Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2011, 11:57   #41
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
groen marsmannetje.....I like that


Ach,het zijn pure economische overwegingen die de overheden nopen om het willekeurig autogebruik op een of andere wijze te proberen te stoppen...

Geef toe,er is absoluut geen sprake van dwangmaatregelen.....
Je kunt zware autokosten vermijden doordat je (nog steeds) mag wonen waar je wil....Is het dus eigenlijk wel verstandig nergens te wonen en iedere dag naar ergens te moeten rijden om te gaan werken...o ja.. allebei?

Ik weet het (ben zelf al een paar jaar bezig met mijn autogebruik DRASTISCH te beperken),het is afkicken,het is plannen,maar het lukt steeds beter,ik ben nu al zover dat ik eigenlijk niet graag meer autorijd....
En het scheelt letterlijk honderden euro's aan oliegeld minder......leuk eigenlijk ,voor mijn vervoer moeten ze zoveel mensen niet meer doodschieten ...euh....democratiseren,als vroeger

Zie je,ik heb dat "CO2-gezwans" niet eens nodig,moraliteit en financieel gewin kunnen perfect samengaan
Laat me het zo stellen, in het ziekenhuis waar mijn echtgenote werkt, zijn er 80 % aan vrouwen aan het werk. Als die allemaal thuis blijven, hebt ge binnenkort een probleem als ge een ongeluk of zo hebt. Dan zijt ge dood, voordat iemand tijd heeft om aan te werken. Totaal wereldvreemd zijn jullie marsmannetjes.

En dan te weten dat dit systeem vooral ten berde gebracht werd door de Franstaligen die liever lui op hun gat zitten profiteren van 'hun' sociale zekerheid en zich met de herziening van de financieringswet genoodzaakt zien om andere middelen aan te boren. En dan te weten dat die lullen in het Vlaamse parlement zich op sleeptouw laten nemen door dat gespuis.

En gaan verhuizen, dat is dit gelul. Je weet net zo goed als ik dat dit in de praktijk geen mogelijkheid is voor veel gezinnen. Waarom t'rouwens niet onmiddellijk op een tak in een boom gaat zitten of in een grot gaan wonen gelijk holbewoners. Direct alle problemen opgelost.

Het blijkt nogmaals hoe weinig realiteitsbesef ze hebben. Hoeveel vrouwen gaan er mee stoppen denk je? Welke gevolgen gaat dit hebben voor de werkgevers denk je. In elk geval mijn vrouw stopt.
Ik moet het de VS en China nageven dat ze niet meedoen met die milieu hokus pokus. Finaal hebben ze gelijk.

Maar goed, volgende verkiezingen nog radicaler tegenstemmen en hopen dat het economisch weefsel goed instort.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 22 januari 2011 om 12:07.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 20:50   #42
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Laat me het zo stellen, in het ziekenhuis waar mijn echtgenote werkt, zijn er 80 % aan vrouwen aan het werk. Als die allemaal thuis blijven, hebt ge binnenkort een probleem als ge een ongeluk of zo hebt. Dan zijt ge dood, voordat iemand tijd heeft om aan te werken. Totaal wereldvreemd zijn jullie marsmannetjes.

En dan te weten dat dit systeem vooral ten berde gebracht werd door de Franstaligen die liever lui op hun gat zitten profiteren van 'hun' sociale zekerheid en zich met de herziening van de financieringswet genoodzaakt zien om andere middelen aan te boren. En dan te weten dat die lullen in het Vlaamse parlement zich op sleeptouw laten nemen door dat gespuis.

En gaan verhuizen, dat is dit gelul. Je weet net zo goed als ik dat dit in de praktijk geen mogelijkheid is voor veel gezinnen. Waarom t'rouwens niet onmiddellijk op een tak in een boom gaat zitten of in een grot gaan wonen gelijk holbewoners. Direct alle problemen opgelost.

Het blijkt nogmaals hoe weinig realiteitsbesef ze hebben. Hoeveel vrouwen gaan er mee stoppen denk je? Welke gevolgen gaat dit hebben voor de werkgevers denk je. In elk geval mijn vrouw stopt.
Ik moet het de VS en China nageven dat ze niet meedoen met die milieu hokus pokus. Finaal hebben ze gelijk.

Maar goed, volgende verkiezingen nog radicaler tegenstemmen en hopen dat het economisch weefsel goed instort.
Ik denk dat u eerder weinig realiteitszin hebt. 50% van de werknemers woont op minder dan 10 km van het werk - 60 % op minder dan 15 km.
Ik haal even een quote aan;

Citaat:
Vroeger reed ik 15.000 KM per jaar, nu nog maar een 2.500 KM per jaar. En toch leef ik niet anders dan vroeger, alleen ga ik niet meer in andere steden winkelen maar spring ik op de fiets en ga ik naar een lokale winkel. Misschien iets duurder in die winkel, maar als ik uitreken wat ik bespaar op mijne auto, dan maak ik winst.
Om maar één voorbeeld te geven, maar er zijn er dus veel die perfect het autogebruik kunnen minderen. Dat heeft trouwens niets met groen te maken, wel met een beetje gezond verstand. Er is hier nog ergens een draad "0-5 km van werk, 62% neemt de auto". Als er niks verandert aan de autofiscaliteit, dan staan ze binnenkort overal stil. Dat lijken veel van de auto-extremisten niet goed te begrijpen. Zoals zo vaak moeten veel mensen eerst met hun kop tegen de muur lopen voor ze iets snappen. Maar ondertussen zit de maatschappij wel opgezadeld met al de negatieve effecten van het massale en nog steeds stijgende autogebruik. Daarbij komt ook nog dat de conditie van de mensen erop achteruit gaat, ze worden steeds dikker, ... maar toch maar lekker in die auto stappen hé, zoals mama dat destijds geleerd heeft.


Ik ken iemand die een bezoekje heeft gebracht aan Peking en naast constant hoofdpijn moest ze ook zelfs overgeven van de luchtvervuiling. Wat een levenskwaliteit als je daar woont. Maar ja, dat is dan uw voorbeeld zeker, zolang u maar met de auto kan rondrijden hé ...

http://www.youtube.com/watch?v=To6ehrif5nc

Btw ... China als voorbeeld, wil dat dan zeggen dat u akkoord gaat met onderstaande maatregel?

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...-een-mag.dhtml

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 22 januari 2011 om 21:08.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 22:39   #43
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
(...)
Btw ... China als voorbeeld, wil dat dan zeggen dat u akkoord gaat met onderstaande maatregel?

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...-een-mag.dhtml
Wil jij echt China als te volgen voorbeeld nemen?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 00:34   #44
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ziewel dat ze kunnen overeenkomen ze...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...naf-2013.dhtml

vanaf 2013 tolheffing
Blijkbaar kunnen ze alleen overeenkomen als er vet geld te vangen is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 01:00   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De enige logische taks op km heffing zou zijn via de pomp.
Kijk wij hebben meerdere oldtimers die weinig km doen. Elk op beurt doet zo eens wat km's.
Als men dat via geschatte km gaat doen dan betalen we enorm veel geld voor niet gedane km's.
Dat kan dus niet, het geld groeit onvoldoende op onze rug om dat zomaar allemaal nutteloos te betalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 02:58   #46
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Principieel ben ik als Europeaan enkel voor tol op trajecten, maar tegen nationale vignetten. Nationale regelingen is juist de klok willen terugdraaien.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 08:47   #47
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Eindelijk gaan ook de buitenlandse vrachtwagen meebetalen voor het kapotrijden van onze wegen.

Vraagje: Moeten auto's met caravans ook betalen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 09:18   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Principieel ben ik als Europeaan enkel voor tol op trajecten, maar tegen nationale vignetten. Nationale regelingen is juist de klok willen terugdraaien.
Ik ben ook van jouw gedacht.

Hoe spijtig dat de pogingen om één systeem tesamen met Nederland op te zetten, mislukt zijn. (en deze keer lag het niet aan een Franstalige die allergisch is aan samenwerking met Nederlandstaligen ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 09:24   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De enige logische taks op km heffing zou zijn via de pomp.
Kijk wij hebben meerdere oldtimers die weinig km doen. Elk op beurt doet zo eens wat km's.
Als men dat via geschatte km gaat doen dan betalen we enorm veel geld voor niet gedane km's.
Dat kan dus niet, het geld groeit onvoldoende op onze rug om dat zomaar allemaal nutteloos te betalen.
Ten eerste, voorspel ik dat old-timers een zeer genereuse uitzondering gaan krijgen. (en eigenlijk is het nog niet genereus, want het zijn niet die bakjes die de wegen kapot rijden, of die 'veel' vervuiling veroorzaken, wegens weinig kilometers dat ze maar doen of kunnen doen).

Ten tweede, er mag een tolheffing komen om vervoer tijdens spitstijden uit te vlakken.

Ten derde, er mag een tolheffing komen om vervuilende auto's iets meer aan te pakken, ten voordele van de propere (maar dan liefst met een voldoende ruime overgangsperiode; en niet overdreven, vb. een gezin met drie pubers moet je niet verplichten om hun monovolume van de hand te doen, als die auto nog maar vijf jaar oud is ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 09:28   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Eindelijk gaan ook de buitenlandse vrachtwagen meebetalen voor het kapotrijden van onze wegen.

Vraagje: Moeten auto's met caravans ook betalen ?
Dat is wel zeer de vraag.

In Frankrijk op de tolwegen betaal je wel degelijk.
In Zwiterland betaal je wel degelijk een tweede vignet.

Terwijl die caravan op zich eigenlijk maar marginaal vervuilt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 10:13   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is wel zeer de vraag.

In Frankrijk op de tolwegen betaal je wel degelijk.
In Zwiterland betaal je wel degelijk een tweede vignet.

Terwijl die caravan op zich eigenlijk maar marginaal vervuilt.
Maar een caravan rijdt de wegen ook wel kapot.

Als caravans in het pakket zitten zou dat wel een slok op de borrel schelen natuurlijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 10:47   #52
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maar een caravan rijdt de wegen ook wel kapot.

Als caravans in het pakket zitten zou dat wel een slok op de borrel schelen natuurlijk.
In Duitsland, Frankrijk en Holland rijden ook caravans, maar daar liggen de wegen er wel goed bij. Wellicht investeert de Belg liever in z'n kelder dan in de wegen.

Ik hoop i.i.g. dat De Telegraaf zo snel mogelijk weer met een Belgen-boycot begint!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 11:58   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
In Duitsland, Frankrijk en Holland rijden ook caravans, maar daar liggen de wegen er wel goed bij. Wellicht investeert de Belg liever in z'n kelder dan in de wegen.

Ik hoop i.i.g. dat De Telegraaf zo snel mogelijk weer met een Belgen-boycot begint!
Deutschland :
http://www.stern.de/auto/service/kap...d-1639924.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...t-3284213.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...m-3262284.html

Advies: Informeer U.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 13:01   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik denk dat u eerder weinig realiteitszin hebt. 50% van de werknemers woont op minder dan 10 km van het werk - 60 % op minder dan 15 km.
Ik haal even een quote aan;



Om maar één voorbeeld te geven, maar er zijn er dus veel die perfect het autogebruik kunnen minderen. Dat heeft trouwens niets met groen te maken, wel met een beetje gezond verstand. Er is hier nog ergens een draad "0-5 km van werk, 62% neemt de auto". Als er niks verandert aan de autofiscaliteit, dan staan ze binnenkort overal stil. Dat lijken veel van de auto-extremisten niet goed te begrijpen. Zoals zo vaak moeten veel mensen eerst met hun kop tegen de muur lopen voor ze iets snappen. Maar ondertussen zit de maatschappij wel opgezadeld met al de negatieve effecten van het massale en nog steeds stijgende autogebruik. Daarbij komt ook nog dat de conditie van de mensen erop achteruit gaat, ze worden steeds dikker, ... maar toch maar lekker in die auto stappen hé, zoals mama dat destijds geleerd heeft.


Ik ken iemand die een bezoekje heeft gebracht aan Peking en naast constant hoofdpijn moest ze ook zelfs overgeven van de luchtvervuiling. Wat een levenskwaliteit als je daar woont. Maar ja, dat is dan uw voorbeeld zeker, zolang u maar met de auto kan rondrijden hé ...

http://www.youtube.com/watch?v=To6ehrif5nc

Btw ... China als voorbeeld, wil dat dan zeggen dat u akkoord gaat met onderstaande maatregel?

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...-een-mag.dhtml
de belasting gaat gewoon uw vaste kosten meer variabel maken. Mensen die 100.000 km rijden of boven het gemiddelde van 20.000km per jaar zullen dus 5 keer meer betalen, mensen die 10.000km per jaar rijden zullen minder betalen, dat is volgens mij het gevolg van het 'ecologiseren' van de inschrijvingstaks. Nu uw verpleegster zal niet die vrouw zijn die het gemiddelde haalt, dus volgens mij zal ze gemiddeld minder betalen voor haar mobiliteit.

Bovendien, als ze geluk heeft om te kunnen carpoolen met een vriendin, wordt het helemaal leuk, dan halveert ze haar autokosten, en krijgt ze daar de hefboom die haar maximaal gaat belonen daarvoor...


Het gevolg is gewoon dat je minder het BEZIT belast, want een ferrari in de garage vervuilt niet, een ferrari om te pendelen vervuilt wel. Wat de taks echter niet doet is vervuiling meenemen in de berekening. Wat ze wel vermoedelijk of wenselijk zou doen is filegedrag ontmoedigen. UW spreekwoordelijke verpleegster zal niet in de file staan, dat is duidelijk dus zal ook geen 'filetaksen' betalen, of zal dus ook weer daar onder het gemiddelde duiken.

En moest die autotaks, ook nog liefst eens rekening houden met het gemeten verbruik van de wagen, op basis van tankbeurten bvb waarom niet, zou je kunnen constateren, dat diegen die met een 3liter wagen rondtuft naar zijn werk nogmaals erin slaagt om zijn kostprijs te doen halveren tov diegene die met een SUV naar het werk wil tuffen.

Dus samengevat, zolang er 'ontsnappingsroutes' voorzien zijn om die taks te 'ontwijken', wat het doel is van zo'n verkeersgerelateerde taksen, kun je zonder moeite wat op het eerste zicht meer betalen wordt, ervoor zorgen dat je gewoon evenveel betaalt, en met een kleine handigheid slaag je erin om minder te betalen...

Dus denk ik wel dat het een goeie manier is van het verkeer te moduleren, van de mobiliteit in een andere dimmensie te duwen... Het simpelste zou zijn om de diesel/benzine te takseren tot 2euro/liter. Maar gezien onze centrale ligging, de communicerende vaten die we hebben met de buurlanden, zou dit eindigen in bvb 30% minder verbruik in Belgie, zonder daarentegen de buitenlanders te doen betalen op belgische wegen, en integendeel de volledige transporsector zou zichzelf defiscaliseren door met zetels over de grens de tankbeurt te defiscaliseren... Dus de limiet van taksen, hangt dus gewoon af, van wat de buurlanden doet. ALs je dus meer budget wil vragen voor de mobiliteit, moet je dit oplossen door een variabele wegentaks...

Voorwaarde is wel dat die taks weldegelijk dient voor wegenbouw, wegenonderhoud. Volgens mij moet de FLITSPAAL- TOLGELD op dezelfe manier ook in die begroting gevoegd worden. Politie heeft inderdaad kosten die kunnen gefactureerd worden in de begroting van 'wegen', maar politie moet vooral bezig zijn met verkeer weer vlot trekken en niet met snelle interventiewagens te kopen om cowboy en indiaantje te spelen op de openbare wegen. Evenmin moet het flitspaal beleid onbedachtzaam gebeuren, en als doel hebben dat iedereen permanent geconstipeerd zit rond te rijden... We moeten naar een beleid die de vrijheid van de automobilist respecteert, en zorgt dat de snelheid naar beneden gaat door gewoon voldoende taksen op de mobiliteit te heffen, door bvb te zorgen dat uw variabele kostprijs werkelijk mee omhoog gaat met uw gereden snelheid. Dus files moeten minder opbrengen voor de overheid, en dit is het verkeerde aan het systeem, en mobiliteit moet opbrengen voor de overheid.

Dus als de overheid erin slaagt om de files in brussel op te lossen, wordt zij winnaar in dit systeem, en krijgt zij automatisch extra budget om haar wegen te onderhouden en te financieren... Dat is wat ik mis in dit voorstel, voor de rest vind ik het goed.

Dus snelheidsbeperkingen en de flispalen mogen voor mij gerust afgeschaft worden in het zog van dat 'permanent belastingssysteem'
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 15:37   #55
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik denk dat u eerder weinig realiteitszin hebt. 50% van de werknemers woont op minder dan 10 km van het werk - 60 % op minder dan 15 km.
Ik haal even een quote aan;



Om maar één voorbeeld te geven, maar er zijn er dus veel die perfect het autogebruik kunnen minderen. Dat heeft trouwens niets met groen te maken, wel met een beetje gezond verstand. Er is hier nog ergens een draad "0-5 km van werk, 62% neemt de auto". Als er niks verandert aan de autofiscaliteit, dan staan ze binnenkort overal stil. Dat lijken veel van de auto-extremisten niet goed te begrijpen. Zoals zo vaak moeten veel mensen eerst met hun kop tegen de muur lopen voor ze iets snappen. Maar ondertussen zit de maatschappij wel opgezadeld met al de negatieve effecten van het massale en nog steeds stijgende autogebruik. Daarbij komt ook nog dat de conditie van de mensen erop achteruit gaat, ze worden steeds dikker, ... maar toch maar lekker in die auto stappen hé, zoals mama dat destijds geleerd heeft.


Ik ken iemand die een bezoekje heeft gebracht aan Peking en naast constant hoofdpijn moest ze ook zelfs overgeven van de luchtvervuiling. Wat een levenskwaliteit als je daar woont. Maar ja, dat is dan uw voorbeeld zeker, zolang u maar met de auto kan rondrijden hé ...

http://www.youtube.com/watch?v=To6ehrif5nc

Btw ... China als voorbeeld, wil dat dan zeggen dat u akkoord gaat met onderstaande maatregel?

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...-een-mag.dhtml
Ken ook zo'n voorbeeld. Een collega van m'n vriendin maakte dagelijks z'n woon-werk verplaatsingen met de auto. Hij was zo'n uur onderweg inclusief het zoeken naar parkeerplaats en van de parkeerplaats naar z'n werk wandelen. Met het openbaar vervoer was hij er op een half uurtje en was het bovendien veel goedkoper. Toch hield hij lang vast aan z'n auto zoals de meesten doen. Is dat slim? Moet je per sé "groen" of "links" zijn om toch over te stappen naar het openbaar vervoer?

Natuurlijk kan niet iedereen gebruik maken van het openbaar vervoer of andere alternatieven. Een loodgieter die bv een nieuwe boiler bij u thuis komt installeren kan moeilijk z'n materiaal en gereedschap mee op de bus nemen of op z'n fiets laden.
__________________

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 16:08   #56
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Ken ook zo'n voorbeeld. Een collega van m'n vriendin maakte dagelijks z'n woon-werk verplaatsingen met de auto. Hij was zo'n uur onderweg inclusief het zoeken naar parkeerplaats en van de parkeerplaats naar z'n werk wandelen. Met het openbaar vervoer was hij er op een half uurtje en was het bovendien veel goedkoper. Toch hield hij lang vast aan z'n auto zoals de meesten doen. Is dat slim? Moet je per sé "groen" of "links" zijn om toch over te stappen naar het openbaar vervoer?

Natuurlijk kan niet iedereen gebruik maken van het openbaar vervoer of andere alternatieven. Een loodgieter die bv een nieuwe boiler bij u thuis komt installeren kan moeilijk z'n materiaal en gereedschap mee op de bus nemen of op z'n fiets laden.
Hangt af van situatie tot situatie: Ik woon op 5 km van mijn werk.

Doe ik dit met de auto ben ik er op 10 minuten, doe ik dit met het openbaar vervoer ben ik er op 30 minuten. En zelfs al zou ik geld uitsparen door het openbaar vervoer te nemen, dan pas ik er nog voor aangezien ik iedere dag 40 minuten uitspaar, 40 minuten die ik gezelliger kan doorbrengen dan in een overvolle bus, aan een bushalte of te voet naar de halte.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 16:13   #57
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De enige logische taks op km heffing zou zijn via de pomp.
Kijk wij hebben meerdere oldtimers die weinig km doen. Elk op beurt doet zo eens wat km's.
Als men dat via geschatte km gaat doen dan betalen we enorm veel geld voor niet gedane km's.
Dat kan dus niet, het geld groeit onvoldoende op onze rug om dat zomaar allemaal nutteloos te betalen.
Via de pomp is idd. de enigste logische taks.
Op deze wijze komt het principe "de vervuiler betaalt" het meest tot zijn recht. Maar op de pomp betalen we nu al zoveel taks.

Ik vraag mij af wat de overheid uit hun mouw gaat schudden de dag dat alle wagens op groene elektriek rijden. Want dan is elke legitimiteit voor het heffen van belastingen op autogebruik weg (aangezien ze niet meer vervuilen).

Men probeert voor de zoveelste keer nieuwe inkomstenbronnen aan te boren (net zoals de befaamde "superboetes" indertijd) onder het mom van verkeersveiligheid, milieu,...
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 18:22   #58
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Via de pomp is idd. de enigste logische taks.
Op deze wijze komt het principe "de vervuiler betaalt" het meest tot zijn recht. Maar op de pomp betalen we nu al zoveel taks.

Ik vraag mij af wat de overheid uit hun mouw gaat schudden de dag dat alle wagens op groene elektriek rijden. Want dan is elke legitimiteit voor het heffen van belastingen op autogebruik weg (aangezien ze niet meer vervuilen).
(...)
Daarom werkt die overheid aan een systeem van kilometerheffing om het behoud van haar inkomsten veilig te stellen, ongeacht welke brandstof je gebruikt.
Denk jij echt dat de overheid geen nieuwe legitimiteit zal vinden als geen enkele auto nog zou vervuilen? Laat u geen oor aannaaien.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 18:27   #59
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Principieel ben ik als Europeaan enkel voor tol op trajecten, maar tegen nationale vignetten. Nationale regelingen is juist de klok willen terugdraaien.
Ik dacht dat de EU opgericht was met oa als hoofddoelstelling het vrij verkeer van goederen en diensten en het wegwerken van tolbarriëres binnen de unie te bewerkstelligen.

Wat we nu zien is dat er overal nieuwe tolbarriëres beginnen op te duiken die duidelijk in strijd zijn met die basisdoelstellingen. Als echte Europeaan kan je daar alleen maar radicaal tegen gekant zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 18:47   #60
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Ik lees nergens dat de tolheffing zal worden gekoppeld aan een afschaffing van de autobelasting en taks op inschrijving.

Dus i.p.v. het belasten van het louter bezit van een wagen te vervangen door het belasten van het effectief gebruik, gaan ze gewoon het louter bezit én het gebruik van een wagen belasten. En dat wordt al belast via al hetgeen ge al afdraagt aan de staat als ge een literke naft koopt.
(...)
Het stoort me ook dat in het publiek debat, zoals vb weer deze morgen in "de zevende dag", nooit ter sprake komt dat er vandaag in dit land al een kilometerheffing bestaat via de accijnsen en belastingen op de brandstof. Een kilometerheffing die al behoorlijk slim is, want rekening houdt met het soort voertuig, met je rijstijl, met waar je rijdt en wanneer je rijdt. En bovendien is het technisch een uiterst simpel en voor de overheid spotgoedkoop systeem dat bijna vanzelf gigantische inkomsten genereert.

Bovendien is het voor onze overheid erg eenvoudig om ervoor te zorgen dat ook buitenlandse chauffeurs hier mee betalen. Als ze er systematisch voor zorgt dat de brandstofprijzen bij ons altijd net iets goedkoper zij dan bij de buren zal elke buitenlander die hier voorbij komt nog snel zijn tank willen volgooien.

Onze overheid zegt wel dat de gemiddelde Belg niet meer belasting zal gaan betalen maar daar moet je vooral niet te veel van geloven. De inkomsten die de overheid uit het autoverkeer haalt stijgen nu ook jaar na jaar. Het zal zeker niet de bedoeling zijn dat daar een einde aan komt.

En daarnaast zal het zeker zo zijn dat als wij een vorm van kilometerheffing of wegenvignet opleggen aan buitenlanders het maar een kwestie van tijd is of wij krijgen in het buitenland een koekje van eigen deeg gepresenteerd, maar dan wel een veelvoudig koekje want voor ons kleine landje is er veel buitenland.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be