Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 augustus 2008, 19:25   #81
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Uiteindelijk heeft die stilvallende economie al gans wat hinder teweeg gebracht.
Op enkele maanden tijd, juni, juli en ook augustus zijn er al vele duizenden vacatures ingetrokken en niet langer meer prioritair. Een paar duizend per maand al !
Export valt terug, investeringen vallen terug en dus ook arbeidsplaatsen.
En dat allemaal terwijl het nog niet eens een negatieve groei is, want dan gaan de banen die nu bezet zijn ook op de tocht komen te staan en starten de sluitingen en trekken de investeerders hun geld terug.
Geef ze maar eens ongelijk
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 20:25   #82
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik geef ze geen ongelijk.
Wel lastig voor wie werk zoekt als er geen is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 20:58   #83
DannyS
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2.636
Standaard

Ach, terugtrekken met het geld? Dat die investeerders er maar eens eerst belastingen mee betalen op hun superwinsten: De totale loonsom in 2006 bedroeg namelijk ook in België geen 50 procent meer van het inkomen van alle inwoners. Van 1972 tot en met 2005 ging altijd ruim de helft van het bbp naar de loontrekkenden.

Laatst gewijzigd door DannyS : 27 augustus 2008 om 21:15.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 21:01   #84
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Ach, terugtrekken met het geld? Dat die investeerders er maar eens eerst belastingen mee betalen op hun superwinsten: De totale loonsom in 2006 bedroeg namelijk ook in België geen 50 procent meer van het inkomen van alle inwoners. Van 1972 tot en met 2005 ging altijd ruim de helft van het bbp naar de loontrekkenden.
Daar zijn al belastingen op betaald; dat is immers hetgeen aan bedrijfswinst overblijft na belastingen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 21:20   #85
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als we de cijfers eens nuchter bekijken wat de impact van dat stilvallen van de economie betreft alvast dit.
Vergeleken met juli vorig jaar dan.
-18% ! Minder jobaanbod dus.
18 percenten hé.

Nog een weggevertje;
Het economisch vertrouwen in de eurozone staat op het laagste peil sinds 15 jaar. Voor België (volgens IFO Instituut für Wirtschaftsforschung) is het voor België zelfs "uitgesproken negatief"
En in de rest van Europa is het al niet veel beter trouwens.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 augustus 2008 om 21:21.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 21:21   #86
DannyS
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2.636
Standaard

Er hoeft in deze tijden helemaal geen bedrijfswinst over te blijven. Ze hebben immers reeds al het geld opgepot in plaats van iets te investeren in werkkrachten.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 21:22   #87
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Er hoeft in deze tijden helemaal geen bedrijfswinst over te blijven. Ze hebben immers reeds al het geld opgepot in plaats van iets te investeren in werkkrachten.
Ge hebt het nog steeds niet goed door.
Er wordt niet meer geïnvesteerd in werkkrachten. Omdat het geen zin meer heeft.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 21:24   #88
DannyS
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2.636
Standaard

Omdat ze al ons geld al hebben, zal je bedoelen.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 21:28   #89
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Omdat ze al ons geld al hebben, zal je bedoelen.
Neeje zot.
Omdat ge in een kapotte auto ook geen nafte giet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 22:05   #90
DannyS
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2.636
Standaard

Ge hebt daar gene naft uit te trekken die ge er niet hebt ingegoten. Op die manier bollen auto's niet.

Laatst gewijzigd door DannyS : 27 augustus 2008 om 22:12.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 07:21   #91
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

@Mambo
Citaat:
Als we de cijfers eens nuchter bekijken wat de impact van dat stilvallen van de economie betreft alvast dit. Vergeleken met juli vorig jaar dan. -18% ! Minder jobaanbod dus. 18 percenten hé.
Als we economie zouden begrijpen zou dit percentage slechts een logisch gevolg zijn van onze creativiteit (automatisatie). Een gezond denkend mens zou dit slechts als positief ervaren aangezien creativiteit ons meer vrije tijd en levenskwaliteit zou moeten opleveren. Jammer genoeg en zoals meer dan geweten zijn politieke overheden te kortzichtig om samen te werken waardoor achterhaalde denkpatronen de maatschappij steeds dieper het moeras zullen indrijven. Hierdoor worden de kloven steeds groter en dat zowel in horizontale als verticale zin. Dat hierdoor steeds meer chaos en spanning ontstaat is dan ook zeer begrijpelijk, net zoals omschreven in het studiewerk dat we blijkbaar maar niet begrijpen.
Citaat:
Nog een weggevertje : Het economisch vertrouwen in de eurozone staat op het laagste peil sinds 15 jaar. Voor België (volgens IFO Instituut für Wirtschaftsforschung) is het voor België zelfs "uitgesproken negatief". En in de rest van Europa is het al niet veel beter trouwens.
Interessant, net omwille van de Belgsiche complexiteit is dat normaal te noemen. Zolang oppervlakkige analyses de maatschappij blijven teisteren zal deze trend zich blijven doorzetten tot 1) het systeem in elkaar stort of 2) een doorbraak zich aanbiedt als gevolg van verruimend denken. Gezien de kortzichtigheid van onze Belgische politiekers is optie 1 (de ineenstorting) dan ook meer dan waarschijnlijk. Optie 2 (de doorbraak) en de middelen hiertoe zijn weliswaar aanwezig maar worden door de op zich nodeloze strijd niet gezien.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 09:45   #92
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
@Mambo
Als we economie zouden begrijpen zou dit percentage slechts een logisch gevolg zijn van onze creativiteit (automatisatie). Een gezond denkend mens zou dit slechts als positief ervaren aangezien creativiteit ons meer vrije tijd en levenskwaliteit zou moeten opleveren. Jammer genoeg en zoals meer dan geweten zijn politieke overheden te kortzichtig om samen te werken waardoor achterhaalde denkpatronen de maatschappij steeds dieper het moeras zullen indrijven. Hierdoor worden de kloven steeds groter en dat zowel in horizontale als verticale zin. Dat hierdoor steeds meer chaos en spanning ontstaat is dan ook zeer begrijpelijk, net zoals omschreven in het studiewerk dat we blijkbaar maar niet begrijpen.
Wat u hier schrijft is leuk om een avondje bij de toog met een wijntje bij weg te drammen.
Helaas, die daling van 18% is puur omwille vanwege het slechte economische klimaat en een vergelijking van maand op maand met een jaar verschil.
Dus geen automatisatie processen welke dan ook komen hier aan te pas.


Citaat:
Interessant, net omwille van de Belgsiche complexiteit is dat normaal te noemen. Zolang oppervlakkige analyses de maatschappij blijven teisteren zal deze trend zich blijven doorzetten tot 1) het systeem in elkaar stort of 2) een doorbraak zich aanbiedt als gevolg van verruimend denken. Gezien de kortzichtigheid van onze Belgische politiekers is optie 1 (de ineenstorting) dan ook meer dan waarschijnlijk. Optie 2 (de doorbraak) en de middelen hiertoe zijn weliswaar aanwezig maar worden door de op zich nodeloze strijd niet gezien.
Dat is geen oppervlakkige analyse, dat zijn constante analysen van doorslaggevende aard van waarschijnlijk het meest toonaangevende instituut welke zich in europa daar zich mee bezig houdt.

De reden van de daling van de koopkracht is (hoop ik) nu toch wel stilletjes aan geweten.
Verhoogde prijzen, hogere inflatie, minder verkoop, minder export en ga zo maar door.
En het begint en eindigt steeds met de prijs en de bijhorende koopkracht.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 augustus 2008 om 09:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 10:07   #93
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

@Mambo
Citaat:
Wat u hier schrijft is leuk om een avondje bij de toog met een wijntje bij weg te drammen. Helaas, die daling van 18% is puur omwille vanwege het slechte economische klimaat en een vergelijking van maand op maand met een jaar verschil. Dus geen automatisatie processen welke dan ook komen hier aan te pas.
Oppervlakkig bekeken kan ik je mening delen, als ik iets verder nadenk wordt ze haast absurd. Aangezien politiek bijzonder kortzichtig is, denken we al snel volgens wat we van hen te horen krijgen en volgen we hen in hun kielzog. Hierover zijn genoeg studies gemaakt, ze kunnen dat ook lezen. Dat het slecht zou gaan is relatief te benaderen, kortzichtig bekeken is het inderdaad negatief. Mits een beetje visie, en naar analogie met de studies hieromtrent, zouden we het enkel als positief kunnen zien en heel begrijpelijk.
Citaat:
Dat is geen oppervlakkige analyse, dat zijn constante analysen van doorslaggevende aard van waarschijnlijk het meest toonaangevende instituut welke zich in europa daar zich mee bezig houdt.
Over welk instituut heb je het, het gezonde verstand ? Welke analyse is dan niet oppervlakkg volgens jou ?
Citaat:
De reden van de daling van de koopkracht is (hoop ik) nu toch wel stilletjes aan geweten. Verhoogde prijzen, hogere inflatie, minder verkoop, minder export en ga zo maar door. En het begint en eindigt steeds met de prijs en de bijhorende koopkracht.
Anders gezegd, het niet begrijpen van economie als een mondiaal proces ? De kortzichtigheid die ontstaat door van praktische grenzen ook psychische grenzen te maken, laten diepere analyses niet toe waardoor men voor zichzelf een negatieve spiraal induceert, en dat tot men zichzelf verstikt. Dat is dan de dynamiek wat we nu in België mooi kunnen zien en dat alsof er geen studies werden gemaakt. Vraag en aanbod volgen al lang niet meer het basisprincipe ervan, men maakt bijgevolg dus (letterlijk te nemen) kapitale denkfouten. Moest het wel zo zijn dan zou het woord ‘overconsumptie’ niet eens onze taal bereikt hebben. Koopkracht wil zeggen dat we in staat zijn om zinvolle dingen te kopen die ons het leven makkelijker maken en dat in functie van het maatschappelijke welzijn. Er wrdt dus niet gezegd dat we in staat zijn om bvb. per jaar 5 GSM's te kopen omdat ze een andere kleur hebben gekregen. Op die manier worden enkel milieuproblemen de spits opgedreven omdat we 1) veel langer moeten werken dan noodzakelijk 2) hiermee de overconsumptie stimuleren 3) een veel grotere afvalberg produceren 3) de natuur uithollen met als gevolg allerhande milieuproblemen 4) hierdoor voor onszelf schaarste creëeren 5) depressiviteit induceren omdat dit alles tegennatuurlijk is 6) de jacht op geld nog groter maken met bijhorende criminaliteit en malafide praktijken 7) in Europa tot het absurde idee komen dat we een slordige 20 miljoen mensen moete 'importeren' 8) volgens dezelfde tendens een brood in het jaar 2500 ongeveer 4.000.000 € zal kosten ... en wat nog meer. Simpele logica, meer ook niet.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 augustus 2008 om 10:28.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 10:39   #94
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tja, naar de maan kan men ook vliegen via mars.

Als zowel de export, de investeringen van bedrijven als de consumptie achteruit gaan in gans de eurozone moeten we niet langer meer spreken een groeipijntje.
In sommige landen is de groei op 0 gekomen en in bepaalde landen is het -
Dat is al gans wat meer dan een tijdelijk kwaaltje.

Simpele logica heeft inmiddels uitgewezen dat de verhoogde consumptie en productie prijzen de dader is.

En als je de daders kent, moet men ze bij hun kraag pakken.
Simpel als bonjour.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 augustus 2008 om 10:39.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 11:19   #95
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Er hoeft in deze tijden helemaal geen bedrijfswinst over te blijven. Ze hebben immers reeds al het geld opgepot in plaats van iets te investeren in werkkrachten.
Dan hoeft er ook geen geld hier te blijven, als dat toch niet kan renderen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 11:44   #96
LastMohican
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2008
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 1.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Er hoeft in deze tijden helemaal geen bedrijfswinst over te blijven. Ze hebben immers reeds al het geld opgepot in plaats van iets te investeren in werkkrachten.
Ik wist niet dat investeerders liefdadigheidsinstellingen waren die hun geld schenken aan "de arbeiders".

Als ik investeer in iets, geef ik dat iets werkingsmiddelen, waardoor dat iets dan een hogere omzet en winst kan realiseren. Daarom is het dan ook maar normaal dat ik een vergoeding krijg voor het ter beschikking stellen van deze fondsen.

Ik investeer niet mijn centen ergens in om een of andere sukkelaar een inkomen te geven. Daar betaal ik al belastingen voor.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 11:44   #97
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Economie valt bijna wereldwijd, althans europees zo goed als stil.

nrc.nl - Economie - Groei Britse economie valt stil
Algemeen - Economie - Nederlandse economie valt stil | Stentor
Europese economische groei valt stil - Trends.be
NUzakelijk » Zweedse economie valt stil
Belgische economie valt stil in tweede kwartaal - Trends.be


Reden; alles was en is nog steeds te duur.
Simpel als bonjour.
En straks valt u ook nog stil.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 11:54   #98
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

@Mambo
Citaat:
Simpele logica heeft inmiddels uitgewezen dat de verhoogde consumptie en productie prijzen de dader is. En als je de daders kent, moet men ze bij hun kraag pakken. Simpel als bonjour.
Zit iets in, we bereiden ons voor op wat komen gaat, kwestie van voorbereiding maar tegen niemand zeggen dat het slechts de voorbode is hé.
Citaat:
Beste,

Mag ik jullie vragen deel te nemen aan de Zwarte Mars op 7 september in Brussel?

België wordt genoemd als één der welvarendste regio's ter wereld. Maar hoe zit het met het psychosociaal welzijn? In België zijn er vijf keer meer opnames in psychiatrie dan het Europese gemiddelde (!). In België worden minstens twee keer zoveel psychiatrische medicijnen voorgeschreven als in vergelijkbare buurlanden. In België is er een veelvoud van psychiatrie- en ggz-voorzieningen in vergelijking met de rest van de wereld. Wij zouden dus een veel betere geestelijke gezondheid en psychosociaal welzijn moeten kennen. Toch tellen we in België twee keer zoveel zelfmoorden als in vergelijkbare buurlanden en zijn we bij de koplopers in de wereld op gebied van zelfmoord, depressie en psychiatrische aandoeningen.

Toch zijn er in België jaarlijks meer dan dertig overlijdens in psychiatrie waarvan de doodsoorzaak onbekend is en neemt de niet-natuurlijke dood relatief sterk toe in die instellingen.

Dit zijn ontstellende officiële feiten en cijfers, een 'beschaafd' land onwaardig. Daarom herdenken wij op zo 7 september 2008 in Brussel de meer dan 50.000 voortijdige doden van “psychiatrie en maatschappij” in België in de voorbije halve eeuw.

We komen bijeen vanaf 13u30 rond het standbeeld van Don Quichote op het Spanjeplein (nabij Centraal Station). We gaan in volledige stilte via de Grasmarkt naar de trappen van de Beurs waar we een rouwkrans zullen neerleggen. Als teken van rouw gaan we allen zoveel mogelijk volledig in het zwart gekleed.

Meer info: www.h-vv.be (onder 'Nieuws')
Organisatie: Sarah Beweging
In samenwerking met onder andere HVV.

Tot dan?
Politiek lijkt te slapen, letterlijk. Mensen hoeven enkel een boek te lezen om zich ervan te vergewissen maar dat mag niet gezegd worden onder de noemer 'verdraagzaamheid'. Het verdragen van onderdrukking is natuurlijk niet wat men bedoelt met 'verdraagzaamheid'. Misschien kan men beter het onderwijs gewoon afschaffen, het baat toch niet, zo blijkt.

Politiek volgt de trend van economie, inflatoir, ook simpele logica voor wie het begrijpt.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 augustus 2008 om 11:56.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 11:58   #99
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
En als je de daders kent, moet men ze bij hun kraag pakken.
Humor is en blijft belangrijk. Als we het nu nog niet doorhebben, kunnen we beter blijven verder slapen. Simple comme bonjour.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 15:53   #100
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
..... Koopkracht wil zeggen dat we in staat zijn om zinvolle dingen te kopen die ons het leven makkelijker maken en dat in functie van het maatschappelijke welzijn. Er wrdt dus niet gezegd dat we in staat zijn om bvb. per jaar 5 GSM's te kopen omdat ze een andere kleur hebben gekregen. Op die manier worden enkel milieuproblemen de spits opgedreven omdat we 1) veel langer moeten werken dan noodzakelijk 2) hiermee de overconsumptie stimuleren 3) een veel grotere afvalberg produceren 3) de natuur uithollen met als gevolg allerhande milieuproblemen 4) hierdoor voor onszelf schaarste creëeren 5) depressiviteit induceren omdat dit alles tegennatuurlijk is 6) de jacht op geld nog groter maken met bijhorende criminaliteit en malafide praktijken 7) in Europa tot het absurde idee komen dat we een slordige 20 miljoen mensen moete 'importeren' 8) volgens dezelfde tendens een brood in het jaar 2500 ongeveer 4.000.000 € zal kosten ... en wat nog meer. Simpele logica, meer ook niet.

2 problemen

1) Te groot verbruik/mens
2) Teveel mensen

1) Kan je oplossen door de mensen proberen wijs te maken dat ze moeten consuminderen.
Lijkt me bijna onmogelijk omdat het tegen de natuur van de mens ingaat (van zijn ontstaan tot nu heeft hij steeds naar meer in plaats van naar minder comfort gezocht).
In zijn zoektocht naar meer comfort is hij zodanig doorgedraaid dat hij gaan geloven is dat een 5e gsm/jaar hem nog iets te bieden heeft i know

2) Kan je oplossen door de mensen proberen wijs te maken dat ze minder moeten kweken.
Ook moeilijk, maar iets minder moeilijk dan 1, omdat je kan gebruik maken van de menselijke natuur.
Menselijke natuur is grotendeels gericht op eigenbelang. Als de mens overtuigd kan worden dat er meer op tafel zal liggen als er minder volk aan tafel aanschuift is er misschien kans?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be