Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2022, 19:23   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Waar las ik dat de btw-vermindering en energiecheque ivm elektriciteit, de index-drempel zou uitstellen van maart of april naar ergens oktober?

Wel, volgens mij zal het vroeger zijn. Wegens aanhoudende prijsstijgingen van van alles en nog wat.

En als de btw daarna terug gaat naar 21 procent: bingo, de volgende verhoging staat alweer voor de deur.

Vivaldi wankelt. Het federale budget wankelt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 21:04   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar las ik dat de btw-vermindering en energiecheque ivm elektriciteit, de index-drempel zou uitstellen van maart of april naar ergens oktober?

Wel, volgens mij zal het vroeger zijn. Wegens aanhoudende prijsstijgingen van van alles en nog wat.

En als de btw daarna terug gaat naar 21 procent: bingo, de volgende verhoging staat alweer voor de deur.

Vivaldi wankelt. Het federale budget wankelt.
Vivaldi wankelt al lang maar Crootje brengt telkens het evenwicht weer.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 02:25   #23
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vivaldi wankelt al lang maar Crootje brengt telkens het evenwicht weer.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02...index-oktober/

Kan het zijn dat we er weer opliggen?
We krijgen 100€ op energie terug maar ca. 6 maand geen indexverhoging, wie wint denkt u?
Het ligt er gewoon vingerdik op.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 09:21   #24
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Tja ... dure energie doet automatisch alles stijgen. Ook de corona crisis en het feit dat iedereen begint te bouwen en verbouwen bijvoorbeeld zorgen dan weer voor tekorten.

Op termijn zal alles zich wel stabiliseren. Hoe lang dat moet duren, dat is koffiedik kijken.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 10:42   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tja ... dure energie doet automatisch alles stijgen. Ook de corona crisis en het feit dat iedereen begint te bouwen en verbouwen bijvoorbeeld zorgen dan weer voor tekorten.

Op termijn zal alles zich wel stabiliseren. Hoe lang dat moet duren, dat is koffiedik kijken.
Om een simpel voorbeeld te geven, ik bestelde begin november een kwaliteits staanlamp-uplighter met de beste leds en dimmers-verstelbaarheid. Online in Duitsland.

Prijs toen: ~ € 750 online. Dat was denk ik nog voor de energieprijzen omhoog gingen.

De lamp kwam pas eergisteren aan of bijna 3 maand later, na 3-4 mails met veel excuses wg corona en omikron en chips , nieuwe productie-strategie, enz.. Soit het geld hadden ze al begin december via kredietkaart.

Besteld men dezelfde lamp vandaag bij dezelfde online-site kost die ~300 € meer.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 12:19   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Als ik eens tijd heb, ga ik nog eens zoeken naar wat ik vroeger al eens vond, maar nu kwijt ben:
de heel lange lijst van Economie, van dingen die in de index-korf zitten, met hun weging.

Allez, ik bedoel: heeft iemand een degelijke tip?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 13:04   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik eens tijd heb, ga ik nog eens zoeken naar wat ik vroeger al eens vond, maar nu kwijt ben:
de heel lange lijst van Economie, van dingen die in de index-korf zitten, met hun weging.

Allez, ik bedoel: heeft iemand een degelijke tip?
Via deze zal je wel alles vinden:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ndex-hicp#news

https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...x-hicp#figures
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 16:04   #28
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik eens tijd heb, ga ik nog eens zoeken naar wat ik vroeger al eens vond, maar nu kwijt ben:
de heel lange lijst van Economie, van dingen die in de index-korf zitten, met hun weging.

Allez, ik bedoel: heeft iemand een degelijke tip?
Ik heb vroeger zo'n lijst gezien.
Héél moeilijk te vinden op internet. Dat weet ik nog.
Wanneer je nu kijkt bij Statbel zie je:
gas heeft in de indexkorf een "gewicht" van 24 per 1000
elektriciteit heeft 39 per duizend.
Door de btw verlaging op elektriciteit is er pas een indexaanpassing in oktober.
Het kabinet van Crootje heeft goed gerekend & geteld.


Laatst gewijzigd door Boduo : 18 februari 2022 om 16:16.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 19:56   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Om een simpel voorbeeld te geven, ik bestelde begin november een kwaliteits staanlamp-uplighter met de beste leds en dimmers-verstelbaarheid. Online in Duitsland.

Prijs toen: ~ € 750 online. Dat was denk ik nog voor de energieprijzen omhoog gingen.

De lamp kwam pas eergisteren aan of bijna 3 maand later, na 3-4 mails met veel excuses wg corona en omikron en chips , nieuwe productie-strategie, enz.. Soit het geld hadden ze al begin december via kredietkaart.

Besteld men dezelfde lamp vandaag bij dezelfde online-site kost die ~300 € meer.
Dat stinkt naar afzetterij hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 20:58   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat stinkt naar afzetterij hé.
Ik heb wel € 750 betaald, online betaalt men altijd de prijs bij bestelling.

Afzetterij? Die wachttijd?

Of die nieuwe prijs? men kent toch elke prijs bij bestelling?

Dat fors gestegen energiekosten doorgerekend worden naar de klant is toch maar gewoontjes. Dan moet de klant maar wachten op veel gunstigere tijden.
Ik heb nog geluk gehad.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 09:26   #31
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Maar dat is de hele bedoeling van de nazi's. Daarvoor diende hun virus gemoei. En nu uit alle macht voorkomen dat oude prijzen terugkeren, door snelsnel indexeringen en hun hele rattemetak.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 19 februari 2022 om 09:27.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 10:01   #32
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tja ... dure energie doet automatisch alles stijgen. Ook de corona crisis en het feit dat iedereen begint te bouwen en verbouwen bijvoorbeeld zorgen dan weer voor tekorten.

Op termijn zal alles zich wel stabiliseren. Hoe lang dat moet duren, dat is koffiedik kijken.
Hoe komt dat bouwen en verbouwen van "iedereen": door de nazi's, met hun huizenmarkt bemoeienissen ook steeds extremer wordend, tot afbreken om een ander te zetten, met milieu opwarming en hun andere mantra's als "uitleg".
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 11:02   #33
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.788
Standaard

Ontvang je uw groepsverzekering bij pensioen .....moet je solidariteit bijdrage betalen op ontvangen bedrag .
Dan trek je uw pensioen rekenen ze terug solidariteitsbijdrage van de groepsverzekering bij u maandelijks pensioen .......2 keer op het zelfde bedrag !!!!

Klacht ingediend bij ombudsman pensioen voor onderzoek .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 13:55   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Ontvang je uw groepsverzekering bij pensioen .....moet je solidariteit bijdrage betalen op ontvangen bedrag .
Dan trek je uw pensioen rekenen ze terug solidariteitsbijdrage van de groepsverzekering bij u maandelijks pensioen .......2 keer op het zelfde bedrag !!!!

Klacht ingediend bij ombudsman pensioen voor onderzoek .
En als je dat geld niet opdoet, dan passeert de successie nog maar eens langs de kassa.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 15:23   #35
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En als je dat geld niet opdoet, dan passeert de successie nog maar eens langs de kassa.
Hela ik leef nog hé .

2 keer betalen voor hetzelfde ?

Ik zoek 134 j oud te worden .....één ding is zeker betalen zullen ze ik heb lang genoeg gewerkt en genoeg belastingen betaald op mijn werk.

Laatst gewijzigd door chris k : 19 februari 2022 om 15:25.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 17:20   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Dat de prijzen snel blijven stijgen, is een zaak.

Maar de politieke consequenties daarvan, dat is nog wat lekkere koek. Vooral federaal lekkere koek.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 20:43   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

BTW op groenten & fruit is 9 % !
Dat moet naar 6 % !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 02:19   #38
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En als je dat geld niet opdoet, dan passeert de successie nog maar eens langs de kassa.

Daar is wat aan te doen hé, hier passeren ze alvast aan een zo goed als lege kassa.
Het is nog niet zoals de staatskas maar meer dan grabbelen in wat restjes zullen ze niet meer moeten doen en alles conform het boekje.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 12:34   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
BTW op groenten & fruit is 9 % !
Dat moet naar 6 % !
Ik vind wel dat de basisregel moet blijven: de centen die je verdient met te werken om je gezin te kunnen voeden, moeten liefst zo laag als mogelijk belast worden.
Dus minder directe belastingen.
De honger van de overheid kan best gestild worden met indirecte belastingen. Maar vanzelfsprekend: de overheid moet mager blijven. Gezond mager. Niet graatmager. En intelligente indirecte belastingen. Geen domme.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 17:27   #40
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind wel dat de basisregel moet blijven: de centen die je verdient met te werken om je gezin te kunnen voeden, moeten liefst zo laag als mogelijk belast worden.
Dus minder directe belastingen.
De honger van de overheid kan best gestild worden met indirecte belastingen. Maar vanzelfsprekend: de overheid moet mager blijven. Gezond mager. Niet graatmager. En intelligente indirecte belastingen. Geen domme.
Is BTW van (uitzonderlijk) 9% intelligent ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be