Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2017, 13:00   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard De burgerbevolking van België in WO1 en WO2.

In een andere draad werd het gedrag van de bezetter tegenover de burgerbevolking in WO1 en WO2 vergeleken.

http://forum.politics.be/showthread....241460&page=22

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=435

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar wat blijkbaar niet uit de verf komt is dat Israel hier tegen de burgerbevolking tewerk gaat zoals de Duitsers in WO1: gijzelaars executeren (10 Palestijnen voor 1 Jood) en steden vernielen (oa Leuven heeft daar zijn deel van gehad).
De Duitsers in WO2 waren koorknapen daarmee vergeleken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Goed lezen: tegen de burgerbevolking (de Jodenvervolging is een andere zaak).

In WO1 hebben de Duitsers echt vreselijk huisgehouden onder de burgerbevolking met de franc-tireurs als alibi.

En wat ik wil zeggen: eigenlijk komt wat Israel doet op hetzelfde neer.
Terreur op de burgerbevolking om terreur tegen hen te bestrijden. Dat is iets dat in geen enkele rechtsstaat die de mesenrechten respecteert denkbaar is.
Ik beweer dat de burgerbevolking van België het in WO1 harder te verduren had dan in WO2.

Discussie welkom
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 13:11   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

OK, wat bronnen.

De onvolprezen Maurice De Wilde

http://www.dbnl.org/tekst/wild022bel...01_01_0004.php

Citaat:
Bij de inval in Polen (september '39), waar geen Germanen woonden, had de SS zich door wreedheden tegenover de burgerbevolking en vooral tegenover de Poolse Joden laten opmerken. Toen bleek dat Hitlers besluit om ook in het Westen aan te vallen in de herfst van '39 vaststond, spanden de leidende militairen zich ervoor in om te bekomen, dat de SS in de nieuwe bezettingsregimes, dus ook in België, zo weinig mogelijk zou te zeggen hebben.

Als het beste middel daartoe beschouwden zij het vestigen, ook in België, van een ‘reine Militärverwaltung’, een bezettingsregime, dat louter door militairen zou geleid worden, een Militair Bestuur dus dat niet rechtstreeks aan Hitler, maar aan de Duitse legerleiding onderworpen was. Geen ‘Zivilverwaltung’, geen burgerlijk bestuur, waarop Hitler rechtstreeks kon ingrijpen en waarop de politieke en meteen de SS-invloed veel groter zou geweest zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 13:56   #3
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In een andere draad werd het gedrag van de bezetter tegenover de burgerbevolking in WO1 en WO2 vergeleken.

http://forum.politics.be/showthread....241460&page=22

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=435





Ik beweer dat de burgerbevolking van België het in WO1 harder te verduren had dan in WO2.

Discussie welkom
Negationisme is strafbaar, weet u dat?

Of waren de joden geen deel van de Belgische burgerbevolking?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:00   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Negationisme is strafbaar, weet u dat?

Of waren de joden geen deel van de Belgische burgerbevolking?
Sorry hoor, je bent van kwade wil. In de OP staat duidelijk:

Citaat:
Goed lezen: tegen de burgerbevolking (de Jodenvervolging is een andere zaak).

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 december 2017 om 14:00.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:13   #5
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Sorry hoor, je bent van kwade wil. In de OP staat duidelijk:
Ik ben niet van kwade wil. Ik werd doorverwezen naar dit topic omdat je er in het andere topic niet verder over wilde hebben.

Tenzij ik me vergis/ik er over heen heb gelezen werd de uitsluiting van de jodenbevolking niet gemaakt in het oorspronkelijke topic. Om die reden reageerde ik zo verbaasd op wat je schreef.


Mijn oorspronkelijke reactie was een reactie op het volgende:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar wat blijkbaar niet uit de verf komt is dat Israel hier tegen de burgerbevolking tewerk gaat zoals de Duitsers in WO1: gijzelaars executeren (10 Palestijnen voor 1 Jood) en steden vernielen (oa Leuven heeft daar zijn deel van gehad).
De Duitsers in WO2 waren koorknapen daarmee vergeleken.
Indien u de joden uitsluit ben ik het waarschijnlijk met u eens.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 december 2017 om 14:21.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:30   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben niet van kwade wil. Ik werd doorverwezen naar dit topic omdat je er in het andere topic niet verder over wilde hebben.

Tenzij ik me vergis/ik er over heen heb gelezen werd de uitsluiting van de jodenbevolking niet gemaakt in het oorspronkelijke topic. Om die reden reageerde ik zo verbaasd op wat je schreef.

Mijn oorspronkelijke reactie was een reactie op het volgende:
Dat werd het wel, de quote in de op komt uit die draad.

Wat zou ik hier de Jodenvervolging willen minimaliseren. Maar de Jodenvervolging was een door Hitler georganiseerde genocide.

Ik heb het tegenover de houding van de bezetter tegen de bevolking in het algemeen.

Die was tijdens WO1 erg brutaal. Met name tijdens de eerste maanden werden er ganse steden dorpen uitgemoord.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/14-18/1.1968238

https://pieterserrien.be/2012/10/27/...-wereldoorlog/

Vandaar ook het 'Poor Little Belgium'

WO2 was uiteraard ook geen grapje voor de burgerbevolking, maar in vergelijking met WO2 ging men er relatief 'kalm' tewerk (uiteraard niet tegen de Joden).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:39   #7
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat werd het wel, de quote in de op komt uit die draad.

Wat zou ik hier de Jodenvervolging willen minimaliseren. Maar de Jodenvervolging was een door Hitler georganiseerde genocide.

Ik heb het tegenover de houding van de bezetter tegen de bevolking in het algemeen.

Die was tijdens WO1 erg brutaal. Met name tijdens de eerste maanden werden er ganse steden dorpen uitgemoord.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/14-18/1.1968238

https://pieterserrien.be/2012/10/27/...-wereldoorlog/

Vandaar ook het 'Poor Little Belgium'

WO2 was uiteraard ook geen grapje voor de burgerbevolking, maar in vergelijking met WO2 ging men er relatief 'kalm' tewerk (uiteraard niet tegen de Joden).
Oké, in dat geval ben ik het met u eens.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 15:36   #9
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Kort gesteld, tijdens de eerste jaren van de bezetting tijdens WO II gedroegen de Duitsers zich idd als "correcte" bezetters. Door het keren van de krijgskansen kwam er ook verandering in de bezettingspolitiek die een meer brutaal en repressief karakter kreeg. Dit verergerde nog in 1944 toen het bestuur werd overgedragen aan de SS.

De V1 en V2 bommencampagne verhoogde nog de terreur op de burgerbevoking die het reeds erg te stellen had door rantsoenering en standrechtelijke executies en het actiever opsporen en berechten van werkweigeraars.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 15:46   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Dat klopt allemaal. Ik woon in de buurt van het Hageland dat nogal berucht is voor wat er allemaal afgespeeld heeft. Dat was niet fraai.

Het gaat hier echter in tegenstelling tot WO1 hoofdzakelijk over verzetslieden. De Witten tegen de Zwarten. Langs de kant van de Duitsers waren het vaak ook de (SS) collaborateurs die het ergst waren (onlangs nog in Knack Kinderen van de Collaboratie gelezen).

De militaire bezettingsmacht was vrij 'mild', cfr Von Falkenhausen.

In WO1 ging het over de bezettingsmacht die gewone burgers en masse afslachten en steden en gemeenten platlegden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 15:48   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Kort gesteld, tijdens de eerste jaren van de bezetting tijdens WO II gedroegen de Duitsers zich idd als "correcte" bezetters. Door het keren van de krijgskansen kwam er ook verandering in de bezettingspolitiek die een meer brutaal en repressief karakter kreeg. Dit verergerde nog in 1944 toen het bestuur werd overgedragen aan de SS.

De V1 en V2 bommencampagne verhoogde nog de terreur op de burgerbevoking die het reeds erg te stellen had door rantsoenering en standrechtelijke executies en het actiever opsporen en berechten van werkweigeraars.
Op het einde werd het militair bestuur ook vervangen door echte nazis.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 15:58   #12
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat klopt allemaal. Ik woon in de buurt van het Hageland dat nogal berucht is voor wat er allemaal afgespeeld heeft. Dat was niet fraai.

Het gaat hier echter in tegenstelling tot WO1 hoofdzakelijk over verzetslieden. De Witten tegen de Zwarten. Langs de kant van de Duitsers waren het vaak ook de (SS) collaborateurs die het ergst waren (onlangs nog in Knack Kinderen van de Collaboratie gelezen).

De militaire bezettingsmacht was vrij 'mild', cfr Von Falkenhausen.

In WO1 ging het over de bezettingsmacht die gewone burgers en masse afslachten en steden en gemeenten platlegden.
Collaborateurs die meededen aan de repressie hoort natuurlijk ook tot het terroriseren van de burgerbevolking. Er deden zich tal van grotere en kleinere drama's voor die niet allemaal veel ruchtbaarheid kregen. Toen de Duitsers zich bij de bevrijding van Antwerpen moesten terugtrekken achter het Albert-kanaal werden alle werknemers van een electriceitscentrale zondermeer geexecuteerd zodat deze niet bruikbaar zou kunnen zijn voor de geallieerden. De vader van een tante van mij behoorde tot 1 van deze geexecuteerden.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 13 december 2017 om 15:59.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be