Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2018, 10:41   #21
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zowat elke 'ge'bruiker waar ik mee spreek ... minder erg dan alcohol, niet verslavend, geen gezondheidsrisico's etc etc
op detailniveau zelfs nog soms steekhoudende argumenten, maar het totaalplaatje toont iets anders. nl :
ah, anekdotisch materiaal. Weinig waarde aan te hechten, ma soit.

het gaat me om de wetenschappelijke studies en rapporten, de evaluaties van het huidige beleid, en de mogelijke bijsturingen die het huidige gefaalde beleid kunnen bijsturen. Zoals het rapport geciteerd in deze draad.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:42   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het kiesvee dat in deze thread voor legalisatie is, gaat op de verkiezingsdag het bolletje kleuren van ofwel BDW, ofwel van een partij die nog meer anti legalisatie is.
Is het niet eens tijd om niet de tak af te zagen waarop ge zit?
Het is maar een suggestie.
Dit keer kan ik niet anders dan U gelijk geven.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:43   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Moet het nog gezegd worden?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180321_03422275

Er worden pragmatische oplossingen voorgesteld maar het zal voor sommigen weer te progressief zijn zeker?
Ik zie hoegenaamd niet wat "progressief" is aan cannabis. We zijn stilletjesaan, en voor sommigen moeizaam, bezig met af te geraken van een eeuwen oude tabakplaag. Maar cannabis zou dan weer moeten o.k. zijn? Een ouwerwetse plaag vervangen door een meer modieuze? Fuck cannabis!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:50   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zie hoegenaamd niet wat "progressief" is aan cannabis. We zijn stilletjesaan, en voor sommigen moeizaam, bezig met af te geraken van een eeuwen oude tabakplaag. Maar cannabis zou dan weer moeten o.k. zijn? Een ouwerwetse plaag vervangen door een meer modieuze? Fuck cannabis!
Waar staat ergens dat cannabis ok zou moeten zijn ? Is iets dat niet illegaal is automatisch ok dan ? Het gaat hier over legaliseren en of uit de criminele sfeer halen. Net hetgeen nodig is om boven water openlijk te werken aan ontrading.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 maart 2018 om 10:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:54   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waar staat ergens dat cannabis ok zou moeten zijn ? Is iets dat niet illegaal is automatisch ok dan ? Het gaat hier over legaliseren en of uit de criminele sfeer halen. Net hetgeen nodig is om boven water openlijk te werken aan ontrading.
ik zou denken dat 'illegaal' op de meeste rationeel nadenkende mensen al wel enig 'ontradend' effect zou hebben...

maar nog los daarvan, waarom zou werken aan ontrading dus nu niet kunnen?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:56   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ah, anekdotisch materiaal. Weinig waarde aan te hechten, ma soit.

het gaat me om de wetenschappelijke studies en rapporten, de evaluaties van het huidige beleid, en de mogelijke bijsturingen die het huidige gefaalde beleid kunnen bijsturen. Zoals het rapport geciteerd in deze draad.


niet anekdotisch dan maar : ‘Zo verdubbelde tussen 2000 en 2010 het aantal opnames in de psychiatrie voor cannabismisbruik’, stelt het rapport.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:57   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waar staat ergens dat cannabis ok zou moeten zijn ?
Domme vraag.
Ik ga gewoon voort op het min of meer open pleidooi dat sommigen hier houden ten voordele van het cannabisgebruik. Is het jou nog niet opgevallen dat zichzelf "progressief" noemende pipo's onafgebroken kritiek zitten te spouwen op instanties die tegen het cannabisverbruik optreden?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:00   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht


niet anekdotisch dan maar : ‘Zo verdubbelde tussen 2000 en 2010 het aantal opnames in de psychiatrie voor cannabismisbruik’, stelt het rapport.
Jamaar zie je beste Anna, dit behoort tot de "inconvenient truth"... Dat wordt liever ontkend.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:03   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jamaar zie je beste Anna, dit behoort tot de "inconvenient truth"... Dat wordt liever ontkend.
dat is jouw subjectieve mening en dus inherent anekdotisch!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:08   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is jouw subjectieve mening en dus inherent anekdotisch!
Zo is het!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:13   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Domme vraag.
Ik ga gewoon voort op het min of meer open pleidooi dat sommigen hier houden ten voordele van het cannabisgebruik. Is het jou nog niet opgevallen dat zichzelf "progressief" noemende pipo's onafgebroken kritiek zitten te spouwen op instanties die tegen het cannabisverbruik optreden?
Ja als je natuurlijk onze beste wetenschappers en experten inzake drugsbeleid en andere middelen beschouwt als pipo's wordt het inderdaad een moeilijke discussie.
Ik weet niet welke baat deze mensen zouden hebben om kritiek te spouwen op de instanties ,welke deze ook mogen zijn, waar jij het over hebt.

http://www.dewereldmorgen.be/blog/pa...quent-en-faalt

http://www.dewereldmorgen.be/blog/pa...g-van-cannabis

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09...is-boek-drugs/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 maart 2018 om 11:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:15   #32
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht


niet anekdotisch dan maar : ‘Zo verdubbelde tussen 2000 en 2010 het aantal opnames in de psychiatrie voor cannabismisbruik’, stelt het rapport.
we draaien in cirkeltjes Anna. Gij beweert dat iedere gebruiker zegt dat cannabis zo veilig is. Ik zeg "fijn voor dat anekdotisch verhaal, maar dat beweert niemand die bezig is met onderzoek naar cannabisgebruik, en het beleid rond cannabisgebruik". En dan komt gij af met een citaat dat mijn bewering staaft.

Tis vrijdag, ik zal het daar op steken
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:30   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
we draaien in cirkeltjes Anna. Gij beweert dat iedere gebruiker zegt dat cannabis zo veilig is. Ik zeg "fijn voor dat anekdotisch verhaal, maar dat beweert niemand die bezig is met onderzoek naar cannabisgebruik, en het beleid rond cannabisgebruik". En dan komt gij af met een citaat dat mijn bewering staaft.

Tis vrijdag, ik zal het daar op steken
laat ons dan uit de cirkeltjes treden en ga mss eens in op het probleem dat ik nu al een keer of drie citeerde...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:59   #34
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht


niet anekdotisch dan maar : ‘Zo verdubbelde tussen 2000 en 2010 het aantal opnames in de psychiatrie voor cannabismisbruik’, stelt het rapport.
Juist en dus?

Waarom constateert men iets dergelijks in een rapport en adviseert men tegelijk om cannabis uit de illegale sfeer te houden denk je?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 12:05   #35
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Juist en dus?

Waarom constateert men iets dergelijks in een rapport en adviseert men tegelijk om cannabis uit de illegale sfeer te houden denk je?
omdat het causaal verband tussen delegaliseren en mogelijk positieve invloed op het medisch probleem in het rapport (of althans toch in het artikel) helemaal niet aangeraakt wordt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 12:27   #36
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
omdat het causaal verband tussen delegaliseren en mogelijk positieve invloed op het medisch probleem in het rapport (of althans toch in het artikel) helemaal niet aangeraakt wordt.
Ik zal het rapport eens aandachtig lezen. Maar ik zie nu al dat men ook de effecten van alcohol consumptie behandelt en de onwil om ook maar iets te doen aan de beperking van het aanbod.

Men kun dus sowieso spreken van een inconsistente houding.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 12:31   #37
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zal het rapport eens aandachtig lezen. Maar ik zie nu al dat men ook de effecten van alcohol consumptie behandelt en de onwil om ook maar iets te doen aan de beperking van het aanbod.

Men kun dus sowieso spreken van een inconsistente houding.
alcohol ... ook een (tegen)argument dat steeds opduikt als je op de negatieve kanten van cannabis wijst.
mij niet gelaten hoor, ik gebruik ook nooit alcohol btw, alcohol is idd wsl even schadelijk en kankerverwekkend dan tabakgebruik, dat mag van mij even hard aangepakt worden.

maar t is mss interessant om te vergelijken vanwege het verschil legaal/illegaal
biedt het legaal zijn van alcohol een betere garantie voor ontrading? ik heb t gevoel van niet ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 maart 2018 om 12:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 12:46   #38
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat ons dan uit de cirkeltjes treden en ga mss eens in op het probleem dat ik nu al een keer of drie citeerde...
Ik heb weinig toe te voegen aan BigF's reactie.

En Anna, de cijfers stegen ondanks een cannabisverbod

uit het rapport:
Citaat:
Een ander gevolg is dat er geen controle mogelijk is op de samenstelling, de zuiverheid, de sterkte en in algemene zin de kwaliteit van
illegale cannabis. De huidige ‘nederwiet’ of ‘belgowiet’ bevat veel hogere concentraties van THC dan dertig of veertig jaar geleden, maar dat is net een gevolg van het repressieve beleid.
p29
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 12:50   #39
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alcohol ... ook een (tegen)argument dat steeds opduikt als je op de negatieve kanten van cannabis wijst.
mij niet gelaten hoor, ik gebruik ook nooit alcohol btw, alcohol is idd wsl even schadelijk en kankerverwekkend dan tabakgebruik, dat mag van mij even hard aangepakt worden.

maar t is mss interessant om te vergelijken vanwege het verschil legaal/illegaal
biedt het legaal zijn van alcohol een betere garantie voor ontrading? ik heb t gevoel van niet ...
misschien eens het rapport lezen Anna ipv uw gevoel te volgen. Daar worden parallellen getrokken met tabak- en alcoholregulering. Vanaf p 58
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 13:06   #40
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alcohol ... ook een (tegen)argument dat steeds opduikt als je op de negatieve kanten van cannabis wijst.
mij niet gelaten hoor, ik gebruik ook nooit alcohol btw, alcohol is idd wsl even schadelijk en kankerverwekkend dan tabakgebruik, dat mag van mij even hard aangepakt worden.

maar t is mss interessant om te vergelijken vanwege het verschil legaal/illegaal
biedt het legaal zijn van alcohol een betere garantie voor ontrading? ik heb t gevoel van niet ...
Ontrading is maar één kant van het verhaal, criminaliteit is een ander aspect en daar zien we bij alchohol toch veel minder criminaliteit tov cannabis.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be