Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 maart 2019, 13:18   #361
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Het hele systeem van bedrijfswagen is natuurlijk volledig losgeslagen. Maar dat is en blijft de verantwoordelijkheid van onze overheid. Zij heeft het systeem in het leven geroepen. Zowat één van de enige mogelijkheden die werkgevers hebben om hun werknemers een significant voordeel te geven dat niet compleet kapot belast wordt.

Dat er hierdoor een situatie ontstaan is die oneerlijk is t.o.v. werknemers die niet van een bedrijfswagen kunnen genieten, daar ben ik mee akkoord. Maar hoe onze overheid dat kan oplossen zonder zwaar in het vlees te zitten van een grote groep van werknemers zie ik niet. En dat zullen ze dus ook niet doen.
hoezo? die salariswagen is niks extra bovenop normale betaling hé, die salariswagen is een vergoeding van een deel van de normale betaling.

zij die geen wagen hebben, bouwen meer pensioen op ... zo eenduidig is dat niet hoor.

in de meeste bedrijven die het systeem kennen, kan je kiezen : loon y zonder wagen, loon x met wagen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 13:24   #362
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoezo? die salariswagen is niks extra bovenop normale betaling hé, die salariswagen is een vergoeding van een deel van de normale betaling.

zij die geen wagen hebben, bouwen meer pensioen op ... zo eenduidig is dat niet hoor.

in de meeste bedrijven die het systeem kennen, kan je kiezen : loon y zonder wagen, loon x met wagen ...
Dat is iets wat stilaan begint op te komen ja. Vooralsnog is een wagen in de meeste gevallen nog altijd gelinkt aan de functie en valt er op dat vlak niets te kiezen.

Ik heb zelf trouwens een wagen van het bedrijf. En als er één ding is dat ik wel zeker weet, is dat het bijna een onmogelijke opdracht gaat zijn om het voordeel dat een bedrijfswagen oplevert in brutoloon om te zetten. Dat gaat de personeelskosten van bedrijven waanzinnig veel hoger maken.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 13:27   #363
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat is iets wat stilaan begint op te komen ja. Vooralsnog is een wagen in de meeste gevallen nog altijd gelinkt aan de functie en valt er op dat vlak niets te kiezen.

Ik heb zelf trouwens een wagen van het bedrijf. En als er één ding is dat ik wel zeker weet, is dat het bijna een onmogelijke opdracht gaat zijn om het voordeel dat een bedrijfswagen oplevert in brutoloon om te zetten. Dat gaat de personeelskosten van bedrijven waanzinnig veel hoger maken.
ik heb er geen, heb altijd voor loon gekozen

maar dat is idd het probleem hé, loonkost in BE , dat is de oorzaak, niet omgekeerd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 13:46   #364
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar dat is idd het probleem hé, loonkost in BE , dat is de oorzaak, niet omgekeerd.
Ja uiteraard. En met de bedrijfswagens werd destijds een achterpoort gecreëerd. En wanneer blijkt dat die maatregel succesvol wordt is het ineens weer een probleem. Typisch Belgisch, maar wat aanmodderen in plaats van problemen ten gronde aan te pakken.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 13:50   #365
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ja uiteraard. En met de bedrijfswagens werd destijds een achterpoort gecreëerd. En wanneer blijkt dat die maatregel succesvol wordt is het ineens weer een probleem. Typisch Belgisch, maar wat aanmodderen in plaats van problemen ten gronde aan te pakken.
idd

bovendien zijn dat de bedrijven en profielen die vaak ook behoorlijk makkelijk in t buitenland aan de slag kunnen ... bijzonder riskant plan van Groen.
Nederland zal alvast lachen en met open armen ontvangen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 13:56   #366
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb er geen, heb altijd voor loon gekozen
maar dat is idd het probleem hé, loonkost in BE , dat is de oorzaak, niet omgekeerd.
Waar is de tijd, of beter de mentaliteit?
Ik heb mijn hele bedrijfsleven in Belgenland bedrijfswagens gehad naast mijn persoonlijke auto. Is ook nooit ofte nimmer aanzien geweest als "loon" toen.
Maakte gewoon deel uit van mijn werkinstrumenten. Zoals het moest, dacht ik toch ? Ofni?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 14:07   #367
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd

bovendien zijn dat de bedrijven en profielen die vaak ook behoorlijk makkelijk in t buitenland aan de slag kunnen ... bijzonder riskant plan van Groen.
Nederland zal alvast lachen en met open armen ontvangen.
Nederland kent nochtans ook firmawagens, maar enkel als je ze echt nodig hebt zijn ze daar interessant (bijtelling). Kortom, je zal ze daar ook een pak meer mogen betalen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 14:18   #368
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Waar is de tijd, of beter de mentaliteit?
Ik heb mijn hele bedrijfsleven in Belgenland bedrijfswagens gehad naast mijn persoonlijke auto. Is ook nooit ofte nimmer aanzien geweest als "loon" toen.
Maakte gewoon deel uit van mijn werkinstrumenten. Zoals het moest, dacht ik toch ? Ofni?

Inderdaad waar is de tijd ? Heb nog een foto gevonden waar je opstaat met uw werkinstrument .

Naam: Libby_Groenteconserven_Renault_Bestelwagen_1950s.jpg
Bekeken: 202
Grootte: 121,3 KB
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 14:23   #369
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad waar is de tijd ? Heb nog een foto gevonden waar je opstaat met uw werkinstrument .

Bijlage 110316
We hebben het niet niet over dienstwagens (camionetten, wagens van vertegenwoordigers, enz...) voor mensen die hun job moeten uitvoeren daarmee.

We hebben het hier over wagens voor kantoorbedienden die die wagens niet of nauwelijks nodig hebben voor hun job, nl. de salariswagen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 14:26   #370
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We hebben het niet niet over dienstwagens (camionetten, wagens van vertegenwoordigers, enz...) voor mensen die hun job moeten uitvoeren daarmee.

We hebben het hier over wagens voor kantoorbedienden die die wagens niet of nauwelijks nodig hebben voor hun job, nl. de salariswagen.
Weet ik ook wel. Een vriendin van mij heeft zelf een salariswagen en werkt 3 op de 5 dagen thuis. De 2 dagen dat ze naar kantoor moet gaat ze met de scooter tot aan het metrostation. Het is haar vriend die het meest gebruik maakt van die ( dure) auto.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 14:39   #371
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We hebben het niet niet over dienstwagens (camionetten, wagens van vertegenwoordigers, enz...) voor mensen die hun job moeten uitvoeren daarmee.
We hebben het hier over wagens voor kantoorbedienden die die wagens niet of nauwelijks nodig hebben voor hun job, nl. de salariswagen.
Exact, en een duidelijk bewijs dat het kortzichtig beleid niet geëvolueerd is sinds de beruchte uitspraak van Achiel Van Acker zaliger.
't Is trouwens wel goed dat ge het verduidelijkte voor Fredje
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 14:41   #372
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Exact, en een duidelijk bewijs dat het kortzichtig beleid niet geëvolueerd is sinds de beruchte uitspraak van Achiel Van Acker zaliger.
't Is trouwens wel goed dat ge het verduidelijkte voor Fredje
Moet ik uw foto nog bijhouden ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 15:29   #373
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Weet ik ook wel. Een vriendin van mij heeft zelf een salariswagen en werkt 3 op de 5 dagen thuis. De 2 dagen dat ze naar kantoor moet gaat ze met de scooter tot aan het metrostation. Het is haar vriend die het meest gebruik maakt van die ( dure) auto.
Aan de andere kant zijn er mensen die 60000 km per jaar af dienen te leggen omwille van hun werk. Kan men niet beter de excessen aanpakken in plaats van die botte, simpele, ondoordachte maatregelen zoals "afschaffen", of is dat te veel gevraagd van de Belgische politici?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 15:44   #374
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Aan de andere kant zijn er mensen die 60000 km per jaar af dienen te leggen omwille van hun werk. Kan men niet beter de excessen aanpakken in plaats van die botte, simpele, ondoordachte maatregelen zoals "afschaffen", of is dat te veel gevraagd van de Belgische politici?
Sprak daar iemand over ?

Neen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 16:13   #375
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We hebben het niet niet over dienstwagens (camionetten, wagens van vertegenwoordigers, enz...) voor mensen die hun job moeten uitvoeren daarmee.

We hebben het hier over wagens voor kantoorbedienden die die wagens niet of nauwelijks nodig hebben voor hun job, nl. de salariswagen.
Maar, bij gelijke netto verloning, waar zit hem het verschil ? Of je nu een deel van uw netto verloning als "bedrijfswagen" hebt, of datzelfde bedrag in geld, waarmee je dan je EIGEN wagen koopt/leased/... waar zit hem het verschil ?

Natuurlijk is het interessanter voor de werknemer om de equivalente waarde netto in geld te krijgen, want met dat geld doe je wat je wil. Bijvoorbeeld, vliegtuigreizen kopen, ipv een wagen.

Ik zie gewoon niet in welk "klimaats"dinges men daarmee probeert te bereiken.

Tenzij het een verkapte manier is om een algemene koopkrachtverlaging te bekomen, dat is natuurlijk wel prima voor het klimaat. De koopkracht van Jan Modaal moet met een factor 5 omlaag om het klimaat te redden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 16:14   #376
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat is iets wat stilaan begint op te komen ja. Vooralsnog is een wagen in de meeste gevallen nog altijd gelinkt aan de functie en valt er op dat vlak niets te kiezen.

Ik heb zelf trouwens een wagen van het bedrijf. En als er één ding is dat ik wel zeker weet, is dat het bijna een onmogelijke opdracht gaat zijn om het voordeel dat een bedrijfswagen oplevert in brutoloon om te zetten. Dat gaat de personeelskosten van bedrijven waanzinnig veel hoger maken.
...en de inkomsten van de overheid zullen waanzinnig stijgen...
Elk nadeel heeft zijn voordeel zegde Cruyf al.
Probleem is dat het Belgisch belastingsysteem aaneenhangt uitzonderingen, vrijstellingen, aftrekken... (de salariswagen is bijlange het enige niet).
Ondertussen zitten we met een systeem dat de hoogste (ondanks alles) belastinginkomsten ter wereld heeft, en tegelijkertijd het minst transparant is.
De uitgaven van de overheid moeten naar beneden, en tegelijkertijd moet het systeem transparanter gemaakt worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 16:40   #377
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...en de inkomsten van de overheid zullen waanzinnig stijgen...
Elk nadeel heeft zijn voordeel zegde Cruyf al.
Probleem is dat het Belgisch belastingsysteem aaneenhangt uitzonderingen, vrijstellingen, aftrekken... (de salariswagen is bijlange het enige niet).
Ondertussen zitten we met een systeem dat de hoogste (ondanks alles) belastinginkomsten ter wereld heeft, en tegelijkertijd het minst transparant is.
De uitgaven van de overheid moeten naar beneden, en tegelijkertijd moet het systeem transparanter gemaakt worden.
Dáár begint de oplossing van een héle reeks problemen.
We hebben een Vlaamse regering nodig die dat inziet, die een VISIE heeft op de nabije toekomst & de toekomst op halflange termijn.
Misschien wel onder leiding van BDW.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 16:58   #378
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dáár begint de oplossing van een héle reeks problemen.
We hebben een Vlaamse regering nodig die dat inziet, die een VISIE heeft op de nabije toekomst & de toekomst op halflange termijn.
Misschien wel onder leiding van BDW.
Een visie ? BDW ? DE klimaat ontkenner

Meen je dat ? Jij de grote klimaat activist ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 17:02   #379
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een visie ? BDW ? DE klimaat ontkenner

Meen je dat ? Jij de grote klimaat activist ?
Hij is inderdaad een klimaatontkenner.
Ik heb géén paardenbril op.
BDW is een strateeg.
Dát waardeer ik in hem.
Hij heeft een VISIE; iets wat WEINIG politiekertjes hebben.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 17:03   #380
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hij is inderdaad een klimaatontkenner.
Ik heb géén paardenbril op.
BDW is een strateeg.
Dát waardeer ik in hem.
Hij heeft een VISIE; iets wat WEINIG politiekertjes hebben.

Ik vind Verhofstadt een veel interessantere visie hebben.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be