Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 21 november 2015, 21:00   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard Wat betekenen verschillende niveaus van terreurdreiging?

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Sinds afgelopen nacht geldt in het Brussels gewest dreigingsniveau 4, het hoogst mogelijke niveau. Het crisiscentrum roept de bevolking op om zeker in het Brussels gewest plaatsen te vermijden waar veel mensen samenkomen, zoals concerten, grote evenementen, stations, luchthavens, openbaar vervoer en drukke winkelstraten.
Zet ik ze er maar even bij

Citaat:
- niveau 1 of laag: als blijkt dat de persoon, groepering of gebeurtenis die het voorwerp uitmaakt van de analyse, niet bedreigd is

- niveau 2 of gemiddeld: als blijkt dat de dreiging weinig waarschijnlijk is. Sinds de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten staat het dreigingsniveau voor heel België in principe op 2.

- niveau 3 of ernstig: als blijkt dat de dreiging mogelijk en waarschijnlijk is. Het dreigingsniveau 3 trad algemeen en voor de politiediensten in voege op 15 januari 2015, toen ons land werd opgeschrikt door de grootschalige antiterreuroperatie in Verviers. Algemeen gold dat niveau tot 9 maart, voor de politiediensten werd het van 3 naar 2 teruggedraaid eind oktober. Direct na de terreuraanslagen van vrijdagavond 13 november in Parijs werd beslist om het dreigingsniveau naar 3 te verhogen bij grote evenementen in België, en sinds dinsdag 17 november geldt het algemeen. Niveau 3 geldt ook regelmatig aan plaats en tijd gebonden, zoals voor een Europese top, een VIP-bezoek of een specifiek evenement. Het geldt permanent aan de Amerikaanse ambassade en voor Joodse en Israëlische instellingen.

- niveau 4 of zeer ernstig: als blijkt dat de dreiging ernstig en zeer nabij is. Niveau 4 gold even in Brussel tijdens de jaarovergang van 2007 naar 2008. Het werd afgekondigd naar aanleiding van een dreiging in verband met plannen om de veroordeelde terrorist en voormalig profvoetballer Nizar Trabelsi uit de gevangenis te bevrijden. Het traditionele eindejaarsvuurwerk op de Brusselse Kunstberg werd toen afgelast.
Zo, dan weten we dat ook weer 'allemaal'. (zie link)

p.s. Met het gebruik van de leuke smileys probeer ik er de 'vrolijke noot' nog in te houden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 november 2015 om 21:23.
Universalia is offline  
Oud 21 november 2015, 22:18   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Citaat:
'We brengen alles in stelling, maar de tegenstander is te duchten'
Bron

Detail tekst:

Citaat:
Premier Charles Michel heeft meer uitleg gegeven over de verhoging van het dreigingsniveau in Brussel. Die verhoging kwam er na precieze aanwijzingen voor nieuwe aanslagen, vergelijkbaar met de aanslagen in Parijs. De potentiële doelwitten zijn de commerciële centra, de winkelstraten, maar ook het openbaar vervoer en meer algemeen de plaatsen of de evenementen met veel volk. Minister Jambon zegt dat ons land alles in stelling brengt.
Eigenlijk moeten de daders van de aanslagen al niet meer met bommen gooien daar hun plan eigenlijk al voor een groot deel geslaagd is in de zin van:

Winkels sluiten, metro stations dicht, optredens afgeschaft, voetbalmatchen afgeschaft, mensen die cocoonen/onzeker leven/bang zijn, Politici die niet goed weten wat te doen, het dagelijkse leven dat 'stilvalt' bij een deel van de mensen, mensen die zenuwachtig zijn/op een andere manier reageren als je ze te woord staat en ga zomaar verder ...

Tijdens het posten mocht ik weer die: 504 Gateway Time-out even aanschouwen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 november 2015 om 22:20.
Universalia is offline  
Oud 22 november 2015, 08:53   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Oei, post verzet. Terreurdreiging heeft niets met 'binnenland' te maken dus.

Goed dat ik dat weet.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be