Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 31 maart 2017, 07:46   #61
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
interpretatie

voor de katholieken in W-Vlaanderen/ROme, Hollandse bijbel-belt/... is god en bijbel ook een doel/belangrijk, toch denk ik dat amper 1 van hen negers wil gaan kruisigen zoals de KKK wil, die ook met die bijbel in de hand rondlopen.
Interpretatie ?
Jij bouwt bewust een drogredenering op, en wil ons daarin laten meestappen.
Niemand van ons zegt dat moslims slecht zijn. Wij zeggen dat de moslimbroeders slecht zijn. Moet ik echt het verschil uitleggen ?
Ik denk het niet, aangezien je zelf tot de conclusie kunt komen dat KKK'ers die negers willen kruisigen niet hetzelfde is als de katholiek uit west vlaanderen of rome...

En je doet dat heel perfide. Door te schrijven "moslims zijn mensen als jij en hebben dus recht op dezelfde bescherming als jij..." suggereer je dat tomm stelt dat moslims geen recht op bescherming hebben. Terwijl wie normaal analytisch kan lezen heel goed weet dat hij dat niet zei.
Moslimbroeders begrijpen enkel geweld en onderdrukking is heel wat anders dan wat jij ervan maakt...
Moslimbroeders, Al-Quaeda en uiteindelijk het zootje dat zich IS noemt wil ultiem maar één ding : een kalifaat waarin geen plaats is voor andersdenkenden. Sta je er nooit bij stil dat dit impliceert dat zij heelder delen van de bestaande bevolking dan ofwel zwaar gaan onderdrukken ofwel deporteren ofwel een meer definitief lot gaan toemeten ? In Pakistan moet men in de sjah vallei nu al de scholen tot versterkte burchten ombouwen, met gewapende wachters om de meisjes te beschermen tegen moordaanslagen. In Irak zijn tienduizenden Yezidi als slaven verkocht en als sexslaven door de gewapende tak van de moslimbroeders 'gebruikt'. Hun enige misdaad is dat ze geen "goede" moslim zijn. Trouwens, in Irak zijn bijna alle bomaanslagen in de regio Bagdad gericht tegen sjiëten wat in hun ogen "slechte" moslims zijn. Het enige dat de moslimbroeders willen is het institutionaliseren van een hel op aarde. Hun hel.


Citaat:
maar uiteindelijk is het weer dat klassieke vals dilemma
de keuze tussen militaire dictatuur of 1 of ander IS kalifaat is gewoon bullshit. JE ziet toch wat er in Series gebeurd? ISIS niet helemaal democratisch verkozen en de bevolking stemt redelijk duidelijk met de voeten.
Zowel in Egypte als in Syrië als in Irak blijkt dat er maar één methode is om de adepten van een kalifaat tegen te houden : de kogel.
Niemand is blij dat er een dictatuur voor in de plaats komt, maar als de keuze moet gemaakt worden tussen een dictatuur en een kalifaat is die bijzonder snel gemaakt hoor.
Het is daarna aan de bevolking om omwenteling via politieke weg te bekomen. Ook in europa is democratie niet uit de hemel komen vallen maar is via sociale strijd en vele kleine stapjes in de goede richting uiteindelijk realiteit geworden.

Citaat:
als je stelt democratie dan is de keuze aan de bevolking, niet aan jou om mij om achteraf te oordelen of de bevolking de goede gekozen hebben.
in dit geval het oordeel dat ze verkeerd gekozen hebben en dus onderdrukt mogen worden.

volgens mij klopt in die redenering het een en ander niet helemaal.
Democratie is ideaal, maar kwetsbaar zowel op de weg ernaar toe als daarna. 1933 toonde dat aan in Duitsland. Daar veegde men in één jaar de democratie van het bord, omdat degenen die de sleutels van het bestuur in handen hadden niet tijdig ageerden tegen een organisatie die als doel had om net die democratie te vernietigen.
Al-Sisi is niet zo dom, en heeft nog net op tijd ingegrepen. Bekijk de tijdlijn van zijn ingreep : de bevolking kwam met honderdduizenden tegelijk op straat om TEGEN Morsi te betogen, en de reactie van Morsi zijn fameuze moslimbroeders was om de Koptische kerken in brand te steken, om scholen van andersdenkenden in brand te steken en mensen uit hun huizen en hun wijken weg te jagen. Aan die vooravond van de totale chaos en de implosie van de rechtstaat, heeft Al-Sisi beslist dat het niet verder kon.
Ik geef hem daarin 100% gelijk. Als een president zijn paramilitaire troepen inzet tegen de eigen bevolking heeft hij alle legitimiteit verloren.



Citaat:
hij verdedigt de militaire dictatuur in Egypte en spreekt over cultuur ed. dDat ze democratie niet verdienen/aankunnen en daarom door het leger mogen/moeten onderdrukt worden?
wat moet ik anders lezen volgens jou?
Mijn reactie ging over het feit dat hij sprak van moslimbroeders vervolgen, niet moslims in het algemeen.
Verder hoef ik het niet altijd eens te zijn met tomm, ik ga geen uitspraken doen over de mogelijkheid of onmogelijkheid om democratie in een arabisch land te laten lukken. Dat we enkel kunnen vaststellen dat het nu anno 2017 nergens is gelukt wil niet zeggen dat we in fatalisme moeten vervallen. Het enige wat zeker is, is dat het "importeren" van democratie op zijn westers fataal is mislukt. Het proces zal vanaf de grond door de lokale bevolking zelf moeten geëist worden.
Maar jij bent degene die er een vals dilemma van maakt.
Wij zeggen helemaal niet : ofwel het kalifaat/Al-quaeda/daesh ofwel de dictatuur.
Het enige dat wij zeggen is dat de moslimbroeders weg moeten, want zij zijn de bron van het kwaad in Egypte.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online  
Oud 31 maart 2017, 08:49   #62
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
het is heel simpel. Je hoeft een moslim maar enkele eenvoudige vragen
daar ging het niet over en dat je mij moslimextremist noemt is uiteraard een poging tot humor neem ik aan

het ging over de dictatuur in egypte
de moslimbroeders die folteren/censureren is slecht en verwerpelijk en da mag niet, daar ga ik uiteraard mee akkoord.
of ze dat effectief doen? ze hebben de macht nooit gehad dus per definitie weet ge da niet en zijt ge afhankelijk vd propaganda (oa bangmakerij leger)

het leger dat hetzelfde doet en effectief foltert (geen propaganda)? da's natuurkundig blijkbaar het enige alternatief tegen de moslimbroeders dus is het ok als zij folteren want da's goed voor de bevolking

da moet ge toch eens uitleggen dat verder gaat als:" islam is slecht daarom moogt ge ze opsluiten/folteren/...
Moslims hebben ander gedachtegoed als ik daarom mag dat
...

de moslimbroeders zijn democratisch met een vrij grote meerderheid verkozen.
als ge democratie roept kunt ge niet bij elke uitslag die u niet aanstaat roepen dat er een dictator/bezetter/onderdrukker moet komen of dat de dictator die er is niet veroordeeld mag worden omdat hij goed bezig is
1207 is offline  
Oud 31 maart 2017, 09:10   #63
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
daar ging het niet over en dat je mij moslimextremist noemt is uiteraard een poging tot humor neem ik aan

het ging over de dictatuur in egypte
de moslimbroeders die folteren/censureren is slecht en verwerpelijk en da mag niet, daar ga ik uiteraard mee akkoord.
of ze dat effectief doen? ze hebben de macht nooit gehad dus per definitie weet ge da niet en zijt ge afhankelijk vd propaganda (oa bangmakerij leger)

het leger dat hetzelfde doet en effectief foltert (geen propaganda)? da's natuurkundig blijkbaar het enige alternatief tegen de moslimbroeders dus is het ok als zij folteren want da's goed voor de bevolking

da moet ge toch eens uitleggen dat verder gaat als:" islam is slecht daarom moogt ge ze opsluiten/folteren/...
Moslims hebben ander gedachtegoed als ik daarom mag dat
...

de moslimbroeders zijn democratisch met een vrij grote meerderheid verkozen.
als ge democratie roept kunt ge niet bij elke uitslag die u niet aanstaat roepen dat er een dictator/bezetter/onderdrukker moet komen of dat de dictator die er is niet veroordeeld mag worden omdat hij goed bezig is
Dat het leger in Egypte de macht genomen heeft en een Islamstaat voorkomen heeft is een goede zaak.

Jammer dat het Turkse leger daar niet in geslaagd is.
Dadeemelee is offline  
Oud 31 maart 2017, 09:47   #64
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat het leger in Egypte de macht genomen heeft en een Islamstaat voorkomen heeft is een goede zaak.

Jammer dat het Turkse leger daar niet in geslaagd is.
Turkije is eigenlijk een uniek geval. De enige regerende president die een de facto staatsgreep doet, het parlement castreert, het leger zuivert van sekuliere of andersdenkende officieren, de administratie zuivert van sekulieren en andersdenkenken en iedereen die het niet met hem eens is in jail stopt met een bordje "gülenist" rond zijn nek. Het leger was de laatste garant dat de erfenis van Attaturk niet bij het groot huisvuil zou komen, maar dat is nu niet langer mogelijk. Duizenden officieren zitten in de gevangenis, niemand durft nog een woord kritiek op de sultan uitspreken. En ondertussen rukt de hoofddoek op in de straten van de grote steden...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online  
Oud 31 maart 2017, 13:06   #65
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat het leger in Egypte de macht genomen heeft en een Islamstaat voorkomen heeft is een goede zaak.
Jammer dat het Turkse leger daar niet in geslaagd is.
ben jij dan tegen democratie? of enkel voor democratie als de uitslag je aanstaat?

Vindt je het dan ook een goede zaak moest het Belgisch leger morgen een staatsgreep plegen en moest de hoogste generaal overmorgen president zijn?
vindt je het een goede zaak moest die generaal de scheiding der machten afschaffen, de rechtsstaat opheffen en folter/doodstraf herinvoeren

waarom wel/niet?
1207 is offline  
Oud 31 maart 2017, 13:33   #66
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ben jij dan tegen democratie? of enkel voor democratie als de uitslag je aanstaat?

Vindt je het dan ook een goede zaak moest het Belgisch leger morgen een staatsgreep plegen en moest de hoogste generaal overmorgen president zijn?
vindt je het een goede zaak moest die generaal de scheiding der machten afschaffen, de rechtsstaat opheffen en folter/doodstraf herinvoeren

waarom wel/niet?
Ik zou het een goede zaak vinden dat het leger ingrijpt als een president of een religieuze sekte de rechtsstaat wil afschaffen. Dat was wat ik ook in mijn vorige post zei.
Dadeemelee is offline  
Oud 31 maart 2017, 16:57   #67
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ben jij dan tegen democratie? of enkel voor democratie als de uitslag je aanstaat?

Vindt je het dan ook een goede zaak moest het Belgisch leger morgen een staatsgreep plegen en moest de hoogste generaal overmorgen president zijn?
vindt je het een goede zaak moest die generaal de scheiding der machten afschaffen, de rechtsstaat opheffen en folter/doodstraf herinvoeren

waarom wel/niet?
Je redeneert als een scholier van 16, wit/zwart en zonder enige nuancering...

De generaal in kwestie is pas in actie gekomen nadat de nieuw verkozen president een jaar lang zijn land heeft laten afglijden naar de afgrond, de basiseconomie was ingestort en dezelfde bevolking die hem vol hoop aan de macht had gebracht nu massaal op straat kwam om zijn ontslag te eisen. Op dat moment heeft Morsi zijn troepen gebruikt om andersdenkenden met geweld te verdrijven.
In één jaar tijd was de verkozen president 'plots' een religieuze dictator geworden die de staatsmacht gebruikte om elk protest de kop in te drukken en iedereen in zijn moslimbroeder ideologie te laten ranselen.
De generaal heeft gelijk gehad dat hij moest ingrijpen.

De generaal zal nog meer gelijk krijgen als hij opnieuw vrije verkiezingen uitschrijft.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online  
Oud 1 april 2017, 18:33   #68
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
het is heel simpel. Je hoeft een moslim maar enkele eenvoudige vragen voor te leggen om het onderscheid te kunnen maken tussen verdraagzame, gematigde moslim en extremist.
Moest je zoon homo worden, of zich willen omvormen tot christen of atheïst, zou je dat aanvaarden? Moest je dochter trouwen met een niet-moslim Belg, zou je dat aanvaarden? Zou je het aanvaarden moest je vrouw besluiten dat ze geen sluier meer wil dragen?
Bingo! Maar ik denk dat zelfs een zgn ‘verdraagzame’ moslim negatief zou antwoorden op die gestelde vragen.

Nog zo eentje; Stel nu dat je dringend 6 weken naar het buitenland moet, waar je aanwezigheid echt onmisbaar is en je hebt geen familie of vrienden waar je je kinderen tijdelijk kan onderbrengen.
Je hebt wel de keuze tussen enerzijds een moslimbuurman die wekelijks naar de moskee gaat, anderzijds een katholieke buurman, die wekelijks naar de kerk gaat.
Je overbuur is een atheïst die wekelijks wat pinten gaat pakken en die vanderneffe is een taoïst die alle dagen een uur mediteert.
Allen zijn ze gehuwd en ten volle bereid, om voor de tijd dat je afwezig bent je kinderen op te vangen.

Aldus, naar wie zou je voorkeur dan uitgaan, om je kinderen aan toe te vertrouwen ? 
Benieuwd aan wie Inlichtingen z’n bloedjes zou toevertrouwen…
Citaat:
Ik denk dat 1207 niet zal reageren, want het ziet er naar uit dat het een moslimextremist is.
Ik heb idd nog geen reactie opgemerkt van m’n laatste post aan hem, maar dat gebeurt nogal eens als iemand geen kant meer op kan, dan is de zgn ‘vergetelheid’ van kracht.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline  
Oud 1 april 2017, 21:42   #69
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ben jij dan tegen democratie? of enkel voor democratie als de uitslag je aanstaat?

Vindt je het dan ook een goede zaak moest het Belgisch leger morgen een staatsgreep plegen en moest de hoogste generaal overmorgen president zijn?
vindt je het een goede zaak moest die generaal de scheiding der machten afschaffen, de rechtsstaat opheffen en folter/doodstraf herinvoeren

waarom wel/niet?
Ik vind het bv goed zoals in Thailand waar als het er op aan komt het leger de touwtjes in handen neemt. Dat is in ieder geval beter dan straatrevoluties die de economie naar de verdoemenis helpen..
Gipsy is offline  
Oud 1 april 2017, 23:20   #70
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
daar ging het niet over en dat je mij moslimextremist noemt is uiteraard een poging tot humor neem ik aan

het ging over de dictatuur in egypte
de moslimbroeders die folteren/censureren is slecht en verwerpelijk en da mag niet, daar ga ik uiteraard mee akkoord.
of ze dat effectief doen? ze hebben de macht nooit gehad dus per definitie weet ge da niet en zijt ge afhankelijk vd propaganda (oa bangmakerij leger)

het leger dat hetzelfde doet en effectief foltert (geen propaganda)? da's natuurkundig blijkbaar het enige alternatief tegen de moslimbroeders dus is het ok als zij folteren want da's goed voor de bevolking

da moet ge toch eens uitleggen dat verder gaat als:" islam is slecht daarom moogt ge ze opsluiten/folteren/...
Moslims hebben ander gedachtegoed als ik daarom mag dat
...

de moslimbroeders zijn democratisch met een vrij grote meerderheid verkozen.
als ge democratie roept kunt ge niet bij elke uitslag die u niet aanstaat roepen dat er een dictator/bezetter/onderdrukker moet komen of dat de dictator die er is niet veroordeeld mag worden omdat hij goed bezig is

Hitler werd ook democratisch verkozen, net als Erdogan. Wat vind je van Erdogan? Je hebt m'n vorige vragen al ontweken, als je deze ook ontwijkt weet ik genoeg.
Men heeft de broeders een kans gegeven en ze hebben het grandioos verknald. Toppunt was de benoeming van iemand die betrokken was bij een aanslag tegen toeristen in de jaren 90 als goeverneur van Luxor.

Men heeft gewoon de strategie van de moslimbroeders door. Aan de macht komen door allerlei beloftes en vrijgevigheid in de arme wijken. En eens aan de macht die consolideren, tegenstanders uitschakelen, en dan de Shariah invoeren. In België hebben veel politici dat niet door, ze staren zich blind op de inderdaad gevaarlijke salafisten, maar zien het sluipende vergif niet.

Denk je bvb. dat moslimbroeders geen zeg hadden in dit debat rond verdoofd slachten? Het zijn de moslim broeders die nyet zeiden, en dus volgde de moslim executieve.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 april 2017 om 23:37.
tomm is offline  
Oud 1 april 2017, 23:29   #71
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Turkije is eigenlijk een uniek geval. De enige regerende president die een de facto staatsgreep doet, het parlement castreert, het leger zuivert van sekuliere of andersdenkende officieren, de administratie zuivert van sekulieren en andersdenkenken en iedereen die het niet met hem eens is in jail stopt met een bordje "gülenist" rond zijn nek. Het leger was de laatste garant dat de erfenis van Attaturk niet bij het groot huisvuil zou komen, maar dat is nu niet langer mogelijk. Duizenden officieren zitten in de gevangenis, niemand durft nog een woord kritiek op de sultan uitspreken. En ondertussen rukt de hoofddoek op in de straten van de grote steden...
Het zou me niet verwonderen als de hoofddoek binnenkort zo goed als verplicht wordt. Erdogan zal een uitzondering maken voor Istanbul en de toeristische gebieden waar geld te rapen valt, zo realistisch is hij wel, maar de teneur is duidelijk. En, ik heb ook met aanhangers van Erdogan gesproken, die zitten met ongeduld te wachten tot deze alcohol drinkende seculier van z'n troon gestoten wordt.
Echter het feit dat, ondanks de massale fraude, massale intimidatie en mediacampagnes, toch nog bijna de meerderheid van de Turken (en de grote meerderheid in de niet achterlijke gebieden van Turkije) TEGEN Erdogan zal stemmen, toont aan dat Turkije helemaal niet als een man achter Erdogan staan. Echter onder Belgische Turken heeft hij WEL veel succes. Heeft er mee te maken dat deze allemaal uit achterlijke boerenstreken komen, maar ook dat de integratie totaal mislukt is, EN dat radicale Islam het hier beter doet dan in Turkije zelf.
tomm is offline  
Oud 1 april 2017, 23:52   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Diego Raga

Citaat:
Bingo! Maar ik denk dat zelfs een zgn ‘verdraagzame’ moslim negatief zou antwoorden op die gestelde vragen.
Nee, ik ken genoeg moslims die effectief in zo'n situatie verkeren. Er bestaan wel degelijk verdraagzame moslims. Moslims die aanvaarden dat hun zoon of dochter een andere mening heeft, die hoofddoek niet als verplicht zien, die soms alcohol drinken omdat niemand perfect is. De basiswaarden van de Islam, zoals hulp voor de medemens in nood, zakat, die respecteren ze wel, net als gematigde christenen.
Maar radicalen hier doen zich voor als verdraagzaam, en die moeten ontmaskerd worden.

Citaat:
Nog zo eentje; Stel nu dat je dringend 6 weken naar het buitenland moet, waar je aanwezigheid echt onmisbaar is en je hebt geen familie of vrienden waar je je kinderen tijdelijk kan onderbrengen.
Je hebt wel de keuze tussen enerzijds een moslimbuurman die wekelijks naar de moskee gaat, anderzijds een katholieke buurman, die wekelijks naar de kerk gaat.
Je overbuur is een atheïst die wekelijks wat pinten gaat pakken en die vanderneffe is een taoïst die alle dagen een uur mediteert.
Allen zijn ze gehuwd en ten volle bereid, om voor de tijd dat je afwezig bent je kinderen op te vangen.

Aldus, naar wie zou je voorkeur dan uitgaan, om je kinderen aan toe te vertrouwen ? 


Iemand die dichtbij woont en met wie ik een persoonlijke band heb, ongeacht de afkomst, en dat meen ik. Jij spreekt voor de Vlaamse racisten, en dat zijn er niet weinig dat weet ik. Ik ben geen racist, maar onderken wel het gevaar van radicalisering in de Belgische moslimgemeenschap.

Citaat:
Ik heb idd nog geen reactie opgemerkt van m’n laatste post aan hem, maar dat gebeurt nogal eens als iemand geen kant meer op kan, dan is de zgn ‘vergetelheid’ van kracht.
idd. Maar dat niet meer Belgische, zogenaamd kritische, journalisten die vraag stellen gaat er bij mij niet in.
Abu Jahja zal negatief antwoorden op elke vraag, die gast is geen extremist.
tomm is offline  
Oud 1 april 2017, 23:57   #73
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vind het bv goed zoals in Thailand waar als het er op aan komt het leger de touwtjes in handen neemt. Dat is in ieder geval beter dan straatrevoluties die de economie naar de verdoemenis helpen..
Thailand is een heel ander verhaal. Daar had je Thaksim en z'n medestanders die een einde wilde maken aan het monopolie van de elite op de economie en de boeren terug vrij wilde maken. Er volgde een militaire staatsgreep, maar het Thaise regime heeft veel minder steun dan het Egyptische, zowel internationaal als intern. Ik ben recent in Thailand geweest, iedereen haat de corruptie kliek die nu aan de macht is. Moesten er opnieuw verkiezingen gehouden worden wint Taksim opnieuw.
Thaksim en z'n aanhangers zijn geen extremisten, het enige dat ze willen is de boerenbevolking meer rechten geven, daarom worden ze communisten genoemd. (absurd want Thaksim is zelf een miljardair). Je kunt geen appels met eieren vergelijken.
tomm is offline  
Oud 2 april 2017, 00:03   #74
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ben jij dan tegen democratie? of enkel voor democratie als de uitslag je aanstaat?

Vindt je het dan ook een goede zaak moest het Belgisch leger morgen een staatsgreep plegen en moest de hoogste generaal overmorgen president zijn?
vindt je het een goede zaak moest die generaal de scheiding der machten afschaffen, de rechtsstaat opheffen en folter/doodstraf herinvoeren

waarom wel/niet?
Moest in België een extreem katholieke partij de macht overnemen, die onmiddellijk abortus, homoseksualiteit, voorbehoedsmiddelen, niet-huwelijkse seks, niet-katholiek onderwijs en dergelijke zou verbieden, zou ik inderdaad hopen dat het leger ingrijpt. Maar in België hebben we geen zo'n traditie, in landen als Nederland wel.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 april 2017 om 00:09.
tomm is offline  
Oud 2 april 2017, 07:04   #75
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Thailand is een heel ander verhaal. Daar had je Thaksim en z'n medestanders die een einde wilde maken aan het monopolie van de elite op de economie en de boeren terug vrij wilde maken. Er volgde een militaire staatsgreep, maar het Thaise regime heeft veel minder steun dan het Egyptische, zowel internationaal als intern. Ik ben recent in Thailand geweest, iedereen haat de corruptie kliek die nu aan de macht is. Moesten er opnieuw verkiezingen gehouden worden wint Taksim opnieuw.
Thaksim en z'n aanhangers zijn geen extremisten, het enige dat ze willen is de boerenbevolking meer rechten geven, daarom worden ze communisten genoemd. (absurd want Thaksim is zelf een miljardair). Je kunt geen appels met eieren vergelijken.
Thaksin is zelf verwikkeld geweest in ontelbare corruptieschandalen. In de laatste nieuwe luchthaven zou hij op zijn minst enkele tientallen miljoenen dollars hebben scheef geslagen. Maar iedereen probeert zijn zakken te vullen in Thailand. Het is niet voor niets dat de gestorven koning misschien wel de rijkste was van alle wereld koningshuizen.

Het blijft hoe dan ook te verkiezen dat het leger aan de macht is om chaos te vermijden. Ik was ook voor Thaksin want in ieder geval is toch iedereen corrupt maar het leger houdt het laatste woord en dat is maar goed ook voor de stabiliteit en de economie.
Gipsy is offline  
Oud 2 april 2017, 08:02   #76
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je redeneert als een scholier van 16, wit/zwart en zonder enige nuancering...
soms is er geen nuance mogelijk
een dictatuur veroordelen, tegen folter zijn,... dat is redelijk zwart-wit.

Citaat:
De generaal in kwestie is pas in actie gekomen nadat de nieuw verkozen president een jaar lang zijn land heeft laten afglijden naar de afgrond,
is Egypte er dan economisch beter op geworden onder al Sisi? indien niet ligt dat uiteraard aan iemand anders neem ik aan

Citaat:
de basiseconomie was ingestort en dezelfde bevolking die hem vol hoop aan de macht had gebracht nu massaal op straat kwam om zijn ontslag te eisen.
de Egyptische economie is al decennia een totale ramp, ook al onder de vorige legerchef
10 000 man ik Caïro is niet massaal hé, da's 0,000x% vd bevolking. de verkiezingsoverwinning was massaal met ettelijke miljoenen stemmers

Citaat:
Op dat moment heeft Morsi zijn troepen gebruikt om andersdenkenden met geweld te verdrijven.
alleen al die zin . Da's het leger vh Egyptische volk, niet de privé knokploeg van een individu

Citaat:
In één jaar tijd was de verkozen president 'plots' een religieuze dictator geworden die de staatsmacht gebruikte om elk protest de kop in te drukken
voor zover ik weet hebben de moslimbroeders in dat jaar geen 10 000"en andersdenkenden afgemaakt of voor onbepaalde tijd opgesloten. Nu maak je je schuldig aan geschiedsvervalsing. Ze wilden de macht van het leger breken en hen ondergeschikt maken aan het parlement, zoals het in EU-lidstaten is, dat was de reden voor de staatsgreep

Citaat:
De generaal zal nog meer gelijk krijgen als hij opnieuw vrije verkiezingen uitschrijft.
dus eerst de doodstraf voor de oppositie en dan "vrije" verkiezingen? meent ge dat echt? Ziet ge zelf niet dat er een klein probleempje is?
1207 is offline  
Oud 2 april 2017, 17:40   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
1207
Je hebt nog steeds niet geantwoord...


Citaat:
soms is er geen nuance mogelijk
een dictatuur veroordelen, tegen folter zijn,... dat is redelijk zwart-wit.
Nee, als door folteren je tientallen onschuldige mensen kunt redden ben ik daarvoor. Hangt er van af welke folteringen natuurlijk, nu en dan eens een klap en psychologische intimidatie moet kunnen. Geen barbaarse toestanden.
In mijn gevangenis zou Abdelslam niets te kort komen. Een lekker varkensgebraad in rode wijnsaus met een pintje erbij om de dorst te lessen, en 's avonds boterhammen met paté en hesp, wie kan daar nu iets op tegen hebben? Ah, meneer wil Halal eten. OK, dat kan, maar eerst eens nog een paar namen noemen... Nergens in de conventie van de rechten van de mens staat dat gevangenen kieskeurig mogen zijn wat hun eten betreft.



Citaat:
is Egypte er dan economisch beter op geworden onder al Sisi? indien niet ligt dat uiteraard aan iemand anders neem ik aan
Het gaat stilaan de goede kant op. Toeristen komen langzaamaan terug. Egypte kent een stevige economische groei, een van de weinigen in de regio.

Citaat:
de Egyptische economie is al decennia een totale ramp, ook al onder de vorige legerchef
Onder Nasser ging Egypte vooruit, laat dat net het grote voorbeeld zijn van Sisi. De moslimbroeders hebben de grote Arabische held Nasser proberen te vermoorden.



Citaat:
10 000 man ik Caïro is niet massaal hé, da's 0,000x% vd bevolking. de verkiezingsoverwinning was massaal met ettelijke miljoenen stemmers
Arme boeren die in de propaganda val van de broeders gevallen waren, omdat zij dikwijls de enigen waren die hen een beetje hielpen, en de lokale moskee in handen hadden.Maar al na een jaar was Morsi's populariteit stevig afgenomen. Het moet wel gezegd dat het leger toen ook de economie gesaboteerd heeft, maar ook desastreuze beslissingen van Morsi droegen daartoe bij.





Citaat:
alleen al die zin . Da's het leger vh Egyptische volk, niet de privé knokploeg van een individu
Dat ene individu is nu de vertegenwoordiger van het Egyptische volk, net als (jammer genoeg) Erdogan in Turkije.


Citaat:
voor zover ik weet hebben de moslimbroeders in dat jaar geen 10 000"en andersdenkenden afgemaakt of voor onbepaalde tijd opgesloten. Nu maak je je schuldig aan geschiedsvervalsing.
18 September 2012 — A Coptic Christian schoolteacher was sentenced to jail for six years because he posted cartoons on Facebook which were allegedly defamatory to Islam and Mohammed, and also insulted Egyptian President Mohamed Morsi. Al-Jamaa Al-Islamiya members and Salafist groups attempted to attack Kamel as he was led out of court, and rocks were thrown at the police car used to take him away from the court.
The bloodshed appeared to mark a turning point in the revolution. Police and armed civilians have laid siege to the seat of the Coptic church in Cairo, St. Mark's Cathedral, killing three people and injuring at least 21 Copts and Muslims, as a funeral for four Christians killed in sectarian clashes on Saturday descended into chaos.

Some mourners were about to be attacked as they tried to leave Egypt's largest cathedral, forcing them back inside the cathedral precinct and sparking a siege that lasted all afternoon and stretched into the night.

Morsi threatened but stopped short of decriminalizing Egypt's practice of female genital mutilation, carried out on almost three-quarters of Egyptian girls, making it clear he would not tackle an issue he called "a family matter".

[/b]
https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Copts#2010

As president, Morsi issued a temporary constitutional declaration in late November that in effect granted him unlimited powers and the power to legislate without judicial oversight or review of his acts. The new constitution that was then hastily drawn up by the Islamist-dominated constitutional assembly, presented to the president, and scheduled for a referendum, before the Supreme Constitutional Court could rule on the constitutionality of the assembly, was described by independent press agencies not aligned with the regime as an "Islamist coup".[4] These issues,[5] along with complaints of prosecutions of journalists and attacks on nonviolent demonstrators,[6] led to the 2012 Egyptian protests.[7][8]

Morsi wachtte geen jaren af voordat hij een regime wilde oprichten. Hij wilde onmiddellijk op de eindhalte, namelijk een islamistische dictatuur, aankomen, anders dan Erdogan die jaren geduldig wachtte tot hij z'n kans zag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Morsi


Citaat:
Ze wilden de macht van het leger breken en hen ondergeschikt maken aan het parlement, zoals het in EU-lidstaten is, dat was de reden voor de staatsgreep
Erdogan brak ook de macht van het leger, maar om zelf een regime te starten. Het parlement in Turkije heeft geen enkele macht meer.

Citaat:
dus eerst de doodstraf voor de oppositie en dan "vrije" verkiezingen? meent ge dat echt? Ziet ge zelf niet dat er een klein probleempje is?
Echt vrij waren die natuurlijk niet, maar echt vrij zijn de verkiezingen in Turkije ook niet.
tomm is offline  
Oud 2 april 2017, 17:45   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Thaksin is zelf verwikkeld geweest in ontelbare corruptieschandalen. In de laatste nieuwe luchthaven zou hij op zijn minst enkele tientallen miljoenen dollars hebben scheef geslagen. Maar iedereen probeert zijn zakken te vullen in Thailand. Het is niet voor niets dat de gestorven koning misschien wel de rijkste was van alle wereld koningshuizen.

Het blijft hoe dan ook te verkiezen dat het leger aan de macht is om chaos te vermijden. Ik was ook voor Thaksin want in ieder geval is toch iedereen corrupt maar het leger houdt het laatste woord en dat is maar goed ook voor de stabiliteit en de economie.
Maar de huidige kliek steelt dat het geen naam heeft, Thaksin bracht meer welvaart voor de boeren. Daarom zullen ze hem blijven steunen.
Thailand is totalitair, net als Egypte en China, maar het verschil is dat het regime in Thailand weinig steun heeft van de bevolking, alleen een kleine elite steunt het nog. Enkel de boedistische ingesteldheid van de Thais verhindert een gewelddadige revolutie of burgeroorlog.
In Egypte kan Sisi op veel steun rekenen, volgens een Egyptische vriend is het 50/50.
tomm is offline  
Oud 2 april 2017, 17:47   #79
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Tja, in een land als Egypte met zulke destructieve krachten is democratie geen goed idee. Die hebben een harde hand nodig om orde op zaken te stellen.
Inderdaad, en dit lijkt wel een gemeenschappelijk kenmerk te zijn voor �*lle islamitische staten: ze willen slechts geregeerd worden door een sterke hand. Het is tientallen jaren geleden dat ik nog het boek "Il Principe" las van Niccoló Machiavelli, maar ik herinner me nog dat hij daarin zoiets schreef van:"Mohammedanen zijn moeilijk te veroveren, maar eens ge ze hebt zijn ze gemakkelijk te houden! Daarbij is het voldoende om de vorst (of legeraanvoerder) te verslaan of gevangen te nemen en dan hebt ge ze allemaal." Dat schreef hij al tussen 1513 en 1515. Het lijkt er dus sterk op dat ook Machiavelli al wist hoe één en ander in mekaar zat bij de moslims wat betreft de machtsvorming. Want als het voldoende is om de vorst gevangen te nemen om tegelijkertijd heel zijn leger op non-actief te zetten betekent dit dat die soldaten hun nederlaag erkennen als de machtigste onder hen gevallen is. Dan kan het natuurlijk niet anders of die vorst was 'n hele straffe kadee.
Strandkruier is offline  
Oud 2 april 2017, 17:49   #80
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Kijk, dat is nu nog eens een leider die al-Sisi.
Nietzsche is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be