Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2018, 22:22   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Moest de benzineprijs nu gezakt zijn zou ik zeggen... Maar nee, het zijn gewoon meer inkomsten voor de staat. En de mensen denken dat het voor het leefmilieu is. Goed gedaan Staat
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 22:24   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Moest de benzineprijs nu gezakt zijn zou ik zeggen... Maar nee, het zijn gewoon meer inkomsten voor de staat. En de mensen denken dat het voor het leefmilieu is. Goed gedaan Staat
Benzine is lang niet zo goedkoop geweest als nu. Ik heb geweten dat em 1.6-1.7 euro aan de pomp stond.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 22:30   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Moest de benzineprijs nu gezakt zijn zou ik zeggen... Maar nee, het zijn gewoon meer inkomsten voor de staat. En de mensen denken dat het voor het leefmilieu is. Goed gedaan Staat
Als de diesel maar veel duurder wordt dan de benzine, meer hoeft dat niet te zijn. Doe zo verder Staat.

Het is eigenlijk al in 2011 door de Europese Commissie beslist de vuilere brandstof diesel duurder te maken dan benzine:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110413_144
In het debat over het al dan niet duurder maken van dieselbrandstof laat ook de Europese Commissie haar stem horen. In haar voorstel voor een groenere energiebelasting zou diesel de komende jaren duurder worden.
De Commissie wil de belasting op energieproducten baseren op de CO2-uitstoot en energie-inhoud en zo energie-efficiënte en milieuvriendelijke brandstof promoten.

"We introduceren geen nieuwe taks, maar een nieuwe manier om brandstof te belasten", zei Europees commissaris Algirdas Semeta woensdag op een persconferentie. De oude richtlijnen, die de minimumtarieven berekenden op basis van volume, zorgden ervoor dat de meest vervuilende brandstof het minst werd belast, aldus Semeta.

De nieuwe brandstoftarieven worden berekend op basis van de energie-efficiëntie en CO2-uitstoot. De CO2-taks werd vastgelegd op 20 euro per ton CO2. Daarnaast zal er 9,6 euro per geproduceerde gigajoule worden aangerekend voor motorbrandstof en 0,15 euro per gigajoule voor verwarmingsbrandstof.

Het voorstel voorziet in lange overgangsfases om de lidstaten en de industrie toe te laten zich aan te passen. Zo zou de Europese minimumbelasting op diesel gaandeweg stijgen van de huidige 0,33 euro per liter tot 0,412 euro per liter in 2018. De maatregel zou dus enkel gevolgen kunnen hebben voor landen die minder dan 0,412 euro per liter belasten. Volgens cijfers van de Commissie bedraagt de brandstofbelasting op diesel in België momenteel ongeveer 0,40 euro per liter.
meer context:
Citaat:
http://www.ademloos.be/nieuws/europa...er-dan-benzine

Europa maakt diesel duurder dan benzine

7/10/11

De Europese Commissie werkt een milieuheffing op brandstof uit. Diesel wordt duurder dan benzine omdat het nefaster is voor het milieu. Chauffeurs en transportbedrijven zullen dat flink voelen. Parlementairen eisen ook voor huishoudens, lucht- en scheepvaart en landbouw hetzelfde principe dat de vervuiler betaalt.

Hoe vergroen je de economie? Milieubelastingen blijken een uiterst probaat middel, zo blijkt al in Denemarken en Nederland. De Europese Commissie stelt daarom voor de heffingen op brandstof in alle lidstaten niet langer te baseren op het volume en het gewicht van de hoeveelheid brandstof. Voortaan weerspiegelt de belasting de werkelijke hoeveelheid energie die je verbruikt en de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat.

Gevolg: wie vuile en niet-energiezuinige brandstoffen gebruikt, krijgt een duurdere rekening dan wie voor de schone en zuinige alternatieven kiest.
Het voorstel betekent concreet dat diesel duurder wordt dan benzine omdat diesel een zwaardere milieuimpact heeft. Vandaag is de verplichte minimumheffing in de EU 359 euro voor 1.000 liter benzine. Voor diesel is dat 330 euro. In de toekomst zou de benzineheffing gelijk blijven. De dieseltaks zou vanaf 2013 stijgen tot 390 euro in 2018.

Op dit moment leert de praktijk al dat in landen waar de belastingen op diesel hoog liggen en het goedje dus relatief duur is, de CO2-uitstoot per inwoner laag is. Omgekeerd zorgen lage heffingen voor uitwassen. Door de lage belasting op diesel in Luxemburg maken bijvoorbeeld jaarlijks duizenden vrachtwagens uit heel Europa een 'omweg' naar de ministaat wegens de goedkope diesel daar. Niet alleen zorgen die extra kilometers voor nog meer CO2-uitstoot, doorgangsland België krijgt er de extra vervuiling en verkeersproblematiek bij.

Dat er iets moet gebeuren is ook volgens economen overduidelijk. "Zonder meer investeringen in groene technologie en zonder milieubelastingen halen we de omslag naar een groene economie niet. Dat zou een zwaar verlies zijn. Belastingen op negatieve zaken zoals vervuiling zetten zoden aan de dijk. Ze zijn de enige belastingen die uiteindelijk welvaart scheppen in plaats van ze te vernielen", zegt bijvoorbeeld milieueconoom Johan Albrecht (UGent).

Verwacht wordt evenwel dat burgers met een dieselwagen en zeker de transportsector deze milieuheffing niet meteen zullen lusten. Bovendien wil de rapporteur van de milieucommissie in het Europees Parlement de richtlijn nog strenger. In de huidige versie krijgen huishoudens en de landbouw, de scheepvaart, de bosbouw en de luchtvaart van de Commissie een uitzondering waardoor zij de hogere brandstofbelasting voor hun verwarming of voertuigen niet moeten betalen.
Tijd genoeg zich langzaam aan te passen, BE of andere landen hadden dat eensklaps kunnen doen toen de diesel maar 1 € kostte. Maar de taxshift was al wet en die wordt dus uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2018 om 22:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 07:07   #24
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Moest de benzineprijs nu gezakt zijn zou ik zeggen... Maar nee, het zijn gewoon meer inkomsten voor de staat. En de mensen denken dat het voor het leefmilieu is. Goed gedaan Staat
Gisteren op WDR2 de Duitse radio, veel mensen die met benzine reden overwegen nu om een diesel te kopen omdat er nu koopjes te doen zijn op de diesel okkasiemarkt.
Rijverboden zijn er nog niet, waar ze er plannen is het geen algemeen verbod maar plaatselijke beperkte verboden en als je van plan bent er zo lang mogelijk mee te rijden is een diesel nog steeds de beste keus.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 00:34   #25
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Weer een maat voor niets.

Blablabla, blabla, blablabla

Diesel vanaf vandaag duurder dan Benzine,... ik denk dat er weer een deel zijn die luidop aan het dromen zijn geweest. Juist niets duurder
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 00:37   #26
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Benzine is lang niet zo goedkoop geweest als nu. Ik heb geweten dat em 1.6-1.7 euro aan de pomp stond.
Ik heb geweten dat hij 7 frank /L was. Toen liep ik wel nog met lintjes in mijn blokken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 01:05   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De overheidsdienst economie die de officiele maximumprijzen publiceert liegen dus ?
Ge bent een heel slimme jongen maar ge moet alleen nog leren dat ge niet alles moet klakkeloos aannemen van wat ze u willen doen geloven.

En dat er nu wat meer benzinewagens gekocht worden, dat zal wel, dat is ook niet onlogisch, het is eerder wel onlogisch dat dat al niet veel eerder het geval is gezien een groot % van de dieselrijders totaal geen rechtstreeks voordeel meer doen bij het kopen en gebruiken van een diesel. Maar er zijn ook een groot deel autobezitters die voordeliger zouden zijn mochten ze in de plaats van een eigen auto te kopen, met de taxi zouden rijden. Ze hebben dat alleen nog niet gesnapt.

Maar hoe dan ook, om nu te gaan zeggen dat de diesel haast verdwenen is uit het straatbeeld, dat is ook ver van waar. hij zal de eerstkomende 20 jaar nog niet verdwijnen uit het straatbeeld.

http://www.knack.be/nieuws/auto/zond...ad-948387.html
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 04:44   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Benzine is lang niet zo goedkoop geweest als nu. Ik heb geweten dat em 1.6-1.7 euro aan de pomp stond.
Begin jaren 80 herinner ik me dat benzine een tijdje rond de 35 bf kostte....dus zo'n kleine 90 eurocent. En ik verzeker je dat dat toen duur was. Diesel was toen wel een pak goedkoper. Benzine auto's waren toen helemaal niet zuinig. Geen injectie maar nog dikke caburateurs.....dikke dubbele webers. Dat waren bijna emmers
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 04:47   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ge bent een heel slimme jongen maar ge moet alleen nog leren dat ge niet alles moet klakkeloos aannemen van wat ze u willen doen geloven.

En dat er nu wat meer benzinewagens gekocht worden, dat zal wel, dat is ook niet onlogisch, het is eerder wel onlogisch dat dat al niet veel eerder het geval is gezien een groot % van de dieselrijders totaal geen rechtstreeks voordeel meer doen bij het kopen en gebruiken van een diesel. Maar er zijn ook een groot deel autobezitters die voordeliger zouden zijn mochten ze in de plaats van een eigen auto te kopen, met de taxi zouden rijden. Ze hebben dat alleen nog niet gesnapt.

Maar hoe dan ook, om nu te gaan zeggen dat de diesel haast verdwenen is uit het straatbeeld, dat is ook ver van waar. hij zal de eerstkomende 20 jaar nog niet verdwijnen uit het straatbeeld.

http://www.knack.be/nieuws/auto/zond...ad-948387.html
Veel mensen zullen noodgedwongen moeten blijven rijden met hun dieseltje wat ze zullen het aan de straatstenen niet meer kwijt raken.
Zo is het ook de tweetakt vergaan.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 07:50   #30
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Gisteren op WDR2 de Duitse radio, veel mensen die met benzine reden overwegen nu om een diesel te kopen omdat er nu koopjes te doen zijn op de diesel okkasiemarkt.
Rijverboden zijn er nog niet, waar ze er plannen is het geen algemeen verbod maar plaatselijke beperkte verboden en als je van plan bent er zo lang mogelijk mee te rijden is een diesel nog steeds de beste keus.
Ja en vooral als je dan zo'n oud dieseltje koopt met 300.000 op de teller. ik koop me dan wel een benzine auto met 100.000 op de teller..Een toyota benzine krijg je zelfs nooit kapot. Die doen de mensen van de hand opdat ze bijna beschaamd worden over het model

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 07:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 07:58   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als de diesel maar veel duurder wordt dan de benzine, meer hoeft dat niet te zijn. Doe zo verder Staat.

Het is eigenlijk al in 2011 door de Europese Commissie beslist de vuilere brandstof diesel duurder te maken dan benzine:


meer context:

Tijd genoeg zich langzaam aan te passen, BE of andere landen hadden dat eensklaps kunnen doen toen de diesel maar 1 € kostte. Maar de taxshift was al wet en die wordt dus uitgevoerd.
Alleen is diesel niet zo vervuilend als er overal geschreven wordt.
Het fijn stof kan voor meer dan 90% gefilterd worden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:23   #32
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja en vooral als je dan zo'n oud dieseltje koopt met 300.000 op de teller. ik koop me dan wel een benzine auto met 100.000 op de teller..Een toyota benzine krijg je zelfs nooit kapot. Die doen de mensen van de hand opdat ze bijna beschaamd worden over het model
Ja fantaseer maar verder alsof er alleen maar diesels met 300.000 km op de okkasiemarkt te vinden zijn.

https://wdrmedien-a.akamaihd.net/med...jetzt_wdr5.mp3

Laatst gewijzigd door dpg : 24 maart 2018 om 08:28.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:36   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ja fantaseer maar verder alsof er alleen maar diesels met 300.000 km op de okkasiemarkt te vinden zijn.

https://wdrmedien-a.akamaihd.net/med...jetzt_wdr5.mp3
En fantaseer jij maar verder met het idee dat een benzine maar 100.000 km meegaat.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:40   #34
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En fantaseer jij maar verder met het idee dat een benzine maar 100.000 km meegaat.
Ook dat is een fantaziekte van u of toon anders maar eens aan dat ik dat ergens beweerde of gepost heb dat benzine wagens maar 100.000km mee gaan.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:46   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ook dat is een fantaziekte van u of toon anders maar eens aan dat ik dat ergens beweerde of gepost heb dat benzine wagens maar 100.000km mee gaan.

U schreef toch dat wie een auto wil die lang meegaat beter af is met een diesel.

Mijn ervaring is dat dat fel overroepen is. En als een diesel lang meegaat dan komt dat door het feit dat die meestal op een andere manier wordt gebruikt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1096...r-in-een-volvo

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 08:47.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:48   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ja fantaseer maar verder alsof er alleen maar diesels met 300.000 km op de okkasiemarkt te vinden zijn.

https://wdrmedien-a.akamaihd.net/med...jetzt_wdr5.mp3
Dat weet ik ook. Maar op de tweedehandsmarkt zal je makkelijker een benzine vinden met weinig kilometers dan een diesel.

Voor het gemak kunnen we stellen dat met een dieselauto twee keer zoveel kilometers wordt gereden als met een auto die op benzine rijdt. Bovendien rijdt de zakelijke rijder gemiddeld twee keer zoveel kilometers als de particulier.

Diesels van de zaak rijden het meest, namelijk gemiddeld zo'n 30.000 kilometer per jaar. De particuliere auto op benzine rijdt het minst, namelijk zo'n 15.000 kilometer per jaar.

Wanneer we als voorbeeld een auto nemen met dieselmotor en deze auto is vijf jaar oud, dan zal de gemiddelde 5 jaar oude diesel zo'n 120.000 tot 150.000 kilometer gereden hebben. Bij een vergelijkbare auto die in diezelfde 5 jaar 250.000 kilometer heeft gereden, kunnen we dan ook spreken van een hoge kilometerstand.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 08:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:51   #37
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
U schreef toch dat wie een auto wil die lang meegaat beter af is met een diesel.

Mijn ervaring is dat dat fel overroepen is. En als een diesel lang meegaat dat komt door het feit dat die meestal op een andere manier wordt gebruikt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1096...r-in-een-volvo

Je kan het niet aantonen dus.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:54   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je kan het niet aantonen dus.

Toch wel. Ik gaf een extreem voorbeeld dat je geen diesel nodig hebt als je een auto wil die lang meegaat. Daar gaat het over niet over dat kilometer aantal.
Wie met een diesel alle dagen 5 kilometer rijdt zal slechter af zijn dan wie met een benzine er alle dagen 200 rijdt in optimale omstandigheden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 08:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:54   #39
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat weet ik ook. Maar op de tweedehandsmarkt zal je makkelijker een benzine vinden met weinig kilometers dan een diesel.

Voor het gemak kunnen we stellen dat met een dieselauto twee keer zoveel kilometers wordt gereden als met een auto die op benzine rijdt. Bovendien rijdt de zakelijke rijder gemiddeld twee keer zoveel kilometers als de particulier.

Diesels van de zaak rijden het meest, namelijk gemiddeld zo'n 30.000 kilometer per jaar. De particuliere auto op benzine rijdt het minst, namelijk zo'n 15.000 kilometer per jaar.

Wanneer we als voorbeeld een auto nemen met dieselmotor en deze auto is vijf jaar oud, dan zal de gemiddelde 5 jaar oude diesel zo'n 120.000 tot 150.000 kilometer gereden hebben. Bij een vergelijkbare auto die in diezelfde 5 jaar 250.000 kilometer heeft gereden, kunnen we dan ook spreken van een hoge kilometerstand.
Luister nog eens naar die uitzending van WDR2, daar gaat het om een Opel Astra als voorbeeld, 3 jaar oud met 90.000 Km voor 8500 €

Dus kompleet in lijn met wat vetgedrukt is in uw posting.

Laatst gewijzigd door dpg : 24 maart 2018 om 08:55.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:58   #40
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Luister nog eens naar die uitzending van WDR2, daar gaat het om een Opel Astra als voorbeeld, 3 jaar oud met 90.000 Km voor 8500 €

Dus kompleet in lijn met wat vetgedrukt is in uw posting.
Dat radiogesprek kan me alles behalve overtuigen (ik heb ook wat moeite om Duits perfect te begrijpen). Ik zou er zeker geen diesel meer door kopen. Voor hetzelfde geld mag je er volgende week bijv Parijs niet meer mee in of Rotterdam.
Maar zoals Micele zegt je blijft je in alle bochten wringen om die diesel te verdedigen
Ik denk dat het vechten wordt tegen de bierkaai. De diesel gaat precies dezelfde weg op als de tweetakt....ttz richting museum.
Sowieso de ganse verbrandingsmotor inclusief de benzine maar dat zal later zijn.

De meeste van mijn kennissen allemaal vroegere dieselrijders kopen nu een benzine als ze een nieuwe kopen.....ik denk dat die trend onomkeerbaar wordt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 09:07.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be