Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2013, 17:37   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard De redding van Cyprus

Dit weekend heeft de EU vergaande afspraken gemaakt over de redding van Cyprus. Nieuw is dat banksaldo's eenmalig worden belast met ca 7 tot 10%. Er ontstond een vergeefse run op de banken, want de toegestane geldopname werd plotseling beperkt. En verder het bekende scenario, van belastingverhoging en privatisering. Cyprus is besmet met de Griekse ziekte. Russen die hun geld gestald hebben in Cyprus moeten nu meebetalen om 7 miljard op te brengen. Maar dat de EU 10 miljard euro steun geeft is schandalig. De lidstaten moeten nog akkoord gaan. Verstandige mensen halen nu hun geld weg van Italiaanse banken. Dit kan wel eens heel erg verkeerd aflopen.

NRC
Citaat:
Cyprus krijgt tien miljard euro aan noodleningen van de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om te voorkomen dat het land bankroet gaat. Daarover zijn de ministers van Financiën van de eurozone het vannacht na meer dan tien uur onderhandelen eens geworden. In ruil voor de leningen moet Cyprus zijn tekort terugschroeven, de in problemen geraakte bankensector flink verkleinen, hogere belastingen heffen en staatsbedrijven privatiseren, zei voorzitter van de Eurogroep en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) na het sluiten van het akkoord. “De steun moet de financiële stabiliteit in Cyprus en in de eurozone als geheel garanderen”, aldus Dijsselbloem. ...

Het reddingspakket gaat gepaard met een eenmalige heffing op het geld dat op alle bankrekeningen in Cyprus staat. Mensen met minder dan honderdduizend euro op hun Cypriotische bankrekening moeten eenmalig 6,75 procent belasting betalen. Mensen met meer geld verliezen 9,9 procent. De maatregel wordt begin volgende week uitgevoerd en moet 5,8 miljard euro opbrengen, zei Dijsselbloem.

In ruil voor de eenmalige heffing krijgen klanten een belang in de bank waar ze een rekening hebben. Cypriotische politici stemmen naar verwachting in het weekeinde in met de wet die de heffing mogelijk maakt. Vanaf dinsdag wordt het geld dan geïnd. Dat is een afwijkende aanpak. Analisten hebben gewaarschuwd dat dit het vertrouwen van investeerders in andere zwakke eurolanden kan schaden en tot bankruns kan leiden, waarbij iedereen massaal zijn geld opneemt uit vrees dat ze het anders niet meer terugzien.
... Cyprus heeft ingestemd met een onafhankelijke controle op de banken.
http://www.debeurs.nl/Beursnieuws/AN...dingsplan.aspx

Laatst gewijzigd door Piero : 16 maart 2013 om 17:40.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 17:57   #2
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit weekend heeft de EU vergaande afspraken gemaakt over de redding van Cyprus. Nieuw is dat banksaldo's eenmalig worden belast met ca 7 tot 10%. Er ontstond een vergeefse run op de banken, want de toegestane geldopname werd plotseling beperkt. En verder het bekende scenario, van belastingverhoging en privatisering. Cyprus is besmet met de Griekse ziekte. Russen die hun geld gestald hebben in Cyprus moeten nu meebetalen om 7 miljard op te brengen. Maar dat de EU 10 miljard euro steun geeft is schandalig. De lidstaten moeten nog akkoord gaan. Verstandige mensen halen nu hun geld weg van Italiaanse banken. Dit kan wel eens heel erg verkeerd aflopen.

NRC


http://www.debeurs.nl/Beursnieuws/AN...dingsplan.aspx
Ze hadden gewoon die Russische rekeningen moeten leeghalen , dan was het probleem opgelost . Het was toch allemaal geld van dubieuze oorsprong.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 17:58   #3
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Inderdaad een heel gevaarlijke stap. Dit is de eerste keer dat ze bij een 'redding' eisen dat spaarders een deel van hun spaargeld verliezen. Grootste probleem is dat je dat maar 1 keer kunt doen. Deze keer kwam dat nog (gedeeltelijk) als een verrassing, maar bij het eerstvolgende land dat steun vraagt is het duidelijk wat er zal gebeuren: zodra er ook maar een gerucht is over die steunaanvraag zullen mensen zo snel mogelijk hun spaargeld in veiligheid brengen. Met het gevolg: bankrun, faillissement van de banken en van het land.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 18:04   #4
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
In ruil voor de eenmalige heffing krijgen klanten een belang in de bank waar ze een rekening hebben.
Aan welke koers gaat dat gebeuren? Aangezien er gezegd werd dat er in Cyprus vooral veel Russisch maffia-geld zit, wilt dat dan zeggen dat de Russische maffia nu een meerderheidsbelang in de Cypriotische banken heeft?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 18:07   #5
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Wat voor Cyprus geldt, kan ook voor de volgende klappen in de EU gelden. Het precedent is geschapen en de Griekse schaapscheerders hadden hun eigen stront moeten opruimen.

SNS Reaal was een voorproefje. Als de ING gaat vallen, of RABO, krijgen we hetzelfde proces hier.

"Solidariteteitsheffing." Ik ben bang dat het hek van de dam is opengezet voor de straatrovers van Den Haag.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 18:11   #6
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Pure roof.

Doet je jezelf afvragen of wij ook al niet beter ons spaargeld afhalen, want dit is duidelijk een precedent.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 18:12   #7
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Devaluatie van papiergeld gebeurt tov een collateraal.

Het is geel, heeft een grote densiteit, staat al 6000 jaar voor waarde en alle banken hebben het, van langsom meer.

Rarara.

Loden kanariepietjes !?
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 18:14   #8
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Verstandige mensen halen nu hun geld weg van Italiaanse banken. Dit kan wel eens heel erg verkeerd aflopen.

NRC


http://www.debeurs.nl/Beursnieuws/AN...dingsplan.aspx
Ik laat al een poosje niet veel meer op de bank staan. De eerste dag van de maand haal ik mijn hele salaris eraf, min een reserve voor doorlopende opdrachten en urgenties.

Wel jammer dat mijn bank niet Italiaans is, want dan zou ik misschien wel verstandig zijn.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 maart 2013 om 18:16.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 18:19   #9
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Pure roof.

Doet je jezelf afvragen of wij ook al niet beter ons spaargeld afhalen, want dit is duidelijk een precedent.
Het is niet het eerste precedent. Er was al die Italiaanse bank die een paar dagen lang geen geld meer aan de klanten gaf. Hun eigen geld van hun eigen rekeningen, en ze konden er niet meer bij!

We hebben het er toen over gehad, al vind ik het niet meer. De volgende posts betreffen echter het bestaande gevaar:

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=59
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=338
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=312
http://forum.politics.be/showpost.ph...30&postcount=5
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 maart 2013 om 18:36.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:35   #10
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Een vastgoedhandelaar vertelde mij dat niemand uit zijn kring meer weet wat met cash geld te doen. Aandelen smelten als sneeuw voor de zon, ook grote spelers worden de dupe van machinaties op de beurs, onroerend goed is ook al geen korte termijn belegging meer dus wat blijft er over?

Ik denk goud. De FED probeert kunstmatig via de beurs de prijs te drukken, maar lukken zal dat toch niet. India, China en nog wat andere mogendheden kopen alles op wat los en vast zit en ruilen hun waardeloze dollars om voor gedegen goud.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:44   #11
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.032
Standaard

De redding van Cyprus is een Anschluss bij Turkije.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:50   #12
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Dat zei de Jood die een Shul wilde bouwen in Mekka.

Maar toch weet ik dat jaarlijks miljoenen hectoliters Turkse olijfolie van adres wisselen op Cyprus.

Geld kruipt waar het niet gaan kan.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:52   #13
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Een vastgoedhandelaar vertelde mij dat niemand uit zijn kring meer weet wat met cash geld te doen. Aandelen smelten als sneeuw voor de zon, ook grote spelers worden de dupe van machinaties op de beurs, onroerend goed is ook al geen korte termijn belegging meer dus wat blijft er over?

Ik denk goud. De FED probeert kunstmatig via de beurs de prijs te drukken, maar lukken zal dat toch niet. India, China en nog wat andere mogendheden kopen alles op wat los en vast zit en ruilen hun waardeloze dollars om voor gedegen goud.
Ik koop landbouwgrond .
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:56   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
De redding van Cyprus is een Anschluss bij Turkije.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:56   #15
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Dit is een redelijk belangrijk precedent, maar het zal geen kat interesseren in dit land.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 19:59   #16
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Het is niet het eerste precedent. Er was al die Italiaanse bank die een paar dagen lang geen geld meer aan de klanten gaf. Hun eigen geld van hun eigen rekeningen, en ze konden er niet meer bij!

We hebben het er toen over gehad, al vind ik het niet meer. De volgende posts betreffen echter het bestaande gevaar:

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=59
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=338
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=312
http://forum.politics.be/showpost.ph...30&postcount=5

De € is niet het probleem, maar de oplossing van het probleem.
Het probleem is schuld.

Jim Sinclair dit weekend op zijn site :

Slowly but certainly gold’s role in tghe movement towards its monetary role will take seed among the BRICs and the near and far East.

Half the world now marks its gold to market which means their central banks consider the value of their gold holdings to be it value in the marketplace and not the USA’s cartoon of $42.

Euroland marks to the market. The new major economies of the world are going to pull the USA via the physical market kicking and screaming all the way. The plan has been agreed upon for some time and is now coming into practice.

Central banks do not buy gold on a hunch but on information and belief. Paper exchanges will become physical exchanges as margins move to 100% cash just as they did when it was suspected that the Hunts might take delivery of their silver position. Physical gold will then force the USA to mark to market.
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 20:27   #17
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
De € is niet het probleem, maar de oplossing van het probleem.
Het probleem is schuld.

Jim Sinclair dit weekend op zijn site :

Slowly but certainly gold’s role in tghe movement towards its monetary role will take seed among the BRICs and the near and far East.

Half the world now marks its gold to market which means their central banks consider the value of their gold holdings to be it value in the marketplace and not the USA’s cartoon of $42.
Hij wil de waarde van zijn goud verhogen door deze praatjes. Maar de goudprijs heeft geen bijzondere betekenis voor de financiële wereld. Ik denk dat nog geen 1% van het geld cash + goud is. 99% is virtueel, het staat genoteerd als activa en passiva in de boeken en op bankrekeningen. U kan misschien beter een huis kopen of een oliebron.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 20:41   #18
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Redding. Lol.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 20:42   #19
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik koop landbouwgrond .
Land uit gebruik houden als private eigendom is niets om trots op te zijn.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 21:06   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Land uit gebruik houden als private eigendom is niets om trots op te zijn.
Het is nochtans al langer aan de gang en ik geef Pericles geen ongelijk, al is het de laatste tijd ook niet echt goedkoop meer. Maar pas op, de gemeenten en de staat spelen een spelletje op het vlak van de gewestplannen. Ze kunnen de landbouwgrond zomaar onteigenen voor een habbekrats.

In elk geval, voel ik me niet meer veilig op de bank. Ik heb intussen alles al overgeschreven op mijn zichtrekening via internetbankieren en zo snel als ik kan gaat het van mijn rekening af.

Ik denk ook dat de Italianen en Spanjaarden goed moeten uitkijken. Benieuwd of daar ook een bankrun gaat komen. Ik denk ook dat ze er goed aan doen om het af te halen. Dan is het hek van de dam. Ook wij zullen niet aan die storm ontsnappen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 16 maart 2013 om 21:08.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be