Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2018, 19:49   #61
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat zie ik ook zo...scholen horen dit niet te organiseren, alvast niet bij kinderen. Je kunt ze beter meenemen naar zoals u aanhaalt, zaken die wel een meerwaarde zijn en dat is een moskeebezoek niet echt. Laat ouders daarover met kinderen beslissen en niet een school en dan al zeker niet met een vzw als Motief!
Zo is dat.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 22:21   #62
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat zie ik ook zo...scholen horen dit niet te organiseren, alvast niet bij kinderen. Je kunt ze beter meenemen naar zoals u aanhaalt, zaken die wel een meerwaarde zijn en dat is een moskeebezoek niet echt.
Waarom is dat geen meerwaarde? Dienen kinderen geen kennis te maken met de hen omringende wereld in al zijn dimensies: de economische, natuurlijke, historische, culturele en, jawel, ook religieuze dimensie? Zo nee, waarom die filter?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 22:24   #63
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom is dat geen meerwaarde? Dienen kinderen geen kennis te maken met de hen omringende wereld in al zijn dimensies: de economische, natuurlijke, historische, culturele en, jawel, ook religieuze dimensie? Zo nee, waarom die filter?
Schoolkinderen meenemen naar een moskee is gelijkaardig aan ze laten kennis maken met een bordeel een homobar, een SM-studio enz...
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 22:28   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat zie ik ook zo...scholen horen dit niet te organiseren, alvast niet bij kinderen. Je kunt ze beter meenemen naar zoals u aanhaalt, zaken die wel een meerwaarde zijn en dat is een moskeebezoek niet echt. Laat ouders daarover met kinderen beslissen en niet een school en dan al zeker niet met een vzw als Motief!
In heel dit bericht ontbreekt de argumentatie. Waarom hoort een school dat niet te doen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 01:59   #65
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Schoolkinderen meenemen naar een moskee is gelijkaardig aan ze laten kennis maken met een bordeel een homobar, een SM-studio enz...
Inderdaad, dat is ook de kinderen kennis laten maken met de hen omringende wereld in al zijn dimensies.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 06:58   #66
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom is dat geen meerwaarde? Dienen kinderen geen kennis te maken met de hen omringende wereld in al zijn dimensies: de economische, natuurlijke, historische, culturele en, jawel, ook religieuze dimensie? Zo nee, waarom die filter?
Wat is de meerwaarde om kennis te maken met een religie die mensen ophangt wegens homofilie en verkrachting van vrouwen enkel bestraft nadat ze minstens 4 getuigen bijeen hebben gekregen? Maar mss heb ik iets over het hoofd gezien en kan u mij eens de meerwaarde toelichten?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 10:59   #67
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom is dat geen meerwaarde? Dienen kinderen geen kennis te maken met de hen omringende wereld in al zijn dimensies: de economische, natuurlijke, historische, culturele en, jawel, ook religieuze dimensie? Zo nee, waarom die filter?
Welke meerwaarde heeft voor een kind een bezoek aan de moskee?
En het na doen van gebedsrituelen?
Als ouder vind ik dit grensoverschrijdend, en niet de taak van de school om dit te beslissen en al zeker niet via een religieuze vzw zoals Motief.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 11:00   #68
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wat is de meerwaarde om kennis te maken met een religie die mensen ophangt wegens homofilie en verkrachting van vrouwen enkel bestraft nadat ze minstens 4 getuigen bijeen hebben gekregen? Maar mss heb ik iets over het hoofd gezien en kan u mij eens de meerwaarde toelichten?
Juist ja...goede vraag!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 11:05   #69
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In heel dit bericht ontbreekt de argumentatie. Waarom hoort een school dat niet te doen?
Omdat ik als ouder, aanwezig wil zijn wanneer een kind dat bezoekt, omdat ik bijvoorbeeld niet wil dat ze gebedsrituelen moeten nadoen.

In vind het prima om een kerk, moskee of synagoge te bezoeken wanneer jonge kinderen daar nieuwsgierig naar zijn, maar dan met mij, maar niet wanneer ik geen weet heb over wat daar aan jonge kinderen gezegd wordt of wat men hen laat doen.

Voor mij hoort religie puur bij ontwikkeling en cultuur, maar aan religieuze boodschappen zou ik mijn ( jong) kind niet bloot stellen zonder dat ik hoor wat daar gezegd wordt.

Wanneer kinderen ouder zijn dan pakweg 16 kunnen ze beter inschatten wat tegen hen gezegd wordt. Dan zou ik daar anders mee omgaan. En mijn kinderen ongetwijfeld ook

.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 13:29   #70
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wat is de meerwaarde om kennis te maken met een religie die mensen ophangt wegens homofilie en verkrachting van vrouwen enkel bestraft nadat ze minstens 4 getuigen bijeen hebben gekregen?
Hoe bent je tot die kennis gekomen? Toch door kennis te maken met de religie in kwestie, niet? En heeft die kennis voor jou geen meerwaarde dan? Blijkbaar wel, anders had je ze niet kunnen inzetten in deze discussie...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 13:32   #71
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Hoe bent je tot die kennis gekomen? Toch door kennis te maken met de religie in kwestie, niet? En heeft die kennis voor jou geen meerwaarde dan? Blijkbaar wel, anders had je ze niet kunnen inzetten in deze discussie...
Mja, ik zie wat je bedoelt. Ik vergelijk het dan met een schooluitstap die ik jaren geleden heb gedaan naar het fort van Breendonk.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 13:39   #72
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Welke meerwaarde heeft voor een kind een bezoek aan de moskee?
En het na doen van gebedsrituelen?
Welke meerwaarde heeft een bezoek aan de dierentuin? Of een reis naar Rome? Welke meerwaarde heeft onderwijs tout court?

Citaat:
Als ouder vind ik dit grensoverschrijdend, en niet de taak van de school om dit te beslissen en al zeker niet via een religieuze vzw zoals Motief.
Wat is er grensoverschrijdend aan?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 13:49   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welke meerwaarde heeft een bezoek aan de dierentuin? Of een reis naar Rome? Welke meerwaarde heeft onderwijs tout court?



Wat is er grensoverschrijdend aan?
Ga je zelf naar de moskee om kennis te maken met de religie in kwestie?

En wat precies leer je over de religie in kwestie door te leren bidden tot Allah?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 5 december 2018 om 13:51.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:07   #74
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ga je zelf naar de moskee om kennis te maken met de religie in kwestie?
Ik heb mij al eens laten gidsen, ja. Heb ik nu iets verkeerds gedaan?

Citaat:
En wat precies leer je over de religie in kwestie door te leren bidden tot Allah?
Voor jonge kinderen is dat gewoon een speelse manier om bijv. te leren begrijpen dat bidden verschillende vormen kan aannemen en hoe je je gedraagt in een kerk, een moskee, een synagoge, een hindoetempel, etc. Natuurlijk moet je op die leeftijd niet verwachten dat ze het fenomeen religie op een abstracter niveau gaan begrijpen.

Voorts leren ze op die leeftijd nog veel door beelden en gebaren. Vond jij als kind rollenspelen niet leuk, Xeno? (Kleine Xeno drapeert een vaatdoek rond zijn lendenen: "Kijk, mama, nu ben ik een meisje!"; Kleine Xeno sluit zich op in een grote kartonnen doos: "Kijk, papa, nu zit ik in de gevangenis!"). Je had ook op je knietjes voorover kunnen buigen in de richting van Mekka - eerst even zoeken waar dat ligt en dan het kompas leren hanteren, leerrijk! - en kunnen kraaien: "Kijk, papa, ik ben moslim!".

Al had je dan waarschijnlijk nog méér slaag gekregen dan je al kreeg.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:09   #75
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik schrijf daar toch niets in de trant van 'ik durf niet meer met mijn vriend over straat lopen'?

Maar goed, als je wilt dat ik daar iets over zeg: ik heb persoonlijk geen behoefte aan handjes-vasthouden. Maar gesteld dat ik dat zou willen, dan zou ik inderdaad op mijn qui-vive zijn. Dat is evenwel nog iets anders dan hysterisch doen. Keep cool, be wise.

En nee, in de jaren '70 en '80 was het absoluut niet beter. Ik zat op een volledig blanke school. Nooit heb ik daar ook maar iemand gekend die ervoor uitkwam homoseksueel te zijn, hoewel ze er, zoals mij jaren later bekend werd, wel degelijk waren. Wat wel veranderd is, is het vooruitgangsoptimisme. In de jaren '70 en '80 was de toestand slecht, maar er was een voorzichtig geloof dat holebi's stap voor stap vooruitgang konden boeken. Vandaag vrezen sommigen voor stilstand of zelfs achteruitgang. Ik begrijp en deel die vrees minstens ten dele, maar niet op het hysterische af. (Ik sta trouwens ten aanzien van bepaalde vormen van "vooruitgang" niet zo positief, maar dat is een andere kwestie.)

Bij de jonge generatie moslims zie je een grotere diversiteit dan tevoren: ontspoorde, in zowat alles mislukte jongeren enerzijds die hun laatste houvast zoeken in een radicale islam; maar ook steeds meer jongeren die studeren en globaliter een meer kosmopolitische kijk hebben op onze samenleving.

Je kunt je natuurlijk, zoals Vlad, volproppen met negativisme en nog louter in hyperbolen spreken, maar ik kijk liever naar de werkelijkheid in al haar complexiteit en veelzijdigheid. Het aardige daarvan is dat je niet alleen de problemen ziet, maar ook de kansen. En niet omdat ik van nature een optimist zou zijn - verre van - maar strijdvaardigheid is soms iets anders dan als een wildeman te wapen lopen tegen een als monolithisch gepercipieerde vijand. Uit die aanpak spreekt eerder een aftands machismo dan een gezond - ik zou haast zeggen apollinisch - probleemoplossend vermogen.
Ik vind het zeer bedroevend dat we in het in 2018 in steeds meer stedelijke wijken voor lief moeten nemen dat we op onze qui-vive moeten zijn wanneer we hand in hand wandelen met een partner van hetzelfde geslacht. Als je het vroeger deed werd je meewarig bekeken of uitgelachen. Nu word je beschimpt en in elkaar geramd. Nee, het is nu dus niet beter.

Er is zeker een groep migrantenjongeren die het goed doen. Maar voordat we de deuren wijd openzetten voor allerlei nieuwkomers uit vaak streng islamitische landen zou ik liever zien dat we de groepen die we reeds hebben in de juiste richting krijgen.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:19   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb mij al eens laten gidsen, ja. Heb ik nu iets verkeerds gedaan?



Voor jonge kinderen is dat gewoon een speelse manier om bijv. te leren begrijpen dat bidden verschillende vormen kan aannemen en hoe je je gedraagt in een kerk, een moskee, een synagoge, een hindoetempel, etc. Natuurlijk moet je op die leeftijd niet verwachten dat ze het fenomeen religie op een abstracter niveau gaan begrijpen.

Voorts leren ze op die leeftijd nog veel door beelden en gebaren. Vond jij als kind rollenspelen niet leuk, Xeno? (Kleine Xeno drapeert een vaatdoek rond zijn lendenen: "Kijk, mama, nu ben ik een meisje!"; Kleine Xeno sluit zich op in een grote kartonnen doos: "Kijk, papa, nu zit ik in de gevangenis!"). Je had ook op je knietjes voorover kunnen buigen in de richting van Mekka - eerst even zoeken waar dat ligt en dan het kompas leren hanteren, leerrijk! - en kunnen kraaien: "Kijk, papa, ik ben moslim!".

Al had je dan waarschijnlijk nog méér slaag gekregen dan je al kreeg.
Wat heb jij geleerd door te leren bidden tot Allah? (toch uwen natuurlijke bondgenoot niet echt)

En spelen ja, als vader en moeder niet thuis waren soms.

Meestal moest ik aan de tafel zitten, met mijn rug naar TV, want TV kijken, dat mocht niet. Eigenlijk mocht er niets, niet lezen, niet spelen, enkel braaf aan tafel zitten.

Het is daar dat ik geduld heb geleerd.

Dit alles ter zijde natuurlijk.

Alleszins, gaan de kleine moslimpjes ook met de school naar de kerk om "wees gegroetjes" te leren bidden, of is de idiotie maar aan één kant te vinden wat dat betreft?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 5 december 2018 om 14:22.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:24   #77
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Hoe bent je tot die kennis gekomen? Toch door kennis te maken met de religie in kwestie, niet? En heeft die kennis voor jou geen meerwaarde dan? Blijkbaar wel, anders had je ze niet kunnen inzetten in deze discussie...
Ik denk niet dat deze kinderen het donkere kantje van de islam zullen besproken zien in het kader van deze pedagogische uitstap. Ik zou als ouder van een klein kind alleszins vooraf goed willen worden geïnformeerd door de school over een dergelijke activiteit (misschien heeft de school dat ook gedaan). Ik vind dit toch van een andere orde dan een bezoekje aan de zoo. En vooraleer de insinuaties van islamhater opduiken, vermeld ik nog even dat ik zelf al wel eens een moskee heb bezocht.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:25   #78
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Ik vind het zeer bedroevend dat we in het in 2018 in steeds meer stedelijke wijken voor lief moeten nemen dat we op onze qui-vive moeten zijn wanneer we hand in hand wandelen met een partner van hetzelfde geslacht. Als je het vroeger deed werd je meewarig bekeken of uitgelachen. Nu word je beschimpt en in elkaar geramd. Nee, het is nu dus niet beter.
Faux nostalgie. Het was vroeger absoluut niet beter. Slechts een kleine minderheid durfde het aan om hand in hand te lopen, en ook dan lang niet overal.

Citaat:
Er is zeker een groep migrantenjongeren die het goed doen. Maar voordat we de deuren wijd openzetten voor allerlei nieuwkomers uit vaak streng islamitische landen zou ik liever zien dat we de groepen die we reeds hebben in de juiste richting krijgen.
Ik ben dan ook geen voorstander van nog meer immigratie, noch uit moslimlanden, noch uit bijv. Oost-Europa. Opengrenzen-links maakt altijd abstractie van cultuurverschillen, "want ja, we zijn toch allemaal mensen". Aan dat soort naïviteit doe ik niet mee.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:30   #79
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Faux nostalgie. Het was vroeger absoluut niet beter. Slechts een kleine minderheid durfde het aan om hand in hand te lopen, en ook dan lang niet overal.
We hebben de jaren '80 duidelijk in verschillende milieus beleefd.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen

Laatst gewijzigd door No Apologies : 5 december 2018 om 14:31.
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:31   #80
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat heb jij geleerd door te leren bidden tot Allah? (toch uwen natuurlijke bondgenoot niet echt)
Ik heb zelf niet fysiek leren bidden. Dat is meer iets voor kindjes, die, zoals gezegd, eerder leren door dingen te doen in plaats van louter te observeren.

Voor de rest: algemene kennis, Xeno. Belangstelling voor de mij omringende wereld. Ik heb ook werk van Urbain Vermeulen en Paul Cliteur gelezen, hoor. Toch geen islamknuffelaars bij mijn weten.

Citaat:
Alleszins, gaan de kleine moslimpjes ook met de school naar de kerk om "wees gegroetjes" te leren bidden, of is de idiotie maar aan één kant te vinden wat dat betreft?
Hopelijk wel.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be