Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2018, 15:32   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard Na 289 miljard euro hulp ...

Na 289 miljard euro hulp: “Griekenland zakt dieper weg in zwart gat”

Citaat:
“Griekenland staat op hetzelfde punt, bevindt zich in hetzelfde zwarte gat, en het zinkt er iedere dag dieper in weg. Ook omdat de besparingsrichtlijnen van de schuldeisers investeringen en consumptie verhinderen.”
En ik die dacht dat de schulden al kwijtgescholden waren voor Griekenland?

Misschien moet België ook maar eens beroep doen wat 'schenkingen'?

Wat hadden wij nodig een 4 of 5 miljard, geen idee?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 20 augustus 2018 om 15:32.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 21:37   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

O nee, er is weinig (maar volgens mij ook weer niet helemaal niks?) kwijtgescholden. De steun bestond (voornamelijk) uit leningen, met een lagere rente dan dat Griekenland op de vrije markt gekregen zou hebben, maar met een hogere rente dan Belgie of Nederland op haar staatsleningen betaald.

Erg winstgevende hulp dus, mits de hulp en andere maatregelen er inderdaad voor zorgt dat een faillissement of schuldsanering van Griekenland buiten beeld blijft. En daarom is de EU bereid een lagere rente te vragen dan de vrije markt. Zolang we er met zijn allen inzitten, is het idee, laten we Griekenland niet vallen en wordt alles dus vroeger of later terugbetaald.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 21:45   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

De opinie komt van Yanis Varoufakis. Die zegt ook het volgende:
"There's an EU Crisis, Not a Refugee Crisis ..."
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 22:53   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

De handelsbalans was in 2016 nog nog 21 miljard euro negatief en werkloosheid 20%. Dat zal in 2017 niet veel zijn verbeterd denk ik.
Griekenland is de 64 grootste export economie in de wereld. In 2016, Griekenland exported $26,5 Miljardenand imported $47,6 Miljarden, resulting in a negative trade balance of $21,2 Miljarden. In 2016 het BBP van Griekenland was $ 192 Miljardenen het BBP per hoofd van de bevolking was $ 26,8 Duizenden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 22:59   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De handelsbalans was in 2016 nog nog 21 miljard euro negatief en werkloosheid 20%. Dat zal in 2017 niet veel zijn verbeterd denk ik.
De handelsbalans. Het is onmogelijk om op al die handelsbalansen binnen de eurozone evenveel invoer als uitvoer te laten hebben. Want iedereen wil graag uitvoeren. De Duitsers op kop. Ze doen dat zo graag.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 07:49   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Een mens vraagt zich af waar al die miljarden naartoe gevloeid zijn. Waarschijnlijk in de zakken van de gebruikelijke "elite." En de linkse regering van Tsipras stond erbij en keek er goedkeurend naar.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 08:01   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Na 289 miljard euro hulp: “Griekenland zakt dieper weg in zwart gat”



En ik die dacht dat de schulden al kwijtgescholden waren voor Griekenland?

Misschien moet België ook maar eens beroep doen wat 'schenkingen'?

Wat hadden wij nodig een 4 of 5 miljard, geen idee?
die 289 miljard 'hulp' is vooral naar Duitse en Franse banken gevloeid om te vermijden dat die zouden omvallen. daar is haast niks van naar Griekenland gevloeid.

indien de EU akkoord was gegaan met een Grexit, met Griekse devaluatie van de Drachme ... dan had het land nu al structureel veel verder gestaan en was het mss al rijp voor hernieuwde toetreding ...
nu heeft men de Griekse staatseigendommen voor een appel en een ei verkwanseld en staat het land er nog even slecht voor en zit het met een veel te sterke munt om daaruit te geraken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 08:17   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

We moeten niet zagen over die paar miljard papier. We hebben, zoals in de Congo, een erfschuld ten opzichte van Griekenland. Ten slotte is daar onze beschaving ontstaan.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 08:25   #9
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.211
Standaard

de sossenkrater is nogal diep precies
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:32   #10
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die 289 miljard 'hulp' is vooral naar Duitse en Franse banken gevloeid om te vermijden dat die zouden omvallen. daar is haast niks van naar Griekenland gevloeid.
Jup. De hulpleningen waren vooral steun aan banken en een manier om aflopende oude leningen af te betalen zonder op de vrije markt nieuwe te hoeven inkopen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We moeten niet zagen over die paar miljard papier. We hebben, zoals in de Congo, een erfschuld ten opzichte van Griekenland. Ten slotte is daar onze beschaving ontstaan.
Niet te hard roepen dat. Als je vanaf daar nog duizend jaar terug telt moeten we straks het hele Midden-Oosten gaan redden.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 augustus 2018 om 10:33.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:34   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We moeten niet zagen over die paar miljard papier. We hebben, zoals in de Congo, een erfschuld ten opzichte van Griekenland. Ten slotte is daar onze beschaving ontstaan.
Serieus? Ik kan anders de Zorba niet dansen.

Ik ben in een vorig leven wel eens zwaar verliefd geweest op een Griekse maar er is iets misgelopen toen.

Het lag aan mij, zoals altijd, ik kon namelijk niet kiezen tussen haar of haar zus en van trioke's was geen sprake.

Ik hoop dat mijn tekst de miljardenhulp een beetje weet te verzachten?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 augustus 2018 om 10:37.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:47   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Na 289 miljard euro hulp: “Griekenland zakt dieper weg in zwart gat”



En ik die dacht dat de schulden al kwijtgescholden waren voor Griekenland?

Misschien moet België ook maar eens beroep doen wat 'schenkingen'?

Wat hadden wij nodig een 4 of 5 miljard, geen idee?
Griekenland heeft geen hulp hulp in de vorm van schenkingen gehad.
Wel heeft de Europese bank oude leningen afgekocht tegen een lagere rente.
Let wel, ze hebben ook de rente afgekocht en Griekenland dus eigenlijk meer schulden bezorgd, daar die niet enkel de oude maar ook de nieuwe rente moet ophoesten. griekenland hefet wel meer tijd gekregen om die schulden af te lossen.

Het geld is dus niet naar Griekenland gegaan, mara naar de schuldeisers.

Daarnaast zit Griekenland met een enorme kost door de immogratiegolven die het te verwerken kreeg.
En hoewel de EU Turkije betaald om die immigratie tegen te houden, krijgt Griekenland geen cent van de EU om de immigranten op te vangen te controleren en terug te sturen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:25   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Serieus? Ik kan anders de Zorba niet dansen.

Ik ben in een vorig leven wel eens zwaar verliefd geweest op een Griekse maar er is iets misgelopen toen.

Het lag aan mij, zoals altijd, ik kon namelijk niet kiezen tussen haar of haar zus en van trioke's was geen sprake.

Ik hoop dat mijn tekst de miljardenhulp een beetje weet te verzachten?
Voor niets nodig, je kan ook headbangen op Rotting Christ.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:30   #14
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Voor niets nodig, je kan ook headbangen op Rotting Christ.
En het "main theme" van koetjes en kalfjes komt ook uit Griekenland
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 augustus 2018 om 11:32.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:56   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Voor niets nodig, je kan ook headbangen op Rotting Christ.
Strak plan!

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 07:46   #16
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We moeten niet zagen over die paar miljard papier. We hebben, zoals in de Congo, een erfschuld ten opzichte van Griekenland. Ten slotte is daar onze beschaving ontstaan.
Je hebt helemaal gelijk .
Niet Griekenland was het grote probleem maar de laksheid van de Eu was het probleem.

citaat FD:
Toozes eindoordeel over de eurocrisis is even bondig als hard. ‘Een van de ergste zelfveroorzaakte economische rampen uit de geschiedenis’. Dat deze conclusie wordt getrokken door een historicus na uitvoerige bestudering van alle bronnen en met het gelijk van de cijfers aan zijn zijde, maakt het des te pijnlijker.
De crisis was volgens Tooze ‘een spektakel dat verontwaardiging zou moeten oproepen’. Het punt is natuurlijk dat die verontwaardiging haar uitlaatklep vond, in het Verenigd Koninkrijk in de vorm van de brexit, elders in Europa in het succes van anti-EU-partijen. In de VS werd Trump verkozen. Volgens Tooze is de verbindende factor dat kiezers zich tegen een politiek en economisch systeem keerden dat overduidelijk niet in hun voordeel werkte. Het was de crisis van 2008 waarmee die waarheid werd blootgelegd. En dat is hoe we de afgelopen tien jaar moeten bezien, volgens Tooze: als een lang uitgesponnen serie crises, in gang gezet door het defecte financiële systeem van een geglobaliseerde wereld.
Het presidentschap van Trump is volgens Tooze extra betekenisvol doordat het samenvalt met het langzame einde van ‘De eeuw van Amerika’. Direct na 2008 toonden de VS zich nog één keer redder van de wereld, door dollars de wereldeconomie in te pompen, waarmee ook Europa drijvende bleef. Inmiddels lijken de VS afgehaakt als ondersteuner van een wereldwijde economie. Tooze: ‘Ik vraag me af of de VS het in zich hebben om ook bij de volgende economische klap wereldleiderschap te tonen.’
China meldt zich
2008 markeerde volgens Tooze ook het moment waarop China zich definitief meldde als wereldmacht. Terwijl het Westen economisch wankelde, toonde China zich in staat vrijwel eigenstandig de mondiale economische groei overeind te houden, aldus Tooze.
Hoe nu verder met Europa? Tooze is pessimistisch. ‘Als gevolg van de crisis heeft Europa zijn positie als wereldspeler verspeeld’, zei hij. ‘Het Europese bedrijfsleven is afgegleden in de ranglijstjes en het Europese bankwezen vormt geen serieuze concurrent meer voor de VS en Azië.’


https://fd.nl/achtergrond/1267383/ee...0914&s_cid=671

Laatst gewijzigd door cato : 14 september 2018 om 07:46.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be