Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2008, 14:03   #281
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Gewoon zelfstandig of in in samenwerking met. Maakt niet zoveel uit.
Toch vreemd dat er nog geen enkele politieke beweging opgestaan is die een Onafhankelijk Verenigd Limburg als doel heeft.

Of heeft u toch een voorbeeldje?

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 15 april 2008 om 14:03.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 14:18   #282
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Gewoon zelfstandig of in in samenwerking met. Maakt niet zoveel uit.

Een ander pareltje uit Limburg:

http://nl.youtube.com/watch?v=v1hJfCCSqE8
Nederland is een prachtig land ,met de vele kleuren van de provincies.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 18:36   #283
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch Bekijk bericht
Ik had toch wel degelijk over Vlaams als aan de kust of in Gent, zoals Brabants in Antwerpen, Leuven.
Ach zo.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 09:01   #284
De_ Republikein
Vreemdeling
 
De_ Republikein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Vlaams is noch een taal, noch een dialect, het is een tussentaal tussen verschillende dialecten, die zelf nog eens verschuift van streek tot streek.
Het echte Vlaams is Algemeen Beschaafd Nederlands evenals het Nederlands in de regio van Bloemendaal dat als zuiver Algemeen Beschaafd Nederlands doorgaat. Het Vlaams wordt mijns inziens wat meer zangerig uitgesproken dan het noordelijke Nederlands. Dat vind ik heel aantrekkelijk.

Wat een taal mede mooi maakt is de fijnzinnigheid, scherpte, humor en beleefdheid waarmee het uitgesproken wordt. Grofheid en geschreeuw zoals in de uitzendingen "Schreeuw van de Leeuw" maken de taal lelijk.
De_ Republikein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 09:29   #285
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_ Republikein Bekijk bericht
Het echte Vlaams is Algemeen Beschaafd Nederlands.
Neen, AN is de enige aanvaardbare officiële taal voor geheel Vlaanderen. Dat is niet hetzelfde als dat het "echte Vlaams" noemen. "Echte Vlaams" bestaat gewoonweg niet. Vlaanderen is dat gaan hanteren als kernwoord binnen de strijd tegen fransgezindheid van België, zonder te beseffen dat het eigenlijk om Nederlands ging.

"Oostenrijks" bestaat op dezelfde manier in feite ook niet. In Oostenrijk spreekt men Zuid-Duits, zoals in Beieren. Als je dan toch details aanhaalt, zitten die verschillen weer binnen Oostenrijk zelf (nog dieper ondergeschikt vergelijkingsniveau).
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 16 april 2008 om 09:31.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 10:21   #286
De_ Republikein
Vreemdeling
 
De_ Republikein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Neen, AN is de enige aanvaardbare officiële taal voor geheel Vlaanderen. Dat is niet hetzelfde als dat het "echte Vlaams" noemen. "Echte Vlaams" bestaat gewoonweg niet.
Iedereen weet wat we met Vlaams bedoelen. Dat kan men toch niet ontkennen. Vlaams is Algemeen Beschaafd Nederlands, echter met een andere intonatie dan in Noord-Nederland. Als ik mijn schoondochter Limburgs met haar moeder hoor spreken, dan versta ik er niets van. Het Vlaams versta ik prima. Ik gebruik dezelfde woorden en grammatica, echter een andere intonatie. Als ik het over echt Vlaams heb, dan heb ik het over het Vlaams zonder gebruik van dialectische woorden. Zou in Vlaanderen misschien niet meer Algemeen Beschaafd Nederlands(ABN) gesproken worden dan in Nederland waar nogal veel onverstaanbare dialecten en het Fries gesproken wordt?

Laatst gewijzigd door De_ Republikein : 16 april 2008 om 10:30.
De_ Republikein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:34   #287
De_ Republikein
Vreemdeling
 
De_ Republikein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
- Nogmaals, Nederland kan zich niet mengen in de Belgische interne problematiek, Vlaanderen moet voorlopig haar eigen problemen oplossen. Maar niet-gouvernementele organisaties als het Vlaams-Nederlands huis, of actiegroepen als Voorpost werken grensoverschreidend.
Nu ik toch bezig ben met het onderwerp Staatsinrichting (ik ben niet zo vaak in dit forum), zou ik mijn standpunt alsvolgt willen verduidelijken:

1. Onafhankelijkheid van landen als Vlaanderen, Wallonië, Schotland, Wales en mogelijk zelfs Friesland in Noordwest Europa zal er op den duur toch komen. Taalbehoud zal één van de factoren zijn in dit onafhankelijkheidsstreven. Andere factoren zijn o.a. bevordering van democratie en cultuurbehoud.
2. Dat sluit samenwerking tussen de Noordwest Europese landen niet uit. Het is zelfs noodzakelijk om zich politiek te handhaven. Tijdens de ontwikkeling van Europa is het zorgvuldig in acht nemen van "machtsevenwicht" een must.
3. Samenwerking tussen landen in Noordwest Europa zou parlementair begeleid moeten worden, met name op het gebied van defensie en Europese aangelegenheden. Parlementaire samenwerking is in democratisch opzicht zeer gewenst.
4. In een Noordwest Europees parlement waarvan de parlementsleden niet zo vaak bij elkaar hoeven te komen omdat de zittingen voornamelijk voor defensieve en Europese aangelegenheden gehouden worden, zou Engels gesproken dienen te worden. Engels wordt algemeen aanvaard als wereldtaal en zou ook in het Europese Parlement als spreektaal ingevoerd dienen te worden.
5. Noordwest Europa kan vervolgens, naast 8 of 9 andere Europese districten, tevens als één kiesdistrict gelden.
6. De Europese Commissie zou dan moeten bestaan uit 9 afgevaardigen uit elk van de Europese districten.

Voortbouwend op bestaande Benelux en Europese verdragen, kan wat hier boven staat terwille van een goed functionerende Europese gemeenschap met wat goede wil en inspanning zeker gerealiseerd worden. Zie verder:
http://britaindistrict.bravehost.com

Laatst gewijzigd door De_ Republikein : 16 april 2008 om 11:37.
De_ Republikein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:40   #288
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Als ''regionalen'' onder elkaar zijn, dan babbelen we heel wat af in onze platte dialectjes en dat moet ook kunnen. Dat hoort, vind ik, bij je regionale identiteit. Maar zodra we in contact komen met elkaar dan proberen de meesten toch wel in het ABN te spreken. Dit lukt niet altijd, want veel Nederlanders zijn net zo honkvast als veel Vlamingen. Ze reizen de hele wereld af op vakantie (het liefst met de sleurhut), maar het gros heeft grote delen van het eigen land nog nooit gezien. Ik denk dat er weinig plaatsen op de wereld zijn waar in een klein gebied zoveel te zien en te doen is als in de Benelux. Maar het gras lijkt altijd groener aan d'n overkant.....zelf ben ik daar ook schuldig aan. Brugge, Antwerpen, Lier..ga zo maar door, ik heb het allemaal gezien, maar ik ben nog nooit van m'n levensdagen in de provincie Groningen geweest.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:53   #289
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Friesland onafhankelijk? Nou..dat zal nog wel effe duren. De Friezen hebben bij onafhankelijkheid niets te winnen. Ze zijn echt te klein om dan enig invloed uit te kunnen oefenen binnen de Europese Unie. Verder denk ik dat de Friezen zich best goed voelen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Vanaf het begin waren ze d'rbij en ze hebben nog nooit verstek laten gaan. Nederland is een rijk en welvarend land waar alles z'n beloopje heeft. De provincie Friesland wordt niet echt achtergesteld bij de andere provincies en bovenal voelen we ons hier toch Nederlander, Inwoners van de Nederlanden, een samengaan van een aantal staatjes die behoorlijk goed boeren. Er is geen alternatief waarvan men duidelijk aantoonbaar kan maken dat ze er beter van zouden worden. Hetzelfde is het geval met de Nederlandse monarchie. Zolang er geen aantoonbaar beter systeem is dan wat we nu hebben en waar we wel bij varen, zal er vooralsnog geen einde komen aan het Koninkrijk der Nederlanden. Een eenheid vormen met Duitse staten, met Denemarken of met Wallonie en Luxemburg is mijns inziens uitgesloten. We hebben, behalve vrije handel, weinig gezamelijke belangen en vergeet vooral het historisch sentiment niet wat leeft tussen de diverse europese bevolkingsgroepen. Geloof me, die EU heeft nog een lange weg te gaan en als ik al zie hoe moeilijk de situatie in het huidige België is, dan geloof ik dat we daar beter van kunnen leren. Ik denk dat veel kleinere volkeren zich tegen de EU af zullen gaan zetten in de toekomst. Vooral rijke kleine landjes die straks als melkkoetjes mogen fungeren en allemaal onder invloed leven van een andere ''grote buur'', waardoor er verdeeldheid zal blijven. Daar kunnen de Grote EU-lidstaten gemakkelijk gebruik van maken om de eigen positie te versterken. De EU wordt trouwens steeds meer een gezellig onderonsje tussen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Ze bedisselen van alles met elkaar achter de ruggen van de kleinere staten om. Ik denk dat ze nog net weten waar Luxemburg ligt, of Portugal...maar geen van drie zal zich ooit gelegen laten aan dat soort kleine landjes als het om de eigen belangen gaat. De Benelux-landen hebben als mijnsinziens als enige regio in de EU de kans om zich, als middenmoter met een grote economische macht, te doen gelden tussen de Grootmachten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 12:53   #290
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_ Republikein Bekijk bericht
Iedereen weet wat we met Vlaams bedoelen. Dat kan men toch niet ontkennen. Vlaams is Algemeen Beschaafd Nederlands, echter met een andere intonatie dan in Noord-Nederland.
Dat vind ik niet. Iedereen weet wat Noord-Nederlanders daarmee bedoelen, maar Vlamingen zien zelf meer verschillen tussen "Vlaamssprekenden". Ik vind dat het Nederlands in allerlei programma's op tv-zenders soms vlug dialect wordt ipv eenvormig "Vlaams".

Bestaat die invoeging van "beschaafd" nog eigenlijk? ik dacht dat dat vervallen was?

Citaat:
Als ik mijn schoondochter Limburgs met haar moeder hoor spreken, dan versta ik er niets van. Het Vlaams versta ik prima.
In Zuid-Limburg spreekt men ook "Limburgs". Zoiets als "Vlaams" kennen ze daar niet. Algemeen Nederlands wel.

Citaat:
Ik gebruik dezelfde woorden en grammatica, echter een andere intonatie. Als ik het over echt Vlaams heb, dan heb ik het over het Vlaams zonder gebruik van dialectische woorden. Zou in Vlaanderen misschien niet meer Algemeen Beschaafd Nederlands(ABN) gesproken worden dan in Nederland waar nogal veel onverstaanbare dialecten en het Fries gesproken wordt?
Het Algemeen Nederlands in Vlaanderen lijkt mij authentieker, ik bedoel: met minder ingevoerde anglicanismen zoals in Nederland. Dat is juist. In Vlaanderen is men conservatiever op gebied van AN.
Maar dat "Vlaams" gaan noemen? "Vlaams" is in mijn ogen een Zuid-West-Nederlands dialectengroep (Noordzee tot aan Brabant).
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 13:20   #291
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Het Algemeen Nederlands in Vlaanderen lijkt mij authentieker, ik bedoel: met minder ingevoerde anglicanismen zoals in Nederland. Dat is juist. In Vlaanderen is men conservatiever op gebied van AN.
Maar dat "Vlaams" gaan noemen? "Vlaams" is in mijn ogen een Zuid-West-Nederlands dialectengroep (Noordzee tot aan Brabant).
Volgens mij zijn het "anglicismen" in plaats van "anglicanismen".
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 13:53   #292
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Volgens mij zijn het "anglicismen" in plaats van "anglicanismen".

Uiteraard. Excuses daarvoor.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 10:05   #293
De_ Republikein
Vreemdeling
 
De_ Republikein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Friesland onafhankelijk? Nou..dat zal nog wel effe duren. De Friezen hebben bij onafhankelijkheid niets te winnen. Ze zijn echt te klein om dan enig invloed uit te kunnen oefenen binnen de Europese Unie. Verder denk ik dat de Friezen zich best goed voelen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
Friesland heeft heel wat meer inwoners dan Luxemburg dat ook zelfstandig is. Mogelijk dat het meerendeel der Friezen zich in Nederland thuisvoelen. Ik weet niet hoe zich dat ontwikkelen gaat. Het Koninkrijk der Nederlanden... ja, wat moet je je daarbij voorstellen?

Het ene Europa is niet meer weg te denken. Gelukkig maar. Europeanen lossen de problemen nu eerder via overleg op in plaats van met geweld. Het Europees parlement is helaas een te ver van mijn bed show. Om de democratie dichterbij te brengen, hebben we een negental districtsparlementen nodig, die dat gat kan overbruggen.
De_ Republikein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 16:32   #294
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

Als ik zo alle reacties bekijk denk ik niet dat Olivier FDF gelijk heeft gekregen...

Of toch? Even polsen: Wie van jullie vindt, op grond van de (enigzins belachelijke) argumenten van Olivier FDF in post #1, dat Nederland Vlaanderen 'niet verdient'?

Ikzelf zeg alvast dat post een kletskoek is. Bovendien, als we het hebben over een fusie van Nederland en Vlaanderen, is het arrogant en imperialistisch om vanuit Nederlands standpunt te zeggen dat Vlaanderen '''BIJ''' Nederland moet komen. Het is geen Anschluss, Vlaanderen is geen 'kadootje' aan Nederland! We hebben het hier over een hereniging van twee landen die tegen hun wil tot tweemaal toe zijn gescheiden, en binnenkort wellicht de historische kans krijgen zich te herenigen als gelijkwaardige delen van een nieuw land; hoe dat land gaat heten zien we wel. Ik ben iig vóór!
__________________
Vlaanderen en Nederland verenigt U!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 17:30   #295
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Is Vlaanderen geen cadeautje? Verdulleme...en ik had de kruiwagen al klaar gezet om de Antwerpse Goudbuurt leeg te roven zodra het sein gegeven wordt dat we het mogen bezetten ...ik ben het met je eens. Het verbaast me echter steeds meer hoe gemakkelijk de Zuidelijke Nederlanden zich in 1830 afscheidden van de Noordelijke Nederlanden. Als ik de situatie van nu vergelijk met toen denk ik bij mezelf ''Wat die Vlamingen allemaal wel al die tijd niet voor lief hebben genomen, en ons Willem was zo'n kwaaie???''
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 08:03   #296
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Is Vlaanderen geen cadeautje? Verdulleme...en ik had de kruiwagen al klaar gezet om de Antwerpse Goudbuurt leeg te roven zodra het sein gegeven wordt dat we het mogen bezetten ...ik ben het met je eens. Het verbaast me echter steeds meer hoe gemakkelijk de Zuidelijke Nederlanden zich in 1830 afscheidden van de Noordelijke Nederlanden. Als ik de situatie van nu vergelijk met toen denk ik bij mezelf ''Wat die Vlamingen allemaal wel al die tijd niet voor lief hebben genomen, en ons Willem was zo'n kwaaie???''
De Vlamingen van 1830 hadden net zoals alle grote massa's in elk land weinig in de beleidspap te brokken. De machtige lobby's (gramsci zou zeggen: de Zuidelijke hegemonie) waren sterk frans(talig)getint en anti-oranje.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 12:24   #297
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Dan kun je toch wel stellen dat die Fransen in die korte periode dat ze België geannexeerd hebben het verdomde goed hebben gedaan, want binnen 1 generatie elk besef van Nederlanderschap d'r uit krijgen, dat vind ik knap. Oh wacht, Nederlanderschap kan niet, want België heeft nooit De Oostenrijkse Nederlanden, De Zuidelijke Nederlanden en de Spaanse Nederlanden geheten. Het was altijd al België...dom dom dom van mij.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 05:38   #298
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dan kun je toch wel stellen dat die Fransen in die korte periode dat ze België geannexeerd hebben het verdomde goed hebben gedaan, want binnen 1 generatie elk besef van Nederlanderschap d'r uit krijgen, dat vind ik knap. Oh wacht, Nederlanderschap kan niet, want België heeft nooit De Oostenrijkse Nederlanden, De Zuidelijke Nederlanden en de Spaanse Nederlanden geheten. Het was altijd al België...dom dom dom van mij.
D'r uit? Kom nou, ik heb het al elders aangegeven: waarom hebben de Vlamingen zich dan niet laten verfransen? Dat was toch prachtig geweest: deel uitmaken van een "wereldkultuur"? Het is niet gebeurd, enkel en alleen omdat ze Nederlanders gebleven zijn. Aan de vruchten ken je de boom.

Anders ligt het voor het ons-kent-ons-groepje, de bovenlaag die zich afzette tegen het plebs en o zo graag aanschurkte bij wie het voor het zeggen had en dus in het Frans status zocht. De goeie ouwe postjesjagerij die trouwens nog bestaat en het hoe langer hoe lastiger krijgt omdat het voetvolk met de dag mondiger wordt en al die arrogantie beu geraakt.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 07:38   #299
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_ Republikein Bekijk bericht
Iedereen weet wat we met Vlaams bedoelen. Dat kan men toch niet ontkennen. Vlaams is Algemeen Beschaafd Nederlands, echter met een andere intonatie dan in Noord-Nederland. Als ik mijn schoondochter Limburgs met haar moeder hoor spreken, dan versta ik er niets van. Het Vlaams versta ik prima. Ik gebruik dezelfde woorden en grammatica, echter een andere intonatie. Als ik het over echt Vlaams heb, dan heb ik het over het Vlaams zonder gebruik van dialectische woorden. Zou in Vlaanderen misschien niet meer Algemeen Beschaafd Nederlands(ABN) gesproken worden dan in Nederland waar nogal veel onverstaanbare dialecten en het Fries gesproken wordt?
Vooral de klinkers worden anders uitgsproken ,maar dat zie je ook bij de verschillende dialecten in Nedeland.
Bijvoorbeeld de ij ,in Vlaanderen eij ,in de achterhoek iij ,in in Rotterdam eij ,in West friesland aij enz
Overigens is het Fries beter te verstaan dan Limburgs of Drents.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:51   #300
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_ Republikein Bekijk bericht
Iedereen weet wat we met Vlaams bedoelen. Dat kan men toch niet ontkennen. Vlaams is Algemeen Beschaafd Nederlands, echter met een andere intonatie dan in Noord-Nederland. Als ik mijn schoondochter Limburgs met haar moeder hoor spreken, dan versta ik er niets van. Het Vlaams versta ik prima. Ik gebruik dezelfde woorden en grammatica, echter een andere intonatie. Als ik het over echt Vlaams heb, dan heb ik het over het Vlaams zonder gebruik van dialectische woorden. Zou in Vlaanderen misschien niet meer Algemeen Beschaafd Nederlands(ABN) gesproken worden dan in Nederland waar nogal veel onverstaanbare dialecten en het Fries gesproken wordt?
In Nederland spreekt 80-90% AN in dagelijkse situaties, in Vlaanderen volgens mij 50%. Je moet overigens een accent niet verwarren met een dialect: de meeste mensen uit Oost-Nederland spreken gewoon Nederlands maar met een accent en in Friesland wordt ook steeds meer Nederlands gesproken en raakt het Fries vernederlandst.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 24 april 2008 om 12:52.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be