Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2018, 22:11   #21
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Maria was een jongedame wiens moeder haar op jeugdige leeftijd al had opgegeven aan de godsdienst (dit alles door God geïnspireerd). Eigenlijk had de moeder van Maria om een (mannelijke) profeet gebeden. Maria leefde dus in de tempel, deed gebeden, enz. onder hoede van Zacharia (hoofd van de tempel). Dit was een hele eer, want de religieuze autoriteit was natuurlijk belangrijk voor de mensen (joden). Af en toe vond Zacharia zelfs voedsel bij haar. Hij vroeg haar vanwaar het kwam. Zij antwoordde: van God.
En op een welbekende dag verscheen de heilige geest of engel Gabriël aan haar met het nieuws dat ze een zoon zou baren. Maria was verbaasd, had schrik enz, maar nam het nieuws in ontvangst en trok zich verder terug in de tempel. Toen ze dan met Jezus verscheen voor de mensen, waren er onder hen die verschrikt waren 'Maria jij bent van goede religieuze komaf, hoe kon je zoiets doen?!'. Maar zij wees naar het kind en Jezus sprak de mensen als baby al toe 'Ik ben Jezus, zoon van Maria, en de profeet van God.......'. Enz. En de rest van het verhaal kent iedereen.
Mooi verhaaltje. Ken dat van Sinterklaas al met die drie kindjes ? Ook mooi.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 09:34   #22
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

De 3 koningen en het stalletje zijn uit het script verdwenen?
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 10:51   #23
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik vroeg me al af waar je bleef. Je reactie was voospelbaar. Jij weet alles van onzin.
Zeker, want ik ken de oude Bijbel vol onzinnigheid, waar de mensen maar over door blijven zeuren.
De waarheid is hen veel te moeilijk en dat is mijn atoomtheorie, zonder al die flauwekul als dat van een maagdelijke conceptie.
Alleen Piero gelooft dat nog.....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 10:56   #24
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zeker, want ik ken de oude Bijbel vol onzinnigheid, waar de mensen maar over door blijven zeuren.
De waarheid is hen veel te moeilijk en dat is mijn atoomtheorie, zonder al die flauwekul als dat van een maagdelijke conceptie.
Alleen Piero gelooft dat nog.....
Hoe spreek jij de microwezentjes eigenlijk aan ? Met 'papa' ?
En wanneer is jouw feestdag eigenlijk ? Ik neem aan dat je niet op dezelfde dag bent geboren als die andere christus ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 11:58   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Maria was een jongedame wiens moeder haar op jeugdige leeftijd al had opgegeven aan de godsdienst (dit alles door God geïnspireerd). Eigenlijk had de moeder van Maria om een (mannelijke) profeet gebeden. Maria leefde dus in de tempel, deed gebeden, enz. onder hoede van Zacharia (hoofd van de tempel). Dit was een hele eer, want de religieuze autoriteit was natuurlijk belangrijk voor de mensen (joden). Af en toe vond Zacharia zelfs voedsel bij haar. Hij vroeg haar vanwaar het kwam. Zij antwoordde: van God.
En op een welbekende dag verscheen de heilige geest of engel Gabriël aan haar met het nieuws dat ze een zoon zou baren. Maria was verbaasd, had schrik enz, maar nam het nieuws in ontvangst en trok zich verder terug in de tempel. Toen ze dan met Jezus verscheen voor de mensen, waren er onder hen die verschrikt waren 'Maria jij bent van goede religieuze komaf, hoe kon je zoiets doen?!'. Maar zij wees naar het kind en Jezus sprak de mensen als baby al toe 'Ik ben Jezus, zoon van Maria, en de profeet van God.......'. Enz. En de rest van het verhaal kent iedereen.
Dat (koran?) bevestigt dat er verscheidene joodse legendes bestonden over de moeder van de messias en zijn kinderjaren. Voor toepassing op Jezus kon men daar uit kiezen. De schrijvers van de evangelies hebben de wonderen die aan het messias kind werden toegeschreven niet benut. Daar zaten misschien te veel haken en ogen aan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 12:54   #26
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hoe spreek jij de microwezentjes eigenlijk aan ? Met 'papa' ?
En wanneer is jouw feestdag eigenlijk ? Ik neem aan dat je niet op dezelfde dag bent geboren als die andere christus ?
Neen, Papa is me nog niet te binnen geschoten.
Het is van: "Oh, heilige microwezentjes, help me toch in het uur van mijn benauwenis, dat na zoveel jaar nog steeds niemand mij wil geloven.
Maar het is geheel en al aan U, want misschien brengt de dood de ware bevrijdenis en de eeuwige glorie.

De feestdag is 10/11 juli 1974 om jaarlijks te herdenken, want toen heb ik mijn atoomtheorie gevonden omstreeks 12 uur snachts.

En daar komt dan nog mijn geboortedag bij, dat is 11 mei 1945, vlak na de oorlog, 6 dagen na de bevrijding is het ware licht verschenen in kleine baby harrie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 13:08   #27
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

De vraag is in feite waar die typisch onjoodse thema’s in het christendom vandaan komen: de drieëne godheid, een vader die een zoon voortbrengt, een kind dat uit een maagd geboren wordt, god en mens is, moet lijden en sterft, afdaalt in de onderwereld en na drie dagen verrijst. Ze zijn vermengd met joodse thema's.

Wat de figuur van Maria betreft zijn er duidelijke parallellen met de voornaamste godin van de Romeinen, Diana en haar regenhanger Artemis bij de Grieken. Ze was de tweelingzus van Apollo: goden van het licht, de zon en de maan. Maria als koningin van de hemel. Maar belangrijker is dat Diana meteen na haar geboorte - als volwassen vrouw - besloot maagd te blijven. Toch werd ze ook de godin van de voortplanting en geboorte. In haar tempels werd ze door priesteressen, maagden, vereerd. Ze was ook de godin van de jacht en daarom werd ze door mannen en vrouwen aanbeden. Maria heeft de functies van Diana overgenomen, echter behalve de jacht. Ze wordt vereerd als Madonna met een baby op schoot en als maagd. Moeder en maagd. Hier een afbeelding van Maria als koningin van de hemel, met symbolen als sterren, maansikkel en haar priesteressen, maagden. Jezus komt er niet meer aan te pas. Nou ja, ver weg op de achtergrond. Hij is de rechter over de zielen, maar hij kan zijn moeder niets weigeren. Zij moet daarom aanbeden worden.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 13:22   #28
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Maria was een jongedame wiens moeder haar op jeugdige leeftijd al had opgegeven aan de godsdienst (dit alles door God geïnspireerd). Eigenlijk had de moeder van Maria om een (mannelijke) profeet gebeden. Maria leefde dus in de tempel, deed gebeden, enz. onder hoede van Zacharia (hoofd van de tempel). Dit was een hele eer, want de religieuze autoriteit was natuurlijk belangrijk voor de mensen (joden). Af en toe vond Zacharia zelfs voedsel bij haar. Hij vroeg haar vanwaar het kwam. Zij antwoordde: van God.
En op een welbekende dag verscheen de heilige geest of engel Gabriël aan haar met het nieuws dat ze een zoon zou baren. Maria was verbaasd, had schrik enz, maar nam het nieuws in ontvangst en trok zich verder terug in de tempel. Toen ze dan met Jezus verscheen voor de mensen, waren er onder hen die verschrikt waren 'Maria jij bent van goede religieuze komaf, hoe kon je zoiets doen?!'. Maar zij wees naar het kind en Jezus sprak de mensen als baby al toe 'Ik ben Jezus, zoon van Maria, en de profeet van God.......'. Enz. En de rest van het verhaal kent iedereen.
ik kan me echt niet voorstellen dat iemand dit gelooft!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 14:06   #29
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat (koran?) bevestigt dat er verscheidene joodse legendes bestonden over de moeder van de messias en zijn kinderjaren. Voor toepassing op Jezus kon men daar uit kiezen. De schrijvers van de evangelies hebben de wonderen die aan het messias kind werden toegeschreven niet benut. Daar zaten misschien te veel haken en ogen aan.
Dat is niet onlogisch : hoe verder je gaat in de tijdslijn, hoe meer de poespas van de joodse basisteksten maar ook zeker de gnostische tekstenvan de eerste eeuw en later + de bestaande mysteriescholen de gelegenheid gehad hebben om mee als inspiratiebron te dienen voor de redactie van wat wij nu kennen als de Koran.

En iets 'herschrijven' kan snel gebeuren hee : kijk maar naar het immense verschil tussen het oudste evangelie (marcus) en de drie anderen.

Zeer waarschijnlijk zal bij de redacteurs van de Koran ook een enorme copy/paste + aanpassingen volgens de eigen desiderata plaatsgevonden hebben.
Hoeveel moslims zouden er anno 2018 begrijpen dat zij door hun idolatrie voor Mohammed eigenlijk 'de gezalfde' zitten te aanbidden en weten zij wel over wie dat eigenlijk gaat ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 14:11   #30
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard vervolg

Hier is een houten beeld waarin de functies van Maria als koningin van de hemel en moeder van God verenigd zijn. De maansikkel onder de voeten. Het beeld refereert aan Openbaring 12 waar Johannes vertelt dat hij in zijn visioen een groot teken zag in de hemel, namelijk een vrouw met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren boven haar hoofd. Dit beeld gaat nog verder en refereert dan aan de vloek die uitgesproken werd na de zondeval betreffende "de vrouw en haar zaad (?) en de slang en zijn zaad. In de voorgaande afbeelding wordt de slang of draak onder Maria's voeten vertrapt. Voor sommigen is de vrouw Maria, voor anderen (geestelijk) Israël, of de Kerk.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 14:13   #31
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De vraag is in feite waar die typisch onjoodse thema’s in het christendom vandaan komen: de drieëne godheid, een vader die een zoon voortbrengt, een kind dat uit een maagd geboren wordt, god en mens is, moet lijden en sterft, afdaalt in de onderwereld en na drie dagen verrijst. Ze zijn vermengd met joodse thema's.

Wat de figuur van Maria betreft zijn er duidelijke parallellen met de voornaamste godin van de Romeinen, Diana en haar regenhanger Artemis bij de Grieken. Ze was de tweelingzus van Apollo: goden van het licht, de zon en de maan. Maria als koningin van de hemel. Maar belangrijker is dat Diana meteen na haar geboorte - als volwassen vrouw - besloot maagd te blijven. Toch werd ze ook de godin van de voortplanting en geboorte. In haar tempels werd ze door priesteressen, maagden, vereerd. Ze was ook de godin van de jacht en daarom werd ze door mannen en vrouwen aanbeden. Maria heeft de functies van Diana overgenomen, echter behalve de jacht. Ze wordt vereerd als Madonna met een baby op schoot en als maagd. Moeder en maagd. Hier een afbeelding van Maria als koningin van de hemel, met symbolen als sterren, maansikkel en haar priesteressen, maagden. Jezus komt er niet meer aan te pas. Nou ja, ver weg op de achtergrond. Hij is de rechter over de zielen, maar hij kan zijn moeder niets weigeren. Zij moet daarom aanbeden worden.


Ga je het niet te ver zoeken ? De hele maagdelijkheidscultus rond Maria is bullshit die zijn oorsprong kan vinden in een slechte vertaling van het woord "wijsheid".
Eenmaal de verkeerde definitie er was, zijn de 'kerkvaders' er keihard op beginnen los fabuleren en het resultaat is wat we nu kennen. Een verknipt verhaal over maagdelijke zwangerschappen, en een gekunstelde constructie van de triniteit die overigens volkomen vloekt met alles waar de historische Jezus (een vrome jood) voor kan gestaan hebben. Die fameuze kerkvaders hadden anno 2018 kunnen scenarioschrijver zijn voor 'Familie' of 'Thuis'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 14:53   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ga je het niet te ver zoeken ? De hele maagdelijkheidscultus rond Maria is bullshit die zijn oorsprong kan vinden in een slechte vertaling van het woord "wijsheid".
Eenmaal de verkeerde definitie er was, zijn de 'kerkvaders' er keihard op beginnen los fabuleren en het resultaat is wat we nu kennen. Een verknipt verhaal over maagdelijke zwangerschappen, en een gekunstelde constructie van de triniteit die overigens volkomen vloekt met alles waar de historische Jezus (een vrome jood) voor kan gestaan hebben. Die fameuze kerkvaders hadden anno 2018 kunnen scenarioschrijver zijn voor 'Familie' of 'Thuis'.
Dat wil ik overwegen, maar hoe dat moet weet ik niet.
De joden hadden al eeuwen een verering van wijsheid in hun tradities begrepen. Waarom zou dat opeens ontsporen en alles overboord gooien wat ze geloofden?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 17:26   #33
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat wil ik overwegen, maar hoe dat moet weet ik niet.
De joden hadden al eeuwen een verering van wijsheid in hun tradities begrepen. Waarom zou dat opeens ontsporen en alles overboord gooien wat ze geloofden?
Goeie vraag. Dat deden ze ook niet. Het N.T ( met uitzondering van Marcus ) is geschreven door gnostici van etnisch joodse origine. De vrome joden zagen hen als 'heidenen'. Het is aan hen waar Paulus naartoe werd gestuurd.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 17:57   #34
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Goeie vraag. Dat deden ze ook niet. Het N.T ( met uitzondering van Marcus ) is geschreven door gnostici van etnisch joodse origine. De vrome joden zagen hen als 'heidenen'. Het is aan hen waar Paulus naartoe werd gestuurd.
Zo begrijp ik het ook : het zijn niet de joden die hun opinie veranderden. Na Marcus hebben anderen (gnostici) bestaande teksten en vooral de figuren, data, gefantaseerde lokaties (Jezus, en zijn 'apostelen' als voorbeeld, maar ook de zever rond Nazareth...) 'gekaapt' om er zelf een verhaal rond te construeren.
Dat is vermoedelijk in golven gegaan, waarbij de geschriften die wij kennen als apocrief zelfs voor de 'vroege kerkvaders' al te gortig zijn bevonden. Zellfs die fanatici die nochtans graag en gretig censureerden vonden de Maria verering blijkbaar een beetje te grotesk.

Voor mij blijft dit 1 van de grootste mysteries : hoe is het mogelijk dat mensen met een normale hoeveelheid hersenen kunnen/willen geloven in een verhaal van een maagdelijke geboorte en andere onzin. En dan nog weigeren om de rationele uitleg van wetenschappers die dat verhaal deconstrueren door filologische tekst analyse te aanvaarden tot het zelfs belachelijk te proberen maken. Zeloterij anno 2018 ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 17:57   #35
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Goeie vraag. Dat deden ze ook niet. Het N.T ( met uitzondering van Marcus ) is geschreven door gnostici van etnisch joodse origine. De vrome joden zagen hen als 'heidenen'. Het is aan hen waar Paulus naartoe werd gestuurd.
Nu weet ik niet veel van gnostisisme en het boeit mij ook niet. Dat zou de reden kunnen zijn dat ik geen spoortje daarvan in het NT heb ontdekt. Verder heb ik gelezen dat gnosticisme pas tegen het eind van de eerste eeuw enige betekenis begon te krijgen. En ten slotte zegt men dat het een geheime leer is welke alleen gedeeld werd met ingewijden. Het moest voor het grote publiek verborgen blijven. Dan vraag ik mij af hoe het plotseling kon veranderen in een evangelie dat aan alle volken georedikt moet worden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 18:09   #36
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nu weet ik niet veel van gnostisisme en het boeit mij ook niet. Dat zou de reden kunnen zijn dat ik geen spoortje daarvan in het NT heb ontdekt. Verder heb ik gelezen dat gnosticisme pas tegen het eind van de eerste eeuw enige betekenis begon te krijgen. En ten slotte zegt men dat het een geheime leer is welke alleen gedeeld werd met ingewijden. Het moest voor het grote publiek verborgen blijven. Dan vraag ik mij af hoe het plotseling kon veranderen in een evangelie dat aan alle volken georedikt moet worden.
De rooms romeinse kerk is succesvol geweest in het bestrijden van de gnostiek, en heeft veel historische sporen kunnen uitwissen. Maar dat gebeurde pas later, toen de 4 gecanoniseerde evangeliën al lang een feit waren. Het cynische aan dit verhaal is nochtans dat 3 van de 4 evangeliën een duidelijke oorsprong in het gnosticisme hebben.

History can be a bitch. Hetgene wat de eerste 'kerkvaders' wilden bekampen, zit tot in de kern van de geschriften die ze zelf als canoniek bestempelden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 18:59   #37
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nu weet ik niet veel van gnostisisme en het boeit mij ook niet. Dat zou de reden kunnen zijn dat ik geen spoortje daarvan in het NT heb ontdekt. Verder heb ik gelezen dat gnosticisme pas tegen het eind van de eerste eeuw enige betekenis begon te krijgen. En ten slotte zegt men dat het een geheime leer is welke alleen gedeeld werd met ingewijden. Het moest voor het grote publiek verborgen blijven. Dan vraag ik mij af hoe het plotseling kon veranderen in een evangelie dat aan alle volken georedikt moet worden.
Niet elke mysterieschool was zo gesloten. Tegenwoordig zouden we ze filosofen noemen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 19:11   #38
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De rooms romeinse kerk is succesvol geweest in het bestrijden van de gnostiek, en heeft veel historische sporen kunnen uitwissen. Maar dat gebeurde pas later, toen de 4 gecanoniseerde evangeliën al lang een feit waren. Het cynische aan dit verhaal is nochtans dat 3 van de 4 evangeliën een duidelijke oorsprong in het gnosticisme hebben.

History can be a bitch. Hetgene wat de eerste 'kerkvaders' wilden bekampen, zit tot in de kern van de geschriften die ze zelf als canoniek bestempelden.
Dat is gemakkelijk gezegd. Even gemakkelijk kan men denken dat de Romeinse en Griekse filosofie en godsdiensten een stempel gedrukt hebben op het christendom. Hoe het gnosticisme dat voor elkaar zou hebben gekregen is niet te traceren. De invloed van Griekse, Romeinse en Egyptische religies kan echter gemakkelijk aangetoond worden. Verder lijkt mij dat de Openbaring van Johannes kan fungeren als toetssteen voor beide proposities. Dat boek is duidelijk gebaseerd op het OT, en joodse religieuze geschriften. Aanvankelijk werd het niet door veel christelijke sekten en gemeenschappen verworpen. Maar uiteindelijk bood het concepten die hard nodig waren om de christelijke kerk overeind te houden en een toekomst voor te spiegelen. Dat daarbij in hoofdstuk 12 teruggegrepen wordt op Genesis en het overwinnen van de slang door een symbool van een vrouw, wat refereert aan zowel Eva als Diana, zou kunnen wijzen op een tendens in christelijke kringen om de maagdelijkheid van de vrouw als prijzenswaardig te beschouwen. Dat wordt ook al bevestigt door enkele apocrieve Evangelies en Handelingen van apostelen. Het christendom had behoefte aan een dogmatische religieuze basis, maar evenzeer aan een ethische dognatiek om zich te weren tegen de 'liederlijkheid' van de Romeinse wereld, zoals beschreven is in Satyricon, en om een moreel kompas te bieden voor bekeerlingen uit de heidenen die niet als joodse proselieten onder het juk van de Wet van Mozes gebracht werden.

U mag mij overtuigen van hoe de gnostiek tot in de kern van het christendom is doorgedrongen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 19:21   #39
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U mag mij overtuigen van hoe de gnostiek tot in de kern van het christendom is doorgedrongen.
Net andersom. Het is het christendom dat ontstaan is uit de gnostiek. Voor een goede discussie moet men zich eerst goed inlezen. Begin daar al eens mee.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 20:04   #40
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Net andersom. Het is het christendom dat ontstaan is uit de gnostiek. Voor een goede discussie moet men zich eerst goed inlezen. Begin daar al eens mee.
Volgens mij moet men voor een goede discussie met goede argumenten komen.
Ik sta open voor argumenten ter ondersteuning van wat u beweert. Als ik daar geen raad mee weet zal ik mij misschien proberen in te lezen. Maar hierboven is gesteld dat de Kerk de sporen naar gnosticisme heeft uitgewist. Dan zal de discussie moeilijk van de grond kunnen komen.

Laatst gewijzigd door Piero : 2 december 2018 om 20:04.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be