Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2010, 16:00   #21
sperma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Locatie: luik
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat?
ce qui,
sperma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 16:11   #22
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je bent toch niet vergeten je spiegel af te vegen nadat je klaargekomen bent?
Geen schrik, ik ga de gewoontes van BDW na zijn bezoek aan de koning zeker niet imiteren.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 17:05   #23
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sperma Bekijk bericht
ce qui,
Dit betreur ik zeer. Hierdoor komen we onnodig in een slecht daglicht te staan. Die bijnaam doet ook héél kinderachtig aan!
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 17:08   #24
sperma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Locatie: luik
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Dit betreur ik zeer. Hierdoor komen we onnodig in een slecht daglicht te staan. Die bijnaam doet ook héél kinderachtig aan!
slur jin da
sperma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 17:18   #25
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sperma Bekijk bericht
slur jin da
Ik zet als eerste in op 40 posts. Hoewel, het is vrijdagavond en ik heb zo al eens een weddenschapje verloren van Sus Iratus. Doe maar 60 posts dan.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 17:21   #26
sperma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Locatie: luik
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik zet als eerste in op 40 posts. Hoewel, het is vrijdagavond en ik heb zo al eens een weddenschapje verloren van Sus Iratus. Doe maar 60 posts dan.
ok
sperma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 19:47   #27
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

nog geen 30 posts

PS goeie kans dat 'sperma' helemaal geen Waal is.

Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 15 oktober 2010 om 19:48.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 22:05   #28
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Wat maakt dat uit? Eentje meer of minder die wat komt wauwelen.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 17:29   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Het Nederlands is de meestgesproken taal van je land. Als je als Waal werkeloos bent, zou je goed in Vlaanderen kunnen werken als je Nederlands spreekt. Ook bij de federale overheid en andere instellingen zul je met Vlamingen moeten werken en Vlamingen moeten bereiken. Je kunt een cultuur niet doorgronden zonder de taal te spreken. De taal is immers een collectief geheugen van cultuur.
Citaat:
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Heeft natuurlijk met de geschiedenis van Vlaanderen te maken. Het recht om Nederlands te spreken was niet altijd vanzelfsprekend. Als alle Vlamingen op het Frans zouden overschakelen, zodra er een Franstalige bij iets betrokken is, leidt dat al snel tot een algehele overschakeling, omdat dit simpelweg handiger is. Ik vind het overigens goed dat Vlamingen hier consequent in zijn. Wanneer Vlamingen naar Wallonië of Frankrijk gaan passen ze zich zonder klagen aan, maar wanneer Walen in Vlaanderen komen willen ze nog wel eens hetzelfde eisen van Franstaligen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 17:39   #30
sperma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Locatie: luik
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik zet als eerste in op 40 posts. Hoewel, het is vrijdagavond en ik heb zo al eens een weddenschapje verloren van Sus Iratus. Doe maar 60 posts dan.
70 en noppe
sperma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 18:35   #31
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat ook, ja. Het eigenaardige is dat Vlamingen het als een soort belediging aan hun adres beschouwen als men hun taal niet leert ; zij zien dat als een soort van indicatie dat men minachting heeft voor hun cultuur, en daaruit voortvloeiend, voor hen zelf. Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen (nochtans ben ik voldoende "blootgesteld" als vroegere brusselse vlaming). Het punt is wel dat Vlamingen zich vaak uitdrukken (uitdrukten ?) in de taal van de andere, en het is nu eenmaal zo dat als je je uitdrukt in een andere taal dan je moedertaal, je natuurlijk een aantal rethorische nadelen ondervindt daarvan: minder vlot, minder snel de taalkundig overgehevelde subtiliteiten door, een (grappig?) accent,.... kortom, in een discussie/onderhandeling heb je een handicap als je als anderstalige met moedertaalsprekers geconfronteerd wordt. Het is bijgevolg vervelend, en nadelig, om wegens de onkunde of onwil van anderen, zelf niet in je moedertaal aan je trekken te komen.

Ik kan dus goed begrijpen dat Vlamingen het vervelend vonden, en nadeel ondergingen, van geconfronteerd te worden met de positie waarin ze gedwongen werden om een andere taal te spreken dan hun moedertaal bij contact met de overheid, de machtigen, de officieren, de baas, ... Dat heeft heel lang voor een onderdrukking gezorgd van Vlamingen. Maar ik denk dat die historische fase voorbij is. Ik denk niet dat een Vlaming (buiten Brussel...) er enig nadeel van ondervindt en gedwongen wordt van in een andere taal dan zijn moedertaal zijn onderhandelingen te voeren. Niettemin is die reflex blijkbaar overgebleven en heeft de Vlaming er grote problemen mee om mensen in zijn buurt tegen te komen die zijn moedertaal niet machtig (willen) zijn.
Als je als Spanjaard in Parijs je plan wil trekken in het Spaans, dan doe je maar. Ofwel broebel je wat frans om je hopelijk verstaanbaar te maken, ofwel kan je de boom in, maar op geen enkele manier zal een Fransman zich *beledigd* voelen als een of andere sukkelaar zijn taal niet spreekt. In het beste geval herinnert die Fransman zich nog 3 woorden Spaans van zijn schooldagen, en zal die zonder complexen die spanjaard al dan niet van nuttige repliek dienen, maar hem tevens als een sukkelaar beschouwen. Maar de Fransman zal zijn cultuur helemaal niet beledigd of aangevallen voelen en in het beste geval wat medelijden hebben met die Frans-onkundige spanjaard die verloren is in Parijs.

Met Vlamingen is dat anders. Die zien het als een *agressie* dat die andere de moeite niet heeft gedaan om zijn taal te leren, en ziet zich - zoals in de goeie ouwe tijd - ergens gedwongen om die "arrogante blaas" dan maar in zijn taal te helpen, wat hij dus pertinent zal weigeren om niet "plat op de buik te gaan" en dus Frans te spreken ook al kan hij dat best. Ik denk dat dat de collectieve oude herinneringen zijn die hem hier parten spelen.

Alleen, je moet wel opletten, en inderdaad je niet laten vangen om, zoals in de goeie ouwe tijd, terug het nadeel moeten te ondergaan dat de "onderhandelingspartner" weeral het voordeel van zijn eigen taal mag hebben en jij de nadelen moet ondervinden van te moeten onderhandelen in een vreemde taal. Tenzij je echt heel vlot bent, is dat *altijd* nadelig.

Maar Vlamingen zouden van hun complex af moeten dat zij die geen Nederlands willen/kunnen praten, door die onkunde een agressie jegens de Vlaamse cultuur zouden betekenen. Ik ken sommige aspekten van de wis- en natuurkunde die vele mensen niet kennen of willen leren, en ik voel mij helemaal niet "cultureel" beledigd als ik zulke mensen tegen kom
Wilt je dat de Vlaming dezelfde houding aanneemt als de Fransman tegenover anderstaligen?
Zoals deze houding: Als je als Franstalige in Vlaanderen je plan wil trekken in het Frans, dan doe je maar. Ofwel broebel je wat Nederlands om je hopelijk verstaanbaar te maken, ofwel kan je de boom in, maar op geen enkele manier zal een Vlaming zich *beledigd* voelen als een of andere sukkelaar zijn taal niet spreekt. In het beste geval herinnert die Vlaming zich nog 3 woorden Frans van zijn schooldagen, en zal die zonder complexen die Franstalige al dan niet van nuttige repliek dienen, maar hem tevens als een sukkelaar beschouwen.'
Lijkt mij een vrij arrogante houding voor een inwoner van een tweetalig land. Men kan dit niet met elkander vergelijken, alhoewel als ik nu Vlaming door Waal verander en Frans door Nederlands in die tekst zit men toch dicht bij de realiteit maar in de context van een tweetalig land is dat een totaal verkeerde houding. Als men dat niet begrijpt en er zijn nog altijd uitlatingen als:" Néerlandais spreken? Berk, ça non! " dan heeft dit land toch niet veel toekomst, een beetje eerlijk blijven a.u.b.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 19:37   #32
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Wilt je dat de Vlaming dezelfde houding aanneemt als de Fransman tegenover anderstaligen?
Zoals deze houding: Als je als Franstalige in Vlaanderen je plan wil trekken in het Frans, dan doe je maar. Ofwel broebel je wat Nederlands om je hopelijk verstaanbaar te maken, ofwel kan je de boom in, maar op geen enkele manier zal een Vlaming zich *beledigd* voelen als een of andere sukkelaar zijn taal niet spreekt. In het beste geval herinnert die Vlaming zich nog 3 woorden Frans van zijn schooldagen, en zal die zonder complexen die Franstalige al dan niet van nuttige repliek dienen, maar hem tevens als een sukkelaar beschouwen.'
Lijkt mij een vrij arrogante houding voor een inwoner van een tweetalig land. Men kan dit niet met elkander vergelijken, alhoewel als ik nu Vlaming door Waal verander en Frans door Nederlands in die tekst zit men toch dicht bij de realiteit maar in de context van een tweetalig land is dat een totaal verkeerde houding. Als men dat niet begrijpt en er zijn nog altijd uitlatingen als:" Néerlandais spreken? Berk, ça non! " dan heeft dit land toch niet veel toekomst, een beetje eerlijk blijven a.u.b.
Ik wil dit nog eens extra in de verf zetten om te zeggen dat die uitspraken mijn mening helemaal niet weergeven, verre daarvan. Dit kadert ook in een groter geheel: veel Franstaligen hebben wél respect voor de Nederlandse taal en weten dat ook in actie om te zetten (denk hierbij aan de vele studenten die jullie mooie taal studeren). Men moet er ook niet vanuit gaan dat alle Walen te lui zijn om Nederlands te leren. Ik denk eerder (en dat is mijn persoonlijke mening) dat velen zich niet bewust zijn dat een basis kennis van het Nederlands veel zou verhelderen: zowel voor henzelf als voor België.

Laatst gewijzigd door Phrantic : 16 oktober 2010 om 19:38.
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 20:27   #33
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Ik wil dit nog eens extra in de verf zetten om te zeggen dat die uitspraken mijn mening helemaal niet weergeven, verre daarvan. Dit kadert ook in een groter geheel: veel Franstaligen hebben wél respect voor de Nederlandse taal en weten dat ook in actie om te zetten (denk hierbij aan de vele studenten die jullie mooie taal studeren). Men moet er ook niet vanuit gaan dat alle Walen te lui zijn om Nederlands te leren. Ik denk eerder (en dat is mijn persoonlijke mening) dat velen zich niet bewust zijn dat een basis kennis van het Nederlands veel zou verhelderen: zowel voor henzelf als voor België.
Dit is geen verwijt naar U toe en het probleem en de noodzaak tot het kennen van de Nederlandse taal situeert zich ook niet in Wallonië maar wel in Brussel. Ik heb niets tegen Walen. Walen, zover ik ze ken, zijn doorgaans niet arrogant. Tussen Walen en Vlamingen zou een perfecte verstandhouding kunnen ontstaan. Het probleem situeert zich in het midden, de houding van de Franstalige Brusselaar die niet zuiver is. De Brusselaars hebben een identiteitsprobleem niet de Walen nog de Vlamingen. Als de Waalse politici zich zouden losmaken van hun Brusselse partijgenoten en hun belangen en gekonkel en zich rechtstreeks richten tot de Vlamingen denk ik dat er nog weinig problemen zullen zijn.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 23:22   #34
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je kunt een cultuur niet doorgronden zonder de taal te spreken. De taal is immers een collectief geheugen van cultuur.
Oops. Mijn excuses hiervoor. Ik wilde dit in mijn signature hebben staan

Laatst gewijzigd door Phrantic : 16 oktober 2010 om 23:23.
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 23:30   #35
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Hetzelfde voor alle achterlijke dialectsprekers en neo-verkavelingsvlaamstaligen: vooraleer jullie kritiek mogen uiten op het taalgebruik van de Walen, dienen jullie zelf eens deftig Nederlands te spreken.
Di Rupo in het Nederlands zorgt elke dag tenminste toch nog altijd voor een humoristische noot, wat van de hakkelende West-Vlamingen niet kan gezegd worden. Als ik die ergens in Brussel hoor wauwelen als een bende mongolen die net alle tanden met lokale verdoving hebben laten trekken, is mijn dag om zeep.
Ik vind het spijtig dat ik niet weet hoe u eruitziet, noch waar u woont en al dan niet werkt.

Mocht dat wél het geval zijn, dan kwam ik u elke dag met wat mongools gehakkeld en lokaal verdoofd West-Vlaams gewauwel opvrolijken, om vervolgens thuis aan een stuk zeep te ruiken en uw verhelderende bijdragen op dit forum te lezen
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 01:10   #36
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Op verzoek van Kodo Kodo nodig ik jullie uit om aan dit controversiële topic deel te nemen én om jullie meningen hier neer te pennen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of om eender welke taal te bespotten.

Kodo Kodo heeft me dus gevraagd om een controversieel onderwerp aan te kaarten. Dit is mijn vraag (pas op, als Waal is dit niet mijn mening):

Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Hebben die onder steen gezeten ofzo? Ten eerste zijn niet alle Nederlandstaligen goed in Frans, ooit in Nederland geweest.
Mijn tweede punt is een stuk serieuzer, uw Nederlandstalige landgenoten hebben moeten vechten voor de status van hun taal, wat dat betreft waren ze echt beter af onder Willem I. Kortom het precies dit soort arrogantie waar juist die Vlaams partijen van profiteren, waar ze in Wallonië zo bang van schijnen te zijn.
Verder is dat gezaag over dat gezaag ook vermoeiend en aangezien het clichébeeld* van Wallonië is dat men daar werkeloos thuis zit, zou je denken dat men tijd zat heeft om een taal te leren. (*= toegegeven niet politiek correct)
En als we toch harde noten aan het kraken zijn, dan kan je ook de (geld) transfers van Vlaanderen naar Wallonië meenemen, die afschaffen zou de Vlamingen dan weer veel geld besparen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 09:51   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Wilt je dat de Vlaming dezelfde houding aanneemt als de Fransman tegenover anderstaligen?
Zoals deze houding: Als je als Franstalige in Vlaanderen je plan wil trekken in het Frans, dan doe je maar. Ofwel broebel je wat Nederlands om je hopelijk verstaanbaar te maken, ofwel kan je de boom in, maar op geen enkele manier zal een Vlaming zich *beledigd* voelen als een of andere sukkelaar zijn taal niet spreekt. In het beste geval herinnert die Vlaming zich nog 3 woorden Frans van zijn schooldagen, en zal die zonder complexen die Franstalige al dan niet van nuttige repliek dienen, maar hem tevens als een sukkelaar beschouwen.'
Da's altijd mijn houding geweest: ik beschouw iemand die geen nederlands kent niet direct als een persoon die mij "beledigt". Als-ie geen nederlands kent is dat zijn zaak. Natuurlijk stelt dat enkele praktische problemen, waar ik wel tegemoet in wil komen op voorwaarde dat mij dat niet in een nadelige positie brengt (een onderhandelingspositie bijvoorbeeld).

Wat ik wilde onderlijnen was dat Vlamingen het (vaak onterecht) als een soort van "belediging" aan hun adres zien dat anderen hun taal niet leren, en ik vind dat een beetje eigenaardig als houding (hoewel ik ze wel kan begrijpen uit historische redenen). Een sukkelaar die iets niet kan, is geen "belediging" door zijn onkunde, he, maar gewoon een sukkelaar. Je kan al dan niet, naargelang de omstandigheden, beslissen van die te helpen of niet.

Citaat:
Als men dat niet begrijpt en er zijn nog altijd uitlatingen als:" Néerlandais spreken? Berk, ça non! " dan heeft dit land toch niet veel toekomst, een beetje eerlijk blijven a.u.b.
Tuurlijk, daar niet van, maar ik vind degene die zoiets zegt gewoon een domoor, en meer niet. Voor mij is "berk, jamais leren de nederlands" even dom als "berk, nooit geen wiskunde voor mij" of iets van dien aard. Dat zou de kouwe kleren van iemand die wel wiskunde machtig is, niet moeten raken (hij zou die persoon dan beter gewoon een zielepoot vinden). Hij zou zich daardoor niet in het harnas moeten gejaagd voelen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 11:13   #38
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Op verzoek van Kodo Kodo nodig ik jullie uit om aan dit controversiële topic deel te nemen én om jullie meningen hier neer te pennen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of om eender welke taal te bespotten.

Kodo Kodo heeft me dus gevraagd om een controversieel onderwerp aan te kaarten. Dit is mijn vraag (pas op, als Waal is dit niet mijn mening):

Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?

deze redenering volgend dient elke mens Chinees te leren en te spreken onderling. Dan hebben we al dat gezaag niet meer é.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 13:59   #39
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
deze redenering volgend dient elke mens Chinees te leren en te spreken onderling. Dan hebben we al dat gezaag niet meer é.
Eerder Texaans, het is in Texas tenslotte algemeen bekend dat de hele wereld over het algemeen toch al voor hen verstaanbaar Engels spreekt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 19:34   #40
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

En ik nou altijd denken dat Walen Belgisch spraken.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be