Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2018, 11:45   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard Zonnepanelen waanzin.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181219_04047391

Citaat:
Het huis vol elektrische vuurtjes. Alle lichten aan. Met de sauna het huis verwarmen. Mensen met zonnepanelen zijn creatief om nog zo veel mogelijk elektriciteit te verbruiken voor het einde van het jaar. Velen hebben dit jaar immers meer geproduceerd dan gebruikt, maar voor dat verschil worden ze niet vergoed. “Dus gebruiken we het liever nog snel op. Zelfs al is dat zonde.”
Dat is dus het resultaat van die zonnepanelen:

- in de zomer produceren ze elektriciteit die niet nodig is

- in de winter verbruiken ze nodeloos elektriciteit als er te weinig is.

Snel die slimme meters invoeren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 11:46   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

gaat het wel nog opleveren om zonnepanelen te leggen, met die slimme meters?

ik lees berekeningen dat pas na 17 jaar men uit de kosten zou komen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 11:47   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
gaat het wel nog opleveren om zonnepanelen te leggen, met die slimme meters?

ik lees berekeningen dat pas na 17 jaar men uit de kosten zou komen.
En dat is normaal ook, zonnepanelen zijn in deze toepassing ongeschikt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 12:12   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik betaal nu een goede 1000 euro aan stroom per jaar.
Dat wordt 31*12 = 372 euro prosumententarief per jaar nu.

De installatie kost mij 5000 euro.

7.9 jaar terugverdientijd bij gelijk blijvende stroomprijzen. Quod non. Naart schijnt gaan er kerncentrales toe. Maak daar eerder 5 a 6 jaar van.

Levensduur van die dingen: 20-25 jaar. Zal ergens een tranformatorke moeten vervangen. Als dat binnen de 10 jaar is, is dat gratis (garantie).

Dus neen, zonnepanelen betalen zich relatief snel terug en zijn een slimme investering.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 12:28   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Wat wel onzin is, op dit moment, is meer panelen leggen dan dat je zelf nodig hebt.

En die mensen waar we hier over spreken zitten vaak nog met groene stroomcertificaten en hebben in der tijd hun hele dak volgesmeten, vaak 2 tot 3 keer meer dan ze zelf verbruikten.

En dat is iets wat nu niet meer opgaat....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 13:40   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Maar om een batterij te installeren die een winter kan overbruggen... Dat gaat een joekel zijn. Laat ons veronderstellen dat je 3 maand wil opslaan. Da's voor huize Chaos 800Kwu.
Eigenlijk, 8 Tesla S accublokken. Dat kan nog in de kelder...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 13:47   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar om een batterij te installeren die een winter kan overbruggen... Dat gaat een joekel zijn. Laat ons veronderstellen dat je 3 maand wil opslaan. Da's voor huize Chaos 800Kwu.
Eigenlijk, 8 Tesla S accublokken. Dat kan nog in de kelder...
Waarom zou ik dat willen ?

Je gaat er van uit dat we 3 maanden in het donker zitten. Soort mad max situatie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 13:47   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik betaal nu een goede 1000 euro aan stroom per jaar.
Dat wordt 31*12 = 372 euro prosumententarief per jaar nu.

De installatie kost mij 5000 euro.

7.9 jaar terugverdientijd bij gelijk blijvende stroomprijzen. Quod non. Naart schijnt gaan er kerncentrales toe. Maak daar eerder 5 a 6 jaar van.

Levensduur van die dingen: 20-25 jaar. Zal ergens een tranformatorke moeten vervangen. Als dat binnen de 10 jaar is, is dat gratis (garantie).

Dus neen, zonnepanelen betalen zich relatief snel terug en zijn een slimme investering.
Ja OK, maar ik bedoel dat het voor de energievoorziening van dit land waanzin is. Je huis in de winter gaan verwarmen me 'gratis' elektriciteit.
Is dat groene energie?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 13:58   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom zou ik dat willen ?

Je gaat er van uit dat we 3 maanden in het donker zitten. Soort mad max situatie.
Neen, ik ga ervanuit dat je niet voldoende oppervlak aan panelen hebt om tijdens de 3 maanden met de minste uren daglicht je accu's vol te krijgen. En dat je dat niet kan bijbenen met de normale zonneschijn die er per ongeluk is.

Maar laat ons een week nemen. Niet de eerste keer dat er een week is met minimalistische zonneschijn. Dan heb ik nog steeds 50Kwu nodig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:02   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja OK, maar ik bedoel dat het voor de energievoorziening van dit land waanzin is. Je huis in de winter gaan verwarmen me 'gratis' elektriciteit.
Is dat groene energie?
Die elektriciteit is nooit gratis. Die is voor een belangrijk deel al betaald door de belastingbetaler.
En die elektriciteit is door de distributoren/producenten wel gezien als "reeds gepland", maar het verbruik wordt nu opgejaagd door mensen die lekker veel panelen liggen hebben.

Daarom dat ik al langer aangeef dat zonnepanelen beter in combinatie met opslag gebruikt kunnen worden. En dat ikzelf liever van't net afga.
Slimme meter mijn voeten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:09   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die elektriciteit is nooit gratis. Die is voor een belangrijk deel al betaald door de belastingbetaler.
En die elektriciteit is door de distributoren/producenten wel gezien als "reeds gepland", maar het verbruik wordt nu opgejaagd door mensen die lekker veel panelen liggen hebben.

Daarom dat ik al langer aangeef dat zonnepanelen beter in combinatie met opslag gebruikt kunnen worden. En dat ikzelf liever van't net afga.
Slimme meter mijn voeten.
Ja maar zonder de slimme meter vrees ik dat elekticiteitsmaatschappijen klanten met zonnepanelen gaan weigeren (is dat mogelijk?).
Ze moeten in de zomer elektriciteit in hun net aanvaarden die ze niet nodig hebben en in de winter gratis dure elektriciteit geven om huizen te verwarmen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 december 2018 om 14:09.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:12   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja OK, maar ik bedoel dat het voor de energievoorziening van dit land waanzin is. Je huis in de winter gaan verwarmen me 'gratis' elektriciteit.
Is dat groene energie?
Het is het gevolg van het prosumententarief, de groene stroomcertificaten die velen nog krijgen. Kortom het energiebeleid.

Met de digitale meter zullen we waarschijnlijk betalen voor de gebruikte energie van het net en een bedrag krijgen voor het op het net gestuurde deel. Men mikt om die balans voor een normaal gezien ongeveer gelijk te krijgen met het prosumententarief.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:12   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

vooraleer ik zonnepanelen laat leggen, wil ik toch harde garanties vanuit de overheid dat dit niet afgestraft gaat worden.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:14   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is het gevolg van het prosumententarief, de groene stroomcertificaten die velen nog krijgen. Kortom het energiebeleid.

Met de digitale meter zullen we waarschijnlijk betalen voor de gebruikte energie van het net en een bedrag krijgen voor het op het net gestuurde deel. Men mikt om die balans voor een normaal gezien ongeveer gelijk te krijgen met het prosumententarief.
Afhankelijk van de werkelijke en actuele prijs uiteraard. Daar gaat men ongetwijfeld naartoe. Anders blijft dat op elektriciteit verwarmen in de winter duren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:16   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vooraleer ik zonnepanelen laat leggen, wil ik toch harde garanties vanuit de overheid dat dit niet afgestraft gaat worden.
We gaan daar naartoe. Het prosumententarief en afschaffen groenestroomcertificaten was een eerste stap.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:16   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vooraleer ik zonnepanelen laat leggen, wil ik toch harde garanties vanuit de overheid dat dit niet afgestraft gaat worden.
Die heb je niet.

Nooit niet. Maar afstraffen zie ik niet snel gebeuren, de overheid rekent op de vlaamse zonnepaneeleigenaren om haar eigen doelstellingen te halen.

Het prosumententarief is trouwens wel te verdedigen: we gebruiken het net als batterij.

Vergeet ook niet dat die 5000 euro die ik betaal voor 4.2 kWp zwarte panelen zijn. Als je naar blauwe gaat, kan daar nog gemakkelijk 800 euro vanaf.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 14:17   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Afhankelijk van de werkelijke en actuele prijs uiteraard. Daar gaat men ongetwijfeld naartoe. Anders blijft dat op elektriciteit verwarmen in de winter duren.
Als dat warmtepompen zijn is dat goed he.

Als dat gewoon weerstandjes zijn...not so good.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 17:13   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja OK, maar ik bedoel dat het voor de energievoorziening van dit land waanzin is. Je huis in de winter gaan verwarmen me 'gratis' elektriciteit.
Is dat groene energie?
Die mensen zijn CO2 neutraal he. En die mensen hebben enkel maar groene energie opgedaan. En die mensen zijn belangrijk in de grafieken van de groei van groene energie. Die mensen zijn het voorbeeld van de groene maatschappij.

Ok, toegegeven, daarmee is niks opgelost, maar dat was de bedoeling van gans dat circus ook niet. Enkel maar beleidspropaganda, want daar win je verkiezingen mee. Kijk maar !

Zolang de kerncentrales maar dicht gaan, dat is het enige wat telt. Oei. Ambras. Gas dan maar ! Oei. Duur en CO2. Niet erg. Zolang de kerncentrales maar dichtgaan. Boeoeh vieze kerncentrales. Leve de groene kiezer !

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 december 2018 om 17:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 19:02   #19
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja OK, maar ik bedoel dat het voor de energievoorziening van dit land waanzin is. Je huis in de winter gaan verwarmen me 'gratis' elektriciteit.
Is dat groene energie?
Als er teveel energie is nog wat extra op de markt smijten om dan in de winter (als er tekort is) te verwarmen met stroom uit kern- en fossiele centrales.

Dat komt op het lijstje van de groene energie, natuurlijk. Anders blijft er niet veel over als je het allemaal goed wil uitrekenen en houtverbranding niet zou meerekenen. Groene stroom is jammer genoeg een farce, quasi geen effect en zeer duur voor de gemeenschap.

Energie besparing en isolatie heeft wel gewerkt, alsook overstappen van stroom op gas voor de verwarming. Dat zijn logische zaken die wel een effect hebben.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 19:04   #20
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar zonder de slimme meter vrees ik dat elekticiteitsmaatschappijen klanten met zonnepanelen gaan weigeren (is dat mogelijk?).
Ze moeten in de zomer elektriciteit in hun net aanvaarden die ze niet nodig hebben en in de winter gratis dure elektriciteit geven om huizen te verwarmen.
Dat kan uiteraard niet blijven duren, wat ze waarschijnlijk gaan verplichten is een slimme batterij die zij kunnen bedienen met die slimme meter, dan is het een win-win.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be