Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2022, 21:34   #1
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard Zonnepanelen.

Ik ben mij volop aan het informeren voor het plaatsen van zonnepanelen op mijn huis, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de meeste verkopers van die dingen zeveraars zijn, die de winsten die je daarmee maakt leugenachtig grof overdrijven. Ik heb net een visio achter de rug met een technisch-commercieel kieken dat blijkbaar doof is voor de meest elementaire rekensommen.

Men kan dus niet echt voortgaan op wat die commercielen U trachten wijs te maken. Ik wilde even vergelijken met de prijzen in Belgie om te zien hoe het zit.

Ik heb een offerte voor ongeveer 18000 Euro voor een installatie van 6 KWc, wat in mijn streek (maar jammer genoeg oost-west en niet zuid) ongeveer 6300 KWHr per jaar zou moeten opleveren volgens de simulator hier:

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

De huidige prijs hier voor electriciteit is 0.174 Euro per KWHr, dat is wel lichtjes aan het stijgen. (ttz, dat is de prijs bij consumptie ; de prijs bij levering aan het net is maar 0.10 Euro per KWHr).

Eerlijk gezegd, in die configuratie is het niet echt rendabel binnen de 10 jaar, maar men doet allerlei rare berekeningen om mij van het tegendeel te willen overtuigen. Er is wel een klein beetje "steun" voor die panelen, ongeveer 2600 Euro, maar op een factuur van 18 000 Euro maakt dat niet echt het grote verschil.

Zijn er mensen die cijfers hebben (concrete) in Belgie ? Simulatie geeft aan dat er niet veel minder productie is ginder dan hier trouwens: 5900 KWHr ipv 6300 KWHr, veel maakt dat niet uit.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 12:57   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

In deze tijden van hoge en stijgende energieprijzen begint iedereen aan te overwegen zonnepanelen te plaatsen.

Om welke panelen gaat het? Hoeveel is de opbrengst per paneel?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:33   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In deze tijden van hoge en stijgende energieprijzen begint iedereen aan te overwegen zonnepanelen te plaatsen.

Om welke panelen gaat het? Hoeveel is de opbrengst per paneel?
Wel, het gaat om een offerte voor 16 panelen van het type:
Astronergy AstroSemi 375w CHSM60M-HC

voor een 6 KWc installatie. Prijs, alles inbegrepen: 16773 Euro, en ik zou recht hebben op een premie van 1740 Euro (mij uitbetaald gespreid een periode van 5 jaar) dus is de netto prijs uit mijn zak 15 033 Euro.

De installatie zou volgens de offerte 5820 KWhr per jaar opbrengen terwijl een simulatie op deze site:

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

mij aangeeft dat ik op 6270 KWhr kan rekenen (het zou richting Oosten georienteerd zijn: mijn dak is oost-west, maar west zit ik een beetje in de schaduw van bergen en bomen 's avonds).

Dus technisch gezien klopt dat.

De huidige electriciteitsprijs hier is 17.4 Eurocent per KWHr (standaard tarief EDF) en de overtollige productie wordt opgekocht aan 10 Eurocent per KWHr.

Dat is op zich niet slecht, maar de aankoopprijs van de panelen is gewoon te duur om rendabel te zijn binnen de 10 jaar ongeveer.

Ik heb een verkoopster gehad die zotte dingen beweerde. Ik heb mijn autoconsumptie berekend door mijn verbruik per uur (dat ik kan afladen van mijn electriciteitsdistributor) sinds 1 juli 2021 -> 1 juli 2022 te vergelijken met de uurproductie dat je ook op bovenstaande site kan afladen, en dan vind ik een autoconsumptie van 70% wat niet slecht is.

Maar dat wil zeggen dat ik dus 0.7 * 5820 * 0.174 + 0.3 * 5820 * 0.1 = 883 Euro per jaar kan verwachten wat dus mijn ding pas afbetaalt op 17 jaar. Zelfs al stijgt de prijs van de electriciteit, ik blijf op de hele lange termijn break-even vinden.

En in de offerte maakt men mij wijs dat ik 184 Euro per maand winst maak hiermee, waardoor het op 8 jaar zou afbetaald zijn. Dat is boerenbedrog.

Nadat ik wees op technische onmogelijkheid van die prijs, heeft men mij een nieuwe simulatie getoond, waar ik 124 Euro per maand winst zou maken. Wat eveneens fout is. Ik zal maar 833 / 12 = 74 Euro per maand winst maken.

ZELFS al stijgt de prijs van de stroom, ik zit nog ver van een rendabele investering binnen de 10 jaar.

Kortom, op een factor 2 na ben ik er. Mocht het nu half zoveel kosten, dan tekende ik onmiddellijk.

Ik wilde eigenlijk een installatie van 9 KWc maar blijkbaar moet je dan 3-fasen stroom hebben, en die miserie wil ik niet meer. Als je wil koppelen aan het net en je bent monophase, dan is 6 KWc het maximum dat je mag koppelen hier blijkbaar.

Alles bij elkaar is dat gewoon te klein en te duur voor mijn situatie. Mijn jaarverbruik is 22000 KWHr.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2022 om 13:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:35   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Als ze u daarenboven een digitale teller aansmeren en je bent een ganse dag uit werken, vergeet het dan maar. Sop, kolen....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:38   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als ze u daarenboven een digitale teller aansmeren en je bent een ganse dag uit werken, vergeet het dan maar. Sop, kolen....
Ik heb een digitale teller, daarmee kon ik mijn verbruikspatroon elk half uur hebben het laatste jaar.

Ik was positief ingesteld maar het is gewoon te duur voorlopig, het brengt te weinig op voor de prijs, en bovendien zijn het ongelofelijke leugenaars die je aan de lijn hebt. Dat laatste is spijtig.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2022 om 13:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:52   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb een digitale teller, daarmee kon ik mijn verbruikspatroon elk half uur hebben het laatste jaar.

Ik was positief ingesteld maar het is gewoon te duur voorlopig, het brengt te weinig op voor de prijs, en bovendien zijn het ongelofelijke leugenaars die je aan de lijn hebt. Dat laatste is spijtig.
Misbruik maken van de onwetendheid van de meesten. Een maffia zoals garage's en (vroeger tv en-)witgoed-herstellers.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:02   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misbruik maken van de onwetendheid van de meesten. Een maffia zoals garage's en (vroeger tv en-)witgoed-herstellers.
Ja, ik viel echt van mijn stoel toen men mij die evident foute dingen presenteerde alsof het de normale werkelijkheid was. Mijn jaarverbruik is 22 000 KWHr (dat is nogal veel, ik zou wat moeten verminderen, maar kom, 't is nu zo), en die panelen kunnen volgens hun eigen zeggen 5820 KWHr per jaar opbrengen, en die madam beweerde dat ik 43% ging besparen op mijn factuur.

Toen ik die zegde dat 5820 nooit 43% van 22 000 kan zijn, vroeg ze of ik insinueerde dat ze aan het liegen was Het is dan dat ze mij een tweede "simulatie" heeft opgestuurd, die wat minder (maar toch nog altijd veel) leugenachtig was.

Dat zijn zulke ELEMENTAIRE dingen dat ik er gewoon van achterover viel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:24   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Ik dacht dat je een nul teveel had getypt bij uw verbruik van 22 000 kWh.
Hoe geraak je daaraan? Elektrische verwarming?
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 3 augustus 2022 om 14:27.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:31   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik dacht dat je een nul teveel had getypt bij uw verbruik van 22 000 kWh.
Hoe geraak je daaraan? Elektrische verwarming?
Warmtepomp.

Ik had 12 000 KWHr electrisch verbruik toen ik op gas verwarmde (dus niet-verwarming electrisch verbruik). Zoals de meeste van mijn collega's. Ik verbruikte 33 000 KWHr gas voor verwarming en warm water. Dat is nu door 8000 - 10000 KWHr warmtepomp vervangen, wat min of meer klopt met de rendementsfactor van mijn warmtepomp. 2 000 KWHr extra kan verklaard worden sinds ik een (klein) zwembad met warmtepomp heb geinstalleerd.

Mijn warmtepomp zelf zegt dat ze 8000 KWHr verbruikt heeft trouwens, maar ik ben niet heel zeker van die waarde, want op een zeker ogenblik heeft ze gebugd, en heb ik haar controller moeten resetten.

Ik gebruik nu enkel nog gas om te koken, wat minuscuul is. Essentieel 140 Euro abonnement, en 20 of 30 Euro verbruik per jaar.

Ik heb een groot en oud huis dat niet heel goed geisoleerd is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2022 om 14:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:33   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik dacht dat je een nul teveel had getypt bij uw verbruik van 22 000 kWh.
Hoe geraak je daaraan? Elektrische verwarming?
Dat stel centrifuges in de kelder zijn niet zuinig hoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:33   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat stel centrifuges in de kelder zijn niet zuinig hoor.
Ssst
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:41   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Mijn vraag was eerder of er hier mensen zijn die zelf panelen installeren of er willen installeren, welke de prijzen zijn van die installaties, en hoeveel de stroom in Belgie kost.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:52   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Op mijn laatste afrekeningsfactuur voor elektriciteit kan ik lezen dat ik all in 0.22 € per kWh (btw inbegrepen) betaalde.
Dat was voor de grote stijgingen, factuur datum 17/8/21.

Binnen enkele weken verwacht ik opnieuw een afrekening, maar ook op basis van een vaste prijs, bepaald voor de grote stijgingen.
Tegelijk zal ik mijn maandelijkse voorafbetaling moeten ophoesten, ditmaal op basis van de huidige prijzen.

Verder kan de prijs om zonnepanelen te plaatsen erg variëren, naargelang de technische moeilijkheden, vb. grote kraan nodig, maar geraakt die ter plaatse ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 15:57   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op mijn laatste afrekeningsfactuur voor elektriciteit kan ik lezen dat ik all in 0.22 € per kWh (btw inbegrepen) betaalde.
Dat was voor de grote stijgingen, factuur datum 17/8/21.
Hier is de stroom een beetje, maar niet veel, goeiekoper. Ik zit aan het officiele standaard tarief (ben niet naar weggegaan van EDF). Hier zijn de prijzen de laatste tijd (BTW en alles inbegrepen):

Datum Prijs (BTW inclusief) per KWHr.
01/08/13 0,1329
01/11/14 0,1401
01/08/15 0,1437
01/08/16 0,1503
01/08/17 0,1483
01/02/18 0,1483
01/08/18 0,1467
01/06/19 0,1562
01/08/19 0,1555
01/02/20 0,1587
01/08/20 0,1597
01/02/21 0,163
01/08/21 0,1605
01/02/22 0,174

De "grote stijging" is hier door de regering uitgesteld naar 2023...

Ik heb een trendlijn gefit, en dat komt neer op 2.2% stijging per jaar gemiddeld tot hier toe.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2022 om 15:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 16:00   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Verder kan de prijs om zonnepanelen te plaatsen erg variëren, naargelang de technische moeilijkheden, vb. grote kraan nodig, maar geraakt die ter plaatse ...
Op mijn offerte van 16773 Euro was er 3150 Euro voorzien voor de installatiekost, de rest was materieel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 16:37   #16
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

22000 kWh met 16 zonnepanelen in oost/west richting voor 43% opvangen
Neen dat kan niet

Wij hebben er 10 (4kWh piek) met een thuisbatterij (6kWh)
Sinds februari dit jaar 1998 kWh opgewekt
Dit dekt 74% van ons verbruik dus nog 26% moeten aankopen
Onze zonnepanelen liggen zuid gericht

Onze kostprijs 8500 euro (4000 batterij en 4500 zonnepanelen)
Hierin zit groepskorting en premie ingerekend.

In mijn nacalculatie na 6 maand blijf ik op schema om na 6-8 jaar de investering teruggewonnen te hebben.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 3 augustus 2022 om 16:39.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 18:13   #17
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn vraag was eerder of er hier mensen zijn die zelf panelen installeren of er willen installeren, welke de prijzen zijn van die installaties, en hoeveel de stroom in Belgie kost.
Meer dan 1 euro wattpiek mag je niet geven voor PV installatie.
Huisbatterij is in mijn situatie nutteloze kost.
Digitale meter en saldeer euro's van injectiestroom voor stroomaankoop in winter en s'avonds.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 21:09   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Sinds februari dit jaar 1998 kWh opgewekt
Dit dekt 74% van ons verbruik dus nog 26% moeten aankopen


Hoe doen jullie dat om zo weinig te verbruiken ? Pries bij de buren ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 21:11   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Onze kostprijs 8500 euro (4000 batterij en 4500 zonnepanelen)
Hierin zit groepskorting en premie ingerekend.
Ah, hier zijn de premies "opgedroogd". Er blijft een minuskuul ding over.

Hoeveel was de kostprijs van uw panelen zonder enige premie of zo ?

Want voor een 3 KWp installatie (zonder batterij, maar met plaatsen op uw dak) moet ge hier rond de 8000 Euro rekenen.

Uw prijs is prima voor mij, aan zo een prijs zou ik het ook doen, maar niet met de dingen die men mij voorschotelt, met 3 Euro per Wp. Dat is zoals ik al zegde, nog minstens een factor 2 te hoog.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 21:13   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Meer dan 1 euro wattpiek mag je niet geven voor PV installatie.
Huisbatterij is in mijn situatie nutteloze kost.
Digitale meter en saldeer euro's van injectiestroom voor stroomaankoop in winter en s'avonds.
Wel, hier heb ik dus voorlopig een aanbieding die neerkomt op 3 Euro per Wp, en dat is dus minstens een factor 2 te hoog om rendabel te zijn.

Ik heb het dan wel over de koopprijs, alles inbegrepen, en geen premies of kortingen, van de installatie en het plaatsen en al.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be