Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2011, 13:07   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Wel degelijk quota voor verkeersboetes

Ik weet niet meer op welke topic, maar er zijn werkelijk mensen die denken dat er geen quota op verkeersboetes bestaan...

Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...61d8210b0.aspx

Wel degelijk quota voor verkeersboetes in Vlaanderen

12:28 Meerdere politiezones in Vlaanderen leggen hun agenten quota op voor het aantal boetes dat ze moet uitschrijven. Zeker in de zones Lier, Rupel en Antwerpen gelden minimumnormen die agenten moeten halen. Dat heeft de politievakbond NSPV gezegd.

Dirk Van Nuffel, de voorzitter van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie, het orgaan dat de lokale politiediensten vertegenwoordigt, ontkende het bestaan van quota in Vlaanderen, maar vakbondsman Philip Van Hamme van de NSPV was formeel in het radio-programma 'Peeters & Pichal' op Radio 1.

"Bij de overste geroepen"
"In Antwerpen geldt het principe dat iedereen aan het gemiddelde van de collega's moet voldoen. Het perverse daaraan is natuurlijk dat dat gemiddelde systematisch wordt opgedreven", aldus Van Hamme. "Agenten die de quota niet halen, krijgen een functioneringsnota. Ze worden bij de overste geroepen en krijgen een document ter ondertekening dat ze moeten voldoen aan het gemiddelde. Ze moeten gewoon meer beginnen te schrijven."

"Wel aanbevelingen"
Volgens Dirk Van Nuffel bestaan er in Vlaanderen wel aanbevelingen, "maar die gaan over het aantal controles dat uitgevoerd wordt, niet over het aantal bonnen dat uitgeschreven wordt."

Politiezones die van de lokale overheid de opdracht krijgen om meer bonnen uit te schrijven, hangen dat uiteraard niet aan de grote klok. Waarschijnlijk zijn er meer overheden dan die van Lier, Rupel en Antwerpen die dergelijke quota instellen.

Nederland schaft ze af

Nederland is van plan de quota voor verkeersboetes - "bonnenquota" heet dat daar - af te schaffen. Dat is tenminste het plan van minister van Verkeer Ivo Opstelten. Die stap van Nederland was voor 'Peeters & Pichal' aanleiding om het oor in Vlaanderen te luister te leggen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2011 om 13:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 14:00   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik meen dat het in Merelbeke was, dat het volgende gebeurde. (pak me niet op de juiste gemeente, of de details: het is uit mijn gatenkaas-geheugen, en van in de gazet of het internet te lezen)

Er werd een bevraging uitgevoerd bij de bevolking, waaruit bleek dat er veel ongenoeg was bij de mensen, omdat veel echt-fout-parkeerders en asociale heel-snelrijders veel te vaak ongestraft blijven. Voorbeeld: iemand vierkant geparkeerd op een zebrapad, en de politieauto rijdt er voorbij zonder er naar om te kijken ...

De commissaris heeft dan de knoop doorgehakt: iedere agent, hijzelf en alle bureau-gastjes inbegrepen, moeten minstens twee van zulke asociale overtredingen per maand binnenbrengen.
De straf voor wie niet voldoet, 'omdat hij/zij er geen gezien heeft':
een half uurtje rondrijden in het centrum met de commissaris zelf, want dan zijn die twee boetes per flikkenkop reeds binnen.

Ik denk dan: wat in hemelsnaam is daar nu mis mee ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 14:52   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dan: wat in hemelsnaam is daar nu mis mee ?
niets is daar mis mee.

Maar sommige hyp... doen dat af als onbestaand, zie tekst
Citaat:
Dirk Van Nuffel, de voorzitter van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie, het orgaan dat de lokale politiediensten vertegenwoordigt, ontkende het bestaan van quota in Vlaanderen
Ik dacht dat de politie er toch ook is voor de handhaving van ál de verkeersregels.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2011 om 14:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 15:17   #4
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

quota op verkeersboetes.. ach ja in feite hoeven ze er niet te zijn; er kunnen er dagelijks meer dan genoeg geschreven worden als men wil en kan.
Als iedereen zich eens gedroeg zoals het hoort is er geen probleem simpeler als dat kan het niet. Verkeersveiligheid vor jezelf maakt het automatisch veilig voor anderen. En wie dat niet wil begrijpen tja die moet dan maar op de blaren zitten he.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 15:52   #5
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik denk dan: wat in hemelsnaam is daar nu mis mee ?
Als eerste correctieve actie; niks.

Maar het gaat hem om de periode erna; stel dat de rotte appels eruit zijn (of zich koest houden), en je blijft dezelfde quota hanteren ...dan zal het bij de welmenende burger overkomen als een heksenjacht. En terecht.

Om je lokale voorbeeld even te extrapoleren naar nationaal vlak; als er iemand klaagt over het vele geld gehaald uit boetes (en misschien de daarbij horende transfers naar het zuiden), dan is een veelgehoorde repiek van de typische witte ridder: "moest iedereen zich aan de wet houden dan hadden ze geen geld om naar het zuiden te sturen".
Maar als elke flik een quota opgelegd krijgt, dan klopt die stelling niet. Het aantal boetes zal elk jaar minstens even hoog blijven liggen, meestal iets hoger dan het jaar ervoor door dat "opbod".
Natuurlijk zullen dat op den duur eerder "flauwe" boetes zijn. Verstrooidheden, en dingen die betwistbaar zijn. En die witte ridder; die zal ook zijn boete krijgen. Desnoods omdat een flik zijn knipperlicht maar twee keer heeft gezien, in plaats van drie keer, bij het veranderen van rijstrook.

Mvg,

J.

Laatst gewijzigd door pixelpower : 25 januari 2011 om 15:54.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 16:09   #6
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Als iedereen zich eens gedroeg zoals het hoort is er geen probleem simpeler als dat kan het niet.
En lap, terwijl ik aan het schrijven ben is de gekende repliek daar al!


Even een kleine anecdote, van deze vijdag:

Ik rij 's avonds laat naar huis, na een lange werkdag. Op een bepaald moment sta ik helemaal alleen aan een kruispunt. Ik ken het punt, ik kom er elke dag voorbij. Het kruispunt heeft flitspalen, en ik weet dat de lichten (en wss dus ook de palen) reageren op de matten onder het wegdek. Bvb; zo wordt het eerst groen om links af te slaan, als er tenminste auto's zijn die dat moeten doen. Ook voor de autos die evt in de voor mij tegenovergestelde richting komen is dat zo; men mag eerst afdraaien, maar voor de mensen die rechtdoor (zoals ik) blijft het eerst nog rood.
Maar nu staat er geen kat op dat kruispunt. Niet aan mijn kant. Niet aan de overkant. Dus ik denk "'t zal meteen aan mij zijn". Het wordt groen, ik duw op mijn gas, maar merk meteen dat mijn redenering niet klopt. Dus ik rem onmiddelijk. Ik ben nog steeds niet op het kruispunt, maar wel net over de witte lijn. Ik sta al 2 seconden stil, als opeens achter mij... FLITS! ...ik sta erop.

Als je deze situatie beschouwt, dan weet je dat een boete - volgens de droge interpretatie van de wet - gerechtvaardigd is. Tenslotte reed ik door rood.

Maar als je een beetje menselijk bent, dan weet je a) dat ik geen échte moedwillige roodrijder ben en b) dat ik evenin een laagvlieger ben: op de foto zal 0km/u staan, en c) dat de matten onder het wegdek iets hebben gedetecteerd dat er niet is: ik had groen moeten krijgen.

Volgens "de wet van de witte ridder" zal en moet ik boeten. En hij zal zijn mening niet herzien. Tot hem éénzelfde situatie overkomt als mezelf.

Mvg,

J.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 16:53   #7
nickb
Schepen
 
nickb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 489
Standaard

Ik heb hier maar 1 gedacht bij: schandalig dat dit kan!

De politie, uw vriend...yeah right
__________________
Ik heb een hekel aan racisten en relschoppers.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 17:24   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
En lap, terwijl ik aan het schrijven ben is de gekende repliek daar al!


Even een kleine anecdote, van deze vijdag:

Ik rij 's avonds laat naar huis, na een lange werkdag. Op een bepaald moment sta ik helemaal alleen aan een kruispunt. Ik ken het punt, ik kom er elke dag voorbij. Het kruispunt heeft flitspalen, en ik weet dat de lichten (en wss dus ook de palen) reageren op de matten onder het wegdek. Bvb; zo wordt het eerst groen om links af te slaan, als er tenminste auto's zijn die dat moeten doen. Ook voor de autos die evt in de voor mij tegenovergestelde richting komen is dat zo; men mag eerst afdraaien, maar voor de mensen die rechtdoor (zoals ik) blijft het eerst nog rood.
Maar nu staat er geen kat op dat kruispunt. Niet aan mijn kant. Niet aan de overkant. Dus ik denk "'t zal meteen aan mij zijn". Het wordt groen, ik duw op mijn gas, maar merk meteen dat mijn redenering niet klopt. Dus ik rem onmiddelijk. Ik ben nog steeds niet op het kruispunt, maar wel net over de witte lijn. Ik sta al 2 seconden stil, als opeens achter mij... FLITS! ...ik sta erop.

Als je deze situatie beschouwt, dan weet je dat een boete - volgens de droge interpretatie van de wet - gerechtvaardigd is. Tenslotte reed ik door rood.

Maar als je een beetje menselijk bent, dan weet je a) dat ik geen échte moedwillige roodrijder ben en b) dat ik evenin een laagvlieger ben: op de foto zal 0km/u staan, en c) dat de matten onder het wegdek iets hebben gedetecteerd dat er niet is: ik had groen moeten krijgen.

Volgens "de wet van de witte ridder" zal en moet ik boeten. En hij zal zijn mening niet herzien. Tot hem éénzelfde situatie overkomt als mezelf.

Mvg,

J.
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel je daarvoor zal moeten afdokken.
Laat je het weten ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 18:24   #9
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel je daarvoor zal moeten afdokken.
Laat je het weten ?
Will do.

pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 18:29   #10
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
En lap, terwijl ik aan het schrijven ben is de gekende repliek daar al!


Even een kleine anecdote, van deze vijdag:

Ik rij 's avonds laat naar huis, na een lange werkdag. Op een bepaald moment sta ik helemaal alleen aan een kruispunt. Ik ken het punt, ik kom er elke dag voorbij. Het kruispunt heeft flitspalen, en ik weet dat de lichten (en wss dus ook de palen) reageren op de matten onder het wegdek. Bvb; zo wordt het eerst groen om links af te slaan, als er tenminste auto's zijn die dat moeten doen. Ook voor de autos die evt in de voor mij tegenovergestelde richting komen is dat zo; men mag eerst afdraaien, maar voor de mensen die rechtdoor (zoals ik) blijft het eerst nog rood.
Maar nu staat er geen kat op dat kruispunt. Niet aan mijn kant. Niet aan de overkant. Dus ik denk "'t zal meteen aan mij zijn". Het wordt groen, ik duw op mijn gas, maar merk meteen dat mijn redenering niet klopt. Dus ik rem onmiddelijk. Ik ben nog steeds niet op het kruispunt, maar wel net over de witte lijn. Ik sta al 2 seconden stil, als opeens achter mij... FLITS! ...ik sta erop.

Als je deze situatie beschouwt, dan weet je dat een boete - volgens de droge interpretatie van de wet - gerechtvaardigd is. Tenslotte reed ik door rood.

Maar als je een beetje menselijk bent, dan weet je a) dat ik geen échte moedwillige roodrijder ben en b) dat ik evenin een laagvlieger ben: op de foto zal 0km/u staan, en c) dat de matten onder het wegdek iets hebben gedetecteerd dat er niet is: ik had groen moeten krijgen.

Volgens "de wet van de witte ridder" zal en moet ik boeten. En hij zal zijn mening niet herzien. Tot hem éénzelfde situatie overkomt als mezelf.

Mvg,

J.
Werd het nu groen of dacht je dat het groen zou worden?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 17:27   #11
DriesO
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 januari 2010
Berichten: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Als eerste correctieve actie; niks.

Maar het gaat hem om de periode erna; stel dat de rotte appels eruit zijn (of zich koest houden), en je blijft dezelfde quota hanteren ...
Die quota gelden nu, niet in een utopische toekomst waar de rotte appels eruit zouden zijn. Men kan die quota gemakkelijk en snel aanpassen.

Het is enkel omdat er nu een situatie is waarbij er heel veel rotte appels zijn, en dat er druk uit de bevolking is om daar iets aan te doen, dat men in sommige politiezones verplicht is om 6 boetes of zo per maand uit te schrijven.

Zeg nu zelf, 6 boetes per maand per agent is absoluut geen heksenjacht, dat is een lachertje...

Laatst gewijzigd door DriesO : 26 januari 2011 om 17:28.
DriesO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:19   #12
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Een ouder koppel komt met volle winkelkar de supermarkt uit, voor de supermarkt mag je niet parkeren. Met de volle winkelkar tot aan de wagen rijden kan niet wegens de slechte staat van het wegdek. De echtgenoot gaat de wagen halen en zet hem voor de supermarkt, het koppel laadt de koopwaar in de wagen terwijl aan de overkant van het plein twee politiemensen toekijken. De koopwaar is ingeladen, meneer stapt alvast in terwijl madam het winkelkarretje binnenzet. Madam is binnen de minuut terug buiten en het koppel rijdt weg. Enkele dagen later een boete in de bus wegens fout parkeren. Het koppel gaat naar het politiebureau om zijn beklag te doen en beroept zich op de aanwezigheid van het verkeersbord E1 dat stilstaan om personen te laten in- uitstappen of goederen te lossen of te laden of niet verbiedt.

Commentaar van de politie: wanneer de koffer van het voertuig gesloten is staat het niet meer stil maar is het geparkeerd. Als madam direct was ingestapt inplaats van eerst het winkelkarretje binnen te zetten en zij onmiddellijk vertrokken waren was er niets aan de hand geweest.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 12:25   #13
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Een ouder koppel komt met volle winkelkar de supermarkt uit, voor de supermarkt mag je niet parkeren. Met de volle winkelkar tot aan de wagen rijden kan niet wegens de slechte staat van het wegdek. De echtgenoot gaat de wagen halen en zet hem voor de supermarkt, het koppel laadt de koopwaar in de wagen terwijl aan de overkant van het plein twee politiemensen toekijken. De koopwaar is ingeladen, meneer stapt alvast in terwijl madam het winkelkarretje binnenzet. Madam is binnen de minuut terug buiten en het koppel rijdt weg. Enkele dagen later een boete in de bus wegens fout parkeren. Het koppel gaat naar het politiebureau om zijn beklag te doen en beroept zich op de aanwezigheid van het verkeersbord E1 dat stilstaan om personen te laten in- uitstappen of goederen te lossen of te laden of niet verbiedt.

Commentaar van de politie: wanneer de koffer van het voertuig gesloten is staat het niet meer stil maar is het geparkeerd. Als madam direct was ingestapt inplaats van eerst het winkelkarretje binnen te zetten en zij onmiddellijk vertrokken waren was er niets aan de hand geweest.
uw vrienden
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 15:45   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Wel geinspireerd op mijn levenservaring:

ze zouden beter quota leggen op het aantal aangiften van diefstallen/vandalisme/afrossen die ze OPLOSSEN

en ze zouden beter quota leggen op het aantal gerechtelijke dossiers dat ze zonder procedurefouten behandelen.

voila
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 17:49   #15
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik meen dat het in Merelbeke was, dat het volgende gebeurde. (pak me niet op de juiste gemeente, of de details: het is uit mijn gatenkaas-geheugen, en van in de gazet of het internet te lezen)

Er werd een bevraging uitgevoerd bij de bevolking, waaruit bleek dat er veel ongenoeg was bij de mensen, omdat veel echt-fout-parkeerders en asociale heel-snelrijders veel te vaak ongestraft blijven. Voorbeeld: iemand vierkant geparkeerd op een zebrapad, en de politieauto rijdt er voorbij zonder er naar om te kijken ...

De commissaris heeft dan de knoop doorgehakt: iedere agent, hijzelf en alle bureau-gastjes inbegrepen, moeten minstens twee van zulke asociale overtredingen per maand binnenbrengen.
De straf voor wie niet voldoet, 'omdat hij/zij er geen gezien heeft':
een half uurtje rondrijden in het centrum met de commissaris zelf, want dan zijn die twee boetes per flikkenkop reeds binnen.

Ik denk dan: wat in hemelsnaam is daar nu mis mee ?
En wat gaan ze dan doen als er geen hardrijders of foutparkeerders meer zijn , de snelheidslimieten verlagen en de nog bestaande parkeerplaatsen afschaffen, zodat er weer ruimte is voor nieuwe boets ....lol
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be