Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2018, 23:20   #41
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De wel ligt open voor het doorbreken van dat andere cordon ?
Bobke, voor zover ik dat heb kunnen nagaan zat de PVDA NIET in een cordon. En dat Bart De Wever en Rutten voor mijn part naar de kloten lopen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:22   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Bobke, voor zover ik dat heb kunnen nagaan zat de PVDA NIET in een cordon. En dat Bart De Wever en Rutten voor mijn part naar de kloten lopen!

Norbert
Ik denk dat ze hetzelfde van u zeggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:36   #43
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Hij heeft wel een punt dat PVDA niet in een cordon zit en Bart kan dus naar de kloten lopen. Ik zou nu wel eerder 'op zijn hoofd staan' gebruikt hebben. Maar dat is eigenlijk hetzelfde.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:37   #44
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk dat ze hetzelfde van u zeggen.
Dat moeten ze zelf weten!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:40   #45
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hij heeft wel een punt dat PVDA niet in een cordon zit en Bart kan dus naar de kloten lopen. Ik zou nu wel eerder 'op zijn hoofd staan' gebruikt hebben. Maar dat is eigenlijk hetzelfde.
Beste Eno2, dat is het jargon van mijn streek (Zelzate inbegrepen). Maar, inderdaad, eigenlijk bedoelen we hetzelfde!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:42   #46
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hij heeft wel een punt dat PVDA niet in een cordon zit en Bart kan dus naar de kloten lopen. Ik zou nu wel eerder 'op zijn hoofd staan' gebruikt hebben. Maar dat is eigenlijk hetzelfde.
Het "cordon" is een uitvinding van links (groen). Daar gaan ze natuurlijk geen linkse partijen insteken. Maar in de geest is het natuurlijk gelijk. Neonazis of Black Bloc. Van 't zelfde laken een broek.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:47   #47
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het "cordon" is een uitvinding van links (groen). Daar gaan ze natuurlijk geen linkse partijen insteken. Maar in de geest is het natuurlijk gelijk. Neonazis of Black Bloc. Van 't zelfde laken een broek.
Je schiet hier een beetje door want dat klinkt erg goor.
De anderen (partijhoofdkwartieren) zijn dus niet volwassen genoeg om een vrije keuze te maken en lopen blindelings Groen achterna. Hoe merkwaardig voor een klein partijtje. . Vanwaar halen wij die macht? Blackmail?

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 november 2018 om 23:47.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 00:02   #48
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je schiet hier een beetje door want dat klinkt erg goor.
De anderen (partijhoofdkwartieren) zijn dus niet volwassen genoeg om een vrije keuze te maken en lopen blindelings Groen achterna. Hoe merkwaardig voor een klein partijtje. . Vanwaar halen wij die macht? Blackmail?
Man o man, je moet er echt een tekeningske bijmaken voor ze't snappen.
Links heef thet cordon gecreëerd rond Vlaams Blok. De andere partijen volgden voor hun eigen redenen.
Daarna is men gestopt met partijen in het cordon te steken, waarschijnlijk omdat dat nogal belachelijk was eigenlijk, maar in de geest zou het nogal hypocriet zijn om andere ondemocratische, gewelddadige partijen enz.... anders te behandelen.
Dus als men hier in deze draad komt met het argument : "jamaar PVDA zat niet formeel in het cordon" tja..... wie zou ze erin gestoken moeten hebben ?

Neonazi's worden nogal direct geassocieerd aan VB en ook aan N-VA. Zie bijv. de ecolo-poster van Theo Francken als nazi soldaat. De gewelddadige antifa's, black-blocs, anti-globalisten, anti-sinterklaas vechters komen wel uit extreem-linkse hoek. Maar men schroomt om de overeenkomstige partijen tot de orde te roepen. Gek he ? Zou jij je hand in't vuur willen steken dat Black bloc geen PVDA leden herbergt ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 00:12   #49
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik ben te lang uit de actieve scien en België weg en de Black block anarchisten waren niet bepaald mijn meug, nooit. PVDA is meer dan valabel in de democratische scien, en hun goede resultaten in het anti-communistische Vlaanderen bewijzen het. Ze zijn nu aantrekkelijk voor (meer gematigde) linksen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 november 2018 om 00:14.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 00:15   #50
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben te lang uit de actieve scien en België weg en de Black block anarchisten waren niet bepaald mijn meug, nooit. PVDA is meer dan valabel in de democratische scien, en hun goede resultaten in het anti-communistische Vlaanderen resultaten bewijzen het. Ze zijn nu aantrekkelijk voor linksen.
So what? Links toont hier zijn anti - democratische kant. Wie mag hier oordelen, eno? God? Of is de partij gelijk aan God? Is het zo erg gesteld met onze linkse vrienden?

Je bent een goed man eno, maar je hallucinaties van megalomanie zijn uiterst vervelend.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 07:40   #51
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen, het cordon is een beslissing van het vlaams parlement over 1 specifieke partij.
Ja, tegen het Vlaams Blok en NVA was toen nog geen partij.

Het Blok werd verboden door het gerecht omdat ze durvden stellen dat moslims aan inteelt deden en clitoris verminking. Het nieuwe Vlaams Belang heeft een nieuw partij standpunt en er werd geen nieuw cordon opgesteld.

Van dan af werd een moreel cordon tegen extreme partijen, vooral de linkse betogers zijn extreem gewelddadig bij straatprotesten dus om links vrij te spreken van elk extremisme is hypocrisie van de vuilste orde.

Het cordon is voorbij.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 07:45   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk zouden voorakkoorden verboden moeten worden als ze niet naar de buitenwereld op voorhand worden gecommuniceerd. Nu weet de kiezer vaak niet dat er al afspraken bestaan. Dat lijkt me oneerlijk ten opzichte van de burger.
Waarom?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 07:46   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Formele waarde heeft een voorakkoord niet. De partijen die een goede uitslag halen kunnen gerust -als zij dat willen- dat akkoord negeren en een andere coalitie opzetten. Het is helemaal geen resultaatsverbintenis, ten hoogste een inspanningsverbintenis vooraleer men de uitslag kent. Welke zin heeft het om iets dat typisch politique politicienne is te gaan uitleggen aan de kiezer ? Die gaat dan denken dat de formatie al vast ligt terwijl dat allesbehalve zo is.
2
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 08:41   #54
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom?
Als een voorakkoord niet publiekelijk bekend wordt gemaakt, komt het eenvoudigweg neer op kiezersbedrog.


Een voorbeeld:

ik wil in mijn gemeente graag de PS - het liefst in een coalitie met Défi & PTB - aan de macht zien, maar ik zou absoluut niet opgezet zou zijn met een machtsdeelname van CdH.

Indien de PS - waar ik normaal gezien op zou stemmen - een voorakkoord sluit met CdH én dat ook bekend maakt, kan ik beslissen om mijn stem aan iemand van Écolo (naar mijn goesting nog net links en anti-Vlaams genoeg) te geven.

Als de PS dat voorakkoord met CdH evenwel NIET bekend maakt en ik dus toch op die PS stem, heb ik het volste recht mij verraden te voelen als achteraf bekend geraakt dat ik eigenlijk CdH aan de macht hielp.


(het is maar een voorbeeld hé, geen haar op mijn hoofd denkt er aan in mijn gemeente voor Franstalig links te stemmen!)
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 08:43   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Bobke, voor zover ik dat heb kunnen nagaan zat de PVDA NIET in een cordon. En dat Bart De Wever en Rutten voor mijn part naar de kloten lopen!

Norbert
Taalgebruik mijn beste!


Het is een extreme partij.
Extremisten horen niet thuis in een bestuur.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 08:45   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je schiet hier een beetje door want dat klinkt erg goor.
De anderen (partijhoofdkwartieren) zijn dus niet volwassen genoeg om een vrije keuze te maken en lopen blindelings Groen achterna. Hoe merkwaardig voor een klein partijtje. . Vanwaar halen wij die macht? Blackmail?
Groen bestond toen nog niet.

Het was AGALEV!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 november 2018 om 08:45.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 08:58   #57
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen, het cordon is een beslissing van het vlaams parlement over 1 specifieke partij.
neen
dat is een informele afspraak tussen democratische partijen om de ondemocratische en extremisten eruit te gooien

wie dweept met het 70 puntenplan is ondemcratisch
wie dweept met mao,, communisme en pro dictatuur is, die is net zo ondemocratisch.
een dictatuur is een onvoorwaardelijke basisvoorwaarde om het communisme in te kunnen voeren.

iniatief kwam van links en dan is het evident dat zij, oa uit politiek opportunisme, voor linkse partijen andere standaarden hanteren.
volgens Groen is de NVa ook al extreem-rechts (als ik almaci soms bezig hoor), pvda blijkbaar democratisch

media doet vrolijk mee
2 verwijzingen naar Venzuela, Cuba of China tijdens een verkiezingsdebat en de pdva-deelnemer valt tegen 200/u door de mand

Laatst gewijzigd door 1207 : 11 november 2018 om 09:00.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 09:25   #58
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
neen
dat is een informele afspraak tussen democratische partijen om de ondemocratische en extremisten eruit te gooien

wie dweept met het 70 puntenplan is ondemcratisch
wie dweept met mao,, communisme en pro dictatuur is, die is net zo ondemocratisch.
een dictatuur is een onvoorwaardelijke basisvoorwaarde om het communisme in te kunnen voeren.

iniatief kwam van links en dan is het evident dat zij, oa uit politiek opportunisme, voor linkse partijen andere standaarden hanteren.
volgens Groen is de NVa ook al extreem-rechts (als ik almaci soms bezig hoor), pvda blijkbaar democratisch

media doet vrolijk mee
2 verwijzingen naar Venzuela, Cuba of China tijdens een verkiezingsdebat en de pdva-deelnemer valt tegen 200/u door de mand

De resolutie in de Vlaamse Raad is glashelder en toont je ongelijk aan :

Citaat:
Op 19 november 1992 keurden alle Vlaamse partijen, het Vlaams Blok uitgezonderd, in de Vlaamse Raad een resolutie goed waarin het zogenaamde 70-puntenplan inzake immigratie van het Vlaams Blok scherp veroordeeld werd wegens strijdigheid met de Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens.[1] [2]

In de resolutie werden de beginselen van het cordon sanitaire vastgelegd. Het houdt in dat elke Vlaamse partij in geen geval bestuursakkoorden afsluit of politieke afspraken maakt met het Vlaams Blok. Het cordon sanitaire geldt zowel voor de lokale als nationale niveaus en verkiezingen. De beginselen van het cordon sanitaire werden nog eens uitdrukkelijk herbevestigd in het Charter voor de Democratie naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2000.
bron : wiki

Een formele afspraak dus, tussen alle partijen om 1 specifieke partij uit bestuursakkoorden te weren. Ook de reden staat er duidelijk bij. Verder geen fantasietjes.


Voor alle duidelijkheid : ik vind het best om communisten van pvda nergens in een meerderheid op te nemen. Maar dat wil niet zeggen dat ik er daarom maar een 'cordon' bij ga fabuleren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 09:49   #59
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De weg ligt open voor het doorbreken van dat andere cordon ?
Het Cordon is al doorbroken in Grimbergen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 09:51   #60
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Bobke, voor zover ik dat heb kunnen nagaan zat de PVDA NIET in een cordon. En dat Bart De Wever en Rutten voor mijn part naar de kloten lopen!

Norbert
En U weet waarschijnlijk ook niet dat N-VA

het Cordon nooit ondertekend heeft

Voor N-VA bestaat het Cordon gewoon niet.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be