Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2013, 17:53   #601
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht

Kennen jullie trouwens de theorie dat de prinsenvlag (oranje-wit-blauw) vervangen is door onze huidige vlag doordat de oranje verf naar het rood ging verkleuren? Ik vind het een mooi verhaal, en het zou leuk zijn als het waar was. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Zover ik weet was die kleur destijds moeilijk om te maken, met de grondstoffen van destijds, en na verloop van tijd niet van kleur veranderde.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 06:44   #602
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ja, hallo, als je dat al als koningsgezind gaat bestempelen. Natuurlijk moedig je het elftal aan in het oranje, wat, moeten republikeinen bij het voetbal een andere kleur gaan dragen? Dat vind ik toch echt een beetje onzin hoor.

Kennen jullie trouwens de theorie dat de prinsenvlag (oranje-wit-blauw) vervangen is door onze huidige vlag doordat de oranje verf naar het rood ging verkleuren? Ik vind het een mooi verhaal, en het zou leuk zijn als het waar was. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Ik ook. Verkleuren betekent gewoonlijk verbleken...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 07:00   #603
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Dat is een onzinverhaal. De prinsenvlag wordt tegenwoordig alleen door de Neo-nazis gebruikt.
Dat is een ouwe koe uit de tijd van Wilhelmina en Colijn. De knieval die zij toen maakten voor de dweperijen van de NSB is trouwens niet de mooiste bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. De Duitse bezetter moest er niets van weten omdat ze de NSB te anti-Duits vonden.

Tegenwoordig speelt dat helemaal niet meer mee, integendeel. Vandaag wordt de prinsenvlag opnieuw zoals ze trouwens altijd geweest is beschouwd als symbool van vrijheid.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 09:11   #604
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is een ouwe koe uit de tijd van Wilhelmina en Colijn. De knieval die zij toen maakten voor de dweperijen van de NSB is trouwens niet de mooiste bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. De Duitse bezetter moest er niets van weten omdat ze de NSB te anti-Duits vonden.

Tegenwoordig speelt dat helemaal niet meer mee, integendeel. Vandaag wordt de prinsenvlag opnieuw zoals ze trouwens altijd geweest is beschouwd als symbool van vrijheid.
Das ook niet helemaal waar, ik kan me dit akkefietje nog wel herinneren...
http://nos.nl/artikel/239590-prinsen...erwijderd.html
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 11:26   #605
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is een ouwe koe uit de tijd van Wilhelmina en Colijn. De knieval die zij toen maakten voor de dweperijen van de NSB is trouwens niet de mooiste bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. De Duitse bezetter moest er niets van weten omdat ze de NSB te anti-Duits vonden.

Tegenwoordig speelt dat helemaal niet meer mee, integendeel. Vandaag wordt de prinsenvlag opnieuw zoals ze trouwens altijd geweest is beschouwd als symbool van vrijheid.
Vrijheid? Telkens wanneer in het verleden een Oranje stadhouder werd, liep het uit een verkapte dictatuur. Ook Willem I was een verlicht despoot. En Willem III was volledig maf. Met Beatrix was het volgens de normen van de tijd al niet beter gesteld. Tenminste, volgens verschillende ex-minister-presidenten moeide ze zich met van alles en nog wat. Beatrix kwam zelfs tussen in rechtsgedingen... J�*�*, vrijheid, de prinsenvlag. De Brusselaars zouden zeggen: "mon oeil!"

Bovendien voeren de schepen van de VOC onder de Prinsenvlag. De VOC, een symbool van verknechting, knevelarij, uitbuiting, afpersing, moord op grote schaal en slavernij. De Prinsenvlag, een symbool van de schande ja!

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2013 om 11:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 12:56   #606
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vrijheid? Telkens wanneer in het verleden een Oranje stadhouder werd, liep het uit een verkapte dictatuur. Ook Willem I was een verlicht despoot. (...)[/i]
Tijdens de 15 jaar onder Willem I hadden de Vlamingen het beter dan de 100 jaar erna.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 13:52   #607
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ja, hallo, als je dat al als koningsgezind gaat bestempelen. Natuurlijk moedig je het elftal aan in het oranje, wat, moeten republikeinen bij het voetbal een andere kleur gaan dragen? Dat vind ik toch echt een beetje onzin hoor.

Kennen jullie trouwens de theorie dat de prinsenvlag (oranje-wit-blauw) vervangen is door onze huidige vlag doordat de oranje verf naar het rood ging verkleuren? Ik vind het een mooi verhaal, en het zou leuk zijn als het waar was. Maar ik heb er een hard hoofd in.
De admiraliteit van Zeeland vond de kleur oranje minder contrasterend op zee.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 14:02   #608
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Kennen jullie trouwens de theorie dat de prinsenvlag (oranje-wit-blauw) vervangen is door onze huidige vlag doordat de oranje verf naar het rood ging verkleuren? Ik vind het een mooi verhaal, en het zou leuk zijn als het waar was. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Die is er in de Franse tijd gekomen. Daarna werden beide vlaggen naast elkaar gebruikt. Pas in 1937 is rood-wit-blauw (weer) de standaardvlag geworden.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 14:04   #609
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
een commentaar eruit
Gerard van Rooijen
Met respect voor de desbetreffende respondent, maar zijn dertienjarige woonst is geen argument om welke 'ervaringsdeskundigheid' dan ook voor te wenden. Daarvoor moet men zijn bij mensen die kunnen bogen op professionele deskundigheid, zoals een Nederlandse journalist als Paul van Velthoven, die jarenlang in België heeft gewoond en later correspondent voor De Standaard en De Tijd was. Hij schreef het boek Franstaligen tegen Vlamingen - Hoe België als natie misluktie.

Over hem schreef prof. Rik Geysels van de universiteit Gent in Civis Mundi het volgende:

"Eindelijk een Hollander die de politiek-historische gang van zaken van de laatste tweehonderd jaar in de Zuidelijke Nederlanden accuraat ontleedt en dóórheeft."

Een kwestie van ervaringsdeskundigheid.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 20:54   #610
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vrijheid? Telkens wanneer in het verleden een Oranje stadhouder werd, liep het uit een verkapte dictatuur. Ook Willem I was een verlicht despoot.
Ge neemt het Willem dus kwalijk dat hij niets meer of niets minder was dan een kind van zijn tijd.
Vergeet bovendien niet dat de verlichte despoten in tegenstelling tot de absolute monarchen de eerste prille trendsetters naar de demokratie waren. Het waren een soort overgangsfiguren van de absolute monarchie naar de parlementaire monarchie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bovendien voeren de schepen van de VOC onder de Prinsenvlag. De VOC, een symbool van verknechting, knevelarij, uitbuiting, afpersing, moord op grote schaal en slavernij. De Prinsenvlag, een symbool van de schande ja!
Tja zoals Belgische schepen tegenwoordig onder de Belgische vlag varen.....
Hoe erg!

Citaat:
Met Beatrix was het volgens de normen van de tijd al niet beter gesteld. Tenminste, volgens verschillende ex-minister-presidenten moeide ze zich met van alles en nog wat. Beatrix kwam zelfs tussen in rechtsgedingen... J�*�*, vrijheid, de prinsenvlag. De Brusselaars zouden zeggen: "mon oeil!"
Moet ik nu echt het boekje opendoen over de Belgische koningen....

Kortom, eens te meer een post die meer zegt over uw diepgewortelde anti-oranje obsessie dan over Oranje op zich. Zoals we het van U gewoon zijn trouwens....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2013 om 21:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 21:14   #611
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Das ook niet helemaal waar, ik kan me dit akkefietje nog wel herinneren...
http://nos.nl/artikel/239590-prinsen...erwijderd.html
Citaat:
Mede vanwege dat besmette verleden legde koningin Wilhelmina in 1937 bij Koninklijk Besluit de kleuren rood-wit-blauw vast voor de Nederlandse vlag. De Prinsenvlag is sinds die tijd vooral door extreem-rechtse groepen gebruikt.
Dat Koninklijk Besluit is inmiddels wel 76 jaar oud....!
Het lijkt mij dus tijd om dat eventjes te wijzigen in overeenstemming met de inmiddels gewijzigde kontekst ten opzichte van die waarin destijds dat KB tot stand kwam.

Persoonlijk vind ik namelijk niet dat men moet toegeven aan klischedenken vh. klootjesvolk. Het is nu net blauw/wit/rood dat verwerpelijk is omdat het werd opgelegd door de Franse bezetter, d�*t is nu net de kollaborateursvlag.
De Duitsers hebben de prinsenvlag niet opgelegd maar de Franse bezetter wel rood/blauw/wit.

Trouwens de Franse kleuren, hetzij omgekeerd, dat is een belediging voor de ganse Nederlandse natie inklusief mezelf als Volksnederlander....
Onbegrijpelijk dat Willem I destijds die kollaboratievlag overnam !
Een dikke flater van Willem om niet komaf te maken met die Franse tijd. Iets wat Nederland zo vlug mogelijk moeten herstellen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2013 om 21:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 21:56   #612
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Prinsenvlag neofascistisch ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Dat is een onzinverhaal. De prinsenvlag wordt tegenwoordig alleen door de Neo-nazis gebruikt.
Haha....Ik ken Ernst Niessen als allesbehalve een neonazi!
De prinsenvlag wordt soms als symbool gebruikt door Groot-Nederlands- en Heel-Nederlandsgezinden.

En ja, tijdens de Duitse bezetting collaboreerde het NSB met de bezetters, in de hoop dat de Duitsers een 'Dietsland' onder Duitse voogdij zouden toestaan. Maar daar kwam niets van; de nazi's hadden andere prioriteiten, en Hitler verbood persoonlijk alle propaganda die neigde naar eenheidsidealen in de Nederlanden.

In Vlaanderen ging de beweging Nederland-Eén zelfs in het verzet.

Kortom, de prinsenvlag kan dus eerder beschouwd worden een symbool van anti-nazisme.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2013 om 22:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 22:10   #613
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Rood-wit-blauw: de kollaboratievlag!

double trouble
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2013 om 22:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 00:35   #614
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Willem III ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En Willem III was volledig maf.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Vind het gedweep met die koningshuizen uberhaupt maar niks. Bea heeft het allemaal aardig gedaan, maar het blijft toch maar een beetje genetische roulette. Voor hetzelfde geld heb je weer een Willem III, en daar bedank ik toch maar liever voor.
http://www.youtube.com/watch?v=zTDeEJyCmNA

Hij loodste Nederland toch doorheen het Rampjaar in 1672...

Maar, verloor de derde slag bij Kassel in 1677. Maf is dat hij echter na het ondertekenen van de Vrede van Nijmegen in augustus 1678, hetgeen gepaard ging met het verlies van Frans-Vlaanderen, nog diezelfde maand de Fransen versloeg bij de Slag van Saint-Denis en zichzelf daarbij aan groot levensgevaar blootstelde, maar het echter niet tot nieuwe onderhandelingen weet te laten komen.

Dit pleit echter voor hem:
Citaat:
In 1680 was Lodewijk alweer uit op gebiedsuitbreiding. Hij probeerde nog meer van de Zuidelijke Nederlanden in te palmen en bood de Republiek 'vriendschap' aan die echter binnen twee weken aanvaard moest worden. Spanje van zijn kant deed een beroep op de Republiek om troepen te sturen, toen in 1682 Luxemburg geblokkeerd werd. De Prins was voor. De regenten en de stadhouder van Friesland (Hendrik Casimir II van Nassau-Dietz) waren tegen.
Als volksnationalist en sympathisant met de Ierse en Schotse vrijheidsstrijd vind ik hem echter een klootzak wegens de Slag aan de Boyne in Ierland in 1690. Uitgerekend datgene wat de protestanten herdenken tijdens hun Oranjemarsen.... Fuck King Billy!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2013 om 01:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 01:54   #615
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Chronologisch samengevat uit artikel

1572: Oranje-Wit-Blauw
Wordt voor het eerst genoemd

1579: Oranje-Wit-Blauw
Officiële vlag (uitroepen van de onafhankelijkheid)

1650: Rood-Wit-Blauw
Het oranje in de vlag verschiet snel naar rood, al blijft het raadselachtig waarom. Anti-Oranje gevoelens kunnen een oorzaak zijn, want het rood verdringt het oranje definitief rond 1650 als er geen stadhouder is.
Maar waarom houdt zij de 'Prinsenvlag' als bijnaam? Of was de kwaliteit van de Zeeuwse meekrap zo slecht dat er geen oranje kleurstof meer van kon worden gemaakt, zoals een andere theorie probeert te bewijzen

1780: Politieke strijd Oranje-Wit-Blauw of Rood-Wit-Blauw
Vlag blijft inzet van discussie. De kleur van de bovenste baan van de vlag wordt rond 1780 inzet van politieke strijd. De prinsgezinden zweren bij oranje-wit-blauw, de patriotten bij rood-wit-blauw.

1787: Oranje of Rood?
In 1787 besluiten de prinsgezinde Utrechtse Staten, die in Amersfoort vergaderen, menen dat de vlag bestaat uit "de gecombineerde couleuren van oranje, wit en blaauw, waarbij 's Lands vlag van ouden tijden af door geheel Europa bekend is geweest".
Als ruim een week later de rivaliserende patriottische Staten - in Utrecht - bijeen komen, verbieden die het oranje-wit-blauw, want die was "nimmer 's Lands of der Staten vlag".

1796: Rood-Wit-Blauw.
Einde Oranje-Wit-Blauw, na inval van de Fransen

Twee weken voordat de Staten-Generaal in maart 1796 plaatsmaken voor de Nationale Vergadering van de Bataafse Republiek, besluiten die nog snel: "Dat voortaan en in het toekomende de Nationaale Vlag van deezen Staat zal zyn de gewoone en altoos in gebruik geweest zynde Bataafsche of zoogenaamde Hollandsche Vlag, bestaande in drie evenwydige en horizontaale Banden van gelyke breedte, en van welken de bovenste rood, de middenste wit, of ongekleurd, en de benedenste blauw gekleurd is".


1813: Effen Oranje & Rood-Wit-Blauw
Als de Fransen in november 1813 worden verjaagd, wil Nederland weer zaken doen met de Oranjes. Op veel plaatsen worden efffen oranje vlaggen uitgestoken. Maar ook het horizontale rood-wit-blauw komt van zolder.

1813: Oranje Wimpel & Rood-Wit-Blauw
De Amsterdamsche Courant van 24 november 1813 merkt in het feestgedruis iets merkwaardigs op: "De Hollandsche Vlag met Orange Cravatte versierd, [is] uit den Toren van hetzelfde Paleis uitgestoken."
Het is de geboorte van de huidige traditie, om met de wimpel (strik) loyaliteit met het Oranjehuis te tonen

1813: Rood-Wit-Blauw
Koning Willem I laat de vlag zoals hij haar aantrof: rood, wit en blauw. Zeer tot verdriet van de oranjeklanten, die het liefst de Prinsenvlag terugzien, waarmee vanaf dan het oranje-wit-blauwe doek wordt bedoeld.

1865: Strijd om de vlag
Oranje gezinden. Zij graven rond 1865 de strijdbijl weer op, als een halve eeuw hernieuwde onafhankelijkheid wordt herdacht.

1923: Vuurtje wordt opnieuw opgestookt herinvoering Oranje-Wit-Blauw
Nadat de strijd aanvankelijk luwt, is het de Haagse correspondent C.K. Elout van het Algemeen Handelsblad die in 1923 - Wilhelmina is dan 25 jaar koningin - het vuurtje weer aanjaagt met pleidooien voor herinvoering van het 'Oranje, blanje, bleu'.

1930-1937: Rood of Oranje? Opnieuw verdeeldheid symbool van eenheid
Nederland raakt in de crisisjaren meer en meer verdeeld over een symbool dat juist bedoeld is als symbool van eenheid.
Voorstanders van de herinvoering van het oranje zijn in alle politieke richtingen en zuilen te vinden, evenals de voorvechters van het rood.
Alleen de NSB schaart zich als één blok achter de Prinsenvlag.

1937: De vlag is rood, wit, blauw. Punt uit?
Minister-president Colijn is het in februari 1937 zat. Hij vraagt koningin Wilhelmina een Koninklijk besluit te tekenen waarin wordt vastgelegd: "De kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden zijn rood, wit en blauw".
Tijdens haar wintersportvakantie in Oostenrijk zet zij haar handtekening. Het is de vooraankondiging van een Vlaggenwet, die het kabinet-Colijn drie maanden later bij de Kamer indient.
Daarin wordt onder meer de vorm van de nationale driekleur vastgelegd: "De vlag heeft de vorm van een rechthoek, waarvan de lengte zich verhoudt tot de hoogte als drie tot twee."

Tot een behandeling van het wetsvoorstel zal het nooit komen, maar de huidige vlaggen zijn allemaal in deze verhoudingen.

Op 19 februari 1937 tekende Koningin Wilhelmina op haar vakantieverblijf in Zell am See het "kortste Koninklijk Besluit ooit", luidend: "De kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden zijn rood, wit en blauw"

1944: Nederlandse vlag in de ban
Direct na de inval van nazi-Duitsland worden alle pro-Oranje-uitingen in de ban gedaan.
De Nederlandse driekleur volgt begin juni 1944. De NSB heeft inmiddels zich inmiddels ontfermt over het oranje-blanje-bleu.

1951: Intrekking voorstel vlaggenwet
In 1951 trekt de regering het vooroorlogse voorstel tot een vlaggenwet weer in - wegens overbodigheid.

In opdracht van het Ministerie van Marine had het Nederlands Normalisatie-Instituut drie jaar eerder de exacte vlaggenkleuren becijferd, aan de hand van een methode opgesteld door het Comité International de l'Eclairage.
In de standaard heet het: "De kleur rood moet zijn helder vermiljoen met de trichromatische coördinaten X= 17,2; Y=9,0 en Z=2,6.
De kleur blauw moet zijn kobaltblauw met de trichromatische coördinaten X=7,8; Y=6,8 en Z=26,7."


Overzicht

Oranje-Wit-Blauw:
o 1579-1650 (71 jaar)
o Definitief uit beeld in 1796 (217 jaar)

Rood-Wit-Blauw:
o Vanaf:1650 (363 jaar)
o Sinds het koninkrijk: vanaf 2013 (200 jaar)

Oranje Wimpel: 1813 (200 jaar)
De Oranje Wimpel boven de vlag is een compromis om de verbondenheid - Oranje Boven met het koninklijk huis via de vlag te visualiseren.
Hiermee is Nederland het enige land ter wereld dat zijn nationale vlag “soms "verbouwt

De Oranje Wimpel is alleen toegestaan op Koninginnedag en de verjaardagen van Vorst(in) en troonopvolgers
Momenteel: Koningin Beatrix, Kroonprins Willem van Oranje. Prinses Maxima en Prinses Amalia

Vorstenhuis en de kleur Oranje in de vlag
De Oranjes blijken geen enkel probleem met de vlaggen kleur Rood ipv Oranje gehad te hebben
Koning Willem I hield de kleur van de vlag zoals deze was. Ook zijn nazaten hadden er geen probleem mee

1813: Vanaf de Toren van het Paleis werd de vlag Rood-Wit-Blauw gehesen (met als toevoeging de Oranje wimpel)
1937: Op 19 februari 1937 tekende Koningin Wilhelmina op haar vakantieverblijf in Zell am See het kortste Koninklijk Besluit ooit, luidend: "De kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden zijn rood, wit en blauw."[2][3]

Mythes hoe de kleuren rood-wit-blauw in onze vlag zijn ontstaan
o De kleur rood had de voorkeur van de zeelui
o De kleuren zouden op afstand meer opvallen.
o De vlag zou minder verbleken.
o Er was toen in die tijd een ernstig tekort aan oranje kleurstof.
o De oranje kleurstof uit geel en rood was opgebouwd en het geel verbleekte, zodat er alleen rood overbleef
o Een nieuw procedé een donkerder oranje opleverde
o Het huis Oranje zou minder geliefd zijn in die tijd.

Oorsprong Rood-Wit-Blauw
- De oorsprong van de driekleur gaat echter veel verder terug dan de Tachtigjarige Oorlog. De drie kleuren rood, wit en blauw werden al genoemd in de tijd van Karel de Grote (9e eeuw).
- Op kaarten uit de vroege 16e eeuw staan al vlaggen in deze kleuren naast die kuststreek, zoals bijvoorbeeld op Texeira's kaart uit 1520.


Functie Rood-Wit-Blauw
Civiele vlag, dienstvlag en oorlogsvlag

Vlag als eenheidssymbool
De vlag heeft ipv van voor eenheid te zorgen, vooral onderlinge strijd veroorzaakt

Vlaggenwet, de strijd gestreden?
De wet werd introkken in 1951. Na 441 jaar (vanaf 1572) gaat een traditie niet verloren. De strijd om de vlag gaat door het bittere einde.
We stoppen ermee, voor een tijdje, als Nederland opgelost geraakt is in de EU. We pakken de traditie weer op, met of zonder de Oranjes, nadat de EU in elkaar gedonderd is.


Bron: Artikel aangepast, chronologie
http://www.vlaggen.nl/geschiedenis-n...ndse-vlag.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Nederland

Vlaggenprotocol:
http://www.vlaggen.nl/vlaggenprotocol.html

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 april 2013 om 02:09.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 02:46   #616
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat Koninklijk Besluit is inmiddels wel 76 jaar oud....!
Het lijkt mij dus tijd om dat eventjes te wijzigen in overeenstemming met de inmiddels gewijzigde kontekst ten opzichte van die waarin destijds dat KB tot stand kwam.
Zover ik eruit begrijp is het ondertekenen van het Koninklijk besluit niet tot een dergelijke wet gekomen.

1937: De vlag is rood, wit, blauw. Punt uit?
Minister-president Colijn is het in februari 1937 zat. Hij vraagt koningin Wilhelmina een Koninklijk besluit te tekenen waarin wordt vastgelegd: "De kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden zijn rood, wit en blauw".
Tijdens haar wintersportvakantie in Oostenrijk zet zij haar handtekening. Het is de vooraankondiging van een Vlaggenwet, die het kabinet-Colijn drie maanden later bij de Kamer indient.
Daarin wordt onder meer de vorm van de nationale driekleur vastgelegd: "De vlag heeft de vorm van een rechthoek, waarvan de lengte zich verhoudt tot de hoogte als drie tot twee."

Tot een behandeling van het wetsvoorstel zal het nooit komen, maar de huidige vlaggen zijn allemaal in deze verhoudingen.

Op 19 februari 1937 tekende Koningin Wilhelmina op haar vakantieverblijf in Zell am See het "kortste Koninklijk Besluit ooit", luidend: "De kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden zijn rood, wit en blauw"

1951: Intrekking voorstel vlaggenwet
In 1951 trekt de regering het vooroorlogse voorstel tot een vlaggenwet weer in - wegens overbodigheid.

In opdracht van het Ministerie van Marine had het Nederlands Normalisatie-Instituut drie jaar eerder de exacte vlaggenkleuren becijferd, aan de hand van een methode opgesteld door het Comité International de l'Eclairage.
In de standaard heet het: "De kleur rood moet zijn helder vermiljoen met de trichromatische coördinaten X= 17,2; Y=9,0 en Z=2,6.
De kleur blauw moet zijn kobaltblauw met de trichromatische coördinaten X=7,8; Y=6,8 en Z=26,7."
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 07:55   #617
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=zTDeEJyCmNA

Hij loodste Nederland toch doorheen het Rampjaar in 1672...

Maar, verloor de derde slag bij Kassel in 1677. Maf is dat hij echter na het ondertekenen van de Vrede van Nijmegen in augustus 1678, hetgeen gepaard ging met het verlies van Frans-Vlaanderen, nog diezelfde maand de Fransen versloeg bij de Slag van Saint-Denis en zichzelf daarbij aan groot levensgevaar blootstelde, maar het echter niet tot nieuwe onderhandelingen weet te laten komen.

Dit pleit echter voor hem:

Als volksnationalist en sympathisant met de Ierse en Schotse vrijheidsstrijd vind ik hem echter een klootzak wegens de Slag aan de Boyne in Ierland in 1690. Uitgerekend datgene wat de protestanten herdenken tijdens hun Oranjemarsen.... Fuck King Billy!
Ik had het over koning Willem III van Nederland, ook wel bekend als koning Gorilla, niet koning Willem III van Engeland/stadhouder Willem III.

Stadhouder Willem III heeft trouwens ook nog de gebroeders de Witt laten lynchen, dus die is ook niet geheel zuiver. Maar het was verder inderdaad wel een groot staatsman van zijn tijd.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 08:04   #618
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als volksnationalist en sympathisant met de Ierse en Schotse vrijheidsstrijd vind ik hem echter een klootzak wegens de Slag aan de Boyne in Ierland in 1690. Uitgerekend datgene wat de protestanten herdenken tijdens hun Oranjemarsen.... Fuck King Billy! :evil
Het grappige is dat stadhouder Willem III in zijn strijd tegen James gesteund werd door de paus, die net als Willem III vond dat de Franse koning te veel macht begon te krijgen (James wilde namelijk gemene zaak maken met de Franse koning). Voor Willem III was het dan ook geen strijd van protestanten tegen katholieken, maar een strijd tegen het Franse kamp.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 10:58   #619
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als volksnationalist en sympathisant met de Ierse en Schotse vrijheidsstrijd vind ik hem echter een klootzak wegens de Slag aan de Boyne in Ierland in 1690. Uitgerekend datgene wat de protestanten herdenken tijdens hun Oranjemarsen.... Fuck King Billy!
Ierland zou niet onafhankelijk geworden zijn indien Jacobus II won. Minder onderdrukking (want Jacobus was katholiek) zou wél het geval geweest zijn, en hij genoot natuurlijk ook de steun van de Ierse bevolking en adel.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 11:45   #620
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge neemt het Willem dus kwalijk dat hij niets meer of niets minder was dan een kind van zijn tijd.Vergeet bovendien niet dat de verlichte despoten in tegenstelling tot de absolute monarchen de eerste prille trendsetters naar de demokratie waren. Het waren een soort overgangsfiguren van de absolute monarchie naar de parlementaire monarchie.
Willem I was juist géén kind van zijn tijd. Want de tijd van de klok die de overwinnaars van Napoléon wilden instellen was terug de 'winter'tijd, terwijl men al lang in de liberale 'zomer'tijd leefde. De overwinnaars wilde de restauratie, terug naar het Ançien Régime. Willem I was het rasechte produkt van zo'n restauratie.

Citaat:
Tja zoals Belgische schepen tegenwoordig onder de Belgische vlag varen.....
Hoe erg!
In ieder geval: de Prinsenvlag dekt niet de lading die u op het oog heeft.
Citaat:
Moet ik nu echt het boekje opendoen over de Belgische koningen....
Dat moogt u gerust doen. Ik zeg alleen dat men veel te hoog oploopt met die Oranjes maar dat ze het echt niet waard zijn.
Citaat:
Kortom, eens te meer een post die meer zegt over uw diepgewortelde anti-oranje obsessie dan over Oranje op zich. Zoals we het van U gewoon zijn trouwens....
Helemaal niet. Ik zeg de dingen zoals ze zijn. U echter, u zegt de dingen zoals u zou willen dat ze zouden wezen.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2013 om 11:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be