel als Vlaamse stad. Mij goed. Eilaas, het Brussel van 'nu' is in meerderheid een Franstalige stad geworden. Kan men dan nog over een Vlaamse stad spreken wanneer de meerderheid Frans praat? Dat is de vraag.
Ik wilde niets "per se". Ik heb zelfs niet eens gesproken over Brussel als Vlaamse stad. Wel valt me op hoe u tegenstrijdige criteria gebruikt naargelang het u uitkomt.

Is Sint-Winnoksbergen volgens uw eigen criteria nog een Vlaamse stad, ook al spreekt de meerderheid er nu Frans?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 10:43   #395
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wilde niets "per se". Ik heb zelfs niet eens gesproken over Brussel als Vlaamse stad. Wel valt me op hoe u tegenstrijdige criteria gebruikt naargelang het u uitkomt.

Is Sint-Winnoksbergen volgens uw eigen criteria nog een Vlaamse stad, ook al spreekt de meerderheid er nu Frans?

Onrechtstreeks wel. Als u mijn gezegde betwist dat poneerde dat Brussel nooit een Vlaamse stad was , maar wel een Brabantse met als argument dat we niet meer in de Middeleeuwen leven, dan ga ik natuurlijk ervan uit dat u nu Brussel beschouwt als een Vlaamse stad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 mei 2020 om 10:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 11:14   #396
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Nederlanders denken maar dat ze Engels kunnen spreken, maar het is vaak vertaald Nederlands.

https://www.youtube.com/watch?v=8TJfnMFFBhY

Over Louis Van Gaal of Rutte gaan we het maar niet hebben.
Jij hebt al moeite om foutloos je moedertaal te tikken. En over het Nederlands van Di Rupo gaan we het maar niet hebben, System uit Het Oosten.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 15 mei 2020 om 11:15.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 11:18   #397
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Stel dat we vandaag opnieuw talentellingen zouden houden; welke gemeenten zouden dan veranderen van taalstatuut?
De gemeentes rond Brussel met een Franstalige meerderheid. Zijn er in Wallonië eigenlijk gemeentes met een Nederlandstalige meerderheid (of grote minderheid)? En waarom is de Platdietse streek geen onderdeel geworden van Vlaanderen?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 11:26   #398
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U wilde per se het hebben over het Brussel van 'nu'. Dus over Brussel in de huidige tijd en in het huidig politiek bestel. Uit heel uw betoog meen ik te moeten afleiden dat we nu dus moeten spreken over Brussel als Vlaamse stad. Mij goed. Eilaas, het Brussel van 'nu' is in meerderheid een Franstalige stad geworden. Kan men dan nog over een Vlaamse stad spreken wanneer de meerderheid Frans praat? Dat is de vraag.
Ga jij in de VS vertellen dat de regio's waar een meerderheid Spaans spreekt, niet langer Amerikaans zijn?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 11:31   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Onrechtstreeks wel. Als u mijn gezegde betwist dat poneerde dat Brussel nooit een Vlaamse stad was , maar wel een Brabantse met als argument dat we niet meer in de Middeleeuwen leven, dan ga ik natuurlijk ervan uit dat u nu Brussel beschouwt als een Vlaamse stad.
Dus in het ene geval gebruikt u het historisch argument en dan weer eens het taalkundig. Daarom stelde ik: u huppelt van het ene criterium naar het andere, naargelang het u uitkomt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 11:49   #400
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus in het ene geval gebruikt u het historisch argument en dan weer eens het taalkundig. Daarom stelde ik: u huppelt van het ene criterium naar het andere, naargelang het u uitkomt.
Neen ik kom u tegemoet. U lijkt het niet te snappen. Zo moeilijk is dit anders toch niet. Zeg me eens Van den Berghe: is Brussel nu een Vlaamse stad of niet?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be