Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2019, 16:44   #101
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Een totaal vermogen van 1 miljoen is helemaal niet rijk.

1 miljoen aan spaargeld en beleggingen (dus bovenop het onroerend vermogen), dat is rijk.

nee dat is niet rijk, daarom laten we iedereen < 1 miljoen gerust hé,
beter nog, die zullen nog minder taks moeten betalen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 18:58   #102
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
nee dat is niet rijk, daarom laten we iedereen < 1 miljoen gerust hé,
beter nog, die zullen nog minder taks moeten betalen
Nog meer fiscale vluchtelingen! Alle zelfstandigen/planners die een deftig pensioenspaarpotje bij elkaar leggen moeten weg!
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 19:00   #103
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Nog meer fiscale vluchtelingen! Alle zelfstandigen/planners die een deftig pensioenspaarpotje bij elkaar leggen moeten weg!

waarom krijgen zelfstandigen dan nog een extra pensioen?
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 19:10   #104
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
waarom krijgen zelfstandigen dan nog een extra pensioen?
Vraag het ze eens; kan je ze dadelijk uitleggen waarom je aan hun spaarpotten wil gaan zitten (en zij dat prima op de koop toe zouden moeten vinden )
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 19:13   #105
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Vraag het ze eens; kan je ze dadelijk uitleggen waarom je aan hun spaarpotten wil gaan zitten (en zij dat prima op de koop toe zouden moeten vinden )
Als die spaarpot minder dan een miljoen is dan maken ze winst.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 19:18   #106
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als die spaarpot minder dan een miljoen is dan maken ze winst.
Met een opbrengst van 5 miljard (inschatting eerder in dit topic) versus hoeveel extra uitgaven die al jullie partijtjes plannen na de verkiezingen? (hoeveel was jullie tekort ook alweer? 8 miljard?)

Maar go ahead, please do so! I'll grab the popcorn and will watch you guys burn

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 25 april 2019 om 19:18.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2019, 20:46   #107
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ondanks het feit dat ik er nog steeds van overtuigd ben dat ik nog GEEN gerealiseerde vermogenswinsten heb, hebt gij mij wel de ogen geopend.

mijn vastgoed (buiten mijn eigen huisje) gaat eruit, dit jaar nog. veel te veel sitting duck voor de onbetrouwbare staat hier, zeker als kiezers niet snappen dat Groenen ook puur communisten zijn.

ik ga wel internationaal beleggen.
Heb ik verleden jaar al gedeeltelijk gedaan. De Vlaamse overheid is een bodemloze put. Een massa belastinggeld innen. Maar nog hebben ze te weinig om fatsoenlijke lijnen op de wegen te trekken.
Dan zuip ik mijn geld nog liever op dan in die bodemloze put te stoppen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 mei 2019 om 20:47.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 09:14   #108
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ja, dat kadastraal inkomen, dat is een zware taks.

Vastgoed wordt buiten de aankoop (schrijfgeld) nauwelijks belast ivg met lonen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 14:57   #109
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, dat kadastraal inkomen, dat is een zware taks.

Vastgoed wordt buiten de aankoop (schrijfgeld) nauwelijks belast ivg met lonen.
Ge vergeet de inkomstenbelasting op alle onroerend goed dat niet de gezinswoning is. Zelfs als dat niet verhuurd is moet ge belasting betalen. Daar kan zelfs leegstandsbelasting bijkomen. Belastingen op inkomsten die ge nooit ontvangen hebt.
De huurprijs van onroerend goed dat verhuurd wordt aan vennootschappen of personen die dat (gedeeltelijk) inbrengen als onkosten in hun belastingen wordt voor 60% van de werkelijke huurprijs bij de inkomstenbelastingen geteld.

Wie beweert dat onroerend goed, niet of nauwelijks belast wordt kent er niks van.

PS dan spreken we nog niet over de verplichtte vernieuwingswerken om te mogen verhuren. Voor mij niet gelaten. Dat de overheid dan maar zelf zorgt voor voldoende woningen die aan hun wensen beantwoorden. Die investering zal dan wel met uw belastinggeld moeten gebeuren.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 mei 2019 om 14:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 15:12   #110
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge vergeet de inkomstenbelasting op alle onroerend goed dat niet de gezinswoning is. Zelfs als dat niet verhuurd is moet ge belasting betalen. Daar kan zelfs leegstandsbelasting bijkomen. Belastingen op inkomsten die ge nooit ontvangen hebt.
De huurprijs van onroerend goed dat verhuurd wordt aan vennootschappen of personen die dat (gedeeltelijk) inbrengen als onkosten in hun belastingen wordt voor 60% van de werkelijke huurprijs bij de inkomstenbelastingen geteld.

Wie beweert dat onroerend goed, niet of nauwelijks belast wordt kent er niks van.

PS dan spreken we nog niet over de verplichtte vernieuwingswerken om te mogen verhuren. Voor mij niet gelaten. Dat de overheid dan maar zelf zorgt voor voldoende woningen die aan hun wensen beantwoorden. Die investering zal dan wel met uw belastinggeld moeten gebeuren.
De werkelijke huurinkomsten indien ge verhuurt aan prive personen worden niet belast. Het is een factor over het kadastraal inkomen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 21:27   #111
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De werkelijke huurinkomsten indien ge verhuurt aan prive personen worden niet belast. Het is een factor over het kadastraal inkomen.
VB KI 1000 euro
1.000x(Voor aanslagjaar 2019 bedraagt die coëfficiënt) 1,8230x1,4=2.552euro.

500euro huur per maand.=6.000euro ontvangsten
6.000-500euro voorde verhuurmaatchappij. -500 euro kosten.

Winst is dus 5.000 euro.
Belasting 700 euro (grondbelasting.) +1300 op fictief huurinkomen.=samen 2.000 euro of een belasting van 40%. Ook te betalen als je geen huurinkomsten hebt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 21:29   #112
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
VB KI 1000 euro
1.000x(Voor aanslagjaar 2019 bedraagt die coëfficiënt) 1,8230x1,4=2.552euro.

500euro huur per maand.=6.000euro ontvangsten
6.000-500euro voorde verhuurmaatchappij. -500 euro kosten.

Winst is dus 5.000 euro.
Belasting 700 euro (grondbelasting.) +1300 op fictief huurinkomen.=samen 2.000 euro of een belasting van 40%. Ook te betalen als je geen huurinkomsten hebt.
Mijn huis heeft een KI van 1100 euro, en ik kan dat gemakkelijk verhuren aan 1000-1200 euro/pm.

Waarom kan jij dat maar voor 500 euro verhuren ??????
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 15:20   #113
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn huis heeft een KI van 1100 euro, en ik kan dat gemakkelijk verhuren aan 1000-1200 euro/pm.

Waarom kan jij dat maar voor 500 euro verhuren ??????
Omdat het KI in lang vervlogen tijden werd opgesteld. Dat de omstandigheden veranderd zijn. Vraag en aanbod bepaalt de huurprijs.

VB een grote oude woning met enkel glas en weinig isolatie op de buiten in Limburg zal nog hetzelfde KI hebben als een gemoderniseerde arbeiderswoning in Leuven. De werkelijke huurprijs vandaag zal echter sterk verschillen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 21 mei 2019 om 15:20.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 21:51   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Heb ik verleden jaar al gedeeltelijk gedaan. De Vlaamse overheid is een bodemloze put. Een massa belastinggeld innen. Maar nog hebben ze te weinig om fatsoenlijke lijnen op de wegen te trekken.
Dan zuip ik mijn geld nog liever op dan in die bodemloze put te stoppen.
Het grootste deel van de inkomsten van de regionale overheden komt uit de federale pot. O.m. dus uit de personenbelasting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2019, 15:54   #115
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
VB KI 1000 euro
1.000x(Voor aanslagjaar 2019 bedraagt die coëfficiënt) 1,8230x1,4=2.552euro.

500euro huur per maand.=6.000euro ontvangsten
6.000-500euro voorde verhuurmaatchappij. -500 euro kosten.

Winst is dus 5.000 euro.
Belasting 700 euro (grondbelasting.) +1300 op fictief huurinkomen.=samen 2.000 euro of een belasting van 40%. Ook te betalen als je geen huurinkomsten hebt.
Neem jij geen verzekering met afstand van verhaal voor het geval Uw huurder het kot afbrand, zelf niet verzekerd is en van de aardbol verdwijnt ? Die ga je niet in die 500,- € kosten kunnen vervatten.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 14:33   #116
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Neem jij geen verzekering met afstand van verhaal voor het geval Uw huurder het kot afbrand, zelf niet verzekerd is en van de aardbol verdwijnt ? Die ga je niet in die 500,- € kosten kunnen vervatten.
Ik zou toch ook zoiets doen moest ik ooit gaan verhuren, anders zit je met de gebakken patatten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 20:47   #117
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Neem jij geen verzekering met afstand van verhaal voor het geval Uw huurder het kot afbrand, zelf niet verzekerd is en van de aardbol verdwijnt ? Die ga je niet in die 500,- € kosten kunnen vervatten.
Natuurlijk. BTW de huurder moet zich verplicht laten verzekeren. Het is natuurlijk moeilijk om te controleren of die zijn verzekering effectief altijd betaald heeft. Die berekening was maar een heel ruwe berekening om aan te tonen dat winsten uit verhuur lang niet zo gigantisch zijn als sommigen willen laten uitschijnen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 juni 2019 om 20:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2019, 12:02   #118
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk. BTW de huurder moet zich verplicht laten verzekeren. Het is natuurlijk moeilijk om te controleren of die zijn verzekering effectief altijd betaald heeft. Die berekening was maar een heel ruwe berekening om aan te tonen dat winsten uit verhuur lang niet zo gigantisch zijn als sommigen willen laten uitschijnen.
Vandaar die 'afstand van verhaal'. Je rekent dat uiteraard door.

En dat is denk ik voor de (eerlijke) huurder ook beter.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2019, 19:47   #119
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zie nog steeds geen objectieve redenen waarom arbeid bovengemiddeld belast moet worden en vermogenswinsten nauwelijks of niet.

Belgie heeft geen andere grondstoffen dan haar arbeid. Hoe lomp zijn we als we dat zo kapot blijven belasten ?
Men moet iets belasten tot het stuk gaat (enfin, net ervoor) of tot het gaat lopen, of tot het ophoudt met te bestaan. Dat is het principe van maximale uitpersing (Laffer) en alle staten evolueren, zij het aan verschillende snelheden, naar die universele fiscaliteit.

Arbeid kan niet echt gaan lopen "op zich". Gans de persoon moet gaan lopen. En mensen die moeten arbeiden, de werkende klasse dus, die heeft de inkomsten uit arbeid nodig. Dus kan je daar de vijs zo hard aandraaien als je maar wil.

Vermogen is wat moeilijker. Er is natuurlijk hoe langer hoe meer kartelvorming tussen staten om vermogen ook vast te houden zodat je het kan leegpersen, maar het is moeilijker. In de eerste plaats omdat vermogen niet echt nodig is. Als het te lastig wordt om vermogen op te bouwen, wel, dan is er gewoon geen vermogen meer. Dus, als je vermogen te hard gaat belasten, dan gaat men gewoon geen vermogen meer opbouwen. En de economie leeft van het bestaan van vermogen.

Als aandelen niet veel meer opbrengen, dan gaat men geen aandelen meer kopen.

Let wel dat 'vermogenwinst' niks anders is dan, gemiddeld gezien, vermogen BEHOUD. Sommigen maken "echte winst", anderen "verliezen wat", en gemiddeld gezien is vermogen winst gewoon wat nodig is om dezelfde fractie van de economische rijkdom te behouden. Met andere woorden, vermogenwinstbelasting is gewoon het belasten van het waardebehoud.

Men wil de moeite doen om een spaarpot aan te leggen, als die spaarpot zijn waarde behoudt. Als dat afgeroomd wordt, beetje bij beetje, dan is het de moeite niet meer om een spaarpot aan te leggen. Dan leeft ge vandaag, en kan morgen U niet meer schelen.

Dus, vermogen kan je niet zo gemakkelijk uitpersen. Wil je dat doen, dan smelt het als sneeuw voor de zon. Vandaar dat men fiscaal minder doet aan vermogen, dan aan arbeid: je kan het minder uitpersen zonder het te vernietigen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be