Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Meyrem Almaci (Groen!) - 23 tot 29 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Meyrem Almaci (Groen!) - 23 tot 29 april Groen! plaatst het klimaat en de armoedebestrijding centraal in de kiescampagne. Meyrem trekt de Groen! lijst voor de Kamer in Antwerpen.

 
 
Discussietools
Oud 25 april 2007, 21:44   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard De fietser een schouderklopje geven ipv de automobilist te straffen?

Beste mevrouw Almaci,

eerst en vooral bedankt dat u onze vragen wil antwoorden.
Wat kan er volgens u verbeterd worden aan de omstandigheden voor fietsers? Vindt u dat er dingen moeten veranderen.

Bij mij zelf is de fiets een uiterst handig en prioritair vervoersmiddel : goedkoop, beter voor het milieu en de eigen gezondheid.
Maar wat ik zie is :
- geen ruimte op straat (geen fietspaden)
- de voorziene ruimte bij belangrijke plaatsen (ik denk aan stations) is meestal ontoereikend
- bijna geen serieuze pogingen om iets te doen aan fietsendiefstal, wat de gewoonste zaak van de wereld aan het worden is bij mijn generatie.
- de treinen zijn al bij al niet voorzien op het meenemen van de fiets (men is dus vaak genoodzaakt er twee in gebruik te nemen)(hier zie ik zelf wel in dat het niet eenvoudig is om dit -tegen een deftige prijs- te verbeteren)

Zou u eens kunnen zeggen wat u denkt?

Met dank en groeten,
evilbu
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 25 april 2007 om 21:44.
evilbu is offline  
Oud 26 april 2007, 19:38   #2
Meyrem Almaci
 
 
Meyrem Almaci's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Beste mevrouw Almaci,

eerst en vooral bedankt dat u onze vragen wil antwoorden.
Wat kan er volgens u verbeterd worden aan de omstandigheden voor fietsers? Vindt u dat er dingen moeten veranderen.

Bij mij zelf is de fiets een uiterst handig en prioritair vervoersmiddel : goedkoop, beter voor het milieu en de eigen gezondheid.
Maar wat ik zie is :
- geen ruimte op straat (geen fietspaden)
- de voorziene ruimte bij belangrijke plaatsen (ik denk aan stations) is meestal ontoereikend
- bijna geen serieuze pogingen om iets te doen aan fietsendiefstal, wat de gewoonste zaak van de wereld aan het worden is bij mijn generatie.
- de treinen zijn al bij al niet voorzien op het meenemen van de fiets (men is dus vaak genoodzaakt er twee in gebruik te nemen)(hier zie ik zelf wel in dat het niet eenvoudig is om dit -tegen een deftige prijs- te verbeteren)

Zou u eens kunnen zeggen wat u denkt?

Met dank en groeten,
evilbu
Dag Evilbu,

Ik ben voorstander van het kiezen van het combineren van efficiëntie en milieuvriendelijkheid wat betreft vervoer. Net als jij ben ik ook een fervent fietser. En er mag inderdaad nog wel wat verbeteren, vaak zelfs zeer basale dingen

  • degelijke fietspaden voorzien, duidelijk gemarkeerd en liefst gekleurd
  • op macadamwegen een vlakke fietsstrook maken
  • fietspaden niet bruusk laten stoppen zonder duidelijke bewegwijzering
  • fietsers zo min mogelijk doen oversteken, en als het wel nodig is fietstunnels en/of lichten voorzien (lichten die je niet te lang laten wachten). In Kopenhagen is er een systeem waarbij de lichten automatisch op groen springen als een groep fietsers nadert.
  • Geen hindernissen op het fietspad: niet van wegenwerken, en al zeker geen vaste hindernissen. Op het fietspad rond het stadspark van Antwerpen staat er bvb een electriciteitscabine
  • Logische fietsroutes maken: de fietspaden aan het Astridplein en aan de nieuwe leien zijn wat dat betreft rampzalig

Wat betreft parkeerplaatsen ben ik voorstander om tussen de gewone parkeerplaasen van auto’s regelmatig een vak voor fietsen voor te behouden, liefst met vaste fietsenstalling. Fietsenstallingen moeten echte fietsenparkings worden, liefst overdekt en met voldoende mogelijkheden om je fiets goed vast te maken. Op pleinen en aan stations moeten heuse fietsenparkings voorzien worden.


Tegen diefstal is het interessant niet alleen fietsen te graveren, maar bvb ook een ambtenaar van de politie per stad fietsendiefstallen te laten opvolgen. Diefstal van fietsen moet serieus worden aagepakt, zeker in de studentensteden, waat de diefstal van een fiets vaak tot een waterval aan diefstallen leidt. Om het risisco op diefstal te doen dalen is het ook interessant om te werken met een systeem van uitleenfietsen. In gent bestaat dat systeem al voor studenten, in Kopenhagen bestaat er een soort ‘winkelkarretjes-systeem’: op vaste plaatsen in de stad staan fietsenstallingen met stadsfietsen. Als je een muntstuk in de fietsenstalling steekt dan kan je er een fiets uithalen en gebruiken. Eens op je bestemming aangekomen zet je in een ander vast rek terug.


Wat betreft fietsen op treinen begint er vooruitgang te komen. Dee nieuwe treinen zijn er wel al op voorzien, maar rijden nog niet op elk traject. Meestal is het grootste probleem hoe je op het perron geraakt, en er terug af. De fietsuitleendiensten van de NMBS zijn ook interessant, maar vaak eerder duur en niet overal aanwezig.


Zo kan ik nog wel even doorgaan…
Meyrem Almaci is offline  
Oud 26 april 2007, 19:46   #3
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen en ben het helemaal met je eens. In Leuven is er vooral een groot probleem met het tekórt aan fietsenstallingen. Echt een rampzalig probleem voor een studentenstad als Leuven. En dan zegt Tobback dat "Het oud ijzer weg moet" Ja zèèèèg... zorg dan voor meer fietsenstallingen! De Groen!-en hebben al genoeg voorstellen gedaan maar Tobback, die zou eens een cursus inspraak moeten gaan volgen. Wij groenen waren echt geschokt door die uitspraak... en dan ook nog een de fietsen "oud ijzer" noemen...
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline  
Oud 26 april 2007, 19:48   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

We kunnen veel leren van Nederland kwa wegindeling. Onze infrastructuur is hopeloos verouderd en veel te veel toegespitst op de auto. Afgescheide grote fietspaden moeten een prioriteit worden. De fietser en voetganger moet baas op de weg zijn, en niet de auto.
Tavek is offline  
Oud 26 april 2007, 19:58   #5
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We kunnen veel leren van Nederland kwa wegindeling. Onze infrastructuur is hopeloos verouderd en veel te veel toegespitst op de auto. Afgescheide grote fietspaden moeten een prioriteit worden. De fietser en voetganger moet baas op de weg zijn, en niet de auto.
Ja, ik stem daar mee in.
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline  
Oud 26 april 2007, 22:00   #6
Meyrem Almaci
 
 
Meyrem Almaci's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 48
Standaard

Dag alledrie ,

ik ben vergeten te zeggen dat ik dus ook voorstander ben van grote fietslanen en van fietssnelwegen tussen gemeenten: goed aangelegde routes waar bij kruising met een autoweg de auto voorrang moet verlenen en wordt vertraagd.

groetjes,

Meyrem
Meyrem Almaci is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be