Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2013, 23:20   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Hoe naif kan je zijn?

Die dikke berta uit uwen buurtwinkel die schrijft niet op wat je koopt.
Zij hoeft dat niet op te schrijven. Zij heeft een heel goed geheugen: nog voor ik bepaalde zaken vraag, zegt ze soms al "dit of dat heb ik eventjes niet in huis". Ze kent haar klanten; ze weet wat ze meestal komen halen.

Waarom zou ik me daar gebruskeerd door voelen? Net zo voel ik niet de minste inbreuk bij wat warenhuizen door hun klantenkaarten doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 23:22   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
de carrefour weet u indien ze dat willen prcies te vertellen hoeveel en wat U gekocht hebt , als U wil kan men U zeggen hoeveel flessen cocacola U hebt gekocht in drie jaar en zo een berekening maken hoeveel U consumeert van een bepaalt product.

MAAR In weze is de stap heel klein om vb de overheid inzage te hebben in die klantenregisters. en wanneer een persoon een inkomen heeft van 1400 € per maand en je consumeer alleen al in de carrefour 600 € per maand, dan weet men waar men even moet gaan kijken wat er scheelt of van waar de centjes komen.

Op termijn is dat allemaal mogelijk .
Die stap is heel groot. Mocht u de kleine lettertjes hebben gelezen, dan wist u dat het uitdrukkelijk vermeld wordt dat dergelijke gegevens niet aan derden worden doorgegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 23:23   #23
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik beschouw dat niet als een inbreuk op mijn persoonlijk leven. Als ik naar de buurtwinkel ga, dan ziet de uitbaatster ook wat ik meeneem. Ik voel me daar niet door belaagd.
Inderdaad , van mij mogen ze ook gerust zien wat ik koop
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 23:26   #24
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zij hoeft dat niet op te schrijven. Zij heeft een heel goed geheugen: nog voor ik bepaalde zaken vraag, zegt ze soms al "dit of dat heb ik eventjes niet in huis". Ze kent haar klanten; ze weet wat ze meestal komen halen.

Waarom zou ik me daar gebruskeerd door voelen? Net zo voel ik niet de minste inbreuk bij wat warenhuizen door hun klantenkaarten doen.
U spreekt over een leuke en goede klantenservice in een buurtwinkel. Maar U negeert steevast waar het hier in weze over gaat.
Informatie die wordt bijgehouden om ons koopgedrag en wie weet wat nog bij te sturen en te controleren.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 23:35   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
U spreekt over een leuke en goede klantenservice in een buurtwinkel. Maar U negeert steevast waar het hier in weze over gaat.
Informatie die wordt bijgehouden om ons koopgedrag en wie weet wat nog bij te sturen en te controleren.
Neen, die informatie wordt ook bijgehouden in de buurtwinkel. Veel voelbaarder trouwens dan bij de supermarkt.

Alleen: wat is hiermee het probleem eigenlijk? Ik zie het niet, hoor. Van mijn part mag iedereen het weten wat ons gezin wekelijks allemaal aankoop aan bijvoorbeeld voedingsmiddelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 23:43   #26
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Informatie die wordt bijgehouden om ons koopgedrag en wie weet wat nog bij te sturen en te controleren.
Als je via je bankkaart betaalt , zien ze bij de bank wat er af gaat ,
en bij welke winkels je gaat winkelen
Op het kassaticket staat enkel wat je koopt , en daarmee kunnen ze
inderdaad bijhouden wat er uit gaat en bijgevuld moet worden
Ik ga zowel in Nederland , als België winkelen
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 00:16   #27
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De korting bij de Colruyt zijn soms van een misleidende aard: slechts een korting op één artikel per klant.
Hier moet ik je eens gelijk geven, die klantenkaart van Colruyt is een grote bedreigerij. Op de totaalfactuur heb je nauwelijks korting (idd één productje of zo). En ondertussen zijn ze wel met al je gegevens aan de haal.

Laatst gewijzigd door freespirit : 2 december 2013 om 00:16.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 00:16   #28
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Niemand verplicht je om een klantenkaart te nemen of, in het geval van Makro, er te winkelen...
Dat is een waarheid als een bus ... maar dat wil niet zeggen dat we er niet eens over mogen klagen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 00:18   #29
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Die van de AH vind ik idd. ook een goede..
Als de Hollanders ons de jongste jaren iets goeds hebben nagelaten, dan is het wel AH ! Al vind ik de Belgische filialen al veel te Belgisch en ga ik nog liever over de grens winkelen in een volledig Nederlands filiaal. Gelukkig is de grens niet zo ver weg.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 00:21   #30
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Hoe naif kan je zijn?

Die dikke berta uit uwen buurtwinkel die schrijft niet op wat je koopt.

de carrefour weet u indien ze dat willen prcies te vertellen hoeveel en wat U gekocht hebt , als U wil kan men U zeggen hoeveel flessen cocacola U hebt gekocht in drie jaar en zo een berekening maken hoeveel U consumeert van een bepaalt product.

MAAR In weze is de stap heel klein om vb de overheid inzage te hebben in die klantenregisters. en wanneer een persoon een inkomen heeft van 1400 € per maand en je consumeer alleen al in de carrefour 600 € per maand, dan weet men waar men even moet gaan kijken wat er scheelt of van waar de centjes komen.

Op termijn is dat allemaal mogelijk .
Breng bepaalde verdorven geesten van politici niet op ideeën, hé. 'Big Brother' is nu al genoeg geïntroduceerd in ons leven.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 12:09   #31
Carnivore
Staatssecretaris
 
Carnivore's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2009
Berichten: 2.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die stap is heel groot. Mocht u de kleine lettertjes hebben gelezen, dan wist u dat het uitdrukkelijk vermeld wordt dat dergelijke gegevens niet aan derden worden doorgegeven.
Maar u vergeet wel even dat de staat data 'pakt' als ze dat wil. De staat, onze beleidsmakers doen ze willen, als het er op aankomt.
Zoals onlangs, toen uitkwam dat gemeentes gegevens uit het rijksregister verkopen aan bedrijven.
Heeft maar een heel klein wolkje stof doen opwaaien in de media...
__________________
Are we not savages innately destined to maim and kill?
blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible
our intelligence may progress at geometric rates
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!


Laatst gewijzigd door Carnivore : 2 december 2013 om 12:11.
Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 12:25   #32
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Maar u vergeet wel even dat de staat data 'pakt' als ze dat wil. De staat, onze beleidsmakers doen ze willen, als het er op aankomt.
Zoals onlangs, toen uitkwam dat gemeentes gegevens uit het rijksregister verkopen aan bedrijven.
Heeft maar een heel klein wolkje stof doen opwaaien in de media...
De bibliotheek bij ons is overgeschakeld van de gewone lidkaart naar het gebruik van je ID-kaart. En verwonderd dat ze waren toen ik zei dat het de laatste keer was dat ze mij daar zagen....'Er wordt toch niets veranderd aan de gegevens op die kaart ?'......
Wat de klantenkaarten betreft : als je niet wil dat ze daarmee foefelen gooi je dat spel gewoon in de vuilbak.....waar gaan ze hun gegevens dan halen ?
Als je niet wil dat de bank weet waar en voor hoeveel je daar gekocht hebt....cash betalen....waar gaan ze...enz..enz...
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 12:49   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Maar u vergeet wel even dat de staat data 'pakt' als ze dat wil. De staat, onze beleidsmakers doen ze willen, als het er op aankomt.
Zoals onlangs, toen uitkwam dat gemeentes gegevens uit het rijksregister verkopen aan bedrijven.
Heeft maar een heel klein wolkje stof doen opwaaien in de media...
Bij mijn weten mogen ze helemaal niet doen "wat ze willen". Ook de overheid is gebonden door regels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 12:52   #34
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Makro gaat nog een stapje verder, zeker sinds het ook voor particulieren openstaat, je kan er niet winkelen zonder een gepersonaliseerde klantenkaart. Controle alom dus. Overigens loont het alleen de moeite daar te winkelen als je grote hoeveelheden wenst aan te kopen.
Ik moest mijn paspoort afgeven om een kaart aan te maken, maar daar staat mijn adres niet op, dus moest ik die opgeven op een formulier die ik van de dame aan de balie kreeg.
Ik gaf uiteraard een vals adres, vals telefoonnummer en vals emailadres op, maar krijg sindsdien wel post van hen in de bus.
Dit doet me vermoeden dat ze de mogelijkheid hebben je adres af te lezen van je identiteitskaart.
__________________

Laatst gewijzigd door plakker : 2 december 2013 om 12:53.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 15:01   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Klantenkaarten of getrouwheidskaarten iedereen kent ze wel. Die van de Carrefour bv. die bij elke aankoop op vertoon van de kaart aan de kassa x aantal punten geven, en éénmaal de 500 punten bereikt krijgt men een bon van 5 euro.. Ok tot zover, maar wat er natuurlijk werkelijk achter schuilt is de consument zoveel mogelijk controleren in zijn koopgedrag om de winstmarges op te drijven...... maw. Big Brother is watching you... En wij laten ons allemaal vangen voor die 5 euro... Het mag wel eens stoppen, dat ze ons gewoon op vertoon van onze id bv. een aankoopbon 'geven'
bembem. Uw probleem als je een stuk van je privacy wilt inleveren voor kortingen aan de kassa.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2013, 17:30   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

De apothekeres van de Schoof weet perfect hoe vaak hij om een grote doos condomen gaat .... (niet waar hoor ...);
en het reisagentschap in de dorpsstraat weet hoe vaak hij boekt naar Pataya ... (niet waar hoor ....).

Ernstig nu: de winkels waar madame Schoof een klantenkaart heeft, die mogen ons koopgedrag kennen en analyseren om ons beter te bedienen. Als ze ons niet beter bedienen dan de concurrentie ... dan zijn stappen wij over immers.
Zij mogen evenwel die geïndividualiseerde gegevens niet misbruiken.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 02:30   #37
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik moest mijn paspoort afgeven om een kaart aan te maken, maar daar staat mijn adres niet op, dus moest ik die opgeven op een formulier die ik van de dame aan de balie kreeg.
Ik gaf uiteraard een vals adres, vals telefoonnummer en vals emailadres op, maar krijg sindsdien wel post van hen in de bus.
Dit doet me vermoeden dat ze de mogelijkheid hebben je adres af te lezen van je identiteitskaart.
Inderdaad Big Brother praktijken. Net zoals hun systeem van gemonopoliseerde winkelkredietkaarten. Aan de kassa kan je niet met de reguliere kredietkaarten betalen (Visa, Mastercard, American Express, ...), enkel maar met de eigen Makro-kaart. Of uiteraard met cash en met Maestro (de gewone Bancontact). Ik vraag me af of dat wel wettelijk is en niet in strijd met de wetgeving op de handelspraktijken. Het is in alle geval vies. Bij winkels als Colruyt, Spar en Aldi kan je ook niet met kredietkaart betalen, maar die bieden in tegenstelling tot Makro geen eigen kredietkaart aan in ruil voor al je (financiële) privégegevens.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be