Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2019, 18:47   #361
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Oplossingen ?

Als je nu tien euro betaalt als je alleen pendelt naar bxl
En 0 euro als je met twee pendelt

Dan halveert de file...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 10:38   #362
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.625
Standaard

Ik vond het wel grappig dat Weyts in Terzake eerst zei dat het onaanvaardbaar is dat de werkende belastingsbetaler met rekeningrijden 1000€ extra per jaar zal moeten betalen (wat niet waar is, maar soit) en dan nog geen minuut later vol trots verkondigde dat er 3 Mj€ geïnvesteerd wordt in nieuwe weg-infra. Wie betaalt dat laatste misschien?... En hoeveel is dat per werkende belastingsbetaler?

Juist ja.

Triest
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 10:42   #363
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
dat is een slechte vergelijking, we gaan de automobilisten niet neerknallen maar de verkeerdoorstroming optimaliseren
Symbolisch wel. Men gaat de minst kapitaalskrachtigen uit de file pesten, zodat meer kapitaalskrachtigen een vrije weg kunnen kopen, ontdaan van gepeupel die files veroorzaakt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 11:52   #364
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

In plaats van het idee dat N-Vb voorstelt om de burger zijn zuurverdiente centen brutaal te roven, stel ik eerder voor om die 4 ministeries van mobiliteit naar 1 kabinet om te zetten, dat brengt meer op dan de hardwerkende Belg zijn geld af te troggelen.


François Bellot (MR)
Pascal Smet (SP.A)
Ben Weyts (N-VA)
Carlo Di Antonio (cdH)

Da's zowat heel 't politiek spectrum. En dan verschieten ze dat er niks opgelost raakt, maar daar wordt door N-Vb niet aan geraakt nee. Nee dat mogen we blijven geld in pompen alsof we stront in de beerput aan het pompen zijn!

De burger belasten met meer taksen. Dat is zijn oplossing !
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 15 april 2019 om 11:58.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 12:48   #365
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Symbolisch wel. Men gaat de minst kapitaalskrachtigen uit de file pesten, zodat meer kapitaalskrachtigen een vrije weg kunnen kopen, ontdaan van gepeupel die files veroorzaakt.
Oei, is dit een probleem dan? Worden minder kapitaalkrachtigen ook niet weggepest uit rijkere buurten?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 13:02   #366
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Oei, is dit een probleem dan? Worden minder kapitaalkrachtigen ook niet weggepest uit rijkere buurten?
Ik zie het probleem niet eigenlijk. Ik pas me aan. Mijn antwoord is andere werkuren en andere voertuigen.

Laat de domoren maar in de file staan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 13:19   #367
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet eigenlijk. Ik pas me aan. Mijn antwoord is andere werkuren en andere voertuigen.

Laat de domoren maar in de file staan.

Keuzevrijheid is de grootste vorm van rijkdom.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 14:32   #368
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet eigenlijk. Ik pas me aan. Mijn antwoord is andere werkuren en andere voertuigen.

Laat de domoren maar in de file staan.
Ik heb er persoonlijk helemaal geen probleem mee. Ik werk 95% van mijn tijd van thuis uit.

Maar ik heb me in deze positie gewerkt oa. vanwege de files.

De vraag echter is, wat is de impact van de files op de maatschappelijke efficientie en ecologie?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 15:43   #369
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht

De vraag echter is, wat is de impact van de files op de maatschappelijke efficientie en ecologie?
Tijdverlies door files (congestiekost) wordt beschouwd als grootste externe kost van het wegverkeer.

Citaat:
https://www.milieurapport.be/publica...alisering-2016



Congestiekosten grootste externe kost

Meer ingezoomd op het belang van de verschillende soorten marginale externe kosten wordt een onderscheid gemaakt in congestiekosten, milieukosten, ongevalskosten, geluidskosten en infrastructuurkosten. Bij fietsen treden er marginale externe baten op door positieve gezondheidseffecten. In bovenstaande figuur is duidelijk dat bij wegtransport het aandeel van de congestiekost of de kosten van in de file te staan het grootst is, gevolgd door de milieukost. Bij niet-wegtransport hebben de milieukosten meestal het grootste aandeel.

Als de totale marginale externe kosten nader worden bekeken, dan bedragen deze voor de meeste personenwagens tussen 12,26 en 14,95 euro per 100 personenkilometers (pkm). Dit is een stuk hoger dan het openbaar vervoer en de luchtvaart waar de kosten variëren tussen 0,52 en 3,13 euro per 100 pkm. Voor het vrachtvervoer worden de externe kosten uitgedrukt per 100 tonkilometer (tonkm).

Van alle vrachtvervoer hebben lichte vrachtwagens of bestelwagens veruit de grootste externe kost van bijna 30 euro per 100 tonkm, voor zware vrachtwagens is dit een zesde van deze kost. Het vrachtvervoer over spoor of water varieert tussen 0,27 en 1,67 euro per 100 tonkm, met vliegtuig stijgen de kosten naar 3,22 voor lange afstanden en 4,74 euro per 100 tonkm voor korte afstanden.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2019 om 15:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 15:53   #370
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tijdverlies door files (congestiekost) wordt beschouwd als grootste externe kost van het wegverkeer.
Ja, met statistieken kan men natuurlijk veel bewijzen.

Mss is de congestiekost met de trein zeer laag maar de gebruiker verliest wel veel tijd omdat het vervoersmiddel niet zo efficient is, idem voor de fiets.

Men zou dus de congestiekost moeten afwegen tegen de tijdswinst die men bekomt via het wegverkeer.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 20:43   #371
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik vond het wel grappig dat Weyts in Terzake eerst zei dat het onaanvaardbaar is dat de werkende belastingsbetaler met rekeningrijden 1000€ extra per jaar zal moeten betalen (wat niet waar is, maar soit) en dan nog geen minuut later vol trots verkondigde dat er 3 Mj€ geïnvesteerd wordt in nieuwe weg-infra. Wie betaalt dat laatste misschien?... En hoeveel is dat per werkende belastingsbetaler?

Juist ja.

Triest
Je kan de burger vragen om te betalen in de file, maar dan moet je wel de eerlijkheid hebben om die,inkomsten 100% te investeren in wegenbouw...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 20:45   #372
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ja, met statistieken kan men natuurlijk veel bewijzen.

Mss is de congestiekost met de trein zeer laag maar de gebruiker verliest wel veel tijd omdat het vervoersmiddel niet zo efficient is, idem voor de fiets.

Men zou dus de congestiekost moeten afwegen tegen de tijdswinst die men bekomt via het wegverkeer.
Dat is een grafiekje van voltian denk ik, die slingert hier nog altijd rond

Ik ben nu effe lui. Hoe zit die formule in elkaar voor de congesitekost te berekenen ? Hoe kom je aan die externaliteit kostprijs precies ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 20:52   #373
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
In plaats van het idee dat N-Vb voorstelt om de burger zijn zuurverdiente centen brutaal te roven, stel ik eerder voor om die 4 ministeries van mobiliteit naar 1 kabinet om te zetten, dat brengt meer op dan de hardwerkende Belg zijn geld af te troggelen.


François Bellot (MR)
Pascal Smet (SP.A)
Ben Weyts (N-VA)
Carlo Di Antonio (cdH)

Da's zowat heel 't politiek spectrum. En dan verschieten ze dat er niks opgelost raakt, maar daar wordt door N-Vb niet aan geraakt nee. Nee dat mogen we blijven geld in pompen alsof we stront in de beerput aan het pompen zijn!

De burger belasten met meer taksen. Dat is zijn oplossing !

N-Vb stelt een werkbaar model voor,
diegenen die nu betaald worden kunnen het niet oplossen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 05:28   #374
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Oei, is dit een probleem dan? Worden minder kapitaalkrachtigen ook niet weggepest uit rijkere buurten?
Niet door een openbare politiek die de gewone marktwerking op dat vlak artificieel versterkt. Maar uw voorbeeld is er een goed:
dat "rekeningrijden om kapitaalskrachtigen winst te laten maken in hun gebruik van de openbare ruimte" zou een beetje overeenkomen met iedereen die ergens in betere wijken wil bouwen, een vast bedrag van 500 000 Euro tax te vragen in betere wijken. Dat heeft het voordeel dat het ginder de marktprijs van woningen met 500 000 Euro verhoogt, en dat er geen gepeupel in die buurt kan wonen.

Op die manier worden die betere buurten, die al een marktwerking hadden, door openbare maatregelen versterkt in hun "uitzuiveringseffect".

De natuurlijke marktprijs van een file, die in tijd wordt uitgedrukt, artificieel in geld omzetten, is gelijkaardig.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 06:25   #375
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is een grafiekje van voltian denk ik, die slingert hier nog altijd rond

Ik ben nu effe lui. Hoe zit die formule in elkaar voor de congesitekost te berekenen ? Hoe kom je aan die externaliteit kostprijs precies ?
Dit moet je aan Micele vragen. Ik probeer het enkel in context te plaatsen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 06:32   #376
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Keuzevrijheid is de grootste vorm van rijkdom.
Die keuzevrijheid heeft iedereen met 3 hersencellen die samen willen werken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 08:02   #377
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niet door een openbare politiek die de gewone marktwerking op dat vlak artificieel versterkt. Maar uw voorbeeld is er een goed:
dat "rekeningrijden om kapitaalskrachtigen winst te laten maken in hun gebruik van de openbare ruimte" zou een beetje overeenkomen met iedereen die ergens in betere wijken wil bouwen, een vast bedrag van 500 000 Euro tax te vragen in betere wijken. Dat heeft het voordeel dat het ginder de marktprijs van woningen met 500 000 Euro verhoogt, en dat er geen gepeupel in die buurt kan wonen.

Op die manier worden die betere buurten, die al een marktwerking hadden, door openbare maatregelen versterkt in hun "uitzuiveringseffect".

De natuurlijke marktprijs van een file, die in tijd wordt uitgedrukt, artificieel in geld omzetten, is gelijkaardig.
Dit doet men toch? Probeer maar eens een stuk grond in een villawijk te verkavelen in kleinere percelen met veel gesloten bebouwing, je zal zien hoe gemakkelijk dit is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 08:14   #378
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit doet men toch? Probeer maar eens een stuk grond in een villawijk te verkavelen in kleinere percelen met veel gesloten bebouwing, je zal zien hoe gemakkelijk dit is.
Nu ge het zegt
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2019, 15:17   #379
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Misschien het zuur idee toch serieus nemen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2019, 16:09   #380
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Misschien het zuur idee toch serieus nemen ?
Nee, files zijn de oplossing aan files. Het is niet omdat de staat al veel te veel elites bevoordeligt (meer dan ze via normale marktwerking zouden krijgen), dat het hier ook nog eens moet gebeuren.

De ideale perfecte regelaar voor files zijn de files zelf. Wie last heeft van files, is er zelf de oorzaak van. En wie geen last heeft van files, is er geen oorzaak van. Wat wil je meer ?

Het is toch ongehoord om openbare ruimte enkel maar toegankelijk te maken voor elites, zodat die meer kunnen profiteren van die openbare ruimte ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 april 2019 om 16:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be