Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2023, 07:55   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard "Riskeer geen beroerte vanwege een verstopte neus"

Frankrijk waarschuwt voor verkoudheidspillen zoals Sinutab: "Riskeer geen beroerte vanwege een verstopte neus"

Keuze genoeg in de apotheek als je zoekt naar pilletjes met pseudo-efedrine die een verstopte neus vrijmaken. Sommigen van hen zijn ook gewoon verkrijgbaar zonder voorschrift. Minder bekend is dat die pillen ook zeldzame bijwerkingen hebben. Pseudo-efedrine werkt namelijk zo goed doordat het de bloedvaatjes in je neus vernauwt.

In neussprays werkt dat bestanddeel heel lokaal, maar via pilletjes heeft het ook effect op bloedvaten elders in je lichaam. En dat is dus ook hoe het bij sommige mensen zelfs al vanaf 1 pil - maar weliswaar in heel zeldzame gevallen - voor zware bijwerkingen, zoals een hartaanval of een beroerte, kan zorgen.

In Frankrijk, waar alle pillen met pseudo-efedrine gewoon vrij verkrijgbaar zijn, raadt het geneesmiddelenagentschap ANSM daarom voortaan het gebruik ervan af. "Riskeer geen beroerte vanwege een verstopte neus", klinkt het fors. "Het doel is dat deze medicijnen uit de apotheken maar ook uit de medicijnkastjes verdwijnen", legde directeur Christelle Ratignier-Carbonneil eerder deze week uit aan France Info.


Tja, het is en blijft brol.
Door zo ne neusspray (overmatig gebruikt, dat geef ik toe) ben ik mijn rekvermogen gedeeltelijk kwijtgespeeld.

Ondertussen gebruik al 15 jaar niets meer als mijn neus verstopt is, met niet meer bedoel ik, geen geneesmiddelen meer. Ik heb een grote spuit waarmee ik een gekookte zoutoplossing in mijn neus spuit, werkt eigenlijk heel goed. Ik gebruik dit nog zelden of nooit.

Bij ne neusspray heb ik de indruk dat hoe meer je dat gebruikt, hoe rapper je neus dicht zit.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2023, 08:33   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Hoe ga je om met medicijnen met pseudo-efedrine? Dit zegt het FAGG

Kies in eerste instantie voor een onschadelijk alternatief, zoals zoutwatersprays of fysiologisch serum.
Neem ze niet te vaak en beperk het gebruik tot een korte periode (5 dagen). Volg dus de dosis die in de bijsluiter staat. Hoe vaker en hoe langer je ze gebruikt, hoe afhankelijker je er namelijk van wordt. Dat kan leiden tot een chronische neusverstopping en een snelle vermindering van de werkingsduur (waardoor je er nog meer van gaat gebruiken).
Wees voorzichtig met het medicijn bij ouderen, mensen met hart- en vaatproblemen en tijdens zwangerschap en borstvoeding.
Gebruik geen neussprays met pseudo-efedrine bij kinderen jonger dan 7 jaar.
Combineer geen neussprays en pilletjes met pseudo-efedrine. Dat is onnodig en mogelijk zelfs gevaarlijk.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 14:16   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Ik pak al heel mijn leven Sinutab bij een verstropte neus en hoofdpijn door die verstropte neus.
Is zowat het enige middel dat helpt en geen last van hartaanvallen en/of beroertes of zo.

En in 2016 was er in België welgeteld 1 (één) melding van zware bijwerkingen bij zulke medicatie.

Beetje paniek voor niets dus volgens mij.
Overigens raadt men aan om de bijsluiter op te volgen.
Moeten we dat niet bij elke medicijn doen dan?
Hoeveel medicijnen worden er gevaarlijk als je de bijsluiter niet volgt?

Ik denk dat zo'n nieuwsberichten voor praktisch elk medicijn de wereld in gestuurd kunnen worden.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 28 oktober 2023 om 14:16.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2023, 08:51   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Verslaafd aan neusspray

Dus toch maar best even opletten.

Even de bijsluiter lezen kan veel problemen oplossen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be