Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2004, 19:43   #1
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

HONDERD PROCENT HALAL. Mijn naam is Mohamed


Yusef el Halal 10/03/2004

HET proces tegen Dutroux is net zo onvermijdelijk als jezelf iedere ochtend tegenkomen in de badkamer. Ik hoefde nauwelijks moeite te doen om mij in deze zaak te verdiepen. Journalisten uit alle beschaafde en onbeschaafde landen zijn in Arlon aangekomen om er verslag van uit te brengen. Ik deed wat ik elke dag doe: de krant lezen, de radio aanzetten en het journaal kijken. De overkill aan informatie heeft me na één week al verlamd.



EERDERE COLUMNS
HONDERD PROCENT HALAL



Ik schrok toen ik hoorde dat het politiedossier over Dutroux ruim vierhonderdduizend pagina's omvat. Dat is meer dan het verzameld werk van Hubert Lampo en A. F. Th. van der Heijden bij elkaar. En waarschijnlijk net zo saai en slecht geschreven. Geen wonder dat de rechtszaak zo lang op zich heeft laten wachten.

Toch is het kern van de zaak-Dutroux niet het eindeloze dossier, maar de onvrede in de Belgische samenleving, die een aantal jaar geleden massaal werd geuit tijdens de Witte Mars. Het was een duidelijk signaal naar de politie, justitie en politiek, maar ik betwijfel of er intussen iets is verbeterd. Ik vond het in ieder geval tekenend dat Dutroux na de eerste procesdag werd afgevoerd in een politiebusje dat niet was afgesloten. Tijdens het wegrijden zwaaide de deur aan de achterkant open, alsof ze hem voor een tweede keer wilden laten ontsnappen. De politie is blijkbaar nog net zo nonchalant en slordig als acht jaar geleden.

In Nederland is het natuurlijk allemaal niet beter. De politie lijkt hier soms doof, stom en blind te zijn. Ik heb zelf ooit een kleine overval gepleegd in de tijd dat ik nog niet van subsidie had gehoord. Natuurlijk werd ik gepakt, want iemand met een Arabisch uiterlijk die op klaarlichte dag met een stapel radio's gaat lopen kan trammelant verwachten. Maar wat schiep mijn verbazing? Op het politiebureau werd alleen mijn naam en adres gevraagd. Ik gaf dat van een of andere Mohamed en werd weer op vrije voeten gesteld. Er zijn ongeveer vierhonderdduizend Mohameds waar ik woon. ,,Mijn naam is haas'' zou nog aannemelijker zijn. Doof, stom en blind nam de agent afscheid van mij. Ik wist niet wat me overkwam. Hoe konden agenten tegenwoordig nog criminelen vangen? Welke methodes hanteerden ze? Toen ik die dag voor de tv hing en naar alle politieseries keek, wist ik meteen wat er mis was met de wereld, de mensen en de smeris. Ze geloofden in dingen die mijn oma Fatiha niet eens met haar roede zou kunnen vinden. Inspector Morse is dood. Colombo is met pensioen. Mulder en Scully hebben het voor het zeggen.

Het proces tegen Dutroux heeft iets weg van een eindeloze aflevering van the X-files, met Connerotte en Langlois in de rollen van Mulder en Scully. Mensen die in een complottheorie geloven staan recht tegenover hen die zulke theorieën tegenspreken. Believers versus non-believers. The truth is out there.Maar iedereen weet dat de waarheid in de zaak-Dutroux nooit aan het licht zal komen. Dat er altijd vragen zullen blijven. Voorlopig lijkt het erop dat er geen sprake was van een groot pedofiel netwerk. Maar in de acht jaar voorarrest heeft Marc Dutroux zich beter dan wie ook kunnen voorbereiden. Zijn naam is haas. Hij heeft zijn eigen waarheid gecreëerd, zoals een auteur een roman schrijft. En zelfs A. F. Th. van der Heijden lukt het om binnen acht jaar een boek af te krijgen, waar zijn uitgever tevreden mee is.

In het Dutroux-proces kan justitie alleen maar falen, want het volk zal altijd ontevreden blijven over deze rechtszaak. België is beschadigd, gekliefd, gespleten. Ook na de uitspraak zullen er mensen zijn die blijven geloven in hun eigen theorie. Want gelovigen zijn nu eenmaal weinig flexibel. Het instellen van een juryrechtspraak is misschien het enige middel om het volk kalm te houden.

Voor de televisiekijkers was the X-files op een gegeven moment voorspelbaar geworden. Het was duidelijk dat de serie zou eindigen met het bestaan van vijandig buitenaards leven. De zaak Dutroux is eigenlijk ook voorspelbaar: het is ook duidelijk dat maximale straf zal worden toegekend. Dutroux weet dat, zijn advocaat, politie, justitie, iedereen. De zaak is in feite al beslist. Maar de jury, het volk, mag nog even de illusie hebben dat zij het vonnis kunnen vellen in een proces dat weinig meer is dan een pleister op de verwonde ziel van België.

Yusef el Halal is schrijver. ,,Honderd procent Halal'' verschijnt vandaag voor de laatste keer.

www.standaard.be/halal

"Raar zeg ik vraag me af of het moeilijk is iemand te berechten of is dat soms en aarzeling??"
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 22:39   #2
Weisse Wolf
Minister
 
Weisse Wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2003
Berichten: 3.999
Standaard

Citaat:
Inspector Morse is dood.
Inspector Morse is levend en wel, hij waart hier zelfs rond op het forum.
__________________
Weisse Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 18:36   #3
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
HONDERD PROCENT HALAL. Mijn naam is Mohamed


Yusef el Halal 10/03/2004

In Nederland is het natuurlijk allemaal niet beter. De politie lijkt hier soms doof, stom en blind te zijn. Ik heb zelf ooit een kleine overval gepleegd in de tijd dat ik nog niet van subsidie had gehoord. Natuurlijk werd ik gepakt, want iemand met een Arabisch uiterlijk die op klaarlichte dag met een stapel radio's gaat lopen kan trammelant verwachten.
Is die Yusuf een dief die heeft leren schrijven?

Raar gevoel voor humor hebben die barbaardinges in ieder geval.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2004, 11:53   #4
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
HONDERD PROCENT HALAL. Mijn naam is Mohamed


Yusef el Halal 10/03/2004

In Nederland is het natuurlijk allemaal niet beter. De politie lijkt hier soms doof, stom en blind te zijn. Ik heb zelf ooit een kleine overval gepleegd in de tijd dat ik nog niet van subsidie had gehoord. Natuurlijk werd ik gepakt, want iemand met een Arabisch uiterlijk die op klaarlichte dag met een stapel radio's gaat lopen kan trammelant verwachten.
Is die Yusuf een dief die heeft leren schrijven?

Raar gevoel voor humor hebben die barbaardinges in ieder geval.
Niettegenstaande een degelijke tekst.
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be