Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2002, 18:25   #21
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Schandalig, inderdaad.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 19:13   #22
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Hij wil z'n hoofd redden...

En dit met leugens...


Zielig!
__________________
Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm, maar in een slechte staat!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 22:36   #23
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Schandalig, inderdaad.
Ge moet het niet tot in Spanje gaan zoeken om een verbijsterend gebrek aan milieubewustzijn bij onze bestuurders tegen te komen. België lapt ook alle mogelijke milieunormen aan zijn laars: stof in de lucht, open ruimtes, waterzuivering, lawaai, licht...daar liggen Verhofstadt c.s. niet wakker van. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als er in het hoogseizoen eens een olietanker in stukken breekt voor Blankenberge. Dan zal het groot misbaar zijn voor de vissers, de hoteliers, de dagjesmensen...maar later gaat het consumptiefeest gewoon terug door...tot het te laat is.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 22:48   #24
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Wel, dienen anderen boot is al aangekomen in Rotterdam. Voor ons is dat misschien vrij ver, maar als je ziet hoe nu al de Baskische stranden daar in Spanje besmeurd zijn... Was die ramp in Rotterdam gebeurd, dan was de hele Vlaamse kust besmeurd geweest. Maar ze zouden het nu toch verbieden, las ik daarnet op teletekst. Probleem is alleen dat Rusland veel olie uitvoert en die hebben geen geld om nieuwe schepen te kopen. Dus doen ze voort met hun oude boten. En die hebben maar één wand.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 22:52   #25
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Ze moeten sowieso alles doen om dergelijke milieurampen te vermijden. Koste wat het kost.

Want het kan veel gezinnen redden..
__________________
Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm, maar in een slechte staat!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 22:57   #26
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ik las op teletekst dat er daar nu ook een natuurgebied besmeurd is. We hebben dus Aznar niet nodig om te weten of het een milieuramp is of niet. Trouwens, ze hebben die stranden al genoeg getoond in 't nieuws. Die vrijwilligers schepten die brokken olie met een schup van het strand en dat zeewater zag helemaal zwart.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 23:14   #27
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
. Die vrijwilligers schepten die brokken olie met een schup van het strand en dat zeewater zag helemaal zwart.
Dit citaat is een illustratie van wat diegenen die milieubewust zijn nog kunnen doen. Volgens mij is het al lang te laat om de catastrofe nog af te wenden. Als de groene beweging pakweg 25 jaar geleden een massale aanhang had gekregen was er misschien nog iets te redden maar nu is het definitief te laat.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 23:19   #28
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Dit citaat is een illustratie van wat diegenen die milieubewust zijn nog kunnen doen. Volgens mij is het al lang te laat om de catastrofe nog af te wenden. Als de groene beweging pakweg 25 jaar geleden een massale aanhang had gekregen was er misschien nog iets te redden maar nu is het definitief te laat.
Dat zijn nogal donkere gedachten. Het is nooit te laat om wantoestande te veranderen. Je onderschat ook de herstelkracht van de natuur.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 23:48   #29
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ik ben niet zo optimistisch als jij, alpha. O.K., de mensen worden stilaan meer en meer milieubewust, maar het gaat te traag.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2002, 23:51   #30
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
[
Dat zijn nogal donkere gedachten. Het is nooit te laat om wantoestande te veranderen. Je onderschat ook de herstelkracht van de natuur.
Ik zou graag uw mening delen @lpha. In het jaar 2050 13 miljard aardbewoners(nu:acht); totale verdwijning van de regenwouden; afsterven van het plankton in de oceanen; versneld broeikaseffect...niemand weet wat de natuur aankan maar de signalen zijn niet hoopgevend. Als ik de onderwerpen op deze fora eens overloop doet dat mij wat denken aan die schriftgeleerden in Byzantium die zaten te kibbelen over het geslacht der engelen terwijl de barbaren de deuren al aan het instampen waren. Neenee de catastrofe is onafwendbaar.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2002, 00:05   #31
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Ze moeten sowieso alles doen om dergelijke milieurampen te vermijden. Koste wat het kost.
Want het kan veel gezinnen redden..
Typisch korte-termijn denken. We zijn totaal verkeerd bezig maar als we dat een beetje reglementeren zal het wel loslopen denkt u. Welnu het z�*l niet loslopen als er alleen dubbel-of driedubbelwandige tankers ronddrijven. Vroeg of laat komt er wel iemand op het idee om die ook op te blazen in volle zee.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2002, 00:06   #32
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ik vrees dat je gelijk hebt. De mens onderschat de kracht van de natuur en overschat zichzelf. Als Greenpeace iets zegt, worden ze eerst bespot. Met de theorie over het broeikaseffect werd ook lang gespot en kijk nu. Als je nu de meningen over het broeikaseffect gadeslaat, dan weet je dat Alpha te optimistisch is. De mens denkt dat hij alles kan en alles mag. Hij minacht de natuur, vergeet dat hij de natuur nodig heeft. Toen ze afgelopen zomer in 't nieuws die beelden toonden van die overstromingen, ONTKENDEN ze nog steeds dat er nu meer overstromingen zijn! Dat belooft dus. En ja, de natuur die zich herstelt... Maar dat duurt honderden jaren. Dat gaat heel traag. De politici denken in termen van 2 of 4 jaar, hooguit in termen van 8 jaar. Langer niet. Maar hun radioactief afval heeft duizenden of miljoenen jaren nodig om af te breken, de natuur heeft honderden jaren nodig om zich te herstellen. Je zet dat niet zomaar even recht.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2002, 02:26   #33
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
[
Dat zijn nogal donkere gedachten. Het is nooit te laat om wantoestande te veranderen. Je onderschat ook de herstelkracht van de natuur.
Ik zou graag uw mening delen @lpha. In het jaar 2050 13 miljard aardbewoners(nu:acht); totale verdwijning van de regenwouden; afsterven van het plankton in de oceanen; versneld broeikaseffect...niemand weet wat de natuur aankan maar de signalen zijn niet hoopgevend. Als ik de onderwerpen op deze fora eens overloop doet dat mij wat denken aan die schriftgeleerden in Byzantium die zaten te kibbelen over het geslacht der engelen terwijl de barbaren de deuren al aan het instampen waren. Neenee de catastrofe is onafwendbaar.
Akkoord maar in 2050 zal deze dolgedraaide economie stilgevallen zijn bij gebrek aan goedkope energie en grondstoffen. De natuur zal zich herstellen ten koste van een aantal miljard mensen die er te veel rondlopen. We moeten onszelf niet overschatten. Het wordt stillaan tijd om onze levenswijze eens in vraag te stellen en het neoliberalisme af te zweren.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2002, 16:32   #34
Txarli
Vreemdeling
 
Txarli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 27
Standaard

Ik ben het niet helemaal eens. Als ik op sommige ochtenden langs de Dijle rij met de fiets, denk ik dat er vaak helemaal géén milieubewustzijn te bespeuren valt. Hoeveel lege flessen, blikken, voetballen en andere rommel er in het water, op de oevers en op de fietspaden te zien valt, is onbeschrijflijk.

Veel mensen zijn enkel milieubewust als het hen zelf goed uitkomt. Hoeveel Vlamingen liggen wakker van de ramp met de Prestige? Als dat hier nu gebeurd zou zijn en de mensen rechtstreeks in hún portemonnee zou treffen, dán. Dan komt er weer even een golf van milieubewustzijn die uitdeint net zoals elke collectieve verontwaardiging uitdeint. En dan gaat iedereen over tot de orde van de dag.
Het is die individuele hypocrisie die moet stoppen.

Ondertussen richt de olie in gans die kustlijn enorme schade aan. En wat de ramp nog erger maakt, is de geologische opbouw van die streek.

Gans die kustlijn is gekenmerkt door een heel aantal middelgrote rivieren die uitmonden in de Golf van Biskaje. Bij de tijkeringen stroomt het water dan ook in die rivieren. Dus zal er ook een deel van die olie de rivieren daar gaan besmeuren.

Een groot probleem is ook het weer. De strakke wind boven de Golf van Biskaje staat sterk landinwaarts vanuit het noordoosten. Door die wind drijft de olie net naar die ganse noordkusten.

Voorlopig blijft die olie daar. Maar, als de wind draait en bijvoorbeeld vanuit het noordwesten komt, of vanuit het zuidwesten, dan drijft die olie in de richting van de noordbaskische kust (officiëel Franse kust) en daar zijn badsteden als Miarritze (Biarritz) en Baiona (Bayonne).

Kan je nagaan welke catastrofe die Prestige al heeft aangericht en nog kan aanrichten?

Aski da! Het is genoeg!
Txarli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2002, 17:29   #35
Txarli
Vreemdeling
 
Txarli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 27
Standaard

Ter verduidelijking: ik had het op Stefanie's reactie op bladzijde 2:

"Ik ben niet zo optimistisch als jij, alpha. O.K., de mensen worden stilaan meer en meer milieubewust, maar het gaat te traag."

En, ik wil graag een paar zeer recente (van vandaag 7 dec) foto's erbij zetten, maar ik snap van geen kanten hoe ik dat moet doen.

Hipokrisiari stop! Stop de hypocrisie!
Txarli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2002, 22:19   #36
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Wel, wat ik bedoelde is dat milieuthema's nu ernstiger genomen worden. 't Is wél altijd iemand anders die ervoor moet betalen of ervoor moet inleveren, zelden zijzelf. Maar iemand die waarschuwt voor de milieuproblemen wordt niet langer weggelachen als iemand met te veel fantasie, een naïeve geitenwolle sok, extreem links of iemand die de beschaving wilt kapotmaken en een primitieve samenleving wilt. Men wéét het wel. Maar 't zijn de fabrieken die moeten maatregelen nemen, niet zijzelf. 't Zijn de anderen die niet meer met de auto naar het werk mogen gaan, niet zijzelf. 't Is iemand anders die voor de afvalverwerking moet betalen, zelf hebben ze al hun geld al verspild deze consumptiemaatschappij. Je moet eens goed kijken naar pendelaars die in de file staan. Als het erger is dan gewoonlijk tonen ze dat in 't nieuws. "Het is maar heel normaal dat ik hier rij, maar die anderen zouden hier niet mogen rijden, want ze staan in mijne weg." Verder gaat het niet. Geen groepsgevoel. Het eigenbelang, de persoonlijke belangen primeren te veel tegenwoordig. Maar er is ook zoiets als het belang van de groep. Persoonlijk geloof ik wel in indiduele vrijheid en vind ik dat ieder mens zichzelf moet kunnen zijn. Men moet zichzelf kunnen ontplooien, dat is heel belangrijk. Maar moet dat ten koste gaan van de het belang van de groep/de mensheid?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 00:12   #37
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
. Maar iemand die waarschuwt voor de milieuproblemen wordt niet langer weggelachen als iemand met te veel fantasie, een naïeve geitenwolle sok, extreem links of iemand die de beschaving wilt kapotmaken ?
Met de mond wordt dat wel beleden maar ondertussen doen ze gewoon verder. Milieubewustzijn wordt door onze bestuurders als pasmunt gebruikt bij de verkiezingen maar in feite is dat wel het allerlaatste wat op hun agenda staat, spijtig genoeg...
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 00:19   #38
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ik snap wat je bedoelt. Jij doelt op dat bericht over dat VLD congres dat vandaag op teletekst te lezen was. De VLD Vlaamsgezind en milieubewust. Allez...
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 19:44   #39
Txarli
Vreemdeling
 
Txarli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 27
Standaard

Stefanie, ik geloof er niks van dat milieuthema's ernstiger genomen worden. Met die thema's gebeurt net hetzelfde als met al de rest: er komt een opstoot van allerlei verklaringen en voornemens. Het volk laat zich dan weer braaf in slaap sussen en ondertussen gaat de merde gewoon door.

(niet op jou bedoeld, he Stefanie)
Txarli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 20:31   #40
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txarli
Stefanie, ik geloof er niks van dat milieuthema's ernstiger genomen worden. Met die thema's gebeurt net hetzelfde als met al de rest: er komt een opstoot van allerlei verklaringen en voornemens. Het volk laat zich dan weer braaf in slaap sussen en ondertussen gaat de merde gewoon door.

(niet op jou bedoeld, he Stefanie)
Groot gelijk. En zo is dat al decennia aan de gang. Maar hoe wilt ge een populatie die zwelgt in het consumentisme tot betere gedachten brengen?Milieubewustzijn begint hier en nu, met heel practische ingrepen. Ik zie daar geen tekenen van. Ik zie het somber in.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be