Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2020, 14:31   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Waan van macht van kleine PS-verkozenen

Waan van macht, en fixatie op fascisme, racisme ...
Hoe gaat dat ooit goed komen in Brussel?

titel: Gemeenteraadslid (PS) maakt agent uit voor nazi na arrestatie zoon (20). Vakbond eist haar vertrek uit politieraad: “Ze brengt onze collega
in gevaar”
https://www.hln.be/in-de-buurt/bruss...vaar~a5b0cae4/

Citaat:
“Nazistisch, racistisch en seksueel pervers.” Zo noemt gemeenteraadslid Cathérine François (PS) de politie-inspecteur die haar zoon in haar thuisgemeente Sint-Gillis oppakte. François, lid van de politieraad, beschuldigt de inspecteur van politiegeweld, maar dient geen klacht in. Politievakbond NSPV eist haar vertrek uit de politieraad.

De zoon van gemeenteraadslid Cathérine François (PS) werd tegengehouden en gecontroleerd door de politie wegens een eventueel overtreden van de coronamaatregelen. François is absoluut niet opgezet met hoe dit verliep, en schreef er zaterdag een Facebookpost over. Zeker twee keer bewerkte de PS-politica haar Facebookpost. Ze maakte haar boodschap steeds een beetje langer en bozer. Ze begon met een paar zinnen: “Deze status is publiek zodat inspecteur (...)* weet dat ik hem een paar nieuwe ballen heb gekocht. Ik wacht op je Dumbo.” Even later kreeg de status een nieuwe alinea. “De lockdown geeft de politie ongelimiteerde macht en laat de nazistische trekjes bij bepaalde politiemensen in de zone Zuid los. Ze beledigen, vernederen en misbruiken onze jongeren ongestraft.”

Nog steeds boos

Het gemeenteraadslid heeft de tekst intussen verwijderd. Toch is ze nog steeds boos. “Zeer boos”, zegt ze aan de telefoon. “Mijn zoon werd tegengehouden in het kader van de coronamaatregelen. Ze hebben hem beledigd en uitgescholden voor ‘sale pédé’. Ze hebben hem een tik gegeven, vingerafdrukken en foto’s van hem genomen.” Dat hij wiet op zak had, ontkent François. Bovendien vindt ze het bijzaak: “Ik ben trouwens voor de legalisering van cannabis.”

Politiebronnen zeggen dat François’ zoon met een groep vrienden rondhing bij het gemeentehuis. Omdat er een samenscholingsverbod geldt vanwege het coronavirus, controleerde een patrouille van de lokale anticriminaliteitsbrigade UNEUS het groepje. “De zoon rookte een joint. Daarom is hij opgepakt: voor drugsbezit”, zegt een politiebron. “De beschuldigingen van het gemeenteraadslid zijn compleet onwaar.”

Een inspecteur uitmaken voor nazi is een dubbele belediging: voor de inspecteur zelf en voor alle echte slachtoffers van het nazisme
Ahmed Laaouej, voorzitter van de Brusselse afdeling van de PS

De politieman die de arrestatie uitvoerde wil voorlopig niet reageren op de beschuldigingen. Hij wil eerst overleggen met zijn advocaat. De woordvoerder van de politiezone, Adeline Roty, reageert wel. “We hebben het gemeenteraadslid voorgesteld om klacht in te dienen bij onze dienst interne controle. Dat heeft ze niet gedaan. Er zijn intussen al meerdere processen-verbaal opgesteld tegen mevrouw François en haar zoon.”
Verwittiging van de partij

François zegt dat ze voorlopig nog afwacht en geen klacht indient. Ze betwijfelt of dat wel zin heeft. Haar zoon doet dat ook niet. “Uit angst”, aldus François. “Daarom reageer ik in zijn plaats.” Cathérine François heeft al langer een gespannen verhouding met de politie. In een oude Facebookfoto die gisteren begon te circuleren roept ze expliciet op om politiemensen en controleurs van de MIVB niet te gehoorzamen.
Deze post van Cathérine François circuleert opnieuw.
RV Deze post van Cathérine François circuleert opnieuw.

Politievakbond NSPV vindt de publicatie van François niet alleen beledigend. Ze is zelfs gevaarlijk, zegt vakbondsafgevaardigde Mario Thys. “Laten we niet vergeten dat politiemannen uit dezelfde zone na het paasweekend nog bedreigingen kregen na de rellen in Anderlecht (In de wijk Kuregem braken protesten uit na de dood van de 19-jarige Adil C., red.). Daar stelt ze deze collega nu aan bloot. Hij is daar erg van aangedaan. Als ze wil klagen, waarom dient ze dan geen klacht in?”

Wij eisen dat ze opstapt uit de politieraad. Iemand die zo’n houding aanneemt tegenover agenten, hoort daar niet thuis
Mario Thys, NSPV

De voorzitter van de Brusselse afdeling van PS, Ahmed Laaouej, zegt dat de politica een waarschuwing krijgt van de partij. “Een inspecteur uitmaken voor nazi is een dubbele belediging: voor de inspecteur zelf en voor alle echte slachtoffers van het nazisme, dit kan uiteraard niet. Ik stel wel vast dat ze haar Facebookpost intussen verwijderd heeft. Daarmee erkent ze zelf dat de tekst niet aanvaardbaar was. Ze krijgt een verwittiging van de PS. Als ze ooit nog eens zo’n bericht zou publiceren, kunnen andere sancties volgen.”

Een waarschuwing vindt het NSPV alvast onvoldoende. “Wij eisen dat ze opstapt uit de politieraad. Iemand die zo’n houding aanneemt tegenover agenten, hoort daar niet thuis”, zegt Thys. Het NSPV beraadt zich nog over gerechtelijke stappen. “Als onze jurist zegt dat dat mogelijk is, zullen wij dat niet nalaten.”

*Het gemeenteraadslid publiceerde de voor- en achternaam van de betrokken inspecteur. Wij maken zijn naam wegens privacyredenen niet bekend.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 16:25   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waan van macht, en fixatie op fascisme, racisme ...
Hoe gaat dat ooit goed komen in Brussel?

titel: Gemeenteraadslid (PS) maakt agent uit voor nazi na arrestatie zoon (20). Vakbond eist haar vertrek uit politieraad: “Ze brengt onze collega
in gevaar”
https://www.hln.be/in-de-buurt/bruss...vaar~a5b0cae4/
Ik ben ook al jaren lid van de politieraad. Zo'n dingen doe je gewoon niet.
Als lid van deze raad heb je, volgens mij, een voorbeeldfunctie.
Ik heb, sinds ik daar lid van ben (2013) er steeds op gelet dat ik nooit een pint teveel op heb (met de wagen). En ik moet zeggen, ik heb daar nu zelfs geen behoefte meer aan.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be