Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2017, 08:15   #41
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Micele, Belgie is een van de dichtsbevolkte landen ter wereld in het centrum van Europa. De snelheid is niet het probleem, en de snelheidspieken, maar wel de capaciteit van de snelwegen.

Als je trager moet rijden, krijg je meer autos op een km snelweg. Zo simpel is dat, met minder files als gevolg. Men kan veiliger dichter op elkaar rijden.

Er is geen enkele logische reden om hogere snelheidslimieten toe te laten in BE. Alleen maar populistisch gezwets.
Of dat trager rijden op een snelweg zo veel veiliger is is nog maar de vraag.Ik rijd met regelmaat in de States en in tegenstelling tot Europa voel ik me daar regelmatig wegzwijmelen. Rond de 100 km/u zou een mens de neiging hebben om in te dommelen .(zou met de hartslag hebben te maken)

Voor mezelf kan ik alleen zeggen dat ik nergens het gevoel heb zo aandachtig te rijden als in Duitsland waar ik echt bezig ben met rijden en het rijplezier me alert houdt.

Ik ken de statistieken niet maar het zou me niet verwonderen dat in Duitsland minder ongelukken gebeuren dan in de States

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 augustus 2017 om 08:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 08:24   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Of dat trager rijden op een snelweg zo veel veiliger is is nog maar de vraag.Ik rijd met regelmaat in de States en in tegenstelling tot Europa voel ik me daar regelmatig wegzwijmelen. Rond de 100 km/u zou een mens de neiging hebben om in te dommelen .(zou met de hartslag hebben te maken)

Voor mezelf kan ik alleen zeggen dat ik nergens het gevoel heb zo aandachtig te rijden als in Duitsland waar ik echt bezig ben met rijden en het rijplezier me alert houdt.

Ik ken de statistieken niet maar het zou me niet verwonderen dat in Duitsland minder ongelukken gebeuren dan in de States
"Rond de 100 zou een mens de neiging hebben om in te dommelen"

Vind je dat zelf niet een onzinargument ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 09:01   #43
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volledig geblindeerd is verboden.

Je ziet momenteel wel veel met achteraan 'geblindeerde' ruiten. Spuuglelijk trouwens.
Ik vind dat ook niet mooi.

Maar in de meesten hun geval gaat het er echt maar om, om te kunnen 'blinderen' wat misschien géén daglicht mag zien.

--
p.s. Ik doe het traject Antwerpen - Kust met de regelmaat van de klok en ik moet meer en meer vaststellen dat het een waar racecircuit is geworden.

Ik denk dat het op huidig ogenblik zover is gekomen dat men er géén controles meer op doet en ze maar vol op het gas laat gaan.

Wel bij een ongeval waar ze in de fout gesteld zijn dubbel en dik laten betalen en gedaan met rijden ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 augustus 2017 om 09:06.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 09:10   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Micele, Belgie is een van de dichtsbevolkte landen ter wereld in het centrum van Europa. De snelheid is niet het probleem, en de snelheidspieken, maar wel de capaciteit van de snelwegen.
Tavek, Nederland en Nordrhein-Westfalen is veel dichter bevolkt dan België en moest je eens in de buurt van Kopenhagen geweest zijn dan is de Brusselse R0 klein bier. Rond Kopenhagen is de Vmax dynamisch geregeld, wanner het rustiger wordt is het 110 kmh algemene max.

De vlotste doorstroming op een snelweg - op de rand van zijn max-capaciteit - ligt bij personenwagens bij 100 kmh, soms wordt de limiet naar 80 en 60 geregeld omdat men dan sowieso stokkend verkeer heeft of het achterste van een stilstaande file nadert, dit kan gewoon aangeduid worden op die matrixborden. Een geïnformeerde bestuurder is belangrijker dan een onwetende, limieten helpen ook geen fluit als er geen draagvlak is bij de bestuurder. De max-capaciteit is ook beperkend door de menselijke zwakheden, autonome wagens waar de computer rijdt kunnen dat natuurlijk beter, en gaan die max-capaciteit zeker kunnen verhogen.

Citaat:
Als je trager moet rijden, krijg je meer autos op een km snelweg. Zo simpel is dat, met minder files als gevolg. Men kan veiliger dichter op elkaar rijden.
Klopt, tot een bepaalde snelheid, maar het moet ook nog vooruitgaan hé, want autos moeten ook hun volgende afrit of snelwegknooppunt kunnen nemen en de snelweg daardoor kunnen ontlasten... Soit toch irrelevant voor een snelheidsmax op alle snelwegen van een land dit 24/24/7/7d, want die limiet kan men dynamisch aanpassen dmv matrix-borden.
Dynamische snelheidslimieten worden toegepast adhv een vijftal parameters waaronder ook de tellingen van het aantal voertuigen per tijdseenheid, ook de aard van de voertuigen, vrachtwagens of auto's worden geteld, want camera's staan er ook. Dus perfect mogelijk in de buurten van steden en knelpunten. Bovendien regelt de drukte van het verkeer de snelheid meestal zelf.

Citaat:
Er is geen enkele logische reden om hogere snelheidslimieten toe te laten in BE. Alleen maar populistisch gezwets.
Tja, kijk naar Nederland, waar men vóór 1988 zelfs maar 100 kmh max-snelheid had. Nu mag men in de rustige uren - dynamisch geregeld - op meer dan 70% van de NL-snelwegen 130 kmh. Het (internationale) verkeer is nochtans enorm toegenomen.

Waarom zouden de beste snelwegen in BE geen hogere limiet kunnen krijgen?
Denk aan Wallonië waar de snelweglengte bijna die van Vlaanderen is.

Limieten op snelwegen door de stedelijke gebieden en aan de rand kunnen natuurlijk ook opgelegd worden voor milieuredenen, wat men vandaag ook doet in Duitsland en Nederland (80 en 100 kmh limieten), zolang dat er nog veel teveel fossiele voertuigen rijden... Maar ver buiten die ballingsgebieden is er helemaal geen reden - als max snelheid - zich vast te pinnen op de heilige 120 kmh. Enkele landen in Europa doen dat nog maar het is een kleine minderheid, natuurlijk ook om de kassa op peil te houden. Nochtans ook een beetje dom, die kassa kan beter op peil gehouden worden op wegen waar tot 5 maal meer slachtoffers vallen per voertuigkm.

Het spreekt voor zichzelf dat de inkomsten gaan dalen bij 130 kmh, inkomsten die men alleen maar haalt bij rustig verkeer of amper verkeer die nu eens helemaal niets te maken hebben met rijstrookcapaciteit.

Tegenwoordig krijgt het verkeersmanagentcentrum - die de matrixborden regelt - al extra data binnen van de voertuigen zelf:
http://www.focus.de/regional/hannove...d_7393645.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2017 om 09:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 10:11   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tavek, Nederland en Nordrhein-Westfalen is veel dichter bevolkt dan België en moest je eens in de buurt van Kopenhagen geweest zijn dan is de Brusselse R0 klein bier. Rond Kopenhagen is de Vmax dynamisch geregeld, wanner het rustiger wordt is het 110 kmh algemene max.

De vlotste doorstroming op een snelweg - op de rand van zijn max-capaciteit - ligt bij personenwagens bij 100 kmh, soms wordt de limiet naar 80 en 60 geregeld omdat men dan sowieso stokkend verkeer heeft of het achterste van een stilstaande file nadert, dit kan gewoon aangeduid worden op die matrixborden. Een geïnformeerde bestuurder is belangrijker dan een onwetende, limieten helpen ook geen fluit als er geen draagvlak is bij de bestuurder. De max-capaciteit is ook beperkend door de menselijke zwakheden, autonome wagens waar de computer rijdt kunnen dat natuurlijk beter, en gaan die max-capaciteit zeker kunnen verhogen.


Klopt, tot een bepaalde snelheid, maar het moet ook nog vooruitgaan hé, want autos moeten ook hun volgende afrit of snelwegknooppunt kunnen nemen en de snelweg daardoor kunnen ontlasten... Soit toch irrelevant voor een snelheidsmax op alle snelwegen van een land dit 24/24/7/7d, want die limiet kan men dynamisch aanpassen dmv matrix-borden.
Dynamische snelheidslimieten worden toegepast adhv een vijftal parameters waaronder ook de tellingen van het aantal voertuigen per tijdseenheid, ook de aard van de voertuigen, vrachtwagens of auto's worden geteld, want camera's staan er ook. Dus perfect mogelijk in de buurten van steden en knelpunten. Bovendien regelt de drukte van het verkeer de snelheid meestal zelf.


Tja, kijk naar Nederland, waar men vóór 1988 zelfs maar 100 kmh max-snelheid had. Nu mag men in de rustige uren - dynamisch geregeld - op meer dan 70% van de NL-snelwegen 130 kmh. Het (internationale) verkeer is nochtans enorm toegenomen.

Waarom zouden de beste snelwegen in BE geen hogere limiet kunnen krijgen?
Denk aan Wallonië waar de snelweglengte bijna die van Vlaanderen is.

Limieten op snelwegen door de stedelijke gebieden en aan de rand kunnen natuurlijk ook opgelegd worden voor milieuredenen, wat men vandaag ook doet in Duitsland en Nederland (80 en 100 kmh limieten), zolang dat er nog veel teveel fossiele voertuigen rijden... Maar ver buiten die ballingsgebieden is er helemaal geen reden - als max snelheid - zich vast te pinnen op de heilige 120 kmh. Enkele landen in Europa doen dat nog maar het is een kleine minderheid, natuurlijk ook om de kassa op peil te houden. Nochtans ook een beetje dom, die kassa kan beter op peil gehouden worden op wegen waar tot 5 maal meer slachtoffers vallen per voertuigkm.

Het spreekt voor zichzelf dat de inkomsten gaan dalen bij 130 kmh, inkomsten die men alleen maar haalt bij rustig verkeer of amper verkeer die nu eens helemaal niets te maken hebben met rijstrookcapaciteit.

Tegenwoordig krijgt het verkeersmanagentcentrum - die de matrixborden regelt - al extra data binnen van de voertuigen zelf:
http://www.focus.de/regional/hannove...d_7393645.html
Het "kijk naar de andere landen" verhaal gaat niet op.

In Duitsland zijn er bijzonder veel stukken waar men 120,100 en zelfs 80 per uur mag, en vooral in NRW. De crossbanen vind je meer naar het Zuiden en Oosten.

In Nederland idem ditto: de randstad staat vol met zone 100's, en hier en daar zelfs zone 80's. Een groot stuk van de A2 is inderdaad 130, tot je in de dukke gebieden komt.

Welke autobanen zou jij in BE kiezen voor 130 ? In wallonie de E42 misschien ? Want de E314,E40,E17,R0, Ring van Antwerpen, E19 en E313 zitten nu al constant toe en zou die snelheidsverhoging zinloos zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 10:12   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In de spits haal ik zelden 120 als ik van west naar oost of omgekeerd rij in dit land.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 10:35   #47
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het "kijk naar de andere landen" verhaal gaat niet op.

In Duitsland zijn er bijzonder veel stukken waar men 120,100 en zelfs 80 per uur mag, en vooral in NRW. De crossbanen vind je meer naar het Zuiden en Oosten.

In Nederland idem ditto: de randstad staat vol met zone 100's, en hier en daar zelfs zone 80's. Een groot stuk van de A2 is inderdaad 130, tot je in de dukke gebieden komt.

Welke autobanen zou jij in BE kiezen voor 130 ? In wallonie de E42 misschien ? Want de E314,E40,E17,R0, Ring van Antwerpen, E19 en E313 zitten nu al constant toe en zou die snelheidsverhoging zinloos zijn.
http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf

Blauwe kleur zijn de stukken zonder limieten.

Andere snelheden en bijhorende kleuren vind je hier: http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit.pdf
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 10:50   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het "kijk naar de andere landen" verhaal gaat niet op.
Toch wel.

Citaat:
In Duitsland zijn er bijzonder veel stukken waar men 120,100 en zelfs 80 per uur mag, en vooral in NRW. De crossbanen vind je meer naar het Zuiden en Oosten.
Weet ik, ik heb meer kms afgelegd in NRW dan in België, maar eens je de ballingsgebieden voorbij bent met hun dynamische max wegens veiligheid en vooral ook milieu de laatste 10 jaar mag je toch ook nog op veel stukken de aanbevolen 130 kmh rijden. Aangenamer rijden tijdens de rustigere uren, je hoeft nooit naar de snelheidsmeter te gluren, ook al rijdt je meestal maar 120-140 kmh, dat doet er namelijk niet toe. Snellere rijders houden andere rijders alerter, er wordt veel minder links geplakt, minder middenstrookrijders en minder extreme traagrijders, en vooral grotere veiligheidsafstanden worden daar wel gerespecteerd.
Ook de snelheidslimieten die jij opnoemt worden veel eerder gerespecteerd, omdat ze weten dat er enkele kms verder een "onbeperkt stuk" volgt.
En wslk ook omdat bepaalde hardnekkigen al wat strafpunten op hun rijbewijsrekening hebben..., maar toch hebben die als uitlaatklep een veilige autobahn, in BE gaan ze dat eerder op een verlaten industrieterrein of verkende landwegen uittesten...


Tavek, wat heb je nu eigenlijk aan limieten als ze niet gerespecteerd worden?

Citaat:
In Nederland idem ditto: de randstad staat vol met zone 100's, en hier en daar zelfs zone 80's. Een groot stuk van de A2 is inderdaad 130, tot je in de dukke gebieden komt.
Weet ik, ik heb 1 jaar in de buurt van Utrecht gewerkt en reed alle weekends naar Be. In die tijd drukkere snelwegen dan in Vlaanderen trouwens, nu is het meestal omgekeerd omdat de Nederlanders investeerden in hun snelwegen en snelweg-knooppunten.

Dat heb ik toch allemaal uitgelegd?

Citaat:
Welke autobanen zou jij in BE kiezen voor 130 ? In wallonie de E42 misschien ? Want de E314,E40,E17,R0, Ring van Antwerpen, E19 en E313 zitten nu al constant toe en zou die snelheidsverhoging zinloos zijn.
Autobahnen genoeg die op dat 130 kmh veiligheidsniveau kunnen gebracht worden, neem een voorbeeld aan de andere "drukbevolkte" landen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2017 om 11:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 11:04   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch wel.


Weet ik, ik heb meer kms afgelegd in NRW dan in België, maar eens je de ballingsgebieden voorbij bent met hun dynamische max wegens veiligheid en vooral ook milieu de laatste 10 jaar mag je toch ook nog op veel stukken de aanbevolen 130 kmh rijden. Aangenamer rijden tijdens de rustigere uren, je hoeft nooit naar de snelheidsmeter te gluren, ook al rijdt je meestal maar 120-140 kmh, dat doet er namelijk niet toe. Snellere rijders houden andere rijders alerter, er wordt veel minder links geplakt, minder middenstrookrijders en minder extreme traagrijders, en vooral grotere veiligheidsafstanden worden daar wel gerespecteerd.
Ook de snelheidslimieten die jij opnoemt worden veel eerder gerespecteerd, omdat ze weten dat er enkele kms verder een "onbeperkt stuk" volgt.
En wslk ook omdat bepaalde hardnekkigen al wat strafpunten op hun rijbewijsrekening hebben..., maar toch hebben die als uitlaatklep een veilige
autobahn, in BE gaan ze dat eerder op een verlaten industrieterrein of verkende wegen uittesten...

Tavek, wat heb je nu eigenlijk aan limieten als ze niet gerespecteerd worden?


Weet ik, ik heb 1 jaar in de buurt van Utrecht gewerkt en reed alle weekends naar Be. In die tijd drukkere snelwegen dan in Vlaanderen trouwens, nu is het meestal omgekeerd omdat de Nederlanders investeerden in hun snelwegen en snelweg-knooppunten.

Dat heb ik toch allemaal uitgelegd?


Autobahnen genoeg die op dat 130 kmh veiligheidsniveau kunnen gebracht worden, neem een voorbeeld aan de andere "drukbevolkte" landen.
Micele, met respect,

Het is niet omdat in andere landen je perfect 130 kan rijden, dat dat hier ook zo kan.

Ik zou toch wel eens een antwoord willen hebben op de vraag welke snelwegen wij 130 km/h kunnen maken in BE ? En of het sop de kolen wel waard is (omdat het zo weinig km's snelweg zijn is het beter een uniforme snelheid aan te houden om verwarring tegen te gaan) ?

Ik zie dit niet gebeuren op de E313, E314, E40, R0, Ring van Antwerpen, E17, E19...dit zijn alleen drukke wegen met een standaard filelast iedere dag die nu zelfs op de middag nog voelbaar is (lees: deze autobanen zitten aan bijna maximum capaciteit). Als je in september/oktober door het land moet rijden, ga je het weer weten....ik heb voor de vakantie regelmatig in de file gestaan op de middag, dus buiten spits. In de spits sta ik vanaf aarschot en soms bekkevoort aan te schuiven, om dan op de E40 nog eens aan te schuiven, om dan op de rind nog eens traag verkeer te hebben.....

Doorrijden kan ik enkel nog in Wallonie. Maar daar moet je vaak de snelheid minderen omdat de weg in slechte staat is. Nog zo een Belgisch probleem....potholes.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 17:29   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Micele, met respect,

Het is niet omdat in andere landen je perfect 130 kan rijden, dat dat hier ook zo kan.
Dat is geen argument hé. Een snelheidslimiet is maar zoveel waard als ze gerespecteerd wordt, vb Denemarken is het beste gedocumenteerd.

Dat wat je nu zegt zeiden de tegenstanders in al die landen ook en toch hebben ze hun limieten op hun snelwegen verhoogd. Meestal wanneer andere partijen de politiek bepaalden.

Denemarken, Nederland, enz...

Citaat:
Doorrijden kan ik enkel nog in Wallonie. Maar daar moet je vaak de snelheid minderen omdat de weg in slechte staat is. Nog zo een Belgisch probleem....potholes.
Dat is het hem net, je wilt graag doorrijden maar de heilige 120 kmh overtreedt men niet. Slechte staat nog zo'n reden om niet te investeren aan snelweginfra, men laat ze langer in slechte staat want we hebben toch maar 120 kmh. Juist als men de 130 kmh gaat invoeren gaat de politiek pas verplicht zijn die potholes weg te halen.

Ofwel leg je snelwegen aan of je degradeert ze naar ordinaire 2+2-middenbermwegen met potholes. Wie weet een reden om 90 kmh in te voeren op euh... snelwegen of moet ik zeggen BE heeft geen snelwegen meer naar betere Europese standaard?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2017 om 17:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 18:28   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen WAAROM we de snelheidslimieten zouden moeten verhogen.

Ik krijg steeds argumenten in land A en B doen ze het zo. Maar Belgie is niet land A en B. Belgie heeft zowat de drukste autobanen van Europa, en de slechtste infrastructuur.

Dus, alweer: waarom een verhoging van de snelheidslimieten ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 20:44   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen WAAROM we de snelheidslimieten zouden moeten verhogen.
Waarom heeft Denemarken in 2004 en Nederland in 2012 zijn snelweglimiet verhoogd? Waarom heeft Duitsland geen fixe limiet van 130 kmh ingevoerd?

Heb je daar een antwoord op?

Waarom hebben de meeste Europese landen een snelweglimiet van 130 kmh of zelfs meer? Is België niet bekwaam snelwegen te onderhouden en te beveiligen zodat ook een snelheidslimiet van 130 kmh aanvaardbaar is?

Citaat:
Belgie heeft zowat de drukste autobanen van Europa
Klopt niet, en bovendien niet relevant. Bij Vlaanderen mag je dat wel zeggen, maar de helft van de snelweglengte ligt wel in Wallonië.

Toen ik van Oostenrijk via Duitsland terugkeerde deed ik 14 uur over 1000 km, we moesten zelfs de autobahn afrijden wegens een ongeval, maar ook zonder dat ongeval hadden we met pauzes 12 uur nodig voor die 1000 km omdat het gewoonweg veel te druk was einde juli.
Je ziet ook op tot 2/3 onbeperkte snelwegen haal ik helemaal geen gemiddelde van 100 kmh zelfs zonder pauze te nemen. Dus leg me nu eens de relevantie uit van een snelheidslimiet bij zodanig druk verkeer, als het verkeer zelf de snelheid bepaald, en dit beter als eender welke snelheidslimiet.

Citaat:
en de slechtste infrastructuur.
Waarom zou Belgie onveiligere snelwegen hebben dan andere Europese landen? Ik schreef al dat Denemarken op hun minder goede snelwegstukken 110 kmh heeft, en op de betere 130 kmh.
Belgie heeft buiten een paar uitzonderingen rond de steden overal 120 kmh.
Pleit je nu voor 100 kmh in België, Tavek?

Je weet maar al te goed dat er een zekere verplichte standaard is wanneer men een expressweg pas autoweg of nog beter pas autosnelweg mag noemen. Daar hangen ook in de wegcode een hele hopp artikelen aan vast, ook betreft de infrastructuir waar de wegbeheerder verantwoordelijk voor is.
Is de infrastuctuur plaatselijk slecht en dus een snelweg onwaardig dan kan men plaatselijke lomieten opleggen. Maar hier gaat het over een algemene max-limiet op snelwegen en snelwegstukken die perfect in orde zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2017 om 21:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 21:19   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus, alweer: waarom een verhoging van de snelheidslimieten ?
Ik zou verkeerswetenschappelijk zeggen omdat de gemeten V85 *131 kmh in België is, maar dat zal sowieso onvoldoende zijn voor jou, neem ik aan.
Het is immers soms wel eens heel druk, er is zelfs file? Fijn hoor die 120 kmh limiet..., en als laatste veralgemening Be heeft overal slechte snelweginfrastructuur... maar nog altijd goed voor 120 kmh...

* bron V85:
http://www.ibsr.be/publications/Nati...20-%202011.pdf

Citaat:
https://ec.europa.eu/transport/road_...it_policies_en

A common approach to determine the most appropriate speed limit for a particular road or road section is to set the limit close to the V85. The V85-speed is the speed that is not exceeded by 85% of the vehicles. Ideally, however, the speed limit should be based on an analysis of the road and traffic characteristics to make sure that the limit represents a safe speed and, in addition, that the limit is a credible limit for the majority of drivers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2017 om 21:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 06:37   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen WAAROM we de snelheidslimieten zouden moeten verhogen.

Ik krijg steeds argumenten in land A en B doen ze het zo. Maar Belgie is niet land A en B. Belgie heeft zowat de drukste autobanen van Europa, en de slechtste infrastructuur.

Dus, alweer: waarom een verhoging van de snelheidslimieten ?
Om anderhalve minuut rapper te zijn, ofwel:
- aan de staart van een file
- thuis, om ruzie te maken met 't wijf ?????
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 09:35   #55
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen WAAROM we de snelheidslimieten zouden moeten verhogen.

Ik krijg steeds argumenten in land A en B doen ze het zo. Maar Belgie is niet land A en B. Belgie heeft zowat de drukste autobanen van Europa, en de slechtste infrastructuur.

Dus, alweer: waarom een verhoging van de snelheidslimieten ?
En waarom niet ? Zelf vind ik 130 km/u de ideale snelheid.....120 vind ik niet goed aanvoelen....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 14:22   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Om anderhalve minuut rapper te zijn, ofwel:
- aan de staart van een file
- thuis, om ruzie te maken met 't wijf ?????
Dan moeten de andere bewoners in Europa veel ruzie hebben...

Welke snelheidslimiet stel je voor in de file?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2017 om 14:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 18:27   #57
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Al was het maar één ongeval per jaar minder, ik ben tegen het opdrijven van de maximaal toegelaten snelheden.
Er is geen enkel bewijs dat een lager opgelegde maximumsnelheid op autowegen gunstig zou zijn voor de verkeersveiligheid.

Het is al enkele jaren geleden dat de VS een veralgemeende 55MPH - 90km/h hadden op autowegen, de NMSL, welnu: die autowegen waren per verreden km niet veiliger dan de onbeperkte Duitse, of dan de tot 110/130 beperkte Franse. Die NMSL wet uit 1974 in de VS was er ook niet gekomen omwille van veiligheid maar om brandstof te besparen, wat trouwens ook al niet succesvol was.

Toen die NMSL definitief in 1995 werd afgeschaft waarbij de meeste staten teruggingen naar beperkingen tussen 60 en 85MPH zou dat volgens de verkeersdeskundigen waaronder de gekende Ralph Nader (dé verkeersdeskundige onder de verkeersdeskundigen, bekend van zijn boek "Not safe at any speed") tot 1.000'en, 10.000'en, miljoenen extra verkeersdoden leiden. Die zijn er in werkelijkheid nooit gekomen, integendeel.

Laten we eindelijk met dat idee afrekenen: het is gewoon niet waar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2017, 06:00   #58
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Tip voor de regering:

Beboet die middenvakrijders op de snelweg eens. Daar valt nog heel veel geld te rapen, zeker in het weekend.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2017, 09:51   #59
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En waarom niet ? Zelf vind ik 130 km/u de ideale snelheid.....120 vind ik niet goed aanvoelen....
Verkeersdeskundigen spreken u tegen.

En wie moet ik geloven ? Een verkeersdeskundige of fredje ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2017, 10:45   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verkeersdeskundigen spreken u tegen.

En wie moet ik geloven ? Een verkeersdeskundige of fredje ?
Verkeerswetenschappers spreken "verkeersdeskundigen" tegen:

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=91
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 augustus 2017 om 10:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be