Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2022, 14:53   #21
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig mee eens. Ik heb een behoorlijk grote tuin en ik heb het gazon nog nooit besproeid. Met het huidige droge en hete weer is er in de loop van juni/juli in dat gazon zeer veel witte klaver tot bloei gekomen (weken lang). Het was een waar genoegen om zien hoezeer de honingbijen op de klaver af kwamen. Witte klaver wortelt veel dieper dan gras.
Klopt, dat is absoluut een aanrader en de bezige bijen maken graag gebruik van die bloemetjes Dat brengt tenminste wat leven in de gazon.

Bijkomend voordeel is dat die klaver ook bijzonder lang bloeit, in tegenstelling tot vele andere bloemen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 15:05   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Klopt, dat is absoluut een aanrader en de bezige bijen maken graag gebruik van die bloemetjes Dat brengt tenminste wat leven in de gazon.

Bijkomend voordeel is dat die klaver ook bijzonder lang bloeit, in tegenstelling tot vele andere bloemen.
Ik heb verleden jaar een lavendelperk aangelegd.
Veel bijen, een heerlijke geur en de bloemen zijn mooi.

Tussen de lavendel heb ik gehakseld hout gegooid, dit zorgt er voor dat de grond niet snel uitdroogt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 15:14   #23
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb verleden jaar een lavendelperk aangelegd.
Veel bijen, een heerlijke geur en de bloemen zijn mooi.

Tussen de lavendel heb ik gehakseld hout gegooid, dit zorgt er voor dat de grond niet snel uitdroogt.
Lavendel staat ook op mijn to-do lijst!
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 16:13   #24
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig mee eens. Ik heb een behoorlijk grote tuin en ik heb het gazon nog nooit besproeid. Met het huidige droge en hete weer is er in de loop van juni/juli in dat gazon zeer veel witte klaver tot bloei gekomen (weken lang). Het was een waar genoegen om zien hoezeer de honingbijen op de klaver af kwamen. Witte klaver wortelt veel dieper dan gras.
Witte klaver is hier ook welkom.
Nergens staat het gras groener dan waar klaver staat omdat het stikstof bindt uit de lucht en in de grond beschikbaar maakt.

Het is wat mij betreft dan ook geen onkruid. Alle andere onkruiden daarentegen zie ik liever niet.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 16:16   #25
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.815
Standaard

Mijn gras sproei ik niet.
Ik bezie het als een fasting voor het gazon. Onkruid ziet doorgaans nog meer af. En na een paar regenbuien komt het gras sneller terug dan het onkruid.
Zeker met een magere dosis patentkali.

Maar ik heb dit voorjaar voor 12k aan vaste planten en bomen aangeplant.
Sproeiverbod of niet, ik zal die water blijven geven (1x week).
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 16:45   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als je in dergelijke periode uw gazon besproeit met drinkwater opdat die groen zou blijven, dan bestaat daar een woord voor; meer bepaald "idioot".

Vlaanderen telt nogal wat van die figuren. Een gemillimeterde gazon, hier en daar een Buxus die 4 x per jaar met gif moet behandeld worden en uiteraard een hond en liefst ook nog 2 katten.

Een gazon veel besproeien is overigens slecht, dat maakt de gazon zwak en wortels groeien niet in de diepte. Gazon die te weinig water krijgt gaat in coma en is niet dood in tegenstelling tot wat de onwetende Vlaming meent.
Het zou veel beter zijn wat meer volk af te maken, dat is een investering op langere termijn dan "uw gazon niet besproeien". Telkens je 100 Indiers (ik zeg maar wat) doodt, heb je meer bespaard dan wat je doet door uw gazon te laten verdrogen. En het is iets dat tientallen jaren meegaat. Bijvoorbeeld, he.

Of gepensioneerden 3 jaar pensioen te geven en dan af te maken. Dat zou ook veel besparen. Er zijn legio mogelijkheden voor we in het comfort moeten snijden van de normale burger. Want de reden van ons bestaan is dat comfort. Zonder dat comfort is het beter om een kernoorlog te voeren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 augustus 2022 om 16:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 17:06   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Lavendel staat ook op mijn to-do lijst!
Staat ook in onze tuin, samen met Nepeta Cataria en aardbei.
Haagwinde is lastiger, maar ik vind de bloemen wel leuk.

En neen, wij bewateren niet, en het gras zelf, dat vrij hoog staat, begint nu wel bruin te worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 05:32   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Ik vond het prachtig hoe de minister fijntjes mededeelde dat,in Vlaanderen,er een "waterplan" in werking is...En dat is niet afhankelijk van tam-tam pers en politici-zonder-werk lulletjes
Inderdaad stel dat er laat in oktober nog steeds geen regen is,DAN hebben we pas een probleem...


Laat de tamtammers,(net als bij de Aziatische Hoornaar recent) maar proberen relletjes te stoken en ieder probleem als "catastrofaal" noemen...

(de k l i m a a t v e r a n d e r i n g ,o jeetje,we gaan allemaal sterven tenzij we meer belastingen betalen om nog meer nuttelozen te subsidieren die dan nog meer doom-rapporten verzinnen maar zelf NIKS bijdragen aan enigerlei eventuele oplossing,bvb door zelfmoord te plegen of zo )

Ondertussen zouden landbouwers,speciaal de groententeelt,wel mogen beseffen dat juli/augustus in Vlaanderen misschien niet echt geschikte maanden zijn voor hun metier....Gelukkig hebben groenten ook andere groeiseizoenen wegens hun snelle cycli......

Laatst gewijzigd door kelt : 10 augustus 2022 om 05:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 06:23   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Lavendel staat ook op mijn to-do lijst!
Is een heel dankbare plant.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 07:27   #30
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vond het prachtig hoe de minister fijntjes mededeelde dat,in Vlaanderen,er een "waterplan" in werking is...En dat is niet afhankelijk van tam-tam pers en politici-zonder-werk lulletjes
Inderdaad stel dat er laat in oktober nog steeds geen regen is,DAN hebben we pas een probleem...


Laat de tamtammers,(net als bij de Aziatische Hoornaar recent) maar proberen relletjes te stoken en ieder probleem als "catastrofaal" noemen...

(de k l i m a a t v e r a n d e r i n g ,o jeetje,we gaan allemaal sterven tenzij we meer belastingen betalen om nog meer nuttelozen te subsidieren die dan nog meer doom-rapporten verzinnen maar zelf NIKS bijdragen aan enigerlei eventuele oplossing,bvb door zelfmoord te plegen of zo )

Ondertussen zouden landbouwers,speciaal de groententeelt,wel mogen beseffen dat juli/augustus in Vlaanderen misschien niet echt geschikte maanden zijn voor hun metier....Gelukkig hebben groenten ook andere groeiseizoenen wegens hun snelle cycli......
Gokken voor oktober of nu al ingrijpen ? Ik stel voor ipv onder de douche te pissen niet meer te douchen, ipv niet meer te sproeien het gras weg te doen en kunstgras in regenboogkleuren te leggen, huizen met zwembaden of zonder riolering af te breken en massale zelfmoord bij jongeren te promoten om plaats te maken voor miljoenen Afrikaanse, Aziatische en Zuid-Amerikaanse vluchtelingen en gelukszoekers.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 08:15   #31
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vond het prachtig hoe de minister fijntjes mededeelde dat,in Vlaanderen,er een "waterplan" in werking is...En dat is niet afhankelijk van tam-tam pers en politici-zonder-werk lulletjes
Inderdaad stel dat er laat in oktober nog steeds geen regen is,DAN hebben we pas een probleem...


Laat de tamtammers,(net als bij de Aziatische Hoornaar recent) maar proberen relletjes te stoken en ieder probleem als "catastrofaal" noemen...

(de k l i m a a t v e r a n d e r i n g ,o jeetje,we gaan allemaal sterven tenzij we meer belastingen betalen om nog meer nuttelozen te subsidieren die dan nog meer doom-rapporten verzinnen maar zelf NIKS bijdragen aan enigerlei eventuele oplossing,bvb door zelfmoord te plegen of zo )

Ondertussen zouden landbouwers,speciaal de groententeelt,wel mogen beseffen dat juli/augustus in Vlaanderen misschien niet echt geschikte maanden zijn voor hun metier....Gelukkig hebben groenten ook andere groeiseizoenen wegens hun snelle cycli......
In België blinkt men uit in niet verder kijken dan zijn neus lang is.

Drinkwater is van fundamenteel belang en zou permanent beschikbaar moeten zijn, ongeacht de omstandigheden.

De vaststelling dat, indien het niet zou regenen de situatie eind september acuut zou zijn en men nu geen maatregelen neemt is in die zin vrij onthutsend.

Tevens vrij onthutsend is dat men geen sproeiverbod instelt, want dat wordt immers toch niet opgevolgd.

Kortom, men laat maar betijen en gokt er dus gewoon op dat het wel ( voldoende ) zal gaan regenen komende tijd.

En men gaat er ook vanuit dat het verbruik vrij constant is de mensen nu wel verantwoordelijk omgaan met drinkwater want ze verbruiken nu al minder dan vorige jaar. Verschil is dat vorig jaar iedereen thuis zat met corona en nu velen op reis zijn, maar kom.

De vraag is wat er gebeurt als we ook een droge oktober, november krijgen en volgende zomer met nu reeds 5/6 droge zomers.

Verantwoordelijke mensen nemen preventieve maatregelen en hollen niet achter de feiten aan of dienen niet eerst tegen de muur te lopen om in actie te schieten.

In afwachting van de verder uitvoering van de Blue deal had het me evident geleken dat men wel bijkomende maatregelen had genomen zoals een goede huisvader dat zou doen.

Als men natuurlijk bij ieder facet van het meest positieve en ideale scenario uitgaat en dat maatregelen toch niet opgevolgd worden, dat dien je inderdaad geen maatregelen te nemen. De vraag is alleen of dat realistisch en verantwoord is.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 08:18   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Drinkwater is van fundamenteel belang en zou permanent beschikbaar moeten zijn, ongeacht de omstandigheden.
Regelt zoiets zichzelf niet ? In de zin: als er geen drinkwater meer is, gaan er miljoenen mensen dood, zodat het algemene verbruik volgend jaar met veel minder volk, ook gezakt zal zijn, en het probleem is weer opgelost ?

Is het niet door weer proberen te maatregelen, dat men het probleem laat bestaan ? Want als men NU spaarzaam is, en we komen toch weer oktober door met voldoende drinkwater om in leven te blijven, dan stelt het probleem zich de volgende keer WEER he. Terwijl als er nu, zeg maar, 3 miljoen mensen dood gaan, dan zal het verbruik voor de komende 10 - 20 jaar met 30% zijn afgenomen. Dat zal dus het probleem, zonder teveel zever, veel beter oplossen, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 08:30   #33
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Regelt zoiets zichzelf niet ? In de zin: als er geen drinkwater meer is, gaan er miljoenen mensen dood, zodat het algemene verbruik volgend jaar met veel minder volk, ook gezakt zal zijn, en het probleem is weer opgelost ?

Is het niet door weer proberen te maatregelen, dat men het probleem laat bestaan ? Want als men NU spaarzaam is, en we komen toch weer oktober door met voldoende drinkwater om in leven te blijven, dan stelt het probleem zich de volgende keer WEER he. Terwijl als er nu, zeg maar, 3 miljoen mensen dood gaan, dan zal het verbruik voor de komende 10 - 20 jaar met 30% zijn afgenomen. Dat zal dus het probleem, zonder teveel zever, veel beter oplossen, nee ?
In vervlogen tijden of in bepaalde achterlopende continenten is dat misschien nog het geval.

Probleem bij ons is gewoon dat men steeds maar is blijven verder bouwen en verharden zoals vroeger zonder zich vragen te stellen bij die evolutie en de gevolgen daarvan.

Pas nu, wanneer we met problemen geconfronteerd worden, beseft men dit en schiet men in actie en gaat men alles herorganiseren. Dit behelst het voorzien van wadi's bij verkavelingen, bezinkingsbekkens bij nieuwbouw, waterputten, opslagreservoirs enz. Thans vloeit 60% van het water richting riool, om maar even te duiden.

Die switch vergt tijd en in afwachting daarvan is het zaak zuinig om te springen met water.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 10:06   #34
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik denk dat u de Vlaming schromelijk overschat. Zie bovenstaande.
Waar ik woon toch niet. Nog niemand zien sproeien.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 10:07   #35
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Lavendel staat ook op mijn to-do lijst!
Heb dat al geprobeerd. Lukt niet, hangt van de grond af denk ik.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 11:10   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In vervlogen tijden of in bepaalde achterlopende continenten is dat misschien nog het geval.

Probleem bij ons is gewoon dat men steeds maar is blijven verder bouwen en verharden zoals vroeger zonder zich vragen te stellen bij die evolutie en de gevolgen daarvan.

Pas nu, wanneer we met problemen geconfronteerd worden, beseft men dit en schiet men in actie en gaat men alles herorganiseren. Dit behelst het voorzien van wadi's bij verkavelingen, bezinkingsbekkens bij nieuwbouw, waterputten, opslagreservoirs enz. Thans vloeit 60% van het water richting riool, om maar even te duiden.

Die switch vergt tijd en in afwachting daarvan is het zaak zuinig om te springen met water.
Maar als we ondertussen wat volk kunnen laten sterven van droogte, is dat toch ook weeral zoveel gewonnen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 17:13   #37
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar als we ondertussen wat volk kunnen laten sterven van droogte, is dat toch ook weeral zoveel gewonnen ?
Het is voor iedereen warm, maar toch....
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 18:30   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In vervlogen tijden of in bepaalde achterlopende continenten is dat misschien nog het geval.

Probleem bij ons is gewoon dat men steeds maar is blijven verder bouwen en verharden zoals vroeger zonder zich vragen te stellen bij die evolutie en de gevolgen daarvan.

Pas nu, wanneer we met problemen geconfronteerd worden, beseft men dit en schiet men in actie en gaat men alles herorganiseren. Dit behelst het voorzien van wadi's bij verkavelingen, bezinkingsbekkens bij nieuwbouw, waterputten, opslagreservoirs enz. Thans vloeit 60% van het water richting riool, om maar even te duiden.

Die switch vergt tijd en in afwachting daarvan is het zaak zuinig om te springen met water.
Doe zoals in spanje.

Hang niet zoveel dakgoten en minder waterputten.
Laat het water doen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 20:10   #39
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb verleden jaar een lavendelperk aangelegd.
Veel bijen, een heerlijke geur en de bloemen zijn mooi.

Tussen de lavendel heb ik gehakseld hout gegooid, dit zorgt er voor dat de grond niet snel uitdroogt.
Gaat daar niet teveel houtvorming optreden op korte tijd ....of kan je dat heel kort snoeien ? Wel schoon hé.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2022, 06:06   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Gaat daar niet teveel houtvorming optreden op korte tijd ....of kan je dat heel kort snoeien ? Wel schoon hé.
Tot nu toe nog geen probleem, de oudste staat 5 jaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be