Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2010, 17:31   #1
jacoba
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 januari 2010
Berichten: 2
Standaard het openbaar vervoer moet gratis worden

hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
jacoba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 17:41   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.221
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En wie gaat voor dat gratis openbaar vervoer betalen? Die bussen, treinen, trams rijden niet vanzelf ,daar is personeel voor nodig nietwaar.
Die willen ook geld zien om hun rekeningen mee te betalen. En de toeleveranciers van de transportmiddelen, onderdelen, brandstof
etc doen het ook niet voor de hemelse dauw.

Langs de andere kant, voor de paar passagiers van't openbaar vervoer die nog betalen, dat zal de situatie ook niet meer maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 januari 2010 om 17:42.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 17:43   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En wie gaat voor dat gratis openbaar vervoer betalen? Die bussen, treinen, trams rijden niet vanzelf ,daar is personeel voor nodig nietwaar.
Die willen ook geld zien om hun rekeningen mee te betalen. En de toeleveranciers van de transportmiddelen, onderdelen, brandstof
etc doen het ook niet voor de hemelse dauw.

Langs de andere kant, voor de paar passagiers van't openbaar vervoer die nog betalen, dat zal de situatie ook niet meer maken.
Wie betaalt voor al wat met privévervoer te maken heeft?

De vraag is: "Wat is de meest efficiënte manier voor een maatschappij om de mobiliteit te organizeren?"

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2010 om 17:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 17:56   #4
vesivius
Partijlid
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
Standaard

Geef is één reden waarom het openbaar vervoer gratis zou moeten worden?
Wanneer ik me met de tram verplaats betaald nog geen 1 % van de reizigers (toestand in Antwerpen). Natuurlijk zullen verschillende reizigers een abonnement hebben enz. maar ook zie ik in de vakantie maanden jonge mensen (studenten ?) evenzeer gratis reizen.
Het openbaar vervoer is gratis! Enkele brave mensen betalen nog, controle is zowat onbestaande en van een kei kan men het vel niet afstropen (bij boete zou het OCMW moeten betalen!)
Het gratis maken van het openbaar vervoer zou ook geen oplossingen bieden, de auto is nu eenmaal noodzakelijk (vervoer van goederen ook kleine denk bv maar eens aan een computer leveren/herstellen) en wat te doen als ge geen 9 to 5 job hebt in vb de Antwerpse haven. Openbaar vervoer is enkel nuttig voor wie in de stad school loopt, gaat winkelen een culturele activiteit wil volgen of een koffie gaat drinken
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 18:01   #5
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

aangezien we toch via belastingen al 70% betalen, zal het niet zoveel uitmaken...
Ik ben voorstander, als het openbaar vervoer gratis is zullen er misschien meer mensen er gebruik van maken...ik toch


De Lijn slaagt er maar niet in haar eigen rekeningen te betalen. Slechts vijftien procent van de kosten wordt door de eigen opbrengst gedekt. De rest moet de Vlaamse overheid bijpassen.
Bron het nieuwsblad
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 18:09   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
aangezien we toch via belastingen al 70% betalen, zal het niet zoveel uitmaken...
Ik ben voorstander, als het openbaar vervoer gratis is zullen er misschien meer mensen er gebruik van maken...ik toch


De Lijn slaagt er maar niet in haar eigen rekeningen te betalen. Slechts vijftien procent van de kosten wordt door de eigen opbrengst gedekt. De rest moet de Vlaamse overheid bijpassen.
Bron het nieuwsblad
De vraag is of iedereen er nuttig gebruik van zal maken.
Waarom zouden hangjongeren niet met het openbaar vervoer rondrijden om zich onledig te houden.
Lijkt mij leuker dan op de hoek van een straat in de koude mensen lastig te vallen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 18:23   #7
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De vraag is of iedereen er nuttig gebruik van zal maken.
Waarom zouden hangjongeren niet met het openbaar vervoer rondrijden om zich onledig te houden.
Lijkt mij leuker dan op de hoek van een straat in de koude mensen lastig te vallen.
Maar is dat dan zo erg? Misschien dat ze dan eens naar de Ardennen zouden rijden en wat van de natuur zouden genieten of zo...als de trein gratis is zou er meer gebruik van gemaakt worden als ontspanning, mensen zouden meer buitenkomen wat toch positief is... (?)

Als ik bijv ga winkelen in Gent of Antwerpen doe ik dat steeds met de auto, waarom niet, het kost toch evenveel. Mocht het openbaar vervoer gratis zijn zou ik sneller de trein nemen, woon hier op nog geen 500m van een station...ik denk dat veel werkmensen indien mogelijk zelfs hetzelfde zouden doen want dan spaar je tenminste geld uit, en het is dan nog goed voor het milieu...

Laatst gewijzigd door NoTuma : 8 januari 2010 om 18:24.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 18:36   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Maar is dat dan zo erg? Misschien dat ze dan eens naar de Ardennen zouden rijden en wat van de natuur zouden genieten of zo...als de trein gratis is zou er meer gebruik van gemaakt worden als ontspanning, mensen zouden meer buitenkomen wat toch positief is... (?)

Als ik bijv ga winkelen in Gent of Antwerpen doe ik dat steeds met de auto, waarom niet, het kost toch evenveel. Mocht het openbaar vervoer gratis zijn zou ik sneller de trein nemen, woon hier op nog geen 500m van een station...ik denk dat veel werkmensen indien mogelijk zelfs hetzelfde zouden doen want dan spaar je tenminste geld uit, en het is dan nog goed voor het milieu...
Als je mensen lastigvallen, of de zitplaatsen van oude vrouwtjes in beslag nemen niet erg vindt niet natuurlijk.
Zolang ze naar de Ardennen gaan buiten de spitsuren is het inderdaad niet erg.
Wat de werkmensen betreft, voor hen zijn lage tarieven voldoende om geld uit te sparen. Vaak krijgen ze trouwens die kosten terugbetaald door de werkgever.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 18:41   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wie betaalt voor al wat met privévervoer te maken heeft?
Wie denkt ge ?
Maar wellicht wilt ge dat ze ook nog uw vervoer betalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 19:14   #10
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als je mensen lastigvallen, of de zitplaatsen van oude vrouwtjes in beslag nemen niet erg vindt niet natuurlijk.
Zolang ze naar de Ardennen gaan buiten de spitsuren is het inderdaad niet erg.
Wat de werkmensen betreft, voor hen zijn lage tarieven voldoende om geld uit te sparen. Vaak krijgen ze trouwens die kosten terugbetaald door de werkgever.
Over de werknemers heb je gelijk, de baas betaalt dat, had er niet aan gedacht...
Mensen lastig vallen en oude vrouwtjes hun zitplaatsen afnemen gebeurt nu al, er zijn nog veel meer andere mensen ipv criminele hangjongeren, waarom daar nu op focussen...

Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme...Dus misschien enkel gratis in het weekend? Omdat ik het zo lief vraag?

Sowieso is gratis openbaar vervoer een utopie, ik denk dat er geen enkel land ter wereld is waar het openbaar vervoer gratis is...

Laatst gewijzigd door NoTuma : 8 januari 2010 om 19:15.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 19:21   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.221
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma
Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme
Dat kan je wel vergeten. Een all in reis naar een Turkse badplaats voor 10 dagen, vliegtuig inbegrepen komt goedkoper uit dan een lang weekend in de Ardennen, als je dezelfde hoeveelheden wil eten en drinken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 19:39   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacoba Bekijk bericht
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
Kun je eens definiëren wat gratis openbaar vervoer is ?
Met de nadruk op "gratis".

verder:
Voor wie ? iedereen, jong en oud ?
Waar ? enkel steden ? Zijn er dan bussen en bus-plaatsen genoeg ?

Hoe financieert "men" al die extra kosten ? Ook diegenen die nooit een bus gaan of kunnen nemen, ook al wordt ze "gratis" ? Kunnen die mensen vrijgesteld worden van die bus-gratis-belasting ?

enz... brainstorming....
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2010 om 19:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 19:43   #13
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

De Lijn is bijna 15 jaar eigendom van de Sp.a
1995-1999*: Eddy Baldewijns (SP) (vervoer)
1999-2003*: Steve Stevaert (SP) (mobiliteit)
2003-2004*: Gilbert Bossuyt (sp.a) (mobiliteit)
2004-2009*: Kathleen Van Brempt (sp.a) (mobiliteit)

De Lijn presenteert jaarlijks winstcijfers … winstcijfers?

In 2008 piekte de overheidsdotatie naar 943 miljoen €

Elke 750 m wordt een halte voorzien, ook al is enkel een boerderij het dichtsbijzijnde huis op meer dan die 750 m verwijderd van de halte en is de kans klein dat Boer Jan met zijn koeien per openbaar vervoer naar het slachthuis in Anderlecht zal trekken.

Op vele wegen wordt autoverkeer en een deel van de economie lam gelegd om de bus te kunnen laten passeren, overdag zowat één elk kwartier, met soms minder dan twintig reizigers op de bus, terwijl er honderden auto’s in de file staan (halvering capaciteit)

‘s Avonds op café zie je zowat om het half uur ons belastingsgeld passeren, namelijk lege bussen van … ‘De Lijn’

Het overgrote deel van de groei zijn gepensioneerden en kinderen (mensen die zich vroeger te voet, per fiets of niet verplaatsten), op zich niets daartegen maar economische kracht gaat daar niet van uit.

Een aantal maanden geleden stelden een aantal profs de universiteit van Leuven dat de statistieken die ‘De Lijn’ elk kwartaal presenteert totaal met de haren getrokken zijn en soms meer dan de helft overschat

Een rit van stad A naar stad B met, omwille van de slechte aansluitingen, twee overstappen wordt als 3 individuele ritten gerekend, heen en terug zijn onmiddellijk 6 ritten

Een bezitter van een abonement wordt gerekend als dagelijks gebruiker van het openbaar vervoer, incluis feestdagen, incluis weekends, voor schoolabonnementen wordt zelfs juli en augustus aan 31 dagen aan meerdere ritten meegerekend
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 19:45   #14
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat kan je wel vergeten. Een all in reis naar een Turkse badplaats voor 10 dagen, vliegtuig inbegrepen komt goedkoper uit dan een lang weekend in de Ardennen, als je dezelfde hoeveelheden wil eten en drinken.
Ik heb niets in Turkije te zoeken, een pure toeristische trekpleister is niet mijn ding...ik ga op reis met de rugzak incluis tent...
Een lang weekend kost veel geld, maar het dagjes toerisme? Dagje Ardennen, aan de zee, musea's bezoeken in Brussel...ik zelf zou dat dan toch al sneller eens gaan doen...behalve de zee dan...

Maar ik ben ik natuurlijk, en jullie zullen wel gelijk hebben...zoals gezegd, het is maar een utopie



Bij korte afstanden zou het niets schelen, dat is waar, ik ga geen 2 bussen nemen om eens mijn ma te bezoeken, ik rijd wel gewoon met de auto...
Maar lange afstanden, waarvoor je de trein nodig hebt zouden toch interessanter zijn met bus+trein...uiteindelijk rijdt iedere bus toch naar een station? Hier in mijn buurt toch...

Laatst gewijzigd door NoTuma : 8 januari 2010 om 19:53.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 20:27   #15
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Ik heb niets in Turkije te zoeken, een pure toeristische trekpleister is niet mijn ding...ik ga op reis met de rugzak incluis tent...
Een lang weekend kost veel geld, maar het dagjes toerisme? Dagje Ardennen, aan de zee, musea's bezoeken in Brussel...ik zelf zou dat dan toch al sneller eens gaan doen...behalve de zee dan...

Maar ik ben ik natuurlijk, en jullie zullen wel gelijk hebben...zoals gezegd, het is maar een utopie



Bij korte afstanden zou het niets schelen, dat is waar, ik ga geen 2 bussen nemen om eens mijn ma te bezoeken, ik rijd wel gewoon met de auto...
Maar lange afstanden, waarvoor je de trein nodig hebt zouden toch interessanter zijn met bus+trein...uiteindelijk rijdt iedere bus toch naar een station? Hier in mijn buurt toch...
Turkije met de rugzak is ook fijn
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 20:32   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wie denkt ge ?
Maar wellicht wilt ge dat ze ook nog uw vervoer betalen.
Een bus- en treingebruiker betaalt ook mee voor de E-19 e.a wegen. Of dacht je dat de camionneurs die betalen ?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 20:41   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Mensen lastig vallen en oude vrouwtjes hun zitplaatsen afnemen gebeurt nu al, er zijn nog veel meer andere mensen ipv criminele hangjongeren, waarom daar nu op focussen...
Dus kunt ge u voorstellen wat het wordt als het gratis is.
Hangjongeren zoeken nu eenmaal naar afleiding.
Als er geen rem is in de vorm van een kostprijs zie ik geen enkele reden om een beetje rondrijden niet als tijdverdrijf te gebruiken.
Citaat:
Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme...Dus misschien enkel gratis in het weekend? Omdat ik het zo lief vraag?
Allez “t is goed.
Maar ge gaat mij toch niet vertellen dat de 3 € die de 65+ ers moeten betalen om een dag rond te sporen een rem is.
Citaat:
Sowieso is gratis openbaar vervoer een utopie, ik denk dat er geen enkel land ter wereld is waar het openbaar vervoer gratis is...
Bwa, in Hasselt lukt dat aardig geloof ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 20:44   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een bus- en treingebruiker betaalt ook mee voor de E-19 e.a wegen. Of dacht je dat de camionneurs die betalen ?
Van wat, de subsidies die het openbaar vervoer kost zeker ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 20:47   #19
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Turkije met de rugzak is ook fijn
zeveraar

Turkije heeft inderdaad ook mooie natuur, maar naar een Turkse badplaats voor 10 dagen zoals Maddox aangaf ga ik liever niet...

Om toch iets on-topic te zeggen, aangezien we toch al 85% van De Lijn betalen zal die andere 15% (link eerder in topic) het verschil niet maken...dan moet die brave burger tenminste ook niet meer betalen...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 20:53   #20
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Voordeel van gratis: je hebt geen problemen met zwartrijders meer.
Dat scheelt een hoop controleurs en geweld.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be